Side 2 af 6

Re: VW Golf 5 revival

: 22. feb 2024, 19:30
af DanielB12
majbom skrev:
22. feb 2024, 15:59
Steder hvor en almindelig top ikke kan komme til. F.eks. En møtrik der sidder så langt inde på en bolt at en top ikke kan nå.
Ah selvfølgelig

Re: VW Golf 5 revival

: 22. feb 2024, 20:35
af mertodinlo

HansH skrev: De nøddeskaller må alligevel være pænt fintmalede så .....

VIDEO-VIDEO!! VI-DE-O !!! blev der sagt.. Billede (den kører vel nat og dag....... ?)
Billede

Er ved at bygge tyndt rør der kan nå ind, der kan jeg måske montere endoskopet på..
Må nok hellere lige skære et stykke plexiglas ud til fronten på det så Billede

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 03:20
af Melle
mertodinlo skrev:
22. feb 2024, 11:01
Skal bruge gennemføringstop til at spænde undervognsdele og vil ikke give 100% ekstra for Bacho.
Så dette fine sæt landede idag fra Tyskland, umiddelbart i lækker kvalitet.

Og ja jeg ved godt man kan alt muligt med en top og rørnøgle, men det er jo ikke noget der trigger GAS* vel? Billede

*Gear Acquisition Syndrome
Der blev jeg så også ramt af(GAS) men mine Google evner rækker ikke :( kan heller ikke finde det hos Louis :o
Link please

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 06:04
af Hej-Hej
Melle skrev:
23. feb 2024, 03:20
Link please
Har et sæt magen til 8-) ... mener de havde noget tilsvarende i kirken engang, men kunne ikke finde det der, så jeg købte mit ved Lois.de

https://www.louis-moto.dk/da/rothewald- ... r=10002759

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 08:21
af mertodinlo
Fandt endelig et passende emne der kunne udføre ønsket om at komme længere ind. Den tykke strålespids kommer ikke ind, heldigvis kom blæsesættet med 3 af dem, så denne gik til eksperimentet. Havde gået de sidste par dage og luret på hvad der kunne bruges som "fortynder" og kom så i tanke om de her stålsugerør.
Indvendig diameter på 5mm, ligesom strålespids, så en opboring af den med 6.5mm bor (6mm var væk, ellers havde det passet lige i), limet sammen med kontaktlim og hærdet hurtigt af med varme, afslutteligt filet indvendigt.
Så er jeg spændt på om det sidste kan kradses med ud nu BilledeBillede

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 08:29
af HansH
Kudos for din opfindsomhed/kreativitet, Thomas.
Det her projekt har ikke på noget tidspunkt handlet om målet ... at få en bil ud at køre. Det handler altsammen om vejen derhen :)
Som jeg kender dine krav til udførelse og kvalitet, så skal det nok ende med at blive rigtig godt når du er færdig. For ellers vil du ikke betragte det som færdigt.
Virkelig fedt projekt, og virkelig fedt hvor fint du beskriver og dokumenterer her ! 👍😊

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 08:42
af mertodinlo
Tak Hans
Jeg vil sige at der er mange ting jeg gerne vil gøre ved denne motor, ting der skal skiftes (kølerør og plastik som nævnt), men balancen er lidt om den kommer til at køre eller ej. Jeg aner helt ærligt ikke om det ender med at den kører uden fejl, men jeg tror det er den rigtige vej.
Indtil den spinner som en mis, så holder jeg lidt tilbage på det der kan undværes, dog bliver kølerør under indsugningen skiftet, for så slipper jeg for at tage motoren ud igen
Kommer den til at spinne, så kommer de næste 4-6 mdr til at gå med opgradering og detailing, kan godt ske det bare er en kedelig Golf 5, men så bliver det en godt kørende version af den

Det er ren opgradering af min skills, så regner med at fixe en eller 2 biler mere over de næste par år og så lave den store tur på A6'eren når den har rundet 300kkm. Så kan den køre 300kkm mere

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 13:24
af Melle
Hej-Hej skrev:
23. feb 2024, 06:04
Melle skrev:
23. feb 2024, 03:20
Link please
Har et sæt magen til 8-) ... mener de havde noget tilsvarende i kirken engang, men kunne ikke finde det der, så jeg købte mit ved Lois.de

https://www.louis-moto.dk/da/rothewald- ... r=10002759
Super tak er bestilt :D håber jeg mine abstinenser aftager :lol: og så må jeg se om jeg kan finde noget at bruge det til :lol:

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 23:50
af Nicklossi
Det er bare mega fedt det der! 😄

Jeg har også bestilt et boroskop, så jeg kan se tilstanden af mine ventiler.
Hvis de også er træls, er det så bare at stille min bil hos dig og så hente den når ventilerne igen er renset? 😂👌

