Barum erfaring?

Alt vedr. dæk
Besvar
Frederik
Nyt medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 8. apr 2017, 21:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 28 times

Barum erfaring?

Indlæg af Frederik » 20. mar 2019, 07:40

Hej.

Jeg skal til at have nye sommerdæk.

Typisk ville jeg blot købe Continental som jeg altid har været tilfreds med. Jeg har nu fra en mekaniker fået anbefalet at overveje Barum. Det er Continental søstermærke og skulle være lavet på samme fabrik, på samme maskine og af den samme mand.

Eneste forskel skulle være navnet og at de er cirka 20 % billigere.

Er der nu hold i det?

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af BrianB » 20. mar 2019, 08:02

Hvis det skulle passe, er det påfaldende at Continental altid får markant bedre anmeldelser i dæktest end Barum. :)

Jeg ved ikke om det er dårlige dæk, det er det muligvis ikke - men at det skulle være samme produkt til en lavere pris, er næppe sandsynligt.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af malern » 20. mar 2019, 08:06

De kører ihvertfald ok.
Har kørt 2 sæt igennem på Transpeter. Meget lig med Hankook som jeg normalt kører.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af HHKP » 20. mar 2019, 08:16

Frederik skrev:
20. mar 2019, 07:40
Hej.

Jeg skal til at have nye sommerdæk.

Typisk ville jeg blot købe Continental som jeg altid har været tilfreds med. Jeg har nu fra en mekaniker fået anbefalet at overveje Barum. Det er Continental søstermærke og skulle være lavet på samme fabrik, på samme maskine og af den samme mand.

Eneste forskel skulle være navnet og at de er cirka 20 % billigere.

Er der nu hold i det?
så hvis vi antager at du slider et sæt dæk op på to sæson, er du villig til at gå på krompromis med sikkerhed og komfort for at spare 250.-kr pr år.

Barum er ikke lavet af samme "gummi" blanding og carkassen er opbygget anderledes.
Den ovtavia III jeg har prøvet med Barum dæk, var mærkant ringer i regnvejr end top mærker. Jeg vil aldrig købe "billige " dæk, det kan ikke betale sig efter min opfattelse.
These users thanked the author HHKP for the post (total 2):
Stefanh34jansom
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

carlslund
Medlem
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14. sep 2009, 13:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af carlslund » 20. mar 2019, 10:59

Fik Barum Bavuris 3HM på min A5 sidste sommer... - har endnu intet at udsætte på dem.

Jonas Kristiansen
Medlem
Indlæg: 1112
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Barum erfaring?

Indlæg af Jonas Kristiansen » 20. mar 2019, 11:45

Har også kørt mange km på Barum dæk i forskellige biler, og har ikke noget at brokke mig over. Godt nok ikke min egen, men har dog alligevel fået kørt nogle km.

Der findes sikkert bedre dæk, men til prisen synes jeg de gør det fremragende, og husker dem ikke som specielt dårlige i regnvejr eller noget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Model 3
2020 e-Up!

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af Tor Morrison » 20. mar 2019, 12:16

Frederik skrev:
20. mar 2019, 07:40
Hej.

Jeg skal til at have nye sommerdæk.

Typisk ville jeg blot købe Continental som jeg altid har været tilfreds med. Jeg har nu fra en mekaniker fået anbefalet at overveje Barum. Det er Continental søstermærke og skulle være lavet på samme fabrik, på samme maskine og af den samme mand.

Eneste forskel skulle være navnet og at de er cirka 20 % billigere.

Er der nu hold i det?
Hvis man skulle følge den mekanikers logik så er alle Continental dæk ens. Det kan godt være man kan finde et Barum dæk med samme egenskaber som et tilsvarende Continental dæk, til en lidt mindre pris, men generelt følger pris og kvalitet hinanden.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af superbeszzz » 20. mar 2019, 15:05

Jeg havde 20" Barum på min A5 Limited Edition.

