Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1791
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 287 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jeg gik fra Golf GTE til Tesla Model 3 og indtil videre har jeg begge arme i vejret. Rækkeviddeangst og alt det der er en by i Rusland. Jeg kører fantastisk billigt og meget glad for bilen. Med tanke på afgifterne der stiger hvert år på elbiler vil jeg mene det er nu der skal skiftes over. Gearkassen i GTE er frygtelig avanceret. Hop evt. ind i GTE gruppen på facebook og se de mange indlæg omkring reparationer på den. Priserne er uhyrlige. Man er totalt afhængig af kulance fra VW og dermed tvunget til at få den serviceret hos dem. Dertil er der ingen service på en Tesla. Overvej grundigt om ikke en elbil er noget for dig alligevel.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Næsten...
Dertil er der ingen krav om service på en Tesla for at opretholde garantien
Det betyder at det er ok man "gør-det-selv", men ikke at bilen ikke skal serviceres/vedligeholdes overhovedet
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html
Bemærk
Ovenstående intervaller er baseret på typisk køreadfærd og typiske scenarier. Men generelt bør der udføres service på Model 3 efter behov. Afhængigt af forskellige omstændigheder såsom køreadfærd, brug, miljøforhold osv. skal ovenstående vedligeholdelseselementer muligvis udskiftes oftere eller sjældnere end angivet her. Derudover skal ovenstående liste ikke opfattes som udtømmende, og den omfatter ikke forbrugsdele som f.eks. vinduesviskere, bremseklodser, lavspændingsblysyrebatteri(hvis relevant), osv.
Bare så man ikke får opfattelsen af en bil der ikke kræver noget overhovedet, for så bliver man nok overrasketBemærk
Skader eller fejl, der skyldes vedligeholdelse eller reparationer udført af ikke-autoriserede teknikere, dækkes ikke af garantien.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Som Brian skriver - det bliver mere og mere almindeligt at tankstationer også har opladning, hvor du kan lade uden at have et abonnement/konto hos dem eller noget ... men blot bipper dankortet. Ligesom når du tanker benz.Bryssing skrev: ↑9. aug 2023, 20:46HansH - Modtaget, så lade muligheder burde der være rigeligt af, er der et sted jeg kan slå op på nettet og se disse ladestationer rundt i Danmark og Europa, jeg går ikke udfra der er monteret ladestandere ved traditionelle tankstationer, syntes ikke at have bemærket det i såfald
Men ellers findes der ½ mia apps til telefonen som kan hjælpe dig med at finde dem.
Nu har jeg jo en Enyaq, og Skoda's bud på ladeløsning hedder Powerpass.
Powerpass er blot deres inkarnation af VW's tjeneste der hedder Elli.
De samarbejder med en lang række ladeoperatører i alle lande, således at deres ladekort kan bruges så mange steder som muligt.
Og den tilhørende app viser således alle disse ladepunkter - uanset hvem operatøren så i øvrigt er på den pågældende boks.
På vores nyligt afsluttede kør-selv ferie til udlandet brugte jeg Powerpass appen hele vejen rundt. F.eks. havde det hotel vi boede på i Harzen to ladebokse, og de var tilsluttet Powerpass netværket.
Så.... jeg synes den er nem (for mig). Powerpass.
Men jeg er ret sikker på at det er samme koncept for BMW, Mercedes og de andre. De ved jo godt, at hvis deres elbil skal blive en succes, så skal man også hjælpe ejeren på vej med at kunne få den ladet op. Så de er nødt til at tilbyde noget.
Tesla er 2nd to none hvad ladenetværk angår. Ud over at de har deres egne stationer rundt omkring (med mange ladepunkter!), så skal der ikke bruges nogen autorisation. Det er bare at hakke stikket i - lad op - kør. Bum.
Her er VAG kun lige så småt ved at introducere deres pendent, som hedder Plug & Charge. Og det er langt fra alle ladepunkter der overhovedet understøtter dette, så det nytter ikke at bilen gør...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1791
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 287 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
De ting som Tesla efterspørger er vist ikke mere end den gennemsnitlige Vagcar bruger klarer selv
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Det kommer an på så meget, jeg har droppet det med hjulskifte på den tunge elbil, og da slet ikke at rotere hjul. Mange ting kan man selv, men det er ikke alle der har hverken håndelag, værktøj eller mulighed for at gøre det selv, men alt i alt, så skal en bil vedligeholdes, ligegyldigt hvilket mærke der er i snuden af den.
