Specs:
VW Golf 5 Modelår 2004 (1K1 BAG)
1.6 FSI - 115 HK
Manuelt gear
.. og så er der ikke så meget mere at berette om
Disclaimer:
Jeg er ikke mekaniker, men har en sund nysgerrighed og et stort værktøjsbudget
Jeg er imod at smide ting ud der kan repareres, dog er dette projekt nok gået mere hen og blevet en læringsproces for mig end at være et økonomisk og klimavenligt velovervejet træk.
Lidt historie:
Det starter med at sønnike no 1 køber den som hans første bil i oktober '22. Den kører fint, pånær en NOx sensor der bliver ved med at skabe sig. Da det er den fantastiske konstruktion med sensor og modul bygget sammen, så koster en ny lige knap 7.000, brugt ligger de omkring 4.000 O_o
Jeg finder en løs sensor på eBay til lige knap 1.000 kr, får klippet og klistret med eksisterende modul og det løser det.
I løbet af foråret '23 begynder koblingen så at vise tegn på at den har gået 275kkm, udstødningen bliver også mere og mere larmende og der kommer alle mulige sensorfejl.
Samtidig har han forelsket sig i en Passat, så Golfert bliver sat i skammekrogen.
I løbet af forår/sommer får vi så skiftet kobling, udstødningsrøret fra manifolden og udefter (med forkatalysatoren), ikke de store udgifter, bare en fandens masse skrueri
Derefter viser det sig at begge bremsekalibrene foran har hængt sig, så de bliver også skiftet.
Bedst som vi nu tænkte at alt var godt, så begynder den på ikke at ville tage gassen, den kan have lidt problemer med at starte, man kan hjælpe den igang med lidt speeder og den kan køre, men det er ikke kønt.
Sensorfejlene fra tidligere spøger stadig, så der bliver bestilt en røvfuld, uden at det hjælper.
Golfert ryger tilbage i skammekrogen, indtil jeg roder videre med den i oktober, ledningsnettet ser noget hærget ud, så tænker det kan være en manglende stel et sted. Med en god stak A4 sider med oversigt over ledningsnettet går jeg igang, men finder ingen tegn på skader.
18/10-23 giver jeg op, nu tænker du, hvorfor kender du datoen så præcist? Jo, for d. 4/12-23 bemærker jeg på overvågningen en kat, der sniger sig ind igennem det åbne vindue i passagersiden jeg har rullet ned på den dato
Bilen står helt op af et rækværk og ingen har ænset at det vindue har stået åbent i 1½ måned. Det har jo så pisregnet i den tid, så nu er kabinen så gennemmuggen oveni alt det andet
I det sidste halve års tid har Vejle kommune overvejet (og nu vedtaget) at vores busrute til Fredericia skal nedlægges, så sønnike no. 2 får et problem med at komme i skole. Vi vedtager at Golfen kan være en løsning, så imellem jul og nytår røg den på liften hos en bekendt.
Efter lidt opstartsvanskeligheder er vi så nu kommet igang og planen er således:
- Motor skal pilles ud, da kæden skal tjekkes/skiftes, dette er bare sjovere når den er ude. (Done)
- Indsugningsmanifold/topstykke renses for sod.
- Ledningsnet skal gennemtjekkes igen, Har erhvervet et brugt, det skal vurderes hvilket et der er i bedst stand og så ellers skiftes stik.
- Motorrum rengøres og shines op, højre trækaksel var ikke monteret ordentlig + bundkarret har/har haft en lille læk, så alt er klistret ind i snask.
- Bundkar demonteres, renses og frisk pakning lægges.
- Bærearme og kugler skiftes.
- Styrekugler skiftes.
- Friske filtre, motorolie, gearolie, kølervæske og bremsevæske.
- Bremser tjekkes og skiftes hvis nødvendig.
- Der er påbegyndende rust hist og her, det skal også fixes.
- +++ alt det løse jeg ikke har fundet endnu
Lidt stemningsbilleder indtil nu: