Udskiftning af pumpedyse
: 19. feb 2011, 15:08
billederne er fra en 2.0 170HK TDI, motorkode BMN
Hvis bilen ryster i tomgang og hakker under acceleration er det et godt bud på at det er en pumpedyse der er defekt. dette kan tjekkes med en måling med VCDS i motor [01] kanal 13.
en defekt pumpedyse vil give følgende tal:
Cyl 1 0.46 mg/str Inj. Quantity
Cyl 2 0.00 mg/str Inj. Quantity
Cyl 3 -1.77 mg/str Inj. Quantity
Cyl 4 1.31 mg/str Inj. Quantity
Tallene ville se således ud hvis alt er 100% iorden:
Cyl 1 0.22 mg/str Inj. Quantity
Cyl 2 0.23 mg/str Inj. Quantity
Cyl 3 -0.14 mg/str Inj. Quantity
Cyl 4 -0.32 mg/str Inj. Quantity
Pumpedyse ved cyl 4 ser ud til at være defekt. Motorens tomgangsstabilisering vil hele tiden forsøge at bringe motoren i balance ved enten at tilføje eller fjerne brændstof fra en eller flere dyser, hvis der bliver målt vibrationer. På VCDS ses der tydeligt at cyl 4 får tilført meget brændstof, det kan der være flere grunde til. En ventil kan være utæt, defekt ledningsnet, dyseforingen er blevet oval pga dysen kan have siddet løs.
Der bliver tilført mere brændstof til dyse nr. 4 fjernes der tilsvarende mængde fra dyse nr. 3 for at bringe balance i motoren. Det giver en dårligere ydelse fra motoren. De fire tal skal så vidt muligt altid sammenlagt give 0. Ydergrænserne er -2.5 og + 2.5 og forskellen må ikke være større end 3.
Jeg bestilte en ny pumpedyse hjem fra tyskland med tilhørende pakninger og strækbolte som der nu skal bruges ved denne operation. Der er dele for ca. 3300 kr. når delene dukker op er det bare at gå i krig med at skifte den defekte dyse.
Start med at afmonterer motorskjoldet, dette gøres ved at trække op i det.
Så skal brændstofrørene fjernes ved at fjerne de 2 stjernekærvet skruer, så kan de nemlig trækkes til side og man kan komme til ventildækslet.
Så skal krumtapudluftningsslangen pilles af, vaccum slangerne afmonteres og dækslet til at beskytte tandremmen klikkes af. så skulle ventildækslet gerne være fri nu.
Så er det bare at løsne de 11 Torx og trække ventildækslet af.
Her ses pumpedyserne, ledningsnettet og vippearmen. Der skal de 5 Bolte der holder vippearmen løsnes i følgende rækkefølde 1,3,5 og derefter 2 og 4. Lad boltene sidde i da vippearmene ikke sidder fast sideværs. Disse bolte skal skiftes ud med nye da det er strækbolte
Her ses knasten som får vippearmene til at trykke på dyserne i den tændingsrækkefølge der nu er. mener det er 1,3,4,2, men er ikke sikker. Det er nu også sagen uvis. Ledningsnettet sidder fast med 3 skruer. stikkene pilles af ved hjælp af en spidstang. De kan sidde godt fast, så der skal trækkes lidt til i dem.
Ledningsnettet ligges til side. Det kan dog være meget skrøblig så pas rigtig godt på det.
På selve dysen sidder der 2 torx som holder den fast. disse skal løsnes og skiftes med nye igen da det er strækbolte. derefter kan dysen trækkes op ved hjælp af lidt storm p eller en aftrækker.
Således ser foringen ud til dysen, Den tjekkes efter for evt. fejl.
Her ses den gamle dyse og den nye. Hvis man ser godt efter kan man se nogle bitte små huller i den nye dyse, det er her dieselen kommer ud.
Her ses min aftrækker til dysen og den nye og gamle ved siden af hinanden
Så sættes den nye dyse i med forsigtighed, sørg for at den kommer helt i bund inden den spændes fast. De nye stræk bolte spændes med 3 Nm plus 90 grader, plus 180 grader.
Så skal vippearmen monteres igen. Husk nye strækbolte. Den spændes i følgende rækkefølge.
Først spændes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen indtil akslen
ligger an. Derefter spændes boltene et, tre og fem til anlæg og derefter med 20 Nm plus
90 grader. Til sidst spændes boltene to og fire, ligeledes med 20 Nm plus 90 grader.
Så skal vippearmene til pumpedyserne justeres. Kontramøtrikkerne løsnes og justeringsskruerne skrues op indtil det er vippearmen og ikke justeringsskruen der har kontakt med pumpedysen. Den vippearm der skal justeres skal bringes på toppen af knasten(Pumpedysen trykket i ned). Dette gøres ved at
bilen sættes i fjerde gear trækkes eller skubbes indtil knasten står i top. Med hjælp fra et måleur der måler på vippearmen ved pumpedysen, kan man se, hvornår knasten er i top. Når knasten er i top, skrues justeringsskruen ned indtil den ikke kan komme længere (gør det i hånden ikke med el/trykluft værktøj) derefter skrues den 180 grader tilbage og kontramøtrikken spændes 30nm. uden justeringsskruen flytter sig.
Så er det bare at sætte ledningsnette på igen og samle den i omvendt rækkefølge. HUSK at skifte brændstofsfilter.
Når bilen skal startes op skal der gives fuld gas for at den kan få diesel til den nye dyse. når bilen er startet skal den stå i tomgang i nogle minutter så den kan få presset luften ud. VCDS på og tjek tallene som nu meget gerne skulle være i orden.
Denne repration tager ca. 3 timer for en ok erfarren perlegrusmekaniker
Der er mange penge at spare fx. tager Seat 8000+ moms for udskiftning af 1 dyse.