Re: VW Golf 5 revival

: 23. feb 2024, 23:59
af mertodinlo

Nicklossi skrev:Det er bare mega fedt det der! Billede

Jeg har også bestilt et boroskop, så jeg kan se tilstanden af mine ventiler.
Hvis de også er træls, er det så bare at stille min bil hos dig og så hente den når ventilerne igen er renset? BilledeBillede
Jaja, koster kun 1000 pr hul der skal udblokkes Billede
Så kan jeg teste en ny metode, så nogen rense et filter med et kanonslag, det burde også virke på sådan en gang slagger Billede

Det mest trælse er at komme til, hvis indsugningen bare sidder ud til siderne eller forud, så burde man nok kunne gøre det imens klaveret sidder i, men bagud, så er det ut.

Men det er umådeligt tilfredsstillende arbejde, selvom det sviner!

Re: VW Golf 5 revival

: 24. feb 2024, 13:29
af mertodinlo
Skal igang med indsugningsmanifold, nu alt andet er renset ned. Piller sensor ud af den... :
Billede

@Nicklossi i påstod du at den bare skal ha' et varmt bad? Billede

Re: VW Golf 5 revival

: 24. feb 2024, 15:11
af mertodinlo
Er det et flækket stempel? BilledeBilledeBillede

Re: VW Golf 5 revival

: 24. feb 2024, 17:52
af Nicklossi
mertodinlo skrev:
24. feb 2024, 13:29
Skal igang med indsugningsmanifold, nu alt andet er renset ned. Piller sensor ud af den... :

@Nicklossi i påstod du at den bare skal ha' et varmt bad? Billede
Jeg har vidst aldrig påstået noget med sådan nogle sensorer der 🤪

Men pas på med dem, de kan godt være lidt sarte - så prøv med en stryger før du går til kanonslag 😂

Jeg så nogen der kørte med en modificeret “flange”, som kunne holdes på porten. I midten var blæsepistol og i bunden var støvsuger. På den måde er der lukket af, samtidig med du får suget en del af skallerne ud med det samme 👌

Re: VW Golf 5 revival

: 24. feb 2024, 18:19
af mertodinlo
Nicklossi skrev:
mertodinlo skrev:
24. feb 2024, 13:29
Skal igang med indsugningsmanifold, nu alt andet er renset ned. Piller sensor ud af den... :

@Nicklossi i påstod du at den bare skal ha' et varmt bad? Billede
Jeg har vidst aldrig påstået noget med sådan nogle sensorer der Billede

Men pas på med dem, de kan godt være lidt sarte - så prøv med en stryger før du går til kanonslag Billede

Jeg så nogen der kørte med en modificeret “flange”, som kunne holdes på porten. I midten var blæsepistol og i bunden var støvsuger. På den måde er der lukket af, samtidig med du får suget en del af skallerne ud med det samme Billede
Det er nu også selve plasticmanifolden jeg vil bade Billede
Er for længst færdig med dyser, nu ser det dog ud til at hele lortet skal skilles ad, så kan jeg komme til ud i de hjørner der ikke kunne nåes fra porten af Billede

Re: VW Golf 5 revival

: 24. feb 2024, 18:30
af Nicklossi
Nårh, okay 😅

Hvis det havde været heavyfuel du tankede, ville det hjælpe at lægge den i blød i almindelig koldt vand.
Heavyfuel indeholder store mængder svovl, som bliver til svovlsyre når det kommer i kontakt med vand.

Men sådan en benziner der… not so much 😂

Re: VW Golf 5 revival

: 24. feb 2024, 19:58
af mertodinlo
Nå, udfordringerne i det her projekt vil ikke stoppe. Fik hentet en motorstand, tænkte det vil være lettere at arbejde med når stemplet skal ud.
Havde så ikke lige skruer der var lange nok, men gearkassen var afmonteret og den stod noget ustabilt, så jeg ville lige lægge den ned vha. spil i loftet. Får så lige twistet den forkert, den hopper af krogen og vupti, så ligger hele lortet på gulvet...

Billede

Så jeg ryddede fint op og nu er jeg kørt hjem til en kold øl.


Re: VW Golf 5 revival

: 25. feb 2024, 21:34
af mertodinlo
Motor kom op og hænge og ventildæksel + bundkar blev afmonteret:

Billede

Ventilløftere og vippearme blev demonteret uden problemer, pånær de 2 til indsugningsventilerne i cylinder 1, den der ser ud til at være flækket. De skulle hjælpes ud med en gaffel og fjederfunktionen er væk, de sidder fast i yderposition.
Jeg ved ikke om det kan være årsag til flækket stempel, men jeg kan forestille mig at ventilerne bliver løftet for meget, hvis ikke de virker.