At man kan spare penge ved at gøre det selv, ændrer ikke på det faktum
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
BMW har identisk løsning. jeg husker bare at priserne på de smarte ladeløsninger kan være ret høje. Op mod 5-6 kr/kwh, hvis ikke man benytter Ionity?HansH skrev: ↑9. aug 2023, 21:51Som Brian skriver - det bliver mere og mere almindeligt at tankstationer også har opladning, hvor du kan lade uden at have et abonnement/konto hos dem eller noget ... men blot bipper dankortet. Ligesom når du tanker benz.Bryssing skrev: ↑9. aug 2023, 20:46HansH - Modtaget, så lade muligheder burde der være rigeligt af, er der et sted jeg kan slå op på nettet og se disse ladestationer rundt i Danmark og Europa, jeg går ikke udfra der er monteret ladestandere ved traditionelle tankstationer, syntes ikke at have bemærket det i såfald
Men ellers findes der ½ mia apps til telefonen som kan hjælpe dig med at finde dem.
Nu har jeg jo en Enyaq, og Skoda's bud på ladeløsning hedder Powerpass.
Powerpass er blot deres inkarnation af VW's tjeneste der hedder Elli.
De samarbejder med en lang række ladeoperatører i alle lande, således at deres ladekort kan bruges så mange steder som muligt.
Og den tilhørende app viser således alle disse ladepunkter - uanset hvem operatøren så i øvrigt er på den pågældende boks.
På vores nyligt afsluttede kør-selv ferie til udlandet brugte jeg Powerpass appen hele vejen rundt. F.eks. havde det hotel vi boede på i Harzen to ladebokse, og de var tilsluttet Powerpass netværket.
Så.... jeg synes den er nem (for mig). Powerpass.
Men jeg er ret sikker på at det er samme koncept for BMW, Mercedes og de andre. De ved jo godt, at hvis deres elbil skal blive en succes, så skal man også hjælpe ejeren på vej med at kunne få den ladet op. Så de er nødt til at tilbyde noget.
Tesla er 2nd to none hvad ladenetværk angår. Ud over at de har deres egne stationer rundt omkring (med mange ladepunkter!), så skal der ikke bruges nogen autorisation. Det er bare at hakke stikket i - lad op - kør. Bum.
Her er VAG kun lige så småt ved at introducere deres pendent, som hedder Plug & Charge. Og det er langt fra alle ladepunkter der overhovedet understøtter dette, så det nytter ikke at bilen gør...
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jep, prissætningen er man nødt til at sætte sig lidt ind i, for der kan være forskel på regnestykkerne.superbeszzz skrev: ↑10. aug 2023, 06:58BMW har identisk løsning. jeg husker bare at priserne på de smarte ladeløsninger kan være ret høje. Op mod 5-6 kr/kwh, hvis ikke man benytter Ionity?
Powerpass indførte lige før sommer, at man kan skifte abonnementsordning med 1 måneds varsel.
Dvs man kan lige opgradere til en abo-løsning for at få lavere kWh-pris, blot til turen sydpå ... og så nedgradere igen når man kommer hjem.
Det er en god ting. Tidligere var der ... vistnok 6 .. måneders binding ?
Personligt har jeg ingen abo'er, da jeg lader 99% hjemme.
Og selv på ferieturen blev jeg bare på to-go ("Charge Free") løsningen. Så jeg gav 0,69 EUR/kWh på destinationsladere .. og 0,89 på lyn.
Dvs i runde tal DKK 5,25/kWh på dest og 6,65 på lyn.
Og det er selvfølgelig en anden pris end til daglig herhjemme. Men jeg gider ikke beskæftige mig med højere kWh-priser på ferieturen. Det fylder for lidt i det samlede billede til at spille en rolle. Så stikket bliver hakket i når der er brug for det, lige der hvor jeg er på ferien. Og så må det koste hvad det koster.
På bundlinjen ender man måske med at eldrift dermed koster det samme som hvis man havde været afsted i fossilbil. Og .. ja, så er det bare sådan det er
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Sådan bliver det også her, når vores gratis år med “billig”-ionity udløber til januar.. pt er priserne også blevet noget mere normale og tankstationer skilter med dem, hvilket er fedt og burde være lovkrav. (Er det det med benzinpriser, egentlig?)HansH skrev: ↑10. aug 2023, 07:18Personligt har jeg ingen abo'er, da jeg lader 99% hjemme.
