Betaler det sig at købe en VW Passat

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Aslund
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. sep 2023, 04:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Aslund » 27. sep 2023, 04:40

Godmorgen allesammen

Jeg er på udkik efter en ny bil efter min egen er blevet totalskadet.
Efter at have kørt en Mazda 2 i 8 år, så virkede det naturligt at gå efter en brugt Mazda 6.
Vi er trods alt vokset i de 8 år, både i størrelse og antal :D Vi er 2 voksne og 2 børn på henholdsvis 7 år og 2 år.

Men jeg må sige VW Passat bare køre godt med deres 1.4 motor og 150HK.
Mit problem er bare at en nogenlunde fornuftig kørt VW Passat omkring 2017-2018 koster 220.000-240.000kr brugt.
Jeg er meget i tvivl om jeg skal tage springet når jeg lan få en ID4 pro brugt til omkring 300.000 og en Skoda Enyaq til 350.000kr.

Jeg har ikke prøvet de to nævnte elbiler, da jeg ikke havde planlagt at ligge så mange penge ud, men Passat'en har presset mit budget :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 06:35

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Kan du give lidt info om jeres kørselsmønster og -behov ?
Dvs den daglige rytme, samt totalt pr. år.

Også jeres boligforhold - parcelhus eller etagebyggeri etc

Disse ting er i forhold til at vurdere helt indledningsvist om elbil kunne være på radaren som et meningsfyldt valg.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Aslund
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. sep 2023, 04:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Aslund » 27. sep 2023, 07:07

Mange tak HansH :)

Min primære kørsel består af turen til og fra arbejdet. Jeg kører 90km tur retur på motorvej. Om morgen glider det meget nemt, men der er lidt trafik på vejen hjem. Resten af det består af ture til butikker og enkelte ture til Tyskland i løbet af året.
Vi bor i Taastrup og jeg bor i et enderækkehus, hvor vores parkeringsplads er placeret ved husets galv.

Jeg regner med at vi nok kører omkring 25-26.000km på et år.

Egentlig vil jeg helst undgå at skaffe mig en elbil, da det tager for meget fra mine reserver. Jeg planlægger nemlig at købe min bil kontant.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 07:16

Okay, jeg kan høre at du opfylder mine primære kriterier for at elbil kan give mening ... kørselsbehov/mønster, samt mulighed for hjemmeopladning.

Men du har jo ret i, at elbilen alt andet lige vil betyde et større initielt udlæg up front.
At du så vinder på den lange bane på lavere driftsomkostninger, kan jeg forstå ikke betyder så meget for dig ... da du gerne vil undgå at låne penge, eller på anden måde tilvejebringe en højere finansiering.

Med alt det sagt, så kan jeg kun anbefale at købe en Passat som familieflytter.
Jeg har selv haft 4 stk .. 2x3BG, 1xB6 og 1xB7.
Det er en dejlig rummelig og komfortabel bil.

Der vil kunne komme røster her i tråden om den DSG gearkasse der anvendes i forb. med 1.4TSI.
Den er 7-trins med tørkoblinger, og har givet en række bilejere grå hår i hovedet. Rigtig mange (størstedelen) af ejere af den gearkasse klager ikke.
Men det er værd lige at tjekke om den skifter gear ordentligt (uden ryk/støj), og at den ikke glider i koblingen ved hård belastning, når du skal prøvekøre en bil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af jansom » 27. sep 2023, 07:41

For mig at se vil det være helt gak at købe en benzin bil til den pris/årgang.
Prøv en el bil og du vil ikke længere være i tvivl.
These users thanked the author jansom for the post:
GaSelle
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Aslund
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. sep 2023, 04:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Aslund » 27. sep 2023, 08:05

Jeg har fundet en VW Passat fra 2017, som har kørt 42000km til 230.000kr.
Vil det være ok eller stadigvæk helt gak?

Jeg er lidt splittet, fordi jeg ser en længere holdbarhed i en benzinbil end en elbil. Elbilen har et batteri som med garanti vil blive ringere år for år. Mens en benzinbil bare vil blive ved indtil den ikke kan mere.
Jeg regner med at have mit køretøj i 10år, helst mere, men vil en elbil kunne følge med? Jeg ved hellere ikke om de moderne benzinbiler er holdbare som før.
Jeg er meget splittet. Det nemmeste ville for mig være at købe billigt og leve med større månedligt forbrug. Men selvfølgelig, hvis det krydser alt for tidligt, så vil jeg føle mig lidt dum.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 08:09

Altså - det eneste argument jeg personligt køber fra din side .. :lol: .. er at du ikke vil ud og låne penge.
Hvis det er tilfældet, så er det jo sådan det er. Det er din beslutning, og det kan man ikke argumentere imod.
Og JA - du vil skulle op med mere mønt end 230K hvis du vil have en elbil i en størrelse der minder om en Passat.