Billede


Re: VW Golf 5 revival

: 28. feb 2024, 21:33
af mertodinlo
Ledningsnet reppet, så meget synlig leder er tapet med stoftape som muligt, så nu er det prøvemontering i motorrummet for at få montageclipsene sat de rigtige steder.
Billede

Fik toppen af og adgang til stempler, det viser sig det ikke er revnet Billede :D

Billede

Billedet fra endoskopet har snydt, men fint nok at det kom af, ellers havde jeg ikke fanget de defekte ventilløftere og at koblingshuset var fyldt med skaller efter blæsning:

Billede

Generatoren havde fået ufrivilig oliebehandling, så den har fået en rens
BilledeBillede

Jeg forsøgte at skille den ad, for at komme ind og rense ud, men remhjulet vil bare ingen steder.
Så da fruen tog hjemmefra til yoga, tog jeg hjem og smed den i opvaskeren og gav den et dejligt varmt bad.

Stikhuset på generatoren har været knækket og forsøgt limet, det skal jeg så til at se om jeg kan gøre bedre.

Billede

I morgen skulle diverse postbude gerne holde stormøde her på adressen, der kommer et ventildæksel fra Grækenland og så ellers det meste af en ny motor i smådele Billede

Der er lagt op til at det store puslespil skal lægges når weekenden starter fredag kl 11.30 Billede

Re: VW Golf 5 revival

: 28. feb 2024, 22:07
af akaup
Sjovt - eller pudsigt. Jeg havde stirret på billedet først på mobilos, og senere igen på pc'en, og kunne bare ikke se at stemplet skulle være revnet. Men tænkte at jeg tog fejl...

Var det hele generatoren du smed i opvaskemaskinen, eller?
Har en opvaskemaskine i værkstedet til den slags - meen ikke ligefrem en komplet generator. Mere beskidte plastdele osv.

Spændende når du skal have hjertet transplanteret i!!

Re: VW Golf 5 revival

: 28. feb 2024, 22:19
af mertodinlo
akaup skrev:Sjovt - eller pudsigt. Jeg havde stirret på billedet først på mobilos, og senere igen på pc'en, og kunne bare ikke se at stemplet skulle være revnet. Men tænkte at jeg tog fejl...

Var det hele generatoren du smed i opvaskemaskinen, eller?
Har en opvaskemaskine i værkstedet til den slags - meen ikke ligefrem en komplet generator. Mere beskidte plastdele osv.

Spændende når du skal have hjertet transplanteret i!!
Jeg er jo ikke ekspert og der var ikke nogen der lige turde lægge hovedet på blokken (fair nok imo Billede) så hellere af med toppen og tjekke.
Nu er de 2 højtstående cylindre tapet op, så får de lige en gang skaller nu der alligevel er åbent, derefter en kvart rotation og så de 2 andre.
Er lidt i tvivl om jeg skal gå planken ud og så tage alle ventilerne ud, rense dem ned, slibe dem til og genmontere.. Billede
Når man nu alligevel er så langt inde..
Men så burde jeg måske også skifte lejer på krumtap og plejlstænger og og og.. Billede

Edit: ja det var hele generatoren, havde pillet det elektronik af der nu var (se billede) men ellers røg den bare i. Den fik en ordentlig tur med kompressoren bagefter, nu står den lunt i kælderen.
Jeg tænker den kan tage en del, taget dens naturlige position på forsiden af motoren i betragtning BilledeBillede

Re: VW Golf 5 revival

: 28. feb 2024, 22:34
af akaup
Kan tilføje at jeg af og til bruger borescope på store dieselmotorer mv, og selv med semi-dyrt udstyr synes jeg ofte det er svært at få et brugbart resultat - altså at få total vished om tilstanden af det man tjekker. Better safe than sorry....
Generatoren - edit - hvad med dens lejer?

Re: VW Golf 5 revival

: 28. feb 2024, 22:56
af mertodinlo

akaup skrev:Kan tilføje at jeg af og til bruger borescope på store dieselmotorer mv, og selv med semi-dyrt udstyr synes jeg ofte det er svært at få et brugbart resultat - altså at få total vished om tilstanden af det man tjekker. Better safe than sorry....
Generatoren - edit - hvad med dens lejer?
Forsøger at få den skilt ad i morgen, skal lige ha fundet en torx45/50 slagtop der kan overtale den.
Den var fyldt op med oliemudder i køleribberne, det var ikke super let at få ud, derfor røg den i vaskeren.
Ved ikke hvordan den ser ud imellem stator og rotor, håber at kunne checke det.
I værste fald er det ny generator, men den var nok tæt på dødsdømt alligevel.