Og selv på ferieturen blev jeg bare på to-go ("Charge Free") løsningen. Så jeg gav 0,69 EUR/kWh på destinationsladere .. lidt højere på lyn.
Dvs i runde tal DKK 5,25/kWh.
Og det er selvfølgelig en anden pris end til daglig herhjemme. Men jeg gider ikke beskæftige mig med højere kWh-priser på ferieturen. Det fylder for lidt i det samlede billede til at spille en rolle. Så stikket bliver hakket i når der er brug for det, lige der hvor jeg er på ferien. Og så må det koste hvad det koster.
På bundlinjen ender man måske med at eldrift dermed koster det samme som hvis man havde været afsted i fossilbil. Og .. ja, så er det bare sådan det er
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Kan man egentlig ikke dele et abonnement?
Kræver selvfølgelig, at man efterfølgende regner ud, hvem der 'tanker' hvor meget, og betaler ud fra det.
Kræver selvfølgelig, at man efterfølgende regner ud, hvem der 'tanker' hvor meget, og betaler ud fra det.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Enig !!
Hmm... der var noget for et par år siden med, at EU ville "tvinge" tankstationer til at skilte med det hele, for ligesom at tydeligtgøre hvor fordelagtigt eldrift er.
Aner ikke om det er gået i sig selv igen eller hvad ... men jeg kan bare huske det mødte kritik, fordi det ville forvirre mere end det ville gavne (den måde det skulle skiltes på).
Jeg synes - hvis der bare sammen med prisen på benzin og diesel var en ny linje på lysskiltet, hvor der står deres kWh-pris, så ville det være fint.
Jeg har kun prøvet at lade hos Circle-K. De har så vidt jeg forstår, fast pris alle steder 4,50. Så er det jo nemt.
Men den oplysning skal man finde inde på deres hjemmeside. Det burde jo bare stå på skiltet ude ved vejen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 181 times
- Been thanked: 350 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Mercedes ChargeMe-løsning er ustyrligt dyr.
Bruger den kun i absolut nødstilfælde eller hvis jeg er virkelig doven...
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Har Mercedes ligesom VAG (Elli) ikke flere niveauer af abonnementer, det gør ladning væsentligt billigere mod en højere månedlig betaling?
- These users thanked the author Passatg 3c for the post:
- BrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jeg ville også kigge i retning af en elbil, hvis lademulighederne er til stede, enten ved bolig eller tæt ved.
Vi har i knapt en måned ejet en ID4 og nået et par ture rundt i DK uden nogen “gener”. Før det kørte vi 5 år i en Passat GTE så vi har lidt erfaring med PHEV.
Passaten var fed at køre i, god plads, power og udstyr. Men, som det nævnes i tråden, har enkelte haft udfordringer med gearkasse etc. Selv om det er et fåtal, som er ramt, var det en stor årsag til at fremskynde udskiftning. Service på de første GTE’ere er heller ikke billig. I træskolængder landede vi på ca. 10K om året (25.000 km årligt) i service. Og på trods af daglig opladning, nogenlunde det samme beløb i brændstof.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi har i knapt en måned ejet en ID4 og nået et par ture rundt i DK uden nogen “gener”. Før det kørte vi 5 år i en Passat GTE så vi har lidt erfaring med PHEV.
Passaten var fed at køre i, god plads, power og udstyr. Men, som det nævnes i tråden, har enkelte haft udfordringer med gearkasse etc. Selv om det er et fåtal, som er ramt, var det en stor årsag til at fremskynde udskiftning. Service på de første GTE’ere er heller ikke billig. I træskolængder landede vi på ca. 10K om året (25.000 km årligt) i service. Og på trods af daglig opladning, nogenlunde det samme beløb i brændstof.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Det findes faktisk - har set det hos UnoX i Nyborg. Det burde være et krav, ligesom der burde stå på skiltene på motorvejene hvilke ting der forefindes på den næste rasteplads.HansH skrev: ↑10. aug 2023, 08:16Enig !!
Hmm... der var noget for et par år siden med, at EU ville "tvinge" tankstationer til at skilte med det hele, for ligesom at tydeligtgøre hvor fordelagtigt eldrift er.
