Tror i der kommer ordenlige assistent systemer i Tesla i fremtiden? Får de mon parkerings sensor foran igen?
Som det fungerer nu kan jeg ikke se hvad der er de store problemer med. Vinduesviskerne er blevet bedre uden at det når det niveau man forventer af en bil. Men ellers kan jeg ikke se hvad der er at kritisere. Det nye grafiske overview virker rigtig godt ved parkering mv. Adaptiv fartpilot, lane assist og alt det der er virkelig tilfredsstillende og fungerer.
Min gamle Golf var virkelig vild til at gør OBS på tværgående trafik (den havde sensorer hele vejen rundt) når man skulle bakke ud, det savner jeg. Men ellers savner jeg ikke baksensor mv. mere.
Det forstår jeg ikke. Assistent systemerne bliver haglet ned stort set over alt.
Og det med at fjerne sensor før Tesla vision fungere på samme højde synes jeg er tåbeligt!
Jeg undres. Men har set det tit skrevet. Måske det er baseret på tidligere versioner af software eller det er parkeringsensorer det rettes mod? Den slår min gamle GTE ( der havde alt hvad angår sikkerhedssystemer fra VW) med mange længder og tager højde for nærmest alt på autopilot. Så jeg ved ikke hvad kritikken kommer af. Jeg synes det er ren fornøjelse og er dybt imponeret.
Den tager højde for indkommende trafik fra tilkørsel, biler der kører på stregerne (kører usikkert). Sørger for ikke at overhale indenom. Er enormt god til at køre komfort stil på adaptiv afstand. Dvs. Ingen kængurukørsel. Den stopper selv for biler der holder for rødt (som ikke var på"radaren" under kørsel). Jeg synes den fungerer uhyre intelligent og smooth. Den kører snorlige i midten konstant (aktiv laneassist style).
Den reagerer tidligt og langt mere blødt, så snart en bil begynder at krydse vejbane, i stedet for først når en bil er halvt eller helt ovre i den bane man kører i.
Hvis streger forsvinder fortsætter den med at køre og holde til højre på fx. En landevej uden at slå fra(efter bedste evne).
Jeg kommer i tanke om den fortsat ikke læser farttavler. I hvert fald elektriske. Det var min Golf bedre til. Og jeg er helt enige i det tåbelige i at fjerne sensorer før Vision fungerer. At køre Tesla er som at have et Google produkt. Du er konstant i beta:)
Jeg har ikke prøvet en ID.4 eller Enyaq mht. deres assistent systemer. Det kan være de kan nøjagtigt det samme og mere til. Det nyeste jeg har prøvet hvor jeg dyrkede assistenterne er Cupra Born. Så det er ikke skrevet for at starte en krig med folk herinde.
Som det fungerer nu kan jeg ikke se hvad der er de store problemer med. Vinduesviskerne er blevet bedre uden at det når det niveau man forventer af en bil. Men ellers kan jeg ikke se hvad der er at kritisere. Det nye grafiske overview virker rigtig godt ved parkering mv. Adaptiv fartpilot, lane assist og alt det der er virkelig tilfredsstillende og fungerer.
Min gamle Golf var virkelig vild til at gør OBS på tværgående trafik (den havde sensorer hele vejen rundt) når man skulle bakke ud, det savner jeg. Men ellers savner jeg ikke baksensor mv. mere.
Det forstår jeg ikke. Assistent systemerne bliver haglet ned stort set over alt.
Og det med at fjerne sensor før Tesla vision fungere på samme højde synes jeg er tåbeligt!
Jeg undres. Men har set det tit skrevet. Måske det er baseret på tidligere versioner af software eller det er parkeringsensorer det rettes mod? Den slår min gamle GTE ( der havde alt hvad angår sikkerhedssystemer fra VW) med mange længder og tager højde for nærmest alt på autopilot. Så jeg ved ikke hvad kritikken kommer af. Jeg synes det er ren fornøjelse og er dybt imponeret.
Den tager højde for indkommende trafik fra tilkørsel, biler der kører på stregerne (kører usikkert). Sørger for ikke at overhale indenom. Er enormt god til at køre komfort stil på adaptiv afstand. Dvs. Ingen kængurukørsel. Den stopper selv for biler der holder for rødt (som ikke var på"radaren" under kørsel). Jeg synes den fungerer uhyre intelligent og smooth. Den kører snorlige i midten konstant (aktiv laneassist style).
Den reagerer tidligt og langt mere blødt, så snart en bil begynder at krydse vejbane, i stedet for først når en bil er halvt eller helt ovre i den bane man kører i.
Hvis streger forsvinder fortsætter den med at køre og holde til højre på fx. En landevej uden at slå fra(efter bedste evne).