Re: VW Golf 5 revival

: 29. feb 2024, 05:47
af RIX
Selve vasken skulle den nu nok klare,så.længe den for lov og tørrer ud.men det er nok mere om.lakjen på viklingerne kan holde til 70 grader varmt vand og om fedtet i lejerne er blevet i dem😉. Ville som min lige tjekke op på om ventilerne lukker helt tæt eller om de skal have lidt slibe pasta😉
Mvh

Re: VW Golf 5 revival

: 29. feb 2024, 07:47
af Nicklossi
RIX skrev:
29. feb 2024, 05:47
Selve vasken skulle den nu nok klare,så.længe den for lov og tørrer ud.men det er nok mere om.lakjen på viklingerne kan holde til 70 grader varmt vand og om fedtet i lejerne er blevet i dem😉. Ville som min lige tjekke op på om ventilerne lukker helt tæt eller om de skal have lidt slibe pasta😉
Mvh
Lakken burde snildt kunne holde til 70 grader.
På mit tidligere arbejde, blev elmotorer, generatorer osv. bagt i ovn efter en grundig vask. Kan ikke huske hvilken temperatur, men højere end 70 grader i hvert fald :)

Re: VW Golf 5 revival

: 29. feb 2024, 10:49
af RIX
Jo men der er de nye og ikke 20 år gamle,halv opløst af olie😉

Mvh

Re: VW Golf 5 revival

: 29. feb 2024, 16:59
af Nicklossi
RIX skrev:
29. feb 2024, 10:49
Jo men der er de nye og ikke 20 år gamle,halv opløst af olie😉

Mvh
Gamle motorer fra skibe, så sjældent nyere motorer :)

Re: VW Golf 5 revival

: 29. feb 2024, 22:52
af mertodinlo
Fik gjort generator rent helt ud i hjørnerne, der var gang i elektrisk tandbørste og Dremel.

Billede

Billede

Kontaktfladerne var godt snasket til, de fik også en tur med polermiddel for at komme helt i bund

Billede

Billede

Det lykkedes godt nok at få remhjulet skruet af, efter et par minutter med slag på, men da den ikke lod sig skille ad uden at bruge aftrækker og jeg ikke lige havde mod på at skulle til at lodde viklingerne af, så blev det ved en ekstern rens så godt som muligt.

Forsøgte også at få den sidste knast demonteret, det vil den bare ikke. Når jeg kigger i ETKA er det skrue for sig, ved ikke om det er en strækbolt eller det er paskram der er varmet på. Den sidder skufandme fast Billede

Billede

Jeg endte selvfølgelig med at toppen smuttede og jeg fik kværnet XZN bolten fuldstændigt.
Hvis nogen har bud på hvordan den reddes, så sig endelig til!
Jeg er nok ude i at enten skære lortet fra hinanden eller svejse beslag på knastforstilleren (den er død nu) og svejse et eller andet på bolten der kan tage ved.

Ellers blev der bare klargjort til blæsning, bundkar, nyt brugt ventildæksel og stempler får en tur i morgen.


Re: VW Golf 5 revival

: 1. mar 2024, 01:17
af Melle
mertodinlo skrev:
29. feb 2024, 22:52


Forsøgte også at få den sidste knast demonteret, det vil den bare ikke. Når jeg kigger i ETKA er det skrue for sig, ved ikke om det er en strækbolt eller det er paskram der er varmet på. Den sidder skufandme fast Billede
Starter lige med, jeg ved ikke om det er det samme som det her, men kan være Simon kommer med svaret i denne video?

https://www.youtube.com/watch?v=naYP_IEveko

Start ved 2,20 til 5,00 den noget overraskende forklaringen kommer ved min 9,15

Re: VW Golf 5 revival

: 1. mar 2024, 03:11
af mertodinlo
Jeg synes ellers jeg havde tjekket og måtte konkludere at det var ikke til at konkludere om den er linksgevind.. men det er den så :D :shock:

ETKA siger M10x1,25LHx89 for denne bolt, hvorimod dens makker lige ved siden af siger M10x1,25x30.
Så LH må være = linksgevind.
Golflinks2.jpg
Golflinks2.jpg (68.15 KiB) Vist 6171 gange
Så giver Aliexpress måske det bedste bud på det:
Golflinks.jpg
Golflinks.jpg (66.76 KiB) Vist 6171 gange
Nåmen så er der da håb for at redde knasten i det mindste!

Re: VW Golf 5 revival

: 1. mar 2024, 07:07
af Nicklossi
Nu er problemet så bare, at bolten er spændt 1500 Nm :lol: