Anbefalet dæktryk

Alt vedr. dæk
Besvar
alexjensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21. feb 2009, 13:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Anbefalet dæktryk

Indlæg af alexjensen » 12. apr 2020, 17:57

Hej alle

Har lidt svært ved at finde et godt svar vedr. anbefalet dæktryk, så nu prøver jeg med en tråd her, så jeg kan samle og sammenligne jeres svar.

Jeg har en VW Touran (2018), hvor det anbefalede dæktryk (jf. mærkatet i bildøren) er 2,7 Bar foran og 2,7 bag ved lidt belastning eller 3,2 ved fuld belastning. Mine spørgsmål er følgende:

1) Måske er det optimalt at skifte hele tiden, afhængigt af, om vi er få eller mange i bilen eller har megen baggage med. Men det sker bare ikke i praksis. Det sker kun, hvis vi f.eks. kører på ferie eller lignende. Så hvad vil i anbefale at dæktrykket skal være for bedst at tilgodese blandet kørsel, hvor der ofte er lidt belastning men nogen gange mere?

2) Nogen steder kan man læse, man bør køre med lidt mere tryk end bilens anbefaling (f.eks. 0,1 eller 0,2 Bar ekstra), da dækket kan miste lidt tryk.

3) I instruktionsbogen til min forrige bil (Skoda Superb Combi), stod der at i vinterdæk skulle der 0,2 bar ekstra tryk i sammenlignet med sommerdæk. Dette kan jeg ikke finde noget om i min nuværende instruktionsbog, så er dette bilmærke-afhængigt eller hvad er jeres erfaringer/anbefalinger her?

På forhånd tak for input!

AJ

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Anbefalet dæktryk

Indlæg af vw4ever » 12. apr 2020, 19:16

Hej

Personligt ville jeg give den 2.8 for og bag, og så kun som du selv skriver ved fuld last på ferie.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Besvar

Tilbage til "Dæk"