Derudover er jeg med jansom og hans aktuelle like'r GaSelle - i alle andre henseender ville jeg argumentere for elbil i dit scenarie.
Og jeg ville også med glæde prøve at skyde dine bekymringer mht elbil ned.

Men jeg hører hvad du skrev i første post og respekterer dette, når jeg kommenterer :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af lionking » 27. sep 2023, 08:13

Hvis du kan sætte en lader op for enden af dit rækkehus så køb en elbil.
Du sparer minimum 1200 kr. om måneden i drift.

Fx. den her til 335.000kr.

https://pc-auto.dk/brugte-biler/vw/id-5 ... 114710359/

Om du vælger Clever abb. eller din egen lader er et temperamentsspørgsmål.
Clever koster 800kr/md flat rate og gode lademuligheder ude.
Strøm (uden elafgift hvis du har elvarme eller refussionsabb. ca. 600kr./md).
Senest rettet af lionking 27. sep 2023, 08:14, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Madmax » 27. sep 2023, 08:14

D er svært at spå 5-10 år ud i fremtiden om benzin/dieselbiler vil være særlige favorable. Vi kender ikke til benzin priser til den tid. Må de overhovedet køre i byerne?

Det er en 6 år gammel bil til en kvart million, som du vil beholde i 10 år. Det er i så fald en meget gammel bil når du kommer dertil. Hvis den skal sælges inden da, så vil den højst sandsynligt ikke være særlig attraktiv som brugtvogn.
Det er selvfølgelig mange penge. Men uden at kende til udstyr osv, så er det svært at sige om det er en god handel.

Bilmarkedet pt. skifter jo mere og mere mod el.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af jansom » 27. sep 2023, 08:33

Hvis du vil have en bil i 10 år, så køb en ny.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af demo » 27. sep 2023, 09:35

@Aslund så har du aldrig prøvet en 2,0 tdi med 150gk, hvis du siger 1,4 kører godt, så vil du nok sige
an den kører endnu bedre, med det kørsels mønster er en diesel fint (vil jeg mene)

jeg er ikke pro elbil, som min synsmand sagde, hold dig væk fra det L*** i et antal år endnu

men hvis du står uden bytte bil, så kan du finde et lang større udvalg på

mobile.de

import er nemmere end det er at stave til nemt
These users thanked the author demo for the post:
HansH
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 09:39

demo skrev:
27. sep 2023, 09:35
men hvis du står uden bytte bil, så kan du finde et lang større udvalg på

mobile.de

import er nemmere end det er at stave til nemt
God pointe!

Jeg importerede også selv min sidste Passat ... B7'eren.
Som demo helt rigtigt skriver - udvalget er x10 hos vores nabo mod syd.
Og processen kan man enten selv klare, eller få hjælp fra et hav af firmaer der gør i lige præcis den slags forretning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Aslund
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. sep 2023, 04:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Aslund » 27. sep 2023, 10:06

Hvordan fungerer det med import? Bliver det ikke voldsomt dyrt med transport og afgift?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 10:23

Aslund skrev:
27. sep 2023, 10:06
Hvordan fungerer det med import? Bliver det ikke voldsomt dyrt med transport og afgift?
Det er selvfølgelig en omkostning der skal tages med, når du ser på den samlede pris på bundlinjen.
Det største beløb der skal lægges til, i forhold til den pris du ser på mobile.de, er naturligvis registreringsafgiften.
Men alle de sager ordnes af det firma du vælger at få til at hjælpe dig.

