Re: skift til sommerdæk
: 27. mar 2019, 20:46
" Allerede ved 64 km/ i forhold til 50 km/ har vinterdækket sat sine fordele over styr."
Er det 1 april allerede?
Er det 1 april allerede?
Det lyder som en artikel......kan du ikke komme med et link?LAKGT skrev:Som sagt, har ikke kørt på is på noget tidspunkt. Igennem de år jeg kan huske.Korreborg skrev:https://youtu.be/GlYEMH10Z4s?t=129
Og slet ikke uden for nattefrost.
I mere end 90 pct. af vinterperioden er vejene i Danmark våde eller tørre, så der må bilister med vinterdæk sætte farten ned med 5 km/h for at opnå samme bremselængde som med almindelige dæk.
Kun når der er sne og is på vejene, bremser vinterdæk bedre end almindelige dæk.
For at man kan vælge de rette dæk og indrette sin adfærd efter dem, har Færdselsstyrelsen og Rådet for større Færdselssikkerhed udviklet et pc-program, hvor bilister kan teste sig selv og dermed nå sikrere igennem vinteren.
Programmet viser, at når bilen med almindelige dæk lige når at stoppe for en fodgænger på en tør vej, vil bilen med vinterdæk ramme fodgængeren med 30 km/h.
Endnu mere overraskende vil den store forskel, der er mellem vinter- og almindelige dæk på is og sne, forsvinde, hvis man med vinterdæk kører hurtigere på is og sne end med almindelige dæk. Allerede ved 64 km/ i forhold til 50 km/ har vinterdækket sat sine fordele over styr.
Behold sommerdækkene på i byen
Derfor lyder anbefalingen fra de to færdselssikkerhedsinstanser, at bilister, der primært kører i byen, hvor vejene sjældent er glatte, kører sikrere, hvis de beholder almindelige dæk på om vinteren. For alle andre bilister er der derimod vundet både sikkerhed og bedre fremkommelighed ved at skifte til vinterdæk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Monze1980 skrev:Det lyder som en artikel......kan du ikke komme med et link?LAKGT skrev:Som sagt, har ikke kørt på is på noget tidspunkt. Igennem de år jeg kan huske.Korreborg skrev: https://youtu.be/GlYEMH10Z4s?t=129
Og slet ikke uden for nattefrost.
I mere end 90 pct. af vinterperioden er vejene i Danmark våde eller tørre, så der må bilister med vinterdæk sætte farten ned med 5 km/h for at opnå samme bremselængde som med almindelige dæk.
Kun når der er sne og is på vejene, bremser vinterdæk bedre end almindelige dæk.
For at man kan vælge de rette dæk og indrette sin adfærd efter dem, har Færdselsstyrelsen og Rådet for større Færdselssikkerhed udviklet et pc-program, hvor bilister kan teste sig selv og dermed nå sikrere igennem vinteren.
Programmet viser, at når bilen med almindelige dæk lige når at stoppe for en fodgænger på en tør vej, vil bilen med vinterdæk ramme fodgængeren med 30 km/h.
Endnu mere overraskende vil den store forskel, der er mellem vinter- og almindelige dæk på is og sne, forsvinde, hvis man med vinterdæk kører hurtigere på is og sne end med almindelige dæk. Allerede ved 64 km/ i forhold til 50 km/ har vinterdækket sat sine fordele over styr.
Behold sommerdækkene på i byen
Derfor lyder anbefalingen fra de to færdselssikkerhedsinstanser, at bilister, der primært kører i byen, hvor vejene sjældent er glatte, kører sikrere, hvis de beholder almindelige dæk på om vinteren. For alle andre bilister er der derimod vundet både sikkerhed og bedre fremkommelighed ved at skifte til vinterdæk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Link?LAKGT skrev:Monze1980 skrev:Det lyder som en artikel......kan du ikke komme med et link?LAKGT skrev: Som sagt, har ikke kørt på is på noget tidspunkt. Igennem de år jeg kan huske.
Og slet ikke uden for nattefrost.
I mere end 90 pct. af vinterperioden er vejene i Danmark våde eller tørre, så der må bilister med vinterdæk sætte farten ned med 5 km/h for at opnå samme bremselængde som med almindelige dæk.
Kun når der er sne og is på vejene, bremser vinterdæk bedre end almindelige dæk.
For at man kan vælge de rette dæk og indrette sin adfærd efter dem, har Færdselsstyrelsen og Rådet for større Færdselssikkerhed udviklet et pc-program, hvor bilister kan teste sig selv og dermed nå sikrere igennem vinteren.
Programmet viser, at når bilen med almindelige dæk lige når at stoppe for en fodgænger på en tør vej, vil bilen med vinterdæk ramme fodgængeren med 30 km/h.
Endnu mere overraskende vil den store forskel, der er mellem vinter- og almindelige dæk på is og sne, forsvinde, hvis man med vinterdæk kører hurtigere på is og sne end med almindelige dæk. Allerede ved 64 km/ i forhold til 50 km/ har vinterdækket sat sine fordele over styr.
Behold sommerdækkene på i byen
Derfor lyder anbefalingen fra de to færdselssikkerhedsinstanser, at bilister, der primært kører i byen, hvor vejene sjældent er glatte, kører sikrere, hvis de beholder almindelige dæk på om vinteren. For alle andre bilister er der derimod vundet både sikkerhed og bedre fremkommelighed ved at skifte til vinterdæk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Yes var en artikel.
Ingeniøren. Faldt over den da jeg søgte efter en lign. fra FDM.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kørte jeg også med på min gamle bil... Glimrende dæk til det danske klima. og specielt vinteren 18/19
Hvad gør i så når i kommer under de anbefalede 4mm mønster i vinterperioden - skifter i dem eller bider i tænderne sammen og håber det går ?
Jeg havde klart valgt Goodyears udgave, da det i alle test jeg har set, har været CC overlegen, hvis man vil have et helårsdæk.
Modtaget.
Mærkelig fordom om at vi er uansvarlige billister, fordi vi kører på helårsdæk!?Hvad gør i så når i kommer under de anbefalede 4mm mønster i vinterperioden - skifter i dem eller bider i tænderne sammen og håber det går ?
Mon ikke bare der menes, at vedkommende - ligesom alle andre velfungerende mennesker - skifter når det er slidt ned til det, det må ifølge lovgivningen?
Jeg spørger bare dem som nu kører på helårsdæk, ved hvilken mønsterdybde de skifter. Kan kun konstatere, at der ikke er nogen der har formået at svare konkret endnu.
https://jyllands-posten.dk/indland/traf ... ne-fredag/Vinteren kommer tilbage med risiko for sne fredag
Efter 20 grader søndag bliver landet igen ramt af vinterligt vejr og muligt sne, fortæller DMI.