Jeg ved faktisk ikke, hvordan man kan mærke forskel på dæk, hvis man ikek kører ræs og ikke har behov for undvigemanøvrer og nødopbremsninger. Jeg oplevede intet negativt ved dem. Faktisk støjede de væsentligt mindre end de Pirelli mine fælge kom med.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af HHKP » 20. mar 2019, 15:13

superbeszzz skrev:
20. mar 2019, 15:05
Jeg havde 20" Barum på min A5 Limited Edition.

Jeg ved faktisk ikke, hvordan man kan mærke forskel på dæk, hvis man ikek kører ræs og ikke har behov for undvigemanøvrer og nødopbremsninger. Jeg oplevede intet negativt ved dem. Faktisk støjede de væsentligt mindre end de Pirelli mine fælge kom med.
det er lidt som en forsikring, man ved først om den er god, den dag man skal bruge den, og når vi snakker dæk kan det være fatalt.......
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af superbeszzz » 20. mar 2019, 15:27

HHKP skrev:
20. mar 2019, 15:13
superbeszzz skrev:
20. mar 2019, 15:05
Jeg havde 20" Barum på min A5 Limited Edition.

Jeg ved faktisk ikke, hvordan man kan mærke forskel på dæk, hvis man ikek kører ræs og ikke har behov for undvigemanøvrer og nødopbremsninger. Jeg oplevede intet negativt ved dem. Faktisk støjede de væsentligt mindre end de Pirelli mine fælge kom med.
det er lidt som en forsikring, man ved først om den er god, den dag man skal bruge den, og når vi snakker dæk kan det være fatalt.......
Jeps, jeg er helt enig. Derfor forstår jeg ikke, at der er så mange, der mener, at de ved noget, der relaterer sig til dækkene. Jeg har ikke haft held til at finde store sammenligningstest af dæk i størrelsen 20". Interessant nok kan man sagtens finde test hvor samme dæktype i 15" får 5 stjerner og kun 3 stjerner i 17". Der må altså være stor forskel på ydeevnen af samme dæktype i respektive størrelser.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
HansHDakota
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af comforttraktoren » 20. mar 2019, 20:36

Ja, lad være med at foretage nødopbremsninger, undvigemanøvrer, eller pludselige nødvendige kraftige retningsskift.......
eller køb et ordentligt dæk imho aka CONTI !
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af KBoesen » 20. mar 2019, 20:58

comforttraktoren skrev:
20. mar 2019, 20:36
Ja, lad være med at foretage nødopbremsninger, undvigemanøvrer, eller pludselige nødvendige kraftige retningsskift.......
eller køb et ordentligt dæk imho aka CONTI !
Enig.

Bliver simpelthen så hidsig på folk, som er pisse ligeglade med de dæk de knalder på. Ikke at jeg ikke selv kunne have valgt Barum (Hvis det aktuelle dæk havde performet godt i en dæktest, vel og mærke), men tænker mere på dem der monterer Linglong, Star Performer og des lige.

Min chef har lige købt nogle flotte 19" ruller til hans A5, men de er selvfølgelig monteret med noget af det værste lort der kan opstøves. :shock:

Men de folk der gør sådan noget, er ca. de samme, som tror at en chiptuning er det samme alle steder... :roll:
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Jonas Kristiansen
Medlem
Indlæg: 1112
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af Jonas Kristiansen » 20. mar 2019, 21:31

I ADACs test af vinterdæk fik Barum Polaris altså samme karakter som Pirelli, Bridgestone og Dunlop, så umiddelbart synes jeg ikke de hører til i Linglong og Nankang kategorien. Om det også gælder sommer aner jeg ikke.

Men hvis folk kun kan kører på Michelin så skal de da bare gøre det. Jeg kører med Conti på min BMW, men har da et familiemedlem der kører med Barum på hans Mercedes og det triller sgu fint, og den bliver skam også kørt frisk engang i mellem i både tørt og vådt. Jeg mærker i hvertfald ikke den store forskel.




Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Model 3
2020 e-Up!

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af ph » 20. mar 2019, 21:35

Barum's fantastiske ry opnåede de vel tilbage i 80'erne hvor skod a 105 væltede ind over grænsen på plastikdæk
en bil med ringe køreegenskaber på piv ringe dæk
det kan da kun give et katastrofalt ry
Hvilket det så tydeligvis også har!
Har ikke selv prøvet nyere udgaver af Barum men tænker at de må være nået videre siden dengang...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2066 times
Been thanked: 673 times

Barum erfaring?

Indlæg af jansom » 20. mar 2019, 22:08

Har kørt Barum både som vinterdæk og sommerdæk, primært i 15” på vores Citigo. Det får min anbefaling, specielt sommerdækkene var jeg meget imponeret over hvad angår støj og slid. Vinterdækkene var bestemt også gode, dog ikke som goodyear eller Continental
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Hightower
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 21. apr 2014, 19:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hinnerup
Has thanked: 24 times
Been thanked: 4 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af Hightower » 20. mar 2019, 22:20

Har altid tidligere kørt på Continental Sportcontact, men er selv hoppet ombord i et sæt 19” Barum Bravuris 5hm (købt ved VAGCARS), som gav dem en fin anbefaling.

Glæder mig til at få dem på bilen om en uges tid
VW Passat Variant 1,5 TSI Highline Premium m. DSG...og lidt ekstra lir :D

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af Buusdk » 21. mar 2019, 10:30

Der kan være sammenhæng mellem pris og kvalitet. Men det er ikke altid det er tilfældet. Det er min mening.

Jeg har kørt på Hankook og ny på Barum. Jeg synes det er til at sammenligne både på støj og egenskaber (primært vådt føre).

Jeg tror ikke at min bil vil være mere sikker fordi jeg gav 250kr mere pr dæk.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af BrianB » 21. mar 2019, 11:33

Buusdk skrev:
21. mar 2019, 10:30
Der kan være sammenhæng mellem pris og kvalitet. Men det er ikke altid det er tilfældet. Det er min mening.

Jeg har kørt på Hankook og ny på Barum. Jeg synes det er til at sammenligne både på støj og egenskaber (primært vådt føre).

Jeg tror ikke at min bil vil være mere sikker fordi jeg gav 250kr mere pr dæk.
Præcis min holdning.

Det er i min optik fuldstændig tosset at købe de helt billige kinøjser-dæk, det er de fleste forhåbentlig enige i. Men det er også lidt tosset at formode at dyrere dæk pr. automatik er bedre.

Vi kan hurtigt blive enige om at Michelin, Continental mm. ofte vinder tests, men det gør andre mærker altså også. Og selv om et dæk vurderes bedst i en samlet vurdering, er det jo ikke sikkert at det nødvendigvis klarede sig bedst i de enkeltparametre som relaterer til sikkerheden, som fx bremselængde tør/våd osv. - det kan lige så vel hive sejren hjem på lavere forbrug, lavere støj osv.

Jeg plejer som minimum gerne at tage 2-3 seriøse tests, såfremt de er tilgængelige, og så beslutte mig ud fra et gennemsnit. Hvis fx et dæk kommer i top 3 eller 5 i tre uafhængige vurderinger, så er det nok et fornuftigt produkt.

Fx har WinterContact fra Continental lagt ret suverænt de sidste mange sæsoner, så jeg er ret overbevist om at det sandsynligvis faktisk ér det bedste vinterdæk på markedet. Men når det kommer til sommerdæk er der langt mere variation i testresultater, især når det kommer til størrelser fra 17" og op - og så synes jeg faktisk det giver mening at vurdere ud fra en kombination af folks erfaring samt et "gennemsnit" af test-resultater, fremfor at gå blindt efter de store/dyreste mærker.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af comforttraktoren » 31. mar 2019, 21:22

Når det kommer til F.eks. dæk, nægter at spare 250 kr pr dæk.
Det svarer til, i min fattige optik, at sige at min kone-og ungerne- som kører i bilen hver dag; ikke er pengene værd...
HVIS der sker noget.
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Barum erfaring?

Indlæg af Korreborg » 1. apr 2019, 10:32

Jeg kørte Nankang på min første bil. Den stod ikke specielt godt fast, og de var slidt op efter 15000km
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Besvar

Tilbage til "Dæk"