Adskillige herinde har brugt Jels Biler (mig selv inklusive).
Du sender en mail til Søren dernede med et link til bilens annonce på mobile.de, og så giver han dig en pris på totalentreprisen.
Du skal blot afhente bilen hos ham når den står klar - ligesom du ville gøre ved en hvilken som helst anden forhandler.
Han laver ikke ret meget andet end at importere biler fra Tyskland .. og han er god til det. Og en yderst rar og venlig person :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Passatg 3cKMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af demo » 27. sep 2023, 10:38

@Aslund man kan altså også hente den selv, (alle sælgere er sgu da rare og venlige)

find en bil du kan lide, send link på den til feks automentor så kan du få en pris på afgift
og de kan også tilbyde dig at hente og den står klar alt incl

hvis du henter selv, har du lov til at køre hjem på kurzzeit nummer schilder (svarer til prøveplader)
der selvf. udgifter til transport, og man skal have betaling klar osv.

jeg hentede selv, det var markant billigere, men ja, man skal jo også have tiden til det og klart en fordel
at være am fliesband ud i det tysk sproch :!:
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 10:58

demo skrev:
27. sep 2023, 10:38
jeg hentede selv, det var markant billigere, men ja, man skal jo også have tiden til det og klart en fordel
at være am fliesband ud i det tysk sproch :!:
Jamen selvfølgelig.
Jeg fandt, handlede og hjemtransporterede også selv min. Søren lavede reg.afgiftberegning og toldsyn.
Det er jo også det gode ved Søren ... at man kan selv bestemme om man vil have full service eller minimal service, samt alt derimellem. Man aftaler bare hvad man selv gør, og hvad han skal stå for. Og så bliver salæret naturligvis også derefter. Man behøver ikke tage en 5-retters med fuld vinmenu.

Og jeg kan ikke bekræfte at alle bilsælgere er lige så behagelige mennesker som Søren :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PF
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 26. maj 2015, 19:52
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herfølge
Has thanked: 104 times
Been thanked: 52 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af PF » 27. sep 2023, 11:00

jansom skrev:
27. sep 2023, 08:33
Hvis du vil have en bil i 10 år, så køb en ny.
Ups, kan du ikke lige holde det for dig selv, så min gamle Skoda som er fra 09, men købt i 2015, ikke hører det?
These users thanked the author PF for the post:
Kleber

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af DanielB12 » 27. sep 2023, 11:13

Hvis du har et CVR-nummer så kan du få Auto-Logik e.lign. til at hente den.. Jeg handlede vores i3'er uden nogen som helst hjælp fra fancy jels'er eller noget :lol: Det var ret enkelt og ligetil.. Det hele blev klaret via Whatsapp og betaling via straksoverførsel til en polak i udkanten af Berlin. Så hentede Auto-Logik den og afleverede den ved en emsig synshal, der mente at bremser ikke måtte være røde, så jeg kørte den til en synsmand der var farveblind, og så var der plader på.

Transport med auto-logik var 2600 kr (en i3 er noget mere klejn end en Enyaq, og priserne er steget i mellemtiden) og de resterende udgifter beløb sig vel til en 5000 kr. i alt.. Bilen gav vi i alt lige under 160.000 kr. for, og sparede omkring 50-60k ift priserne i danmark for samme årgang, km og udstyr.. Jeg ved ikke hvordan landet ligger dernede nu ift. priserne.. deres rabat er lige gået fløjten, så tænker at priserne er steget lidt op til, nu en nybil er blevet dyrere..

Jeg valgte ikke selv at drage til tyskland og hente, da vi ikke kunne få nogen forsikring til at ville dække den på turen hjem - kun ansvar. Der er andre herinde der har haft bedre held til det.

Jeg ville mene det var tåbeligt at købe en benzin eller diesel bil, sålænge du har mulighed for at sætte egen lader op til fast p-plads. Hvis ikke, så er benzin/diesel nok smartere.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianB
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Aslund
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. sep 2023, 04:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Aslund » 27. sep 2023, 11:54

Nu skriver flere af jer, at det er helt skudt i hovedet at købe benzinbil når man har plads til en lader, men er det dét?
Hvis jeg kan få en god fornuftig benzinbil under 200.000kr, så er der immervæk langt op til 330.000-350.000kr for en ID.5 eller Ioniq 5.
Vi ved reelt hellere ikke hvor længe batteriet holder, med min kørsel, så er batterigarantien færdig efter 5/6 år. så er spørgsmålet hvor hurtigt det går downhill derfra.
Det er desværre lidt af en overgangsfase jeg er ramt lige ned i.

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Syndicate » 27. sep 2023, 11:58

demo skrev:
27. sep 2023, 09:35

jeg er ikke pro elbil, som min synsmand sagde, hold dig væk fra det L*** i et antal år endnu
Havde ham din synsmand, nogle gode argumenter for denne udtalelse, eller er han også typen som skal kunne køre 1000 km, med en minigraver bagpå, på én tank diesel, for at det er en ordentlig bil?

Jeg forstår godt trådstarters dilemma.

Jeg havde nok også gået el-vejen om muligt, nu du vil kunne opsætte en lader derhjemme, men forstår godt dine overvejelser omkring økonomi.
These users thanked the author Syndicate for the post (total 3):
DanielB12jansomGaSelle
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 12:11

Aslund skrev:
27. sep 2023, 11:54
Vi ved reelt hellere ikke hvor længe batteriet holder, med min kørsel, så er batterigarantien færdig efter 5/6 år. så er spørgsmålet hvor hurtigt det går downhill derfra.
Der er et antal tommelfingerregler mht hvordan man bedst levetidsforlænger sit batteri.
Hvis du følger dem, så vil jeg mene du skal være uheldig hvis du skal få problemer med batteriet.
Husk - du kan også være uheldig med en fossilbil, og komme ud for et motorhavari.

Tesla, som givet deres tilstedeværelse siden 2012 er dem med det største datagrundlag, har for længst fundet ud af at batterigarantien er konservativt sat.
De har meldt ud, at de 8 år / 160.000km som gælder nu, sagtens kunne sættes op til 320.000km.
Gennemsnitlig SoH efter 8 år, har været langt højere end man troede fra starten.

Derudover mener jeg godt man kan regne med, at der er en booming vækst af firmaer der kan reparere batterier på et højere granuleringsniveau end blot at skifte hele batteripakken. Hermed mener jeg "renovering" i form af udskiftning af enkelte moduler og celler.
Vist - det er på nuv. tidspunkt stadig en dyr reparation, så snart de skal til at pille i batteriet. Men jeg tror på at industrien omkring dette vil vokse meget kraftigt i takt med elbilernes udbredelse på markederne.
Dermed tror jeg også at priserne for den slags renovering vil komme længere ned.

Den batterigaranti du får hos VAG, træder i kraft hvis batteriets SoH er <70% efter 8 år (det er en trinvis skala, startende efter 3 år).
Det tal er så lavt/konservativt sat, at den garanti reelt set kun træder i kraft hvis dit batteri kollapser helt. Et batteri med SoH 70% er i virkelig dårlig stand, og reelt på kanten af at være død.
Min påstand er således, at den garanti kun er der for at gardere dig mod den helt store katastrofe - f.eks. et totalt færdigt batteri efter 5 år.

Mht tommelfingerreglerne for levetidsforlængelse, så er de primære (der er flere):
- lad så vidt muligt kun AC (dvs jo mindre lynladning, jo bedre)
- lad så vidt muligt ikke højere op end 80%
- kør så vidt muligt ikke bilen under 10% SoC
- hvis bilen skal stå i "længere tid" - dvs mere end 1-2 døgn, så efterlad den så vidt muligt med en SoC omkring 50%

Hvis du følger de simple regler - så vidt muligt - så har du gjort alt hvad du kan for at være god ved det batteri.
Når jeg skriver "så vidt muligt", så skal det tages bogstaveligt. Det betyder ikke, at du aldrig må lade bilen op til 100%, eller aldrig må lynlade den. Selvfølgelig må du det :)

Du kan sammenligne det med dette:
Du ville sagtens kunne tåle at bliver udsat for Sahara's sol i 30 sekunder uden tøj på kroppen.
Men jo flere gange de 30 sekunder blev gentaget/forlænget .... jo mere ville du lide skade. Du vil gradvist få forbrændinger over hele kroppen. Og til sidst ville du dø.
Du kan også sagtens føre en finger hurtigt gennem flammen på et stearinlys. Men du har ikke lyst til at holde fingeren stille inde i flammen...
Det samme med radioaktiv stråling. Mændene der ryddede taget på reaktor 4 i Chernobyl, måtte være derude i max 90 sekunder ad gangen. Så var det fanmer ind! Ellers blev de toast.

På samme måde gælder det sæt af "belastningsregler" for batteriet. Det er den akkumulerede mængde af brud på tommelfingerreglerne, der over tid kan gøre at dit batteri mister mere af sin kapacitet end ..... det kunne have gjort.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af DanielB12 » 27. sep 2023, 12:25