Hvis bilen ryster i tomgang og hakker under acceleration er det et godt bud på at det er en pumpedyse der er defekt. dette kan tjekkes med en måling med VCDS i motor [01] kanal 13.
en defekt pumpedyse vil give følgende tal:
Cyl 1 0.46 mg/str Inj. Quantity
Cyl 2 0.00 mg/str Inj. Quantity
Cyl 3 -1.77 mg/str Inj. Quantity
Cyl 4 1.31 mg/str Inj. Quantity
Tallene ville se således ud hvis alt er 100% iorden:
Cyl 1 0.22 mg/str Inj. Quantity
Cyl 2 0.23 mg/str Inj. Quantity
Cyl 3 -0.14 mg/str Inj. Quantity
Cyl 4 -0.32 mg/str Inj. Quantity
Pumpedyse ved cyl 4 ser ud til at være defekt. Motorens tomgangsstabilisering vil hele tiden forsøge at bringe motoren i balance ved enten at tilføje eller fjerne brændstof fra en eller flere dyser, hvis der bliver målt vibrationer. På VCDS ses der tydeligt at cyl 4 får tilført meget brændstof, det kan der være flere grunde til. En ventil kan være utæt, defekt ledningsnet, dyseforingen er blevet oval pga dysen kan have siddet løs.
Der bliver tilført mere brændstof til dyse nr. 4 fjernes der tilsvarende mængde fra dyse nr. 3 for at bringe balance i motoren. Det giver en dårligere ydelse fra motoren. De fire tal skal så vidt muligt altid sammenlagt give 0. Ydergrænserne er -2.5 og + 2.5 og forskellen må ikke være større end 3.
Jeg bestilte en ny pumpedyse hjem fra tyskland med tilhørende pakninger og strækbolte som der nu skal bruges ved denne operation. Der er dele for ca. 3300 kr. når delene dukker op er det bare at gå i krig med at skifte den defekte dyse.
Start med at afmonterer motorskjoldet, dette gøres ved at trække op i det.
Så skal brændstofrørene fjernes ved at fjerne de 2 stjernekærvet skruer, så kan de nemlig trækkes til side og man kan komme til ventildækslet.
Så skal krumtapudluftningsslangen pilles af, vaccum slangerne afmonteres og dækslet til at beskytte tandremmen klikkes af. så skulle ventildækslet gerne være fri nu.
Så er det bare at løsne de 11 Torx og trække ventildækslet af.
Her ses pumpedyserne, ledningsnettet og vippearmen. Der skal de 5 Bolte der holder vippearmen løsnes i følgende rækkefølde 1,3,5 og derefter 2 og 4. Lad boltene sidde i da vippearmene ikke sidder fast sideværs. Disse bolte skal skiftes ud med nye da det er strækbolte
Her ses knasten som får vippearmene til at trykke på dyserne i den tændingsrækkefølge der nu er. mener det er 1,3,4,2, men er ikke sikker. Det er nu også sagen uvis. Ledningsnettet sidder fast med 3 skruer. stikkene pilles af ved hjælp af en spidstang. De kan sidde godt fast, så der skal trækkes lidt til i dem.
Ledningsnettet ligges til side. Det kan dog være meget skrøblig så pas rigtig godt på det.
På selve dysen sidder der 2 torx som holder den fast. disse skal løsnes og skiftes med nye igen da det er strækbolte. derefter kan dysen trækkes op ved hjælp af lidt storm p eller en aftrækker.
Således ser foringen ud til dysen, Den tjekkes efter for evt. fejl.
Her ses den gamle dyse og den nye. Hvis man ser godt efter kan man se nogle bitte små huller i den nye dyse, det er her dieselen kommer ud.
Her ses min aftrækker til dysen og den nye og gamle ved siden af hinanden
Så sættes den nye dyse i med forsigtighed, sørg for at den kommer helt i bund inden den spændes fast. De nye stræk bolte spændes med 3 Nm plus 90 grader, plus 180 grader.
Så skal vippearmen monteres igen. Husk nye strækbolte. Den spændes i følgende rækkefølge.
Først spændes bolt to og fire skiftevis lidt af gangen indtil akslen
ligger an. Derefter spændes boltene et, tre og fem til anlæg og derefter med 20 Nm plus
90 grader. Til sidst spændes boltene to og fire, ligeledes med 20 Nm plus 90 grader.
Så skal vippearmene til pumpedyserne justeres. Kontramøtrikkerne løsnes og justeringsskruerne skrues op indtil det er vippearmen og ikke justeringsskruen der har kontakt med pumpedysen. Den vippearm der skal justeres skal bringes på toppen af knasten(Pumpedysen trykket i ned). Dette gøres ved at
bilen sættes i fjerde gear trækkes eller skubbes indtil knasten står i top. Med hjælp fra et måleur der måler på vippearmen ved pumpedysen, kan man se, hvornår knasten er i top. Når knasten er i top, skrues justeringsskruen ned indtil den ikke kan komme længere (gør det i hånden ikke med el/trykluft værktøj) derefter skrues den 180 grader tilbage og kontramøtrikken spændes 30nm. uden justeringsskruen flytter sig.
Så er det bare at sætte ledningsnette på igen og samle den i omvendt rækkefølge. HUSK at skifte brændstofsfilter.
Når bilen skal startes op skal der gives fuld gas for at den kan få diesel til den nye dyse. når bilen er startet skal den stå i tomgang i nogle minutter så den kan få presset luften ud. VCDS på og tjek tallene som nu meget gerne skulle være i orden.
Denne repration tager ca. 3 timer for en ok erfarren perlegrusmekaniker
Der er mange penge at spare fx. tager Seat 8000+ moms for udskiftning af 1 dyse.