Jeg kommer i tanke om den fortsat ikke læser farttavler. I hvert fald elektriske. Det var min Golf bedre til. Og jeg er helt enige i det tåbelige i at fjerne sensorer før Vision fungerer. At køre Tesla er som at have et Google produkt. Du er konstant i beta:)
Jeg har ikke prøvet en ID.4 eller Enyaq mht. deres assistent systemer. Det kan være de kan nøjagtigt det samme og mere til. Det nyeste jeg har prøvet hvor jeg dyrkede assistenterne er Cupra Born. Så det er ikke skrevet for at starte en krig med folk herinde.
Jeg stemmer lige i her. Jeg kan heller ikke altid lige være med i alt den kritik (jeg har dog også sensorer). Det meste fungerer upåklageligt som også beskrevet så fint af claussor.
Mht kritikken af "matrix delen", slap nu af. Alternativet er at det ikke er der
Man kan jo bare deaktivere det hvis man finder det træls.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 13. apr 2024, 21:16
af Fonne
Syntes tingene her bliver forklaret rigtig fint, hvis man er nysgerrig om den slags, generelt god kanal.
Syntes tingene her bliver forklaret rigtig fint, hvis man er nysgerrig om den slags, generelt god kanal.
Ja, god kanal hvis man interesser sig for engineering.
Man må sige at Tesla's strategi går mod EU's strategi om at produkter skal være "Repairable". Jeg vil nødig skulle skifte et par celler i den batteripakke.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 14. apr 2024, 13:37
af _Jensen
Byt til nyt
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 14. apr 2024, 19:31
af Bjarkeh
Hvis man vil tage chancen og kan leve med SW fejl der muligvis ikke bliver rettet, så er det da en god pris
Linholm vil nok gerne af med dem de har købt, han taler godt for den, ham Henrik der ejer firmaet
Man må sige at Tesla's strategi går mod EU's strategi om at produkter skal være "Repairable". Jeg vil nødig skulle skifte et par celler i den batteripakke.
Det er vist ikke muligt for almindelige el-bils ejere at få skiftet enkelte celler. Vist er der da videoer på Youtube, hvor man ser udskiftning og/eller udkobling af enkelte celler, men vi er langt fra at det bliver dagligdag. "Bilpodcasten" fra d. 8/4 besøger Audis værksted i Fredericia, hvor der repareres på en batteripakke for åben mikrofon - der er god viden i det afsnit.
Man må sige at Tesla's strategi går mod EU's strategi om at produkter skal være "Repairable". Jeg vil nødig skulle skifte et par celler i den batteripakke.
Det er vist ikke muligt for almindelige el-bils ejere at få skiftet enkelte celler. Vist er der da videoer på Youtube, hvor man ser udskiftning og/eller udkobling af enkelte celler, men vi er langt fra at det bliver dagligdag. "Bilpodcasten" fra d. 8/4 besøger Audis værksted i Fredericia, hvor der repareres på en batteripakke for åben mikrofon - der er god viden i det afsnit.
Men mange har trods alt moduler, så det ikke er en fuld batteripakke der skal skiftes...
Men mange har trods alt moduler, så det ikke er en fuld batteripakke der skal skiftes...
Netop - det er det Bilpodcasten handler om.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 16. apr 2024, 19:23
af LowDog
Min far overvejer en elbil. Jeg er overhovedet ikke sat ind i denne verden. Men med prisned (og op)-sættelser hver 14. dag, 50 nye kinesiske mærker der kommer frem om måneden, rækkevidde der bliver længere og længere, firmaer som går konkurs eller er på randen til det, ville det så ikke være smartest at lease en et års tid?
De har en eller anden fransk el-pispotte i forvejen der kører ligeså langt som en elektrisk ladcykel, men vil gerne have en med høj indstigning og rækkevidde på min. 500km og gerne med træk+1500kg. Den vil dog nok kun køre 10-15000km årligt, da han også har en firmabil ved siden af.
Hvad skal man kigge efter? Og skal man tænke leasing (nogen gode tilbud)?
Min far overvejer en elbil. Jeg er overhovedet ikke sat ind i denne verden. Men med prisned (og op)-sættelser hver 14. dag, 50 nye kinesiske mærker der kommer frem om måneden, rækkevidde der bliver længere og længere, firmaer som går konkurs eller er på randen til det, ville det så ikke være smartest at lease en et års tid?
De har en eller anden fransk el-pispotte i forvejen der kører ligeså langt som en elektrisk ladcykel, men vil gerne have en med høj indstigning og rækkevidde på min. 500km og gerne med træk+1500kg. Den vil dog nok kun køre 10-15000km årligt, da han også har en firmabil ved siden af.
