Det var mange ting i dit Kinder Æg med spørgsmål
- Hvad er der af faldgruber (hvis nogen) ved at købe en brugt (hos en forhandler?)
- Ændrer svaret sig, hvis der er tale om en importeret svensker eller tysker (Jeg tænker garanti/kulance generelt, men særligt batteri- og rustgaranti)
Jeg kan ikke lige se nogen faldgruber ved at købe en brugt hos en forhandler.
Hvis det er en import kan der primært være noget med garanti. Men ikke noget jeg ser som en risiko. Fabriksgaranti på en bil udleveret i DK er altid 2 år, og det kan mig bekendt ikke være mindre på en bil udleveret i et andet land. Jeg ved der har været nogen imports fra Tjekkiet med 5 års fabriksgaranti. Men det er jo kun nice..
Da vi købte vores, fulgte der 5 års service- og reparationsaftale med i prisen hos dansk forhandler. Den er jeg glad for at have som tryghed. Den kan i dag tilkøbes hos aut forhandler, og det ville jeg nok kraftigt overveje at gøre. Bare fordi..
- Er der særlige versioner/årgange, der er børnesygdomme ved?
Næh. Den har jo kun været på markedet siden starten af 2021 og det er stadig generation 1. Der har været noget tilbagekald på f.eks. batteripakke, men det er jo noget garantien tager sig af.
- Hvad er nødvendigt udstyr? (mit bud... input modtages)
Det er jo helt individuelt hvad man vægter, men jeg synes personligt din liste rammer meget godt (dvs - er lig med det jeg selv har valgt).
Eneste ting jeg ville tilføje er Infotainment Plus så man får HUD, og Parkering Plus så du får Area View (360 gr kamera). De to ting synes jeg er dejlige at have.
Vi valgte 20" Vega til vores Sportline, dels fordi jeg helst ikke vil højere op i hjulstørrelse end strengt nødvendigt, og dels fordi jeg synes Vega fælgen var den pæneste af de mulige.
Men hvad er der altid?
* Samme antal airbags - sideairbags i bag er tilvalg, mener jeg
* Elektrisk børnelås i bagdøre - mener jeg alle har
* Adaptiv fartpilot - kræver minimum Assisted Drive Basis
* El-klapbare sidespejle med varme og memory funktion - mener jeg alle har
* 3-zonet Climatronic - nej, kræver Klima Plus
* Regnsensor -
ja
* Ambientebelysning -
ja, men ikke alle kan lave "mange farver" mener jeg
* Bakspejl, automatisk nedblændeligt -
ja
* Lys ved fodrum for og bag -
ja, mener jeg
Generelt kan man vel sige, at det er en bil med styrker og svagheder ... ligesom langt de fleste andre biler.
Selve bilen, dvs det mekaniske, materialer, samlekvalitet, isolering osv ... synes jeg er meget, meget gedigen.
Assistentsystemerne synes jeg også gør det meget godt. Jeg bryder mig personligt ikke om at køre med Lane Assist, men det er ikke fordi systemet er noget møg ... det er bare min præference.
Praktikaliteten er glimrende efter min mening. Generøs plads for bagsædepassagerer, og en yderst brugbar størrelse regulært bagagerum.
Siddekomfort, kørestilling og generel køreoplevelse vil jeg vove at kalde "near premium feel". Jeg følger mig virkelig godt tilpas i den.
Ladehastighed og -kurve ved DC-ladning er vel ... "OK". Bestemt ikke markedsførende, men fin nok efter min mening. Det kommer selvfølgelig også helt an på hvor meget man kommer til at lade på farten. Hvis man AC-lader det hele hjemme i garagen, så spiller det jo slet ingen rolle.
Performance er ikke i nærheden af en Tesla med dual motor, Polestar, Ioniq 5, KIA EV6 ... og vi kunne blive ved. Så den er ikke en raket der skaffer dig street respect i disciplinen "først over ved grønt". Men det er jo forskelligt hvad man tiltales af. Den er kvik nok for mig fra 0-80, og jeg savner aldrig kræfter i dagligdagen.
Det er en stor bil (8cm bredere end vores gamle Octavia). Det lyder ikke af meget, men i de (alt for) smalle p-båse vi har her til lands, så er det altid lidt med en rynket pande at jeg parkerer i byen. Risikoen for at en ligeglad medbilist hakker døren op i én er bare lidt større.
Den "store bil" mærkes også når man håndvasker den. Jeg er 190cm og kan kun lige akkurat nå ind på midten af taget..
Et svagt punkt hos VAG er integrationen med digitale tjenester.
Den app man har til at snakke med bilen, har kun lige de mest basale informationer. Mange vil sige, at det har den ikke engang.
Siden vi fik vores i maj 2022, har stabilitet på backend været en ting. Der kan indimellem godt være en hel dag, nogen gange 2 i værste tilfælde, hvor appen ikke kan connecte til backend - og dermed kan man heller ikke f.eks. starte klimatisering i bilen.
Jeg synes generelt ikke det generer mig særlig meget, men jeg anerkender fuldt ud at der er issues. Jeg tror og håber på at VW arbejder på at forbedre det. Det er de ganske enkelt nødt til, hvis de vil være en seriøs spiller.
Jeg synes den har et pænt ydre. Den er ikke så futuristisk som visse andre elbiler ... der er ligesom noget "genkendelighed" over den, i forhold til en god gammeldags fossilbil. Denne genkendelighed var for mig et plus, da vi skulle vælge.
Derudover var det også et plus for mig, at Skoda har valgt at bibeholde en del fysiske knapper til betjeningen. Her mener jeg først og fremmest knapperne på rattet, som jeg meget bedre kan lide end de haptiske i ID. bilerne, men også de genvejsknapper man har under infotainment skærmen. Jeg er ikke fan af de biler, såsom f.eks. Tesla og Mach-e, hvor alt foregår på skærmen. Kan godt lide nogle knapper..