ET44 vinterhjul på Passat B8 i stedet for standard ET42?

Alt vedr. dæk
Besvar
mhca
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

ET44 vinterhjul på Passat B8 i stedet for standard ET42?

Indlæg af mhca » 15. jun 2019, 19:17

Hej VAGCars

Jeg er blevet helt rundtosset af at søge et klart svar på ET / indpresning ift. alufælge til den VW Passat, som jeg netop har fået.
Jeg er faldet over nogle hjul, der har siddet på en VW Beetle, og til den har jeg set at fælgen både findes med ET42 og ET44. Jeg afventer bekræftelse på, om de er ET44 eller ET42.

Ifølge 2017 hjul-brochurer og min instruktionsbog, så findes disse fælg og dæk-kombinationer til min bil:
215/60 R 16 ------- 6½Jx16 ET 41
215/60 R 16 M&S --- 6½Jx16 ET 42
215/55 R 17 ------- 6½Jx17 ET 41

Jeg har fået indtryk af, at man godt må gå 10 mm under den typegodkendte ET-størrelse, men at man vist ikke må gå under den typegodkendte sporvidde på bilen (altså at gå op ift. max ET-nummer).
Jeg kan ikke fået et helt klar svar på, hvad Passat B8 kan køre med. Hjuldata.dk har fx ET 47 stående, men under min søgning har jeg set flere betvivle dette.

Så mit spørgsmål:
1. Vil 6½Jx16 ET 44 fungere på min Passat Variant B8 fra 2017? Og vil de være lovlige?

Derudover:
2. Vil jeg kunne se forskel på 2 mm større indpresning, og vil bilen have en mærkbart anderledes køredynamik pga. den lidt smallere sporvidde end ved ET42 hjul?


Jeg håber meget, at I kan hjælpe, da jeg er ret grøn på dette område :-)
På forhånd tak.

Mvh. Martin

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: ET44 vinterhjul på Passat B8 i stedet for standard ET42?

Indlæg af Blackfinger » 15. jun 2019, 19:41

2 mm er så lidt så det er næsten usynligt. Dem kan du roligt køre med.

Hvis der i typegodkendelsen på bilen står at mindste ET er 42 så er de ikke lovlige. Men det skal være en meget vågen synsmand der ser de 2 mm.

mhca
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: ET44 vinterhjul på Passat B8 i stedet for standard ET42?

Indlæg af mhca » 15. jun 2019, 21:05

Tak for hurtigt svar.
Jeg tænkte også, at det visuelt næsten måtte være usynligt, og en reduceret sporvidde på samlet 4 mm (vel i omegnen af ~0.2% reduktion) kan vel heller ikke mærkes.

Allerhelst vil jeg gerne køre helt efter specifikationerne, og jeg vil helt sikkert ikke køre med noget, der ikke er lovligt. I så fald vil jeg hellere lede videre eller købe nogle flotte uoriginale alufælge.

Problemet er bare, at jeg ikke kan finde et helt sikkert svar på, hvad minimum-ET er på Passat B8 ift. typegodkendelsen.
Håber at nogen kan sætte to streger under en klar konklusion herom... Ellers må jeg droppe de fælge, jeg har udset mig.

Besvar

Tilbage til "Dæk"