Aner ikke om det er gået i sig selv igen eller hvad ... men jeg kan bare huske det mødte kritik, fordi det ville forvirre mere end det ville gavne (den måde det skulle skiltes på).
Jeg synes - hvis der bare sammen med prisen på benzin og diesel var en ny linje på lysskiltet, hvor der står deres kWh-pris, så ville det være fint.
Jeg har kun prøvet at lade hos Circle-K. De har så vidt jeg forstår, fast pris alle steder 4,50. Så er det jo nemt.
Men den oplysning skal man finde inde på deres hjemmeside. Det burde jo bare stå på skiltet ude ved vejen.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Ok, Shell, UnoX og Q8 har det på nogle af deres prisskilte. OK hos os koster 3,00 kr for 50kwh, Shell skifter jævnligt tror jeg - igår var den 4,19 men er så 300 kWh eller deromkring.
Men Clever, Tesla etc burde tvinges til det.. og så vise Max-prisen
BMW har lige hævet priserne generelt. Har ikke gider sætte mig ind i hvad der nu koster, da vi ikke bruger det.
Men Clever, Tesla etc burde tvinges til det.. og så vise Max-prisen
BMW har lige hævet priserne generelt. Har ikke gider sætte mig ind i hvad der nu koster, da vi ikke bruger det.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 181 times
- Been thanked: 350 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jo, det mener jeg.Passatg 3c skrev: ↑10. aug 2023, 09:25
Har Mercedes ligesom VAG (Elli) ikke flere niveauer af abonnementer, det gør ladning væsentligt billigere mod en højere månedlig betaling?
Men jeg - ligesom det store flertal - lader kun meget sjældent ude.
Men når jeg lader ude er det sjældent vha. MeCharge - så er det OK, eller Clever eller noget i den stil...
Når det er sagt, så udgør udeladning en så ubetydelig del af mit ladebehov - så det bliver nok mere et princip end et spørgsmål om at spare 2kr/kWh.
- These users thanked the author u_bull for the post:
- Passatg 3c
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
DanielB12 skrev:. OK hos os koster 3,00 kr for 50kwh,
Ja de er fantastiske ,deres ladere på 50kw og 75kw koster kun 3,00. De få Superchargers de har koster mere .
50/75 er fint hurtige til lokal brug. Der er lige kommet en 2km fra vores sommerhus ved brugsen . Det passer fint med lidt handlen og en gåtur med hunden, så får man en god mængde strøm.
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2421
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jeg vil godt have 10.000 kWh for 600 kr. i så fald
- These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 3):
- HansH • BrianDS • jansom
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1791
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 287 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Vi er jo forskellige. Det er vist svært at komme udenom Tesla er billigere i service end alm. biler også fx. VAG elbiler der kræver service hos VW.BrianDS skrev: ↑9. aug 2023, 22:47Det kommer an på så meget, jeg har droppet det med hjulskifte på den tunge elbil, og da slet ikke at rotere hjul. Mange ting kan man selv, men det er ikke alle der har hverken håndelag, værktøj eller mulighed for at gøre det selv, men alt i alt, så skal en bil vedligeholdes, ligegyldigt hvilket mærke der er i snuden af den.
At man kan spare penge ved at gøre det selv, ændrer ikke på det faktum
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Vi er nødt til at sammenligne 1-til-1 når garantien på fx 2 år er udløbet på andre biler, hvori består så forskellen?claussor skrev: ↑10. aug 2023, 12:25Vi er jo forskellige. Det er vist svært at komme udenom Tesla er billigere i service end alm. biler også fx. VAG elbiler der kræver service hos VW.BrianDS skrev: ↑9. aug 2023, 22:47Det kommer an på så meget, jeg har droppet det med hjulskifte på den tunge elbil, og da slet ikke at rotere hjul. Mange ting kan man selv, men det er ikke alle der har hverken håndelag, værktøj eller mulighed for at gøre det selv, men alt i alt, så skal en bil vedligeholdes, ligegyldigt hvilket mærke der er i snuden af den.
At man kan spare penge ved at gøre det selv, ændrer ikke på det faktum
Fx VW kræver service for hver 2 år, det koster 2.200-3.800 kr alt efter hvor det er, og om der er tilvalg (fx bremsevæske) - det er mindre end prisforskellen på forsikringen (Selv den svageste Tesla er for mig dyrere end det - hvert år (cirka 3.000 kr vs 7.000 kr)). De første danske ID.x og ENYAQ kom også med 5 års service- og reparationsaftale (det er vel to servicebesøg de kommer til?)