Hvad skal man kigge efter? Og skal man tænke leasing (nogen gode tilbud)?
Leasing er et temperamentspørgsmål - men hvor meget vil de bruge på en elbil til det formål?
Det er vel Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX30, Volvo XC40, og lignende når det er 1.500+ kg der skal trækkes?
Min far overvejer en elbil. Jeg er overhovedet ikke sat ind i denne verden. Men med prisned (og op)-sættelser hver 14. dag, 50 nye kinesiske mærker der kommer frem om måneden, rækkevidde der bliver længere og længere, firmaer som går konkurs eller er på randen til det, ville det så ikke være smartest at lease en et års tid?
De har en eller anden fransk el-pispotte i forvejen der kører ligeså langt som en elektrisk ladcykel, men vil gerne have en med høj indstigning og rækkevidde på min. 500km og gerne med træk+1500kg. Den vil dog nok kun køre 10-15000km årligt, da han også har en firmabil ved siden af.
Hvad skal man kigge efter? Og skal man tænke leasing (nogen gode tilbud)?
Leasing er et temperamentspørgsmål - men hvor meget vil de bruge på en elbil til det formål?
Det er vel Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX30, Volvo XC40, og lignende når det er 1.500+ kg der skal trækkes?
Tror omkring 400 hvis køb og 5000 om måneden hvis leasing - må self godt være billigere.
Min far overvejer en elbil. Jeg er overhovedet ikke sat ind i denne verden. Men med prisned (og op)-sættelser hver 14. dag, 50 nye kinesiske mærker der kommer frem om måneden, rækkevidde der bliver længere og længere, firmaer som går konkurs eller er på randen til det, ville det så ikke være smartest at lease en et års tid?
De har en eller anden fransk el-pispotte i forvejen der kører ligeså langt som en elektrisk ladcykel, men vil gerne have en med høj indstigning og rækkevidde på min. 500km og gerne med træk+1500kg. Den vil dog nok kun køre 10-15000km årligt, da han også har en firmabil ved siden af.
Hvad skal man kigge efter? Og skal man tænke leasing (nogen gode tilbud)?
Leasing er et temperamentspørgsmål - men hvor meget vil de bruge på en elbil til det formål?
Det er vel Tesla Model Y, Kia EV6, Volvo EX30, Volvo XC40, og lignende når det er 1.500+ kg der skal trækkes?
Tror omkring 400 hvis køb og 5000 om måneden hvis leasing - må self godt være billigere.
5.000 kr/md i Leasing, det er nok i underkanten for de fleste af dem, men de 400.000 kr burde kunne lade sig gøre for flere af dem.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 16. apr 2024, 23:48
af BrianB
Ioniq 5 er nede i nogle ret fair brugtpriser og en ny kan nok sagtens leases for under 5000 kroner med de kilometer. Den må trække 1600. Jeg ved dog ikke om den lever op til dit krav om høj indstigning.
Et lidt halvtosset bud kunne være en Aiways U5, høj bil til små penge og den må trække 1500. Der kører et par rundt her i byen og har talt med den ene ejer af ren nysgerrighed foran supermarkedet - han var skide glad for sin bil og kører stadig rundt i den.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 17. apr 2024, 06:58
af JSA
Den "nye" Tesla Y LR RWD er et godt bud til 385.000,- (incl træk) og må trække 1600 kg. Ny bil, 4/8 års garanti og en model der, med rækkevidde på 600 km, må forventes at være attraktiv på brugtmarkedet om nogle år.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 18. apr 2024, 11:18
af VWAU
Når Tesla Bjørn tester 0 - 100 km/h gør han det ved 10, 20, 30...90% SOC. I nedenstående tabel kan man se hvordan tiderne forøges. 1,78 betyder, at bilen er 78% langsommere end ved 10% SOC.
Det er grotesk hvor sløve biler med kinesiske aner (fx EX30 og MG4) bliver når SOC falder. Det er i min verden i høj grad vildledende markedsføring, når fx en Volvo EX30, der er opgivet til 3,6 s fra 0 - 100 km/h, tager 5,3 s ved 20% SOC og 6,6 s ved 10% SOC.
Det kommer jo lidt an på hvem du spørger. Er det hr og fru Jensen så har du helt sikkert ret. Er det GTI nørden der forventer performance så må man da blive skuffet Den MG4 er jo markedsført meget billigt. Jeg kan forestille mig der er nogle ungersvende der bliver skuffede når en Skoda Enyaq rykker fra den.
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
: 18. apr 2024, 12:15
af Fonne
Det virker underligt at nogle af dem er hurtigere ved fx 70% kontra 90% - Giver han nogen forklaring på dette ?