Aslund skrev:
27. sep 2023, 11:54
Nu skriver flere af jer, at det er helt skudt i hovedet at købe benzinbil når man har plads til en lader, men er det dét?
Hvis jeg kan få en god fornuftig benzinbil under 200.000kr, så er der immervæk langt op til 330.000-350.000kr for en ID.5 eller Ioniq 5.
Vi ved reelt hellere ikke hvor længe batteriet holder, med min kørsel, så er batterigarantien færdig efter 5/6 år. så er spørgsmålet hvor hurtigt det går downhill derfra.
Det er desværre lidt af en overgangsfase jeg er ramt lige ned i.
Vores i3 er fra 2019 og har kørt 90.000 km.. Så vel omtrent halvvejs i sin leveperiode jf. dig.
Sidst jeg tjekket - i sommerferien - havde batteriet 28.5 kwh tilbage i ydelse. I november 2021 havde den 28.6.. så på 30.000 km ca. har den tabt 0,1 kwh af batteriets brugbare ydelse - det kan selvfølgelig være det er fra 28.69 til 28.51.. det ved jeg ikke.
Det oprindelige er vist lige omkring 30 kwh.. De samlede kapacitet er 33,4ish, men det er så med bufferen.
Ud fra det, kan man jo udlede to ting - som rigtig mange generelt har bekræftet, især tesla - at batteriet mister mest juice den første tid, og så flader det ret meget ud. Vores i3'ere oplades til - på skærmen - 100%, dvs omkring de 28,5 kwh sikkert, og køres så ned til en 3-6 % generelt set. I3'eren har selv styr på bufferen og man skal altså ikke kun lade til 80 ved dagligt brug. Det er én af dens mange quirks.

Jeg ville på ingen måde være nervøs for netop dén del af elbil-købet. Jeg ville være mere nervøs for om der kom en ny vild teknologi der pludselig ændrede alt.. meeen... har du den alligevel i 10 år, uanset hvad Jan mener, så er det jo en gammel bil om den er på benzin, diesel eller el.. og de der landvindinger sker ikke sådan overnight, og hvis de gør så er det alligevel ikke - uden at genere eller kende til din økonomi - en bil der vil være indenfor de flestes økonomisk rækkevidde lige den første tid, og så er det jo ligegyldigt anyhow.

Det eneste jeg ikke ville købe med dén tidshorisont, er en hybrid. Eller en Toyota elbil..

Jeg ville kigge på Tesla Y, måske så vente til nye år hvor den får et facelift formodentlig og Enyaq.. ID4-5 er meh..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
HansHAagaard
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af jansom » 27. sep 2023, 12:31

Jan mener at man skal købe en fabriksny bil, hvis man ved man vil beholde en bil i 10 år. En Passat fra 17 er allerede en gammel bil. Og der vil kommer masser af reparationer på den. Medmindre man er en dygtig mekaniker selv, så vil det være langt billigere samlet set med en fabriksny bil med garanti de første 3-5 år.
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13251
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af HansH » 27. sep 2023, 12:42

DanielB12 skrev:
27. sep 2023, 12:25
Ud fra det, kan man jo udlede to ting - som rigtig mange generelt har bekræftet, især tesla - at batteriet mister mest juice den første tid, og så flader det ret meget ud.
Præcis! 👍👍

Jeg ville være mere nervøs for om der kom en ny vild teknologi der pludselig ændrede alt..
Også +1 til denne.
Hvis jeg skulle udnævne en bekymring #1, så ville det også være værditabet.
Og det kan være forårsaget af teknologi, men det kunne også være politik.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Thor-thor » 27. sep 2023, 12:43

Aslund skrev:
27. sep 2023, 11:54
Nu skriver flere af jer, at det er helt skudt i hovedet at købe benzinbil når man har plads til en lader, men er det dét?
Hvis jeg kan få en god fornuftig benzinbil under 200.000kr, så er der immervæk langt op til 330.000-350.000kr for en ID.5 eller Ioniq 5.
Jo billigere fossibil du sammenligner med, jo bedre vil regnestykket for dem naturligvis se ud. Især hvis man ikke lægger så meget vægt på drift/vedligeholds-udgifterne ;)
Men kan du leve med en ældre/billigere (under 150k Bare for at sige et tal) fossilbil og kan du selv reparere, så kan dette måske være ok. Så har du relativt billig vedligehold og et bedre udgangspunkt ift. værditab. Men stadig højere driftsudgifter.
Omvendt jo flere penge du investerer/jo nyere bil du køber (og jo mindre du selv kan reparere/servicere), så peger det i højere grad i retning af elbil efter min mening. Det er billigere vedligehold/drift ift. sammenlignelige biler og man får meget grej for pengene i elbiler pga. ingen/begrænset afgift.

Mht. batteri er jeg enig med resten af koret. Batterierne er blevet langt mere langtidsholdbare, jeg ville ikke være bekymret.
Som det er blevet nævnt er der samtidig allerede firmaer der arbejder med rep. af batterier og det vil der komme langt mere af i de kommende år.

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af lionking » 27. sep 2023, 15:57

Aslund skrev:
27. sep 2023, 11:54
Nu skriver flere af jer, at det er helt skudt i hovedet at købe benzinbil når man har plads til en lader, men er det dét?
Hvis jeg kan få en god fornuftig benzinbil under 200.000kr, så er der immervæk langt op til 330.000-350.000kr for en ID.5 eller Ioniq 5.
Vi ved reelt hellere ikke hvor længe batteriet holder, med min kørsel, så er batterigarantien færdig efter 5/6 år. så er spørgsmålet hvor hurtigt det går downhill derfra.
Det er desværre lidt af en overgangsfase jeg er ramt lige ned i.
Ingen ved hvor langt noget som helst reelt holder… Eller koster om 5 år.

Men det du kalder en fornuftig benzinbil (Passat) til 200.000kr. er en gammel bil (6-7 år) sikkert med en del km på bagen. Den vil koste jo en del penge at holde kørende med et kørselsbehov som dit.
Min første Passat (har haft to) smed gearkassen efter 140.000km og den anden Passat smed koblingerne og nogle lejer (1.4 tsi DSG7) efter 45.000km.

En elbil er væsentlig (meget) billigere at holde kørende end en tilsvarende benzin/diesel.
Tesla har fx. garanti til 192000km på drivenhed og batteri.

Vores første elbil har vi haft i 5 år nu.
Med et kørselsbehov der ligner dit har jeg kun skiftet bremsevæske, dæk, kabinefilter, klodser foran og machet på støddæmper foran en gang nu her.

Vores anden elbil har vi haft i snart to år og har kørt 50.000km i den uden noget service andet end nye dæk og nyt kabinefilter (300kr.).

Største plus er at jeg skal oplade i nat til 35 øre/kwh dvs. én km koster godt 7 øre i strøm :D
These users thanked the author lionking for the post (total 2):
DanielB12HansH

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Avatar » 28. sep 2023, 15:03

lionking skrev:
27. sep 2023, 15:57
Største plus er at jeg skal oplade i nat til 35 øre/kwh dvs. én km koster godt 7 øre i strøm :D
Kan du ikke prøve at beskrive hvordan man får fat i en kilowatttime til 35 øre :?:

lionking
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 31. jul 2015, 18:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 23 times
Been thanked: 15 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af lionking » 28. sep 2023, 16:24

Avatar skrev:
28. sep 2023, 15:03
lionking skrev:
27. sep 2023, 15:57
Største plus er at jeg skal oplade i nat til 35 øre/kwh dvs. én km koster godt 7 øre i strøm :D
Kan du ikke prøve at beskrive hvordan man får fat i en kilowatttime til 35 øre :?:
Jo…

1) Varm dit hus op med fx. varmepumpe og slip for at betale elafgift for forbrug over 4000kWh/år. Dvs. det jeg bruger på varme og bil er uden afgift.

2) Få en elaftale uden gebyrer og abonnement fx. igennem Elforbundet.

3) Lad op når strømmen er billig. Nogen gange kan det gøres til under 35 øre, men desværre ikke altid. Men fx. natten efter i morgen er den under 35 øre igen og der suger jeg til den igen :geek:

IMG_0511.jpeg
IMG_0511.jpeg (204.33 KiB) Vist 1187 gange

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af Avatar » 28. sep 2023, 17:30

lionking skrev:
28. sep 2023, 16:24
IMG_0511.jpeg
Hvor stammer den der fine farvede tabel fra? Kilden?

Spørger jeg Nordpool for DK2, dagen idag, aften/nat, ligger prisen omkring 80 øre/kWh før alle afgifter og moms.

El transportomkostninger?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6028
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6458 times
Been thanked: 1639 times

Re: Betaler det sig at købe en VW Passat

Indlæg af BrianDS » 28. sep 2023, 18:41

Avatar skrev:
28. sep 2023, 17:30
lionking skrev:
28. sep 2023, 16:24
IMG_0511.jpeg
Hvor stammer den der fine farvede tabel fra? Kilden?

Spørger jeg Nordpool for DK2, dagen idag, aften/nat, ligger prisen omkring 80 øre/kWh før alle afgifter og moms.

El transportomkostninger?
Det er herfra: http://elpris.wen.dk/
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"