Køb af Tiguan

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
RasmusBH
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. sep 2023, 20:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Køb af Tiguan

Indlæg af RasmusBH » 26. sep 2023, 20:40

Hej VW og Tiguan kyndige. Jeg har kigget på en brugt Tiguan Van og har efterhånden læst de fleste posts herinde omkring erfaringer.

Jeg skal bruge en bil der kan trække 2500 på krogen og en Tiguan fra 2017-2019 ser ud til at være inden for hvad jeg søger og har budget til.

Er der nogen der har erfaringer med at trække 2500 kg med den, og med de forskellige motorer? Vi kommer til at bruge den ca 10.000 km om året med 2000-2500 på krogen og der skal selvfølgelig være lidt overskud i motoren og motor/gearkassen/kobling osv skal kunne holde til det.

I den forbindelse har jeg også læst en del om den famøse dsg gearkasse. Jeg kender den udemærket godt og syntes den virker fint i “normale” biler, men er der nogen der kan fortælle mig hvilken gearkasse der ligger i henholdsvis Tiguan tdi 150 og 190 hk, og om nogen har erfaringer med regelmæssig brug ved træk af 2500? Jeg er selvfølgelig nervøs for store værkstedsregninger. Jeg overholder i øvrigt service på mine biler.

Øvrige erfaringer eller ting jeg skal være opmærksom på med Tiguan’en er også meget velkomne.

På forhånd tak, mvh Rasmus

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Køb af Tiguan

Indlæg af SkodiaqDK » 26. sep 2023, 21:16

Uden at være 100%, så mener jeg 2019 modeller og nyere, kører med dq381, så længe det er diesel eller 2.0 tsi. Inden da var det dq500.

Jeg vil tro dq500 er mest robust. Den bruges eller blev også brugt i vw transporter. Så skal du bruge den til minigraver og lignende regelmæssigt, så tror jeg at en 2018'er ville være mit valg.

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Køb af Tiguan

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 27. sep 2023, 18:48

Hvis alligevel du er i en "Van", så kunne man jo med i overvejelserne ta' en Transporter. De er med DQ500 ( så vidt jeg ved ) i 150TDi og 204 BiTDi'erne. Der går rygter om at 150'eren er den bedste af de 2 motorer, men det ved jeg intet om . ...

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

RasmusBH
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. sep 2023, 20:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køb af Tiguan

Indlæg af RasmusBH » 27. sep 2023, 18:56

Tak for svarene. Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte at dq500 er mere robust end dq381, for så er det super godt indput og noget jeg vil gå efter.

Fruen vil desværre ikke køre transporter eller pickup så det er et no go. Desværre, ellers havde jeg kigget den vej da det havde været praktisk.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"