Har du udlæst fejl med VCDS og fået følgende fejl, så er det håb for at din aux heater er NEM at redde:
Address 7D: Aux. Heat Labels: 1K0-963-235.lbl
Part No SW: 1K0 963 235 E HW: 1K0 963 235 E
Component: PTC-Element 0404
Revision: 00800000 Serial number:
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 2D51EF36B4B133760F5-8078
1 Fault Found:
00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35)
014 - Defective
Værktøj der skal bruges:
- 6mm top
- Lang 10mm top
- Torx 20
- Loddekolbe
- 2 Ligekærvede skruetrækker
- Skruemaskine
- Top-forlænger nøgle
- Pandelampe
- Knæpude
Start derfor med at sikre dig at armen er skubbet væk.
Dernæst parkeres bilen så du har god plads ved førerdøren, det er her du skal ligge og rode rundt.
Pil plus polen af batteriet, så slipper du nok for at skifte din 100A sikring der sidder længst ude mod karossen i sikringsboksen ved siden af batterikassen.
Aux heateren sidder bag panelet til højre for din speederpedal.
For at komme derind skal du først løse skjuleren ved gearstangen den sidder med 4 plastik-modhager, en i hvert hjørne. Den løsnes let ved at kile fingrene ind mellem afdækning og midterkonsol og trække op. Herefter skal askebægerindsatsen trækkes ud, det kan gøres med hænderne ved at løfte lidt i "loftet" af indsatsen. Nu kan du komme til skruerne under askebægeret.
Dernæst skal du have venstre skrue af inde bag askebægeret for at løsne filtpanelet:
Nederst ved speederpedalen er endnu en skrue der skal løsnes for at få filtpanelet fri, når skruerne er væk, kan filtpanelet skubbes frem mod motoren og lirkes ud mellem speederpedal og midterkonsol.
Nu kommer skjoldet til varmeapparatet til syne.
For at komme videre skal panelet under rattet afmonteres. Det sidder med FEM skruer, een ved lyskontakten, en ved sikringsboksen (sikringsboks i førerside blotlægges ved at afmontere panelet her), en i hver side nederst samt en bag mini-plastik panelet ved tændingslåsen. Plastik panelerne sidder med clips, tag dem forsigtigt af ved at gribe nederst i dem og forsigtigt vrikke dem fri med fingrene.
Der er også en polystyren plade der skal tages ned, den sidder ikke med skruer, men holdes på plads af plastik panelet du netop har taget ned. Træk forsigtigt ned i pladen så den forsigtigt kommer fri af ventilationskanalerne.
Herefter afmonteres skjoldet til varmeapparatet, der er fire 6mm skruer - den ene sidder godt gemt øverst oppe på aux heateren, og har man glemt at sætte varmeapparatet på fuld varme, vil der sidder en arm til spjældet og spærre. For at komme til den øverste skrue kan det være nødvendigt at afmontere de 10mm møtrikker på aux heateren først. Disse skal afmonteres uanset for at få heateren ud. Der er altid liv i plus polen, så har du ikke taget 100A sikringen ud eller afmonteret plus polen på batteriet som vist, risikerer du en kortslutning!
PAS PÅ CAN STIKKET, der er sgu ikke meget plads her!
Nu kan aux heateren langsomt lirkes ud, og åbnes ved at trykke forsigtigt på tappene på den side uden connectors, og bruge en skruetrækker for at lette låget. Der sidder 4 klatter lim rundt i kanten, vær forsigtig ikke at rage for meget rundt, du smadrer nok bare printet
Når den er åbnet op ser aux heaterens print således ud:
HUSK at tjekke for forbindelse mellem benene på MOSFETs ud til varmeribbene det ene ben samt til PLUS polen på det andet ben. Mangler der forbindelse må denne genetableres - det havde jeg dog ikke problemer med. Det var KUN modstandene der var dårlig forbindelse på, de skal have en loddeklat på hver ende så de opnår god forbindelse med printøen igen!
Installationen herefter er blot at køre guiden baglæns. Du burde nu kunne slette nævnte fejl med VCDS og have fuld blus på AUX heateren igen.
Har du ikke VCDS kan du bruge dit klimatronic til at tjekke om AUX heateren fungerer. Jeg ved ikke om det er strengt nødvendigt at slette fejlkoden før AUX modulet igen vil fungere, jeg slettede blot fejlen med kina kablet og kørte en output test.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=7691 (se mit indlæg nederst, disse kanaler fungerer i min O2 i alt fald)
20. CanBus Data
20 – 0 Additional Heating 1=on
20 – 1 PTC Confirmation 1=on
20 – 2 Effective Power PTC A
20 -2 skal aflæse ca. 77 hvis AUX heateren kører fuld blus. Den kan køre moduleret til 1/3, 2/3 eller fuld knald så vidt jeg ved.
For at aux heateren starter, skal følgende betingelser være opfyldt:
Kølevandstemp < 70c
Generator load < 80%
ECON OFF
Varmebehov
Skru op på fuld knald på varmeapperatet og slå ECON fra. Efter 4 sekunder efter motor start kan aux modulet startes.
Skulle det imod forventning vise sig at du får fejl på kommunikation med modulet, altså ikke kan åbne det med VCDS og din CAN gateway også brokker sig over manglende kommunikation, så er dit CAN stik defekt eller faldet af eller 100A sikringen ved siden af batteriet er sprunget (jeg skrev jo netop at du skulle afmontere plus polen for pokker! )