Hvis du så ikke laver det selv, hvad koster service så hos Tesla, og hvor ofte kører man afsted.
Der er sikkert nogle klamphuggere, men her er et eksempel på nogen der udfører det, hvis det var de priser jeg skulle betale, så var det dyrere end Skoda: https://www.soelbeckauto.dk/tesla/tesla-3-service
Der er således forskel på "ingen service", "gratis service", "gør-det-selv service" - det du laver selv er naturligvis uden ret mange omkostninger.
Det vigtigste er at dit valg fungerer for dig, det er ikke ens betydende med at det ville være samme vilkår for mig.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
12 måneder, men dansk lovgivning gav mulighed for at skrive til dem og komme ud efter 6 måneder.HansH skrev: ↑10. aug 2023, 07:18...
Jep, prissætningen er man nødt til at sætte sig lidt ind i, for der kan være forskel på regnestykkerne.
Powerpass indførte lige før sommer, at man kan skifte abonnementsordning med 1 måneds varsel.
Dvs man kan lige opgradere til en abo-løsning for at få lavere kWh-pris, blot til turen sydpå ... og så nedgradere igen når man kommer hjem.
Det er en god ting. Tidligere var der ... vistnok 6 .. måneders binding ?
Jeg vil sige med 841 kWh i ferien, så er der noget forskel på €0,50 og €0,89HansH skrev: ↑10. aug 2023, 07:18Personligt har jeg ingen abo'er, da jeg lader 99% hjemme.
Og selv på ferieturen blev jeg bare på to-go ("Charge Free") løsningen. Så jeg gav 0,69 EUR/kWh på destinationsladere .. og 0,89 på lyn.
Dvs i runde tal DKK 5,25/kWh på dest og 6,65 på lyn.
Og det er selvfølgelig en anden pris end til daglig herhjemme. Men jeg gider ikke beskæftige mig med højere kWh-priser på ferieturen. Det fylder for lidt i det samlede billede til at spille en rolle. Så stikket bliver hakket i når der er brug for det, lige der hvor jeg er på ferien. Og så må det koste hvad det koster.
På bundlinjen ender man måske med at eldrift dermed koster det samme som hvis man havde været afsted i fossilbil. Og .. ja, så er det bare sådan det er
Det er 3.166 kr + 109 kr vs 5.614 kr, for mig er knap 2.340 kr ikke ubetydeligt
For mig er begge priser i øvrigt dyrere end hvis jeg havde kørt samme tur i mine tidligere dieselbiler, så var jeg endt omkring 2.800-3.000 kr med de priser jeg noterede mig på turen i år, tilsvarende kostede cirka 2.200 kr i 2015 og 2016.
Jeg sparer så noget i hverdagen, så prisen på bilferien er ikke afgørende, kunne jeg få refusion ville det dog se meget bedre ud
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- superbeszzz
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Umiddelbart ikke i forhold til vilkårene,
Tesla har lavet en grænse for at undgå det, ved at man kun kan lade til abonnementspris op til 5 gange i døgnet.
Flere andre registrerer hvilken bil der er tilknyttet abonnementet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
For lige at gøre tråden helt perfekt:
Brian, hvorfor er det du ikke kan få refusion?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jeg tror nok det er fordi du ikke har fikset det endnu...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1791
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 287 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Jeg tror bare vi skal være enige om at se forskelligt på tingeneBrianDS skrev: ↑10. aug 2023, 12:55..
Der er således forskel på "ingen service", "gratis service", "gør-det-selv service" - det du laver selv er naturligvis uden ret mange omkostninger.
Det vigtigste er at dit valg fungerer for dig, det er ikke ens betydende med at det ville være samme vilkår for mig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 62
- Tilmeldt: 10. dec 2019, 20:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Øv et lille set back
Vi har i vores kommende andelsboligforening umiddelbart ingen ladestandere, og da man skal søge og få godkendelse på alt man vil have lavet så kan det godt trække i langdrag med udsigter til en lademulighed - ydermere er parkeringsforholdende heller ikke foran selve rækkehuset eller i en carport, p-pladserne ligger parallelt med rækkehusene, så der er selve adgangsvejen imellem hus og p-plads.
Hvis vi nu får lov af foreningen at selv stå for opsætning af en sådan ladestander, er vi så udfordret i at vi ikke har parkerings muligheder lige op til vores rækkehus, som de fleste jo har i form af en carport eller ingangsparti og lign.
Vi har i vores kommende andelsboligforening umiddelbart ingen ladestandere, og da man skal søge og få godkendelse på alt man vil have lavet så kan det godt trække i langdrag med udsigter til en lademulighed - ydermere er parkeringsforholdende heller ikke foran selve rækkehuset eller i en carport, p-pladserne ligger parallelt med rækkehusene, så der er selve adgangsvejen imellem hus og p-plads.
Hvis vi nu får lov af foreningen at selv stå for opsætning af en sådan ladestander, er vi så udfordret i at vi ikke har parkerings muligheder lige op til vores rækkehus, som de fleste jo har i form af en carport eller ingangsparti og lign.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Det kan lade sig gøre at få strøm ført under en privat adgangsvej, men det koster hvis det skal skydes under, så det bliver nok ikke en billig installation. Er det en offentlig vej, så er der ikke mange løsninger sådan umiddelbart.Bryssing skrev: ↑10. aug 2023, 15:55Øv et lille set back
Vi har i vores kommende andelsboligforening umiddelbart ingen ladestandere, og da man skal søge og få godkendelse på alt man vil have lavet så kan det godt trække i langdrag med udsigter til en lademulighed - ydermere er parkeringsforholdende heller ikke foran selve rækkehuset eller i en carport, p-pladserne ligger parallelt med rækkehusene, så der er selve adgangsvejen imellem hus og p-plads.
Hvis vi nu får lov af foreningen at selv stå for opsætning af en sådan ladestander, er vi så udfordret i at vi ikke har parkerings muligheder lige op til vores rækkehus, som de fleste jo har i form af en carport eller ingangsparti og lign.
Uden lader hjemme, giver PHEV ikke meget mening, og BEV kun hvis man har opladning tæt på, og praktisk, men jeg ville nok fravælge det som det er i Danmark i dag. - så undersøg hvad mulighederne er
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 280
- Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 62 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Bryssing - jo, drivlinjerne er ens. Brugtpriserne synes jeg ikke er meget forskellige. Jeg havde også kig på superb - men den mente fruen ikke jeg ville gide køre i… derfor blev det Passat men jeg ville gætte på at superb er mere rummelig!
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2766
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Hvis du ikke kan lade hjemme, så ville jeg aldrig overveje andet end en almindelig fossil bil.
Hvis du vil have automatgear, så tænk dig lige om før du køber en VW/Skoda/Seat med 1,4/1,5 tsi og DSG.
Gå gerne efter 2,0 tsi og dsg
Hvis du vil have automatgear, så tænk dig lige om før du køber en VW/Skoda/Seat med 1,4/1,5 tsi og DSG.
Gå gerne efter 2,0 tsi og dsg
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 62
- Tilmeldt: 10. dec 2019, 20:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: Hvilken bil taber mindst værdi og giver bedst mening
Ja det er godt nok ikke en offentlig vej tror jeg, det er højst sandsynligt bare foreningens fælles vej til og fra husene som ligger langs med vejen på højre, også har hver boligejer deres ejen p-plads hele vejen ned langs vejen på venstre side. Jeg er i dialog med bestyrelses formanden, så nu må jeg se hvad der kan findes af løsning.BrianDS skrev: ↑10. aug 2023, 19:16Det kan lade sig gøre at få strøm ført under en privat adgangsvej, men det koster hvis det skal skydes under, så det bliver nok ikke en billig installation. Er det en offentlig vej, så er der ikke mange løsninger sådan umiddelbart.
Uden lader hjemme, giver PHEV ikke meget mening, og BEV kun hvis man har opladning tæt på, og praktisk, men jeg ville nok fravælge det som det er i Danmark i dag. - så undersøg hvad mulighederne er
tja så der fred ikke sandt - jeg tror helt bestemt superb er en smule mere rummelig ja. Hvilken GTE variant skal man vælge, der er jo noget af en liste, GTE/GTE+/GTE+ Pro osv. hvilken variant minder om r-line med sorte stolper og loft?
Ja enig, uden lademulighed giver det absolut ingen mening.
Jeg vil rigtigt gerne have automat gear denne gang, hvad er problematikken med lige netop 1,4/1,5 varianterne samt DSG?