Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Alt vedr. dæk
Besvar
Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Tange » 21. apr 2020, 12:27

Er der brugere herinde med 4motion-biler som kan be- eller afkræfte min teori om, at dækkene på disse biler bliver slidt mere eller mindre ensartet pga. de ikke spinder? Har kun haft min 4motion siden september, så har ikke selv kunne vurdere det endnu, men der var stort set lige meget mønster på alle 4 dæk da jeg fik bilen, så derfor min tanke.
Det gør det jo noget nemmere ift. skift mellem sommer- og vinterhjul.
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Nicklas123456 » 21. apr 2020, 12:41

Tæt på ja, men nu kører jeg til den friske side, og derfor bliver dækkene på min Passat hurtigere slidte foran, da de jo slides når man drejer og accelerere ud af et sving fx.

Men du har ret i at det ikke er lige så stor forskel på front og bag, som på en firhjulstrukket bil
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af HansH » 21. apr 2020, 12:50

Nicklas123456 skrev:
21. apr 2020, 12:41
Men du har ret i at det ikke er lige så stor forskel på front og bag, som på en firhjulstrukket bil
--- som på en firhjulstrukket bil ---> som på en forhjulstrukket bil

Lille typo, men med betydning lige her :)
These users thanked the author HansH for the post:
Nicklas123456
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af HansH » 21. apr 2020, 12:53

Dækkenes slid for/bag er jo ikke kun bestemt af mængden af hjulspin.
Forhjulene tager 70-80% af bremsekraften, uanset om det er 2WD eller 4WD.

Men det er klart, at jo mere man tenderer til at hakke til den, så hjulene slipper, jo mere har man glæde af 4WD.
OGSÅ i forhold til ensartet dækslid.. :)

Såvel mine sommer- som vinterhjul er ikke-retningsbestemte, så jeg roterer dem efter denne opskrift.
Selv om jeg har 4M så anvender jeg opskriften i midten, da min bil 99% af tiden kører som en forhjulstrukket.
Jeg "hakker ikke til den" så tit.. I hvert fald ikke så meget at Haldex'en kobler ind.

Rotate_Tires_marked.jpg
Rotate_Tires_marked.jpg (49.91 KiB) Vist 1376 gange
These users thanked the author HansH for the post:
Tange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Nicklas123456 » 21. apr 2020, 13:16

HansH skrev:
21. apr 2020, 12:50
Nicklas123456 skrev:
21. apr 2020, 12:41
Men du har ret i at det ikke er lige så stor forskel på front og bag, som på en firhjulstrukket bil
--- som på en firhjulstrukket bil ---> som på en forhjulstrukket bil

Lille typo, men med betydning lige her :)
Ja enig ret vigtigt at holde styr på O og I i denne sammenhæng 😅
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Pacs » 22. apr 2020, 14:13

Nicklas123456 er det ikke blot et spørgsmål om nok LC så den smider alt bagud så bliver de jo lige slidt så det passer med forhjulene... Det er min erfaring ...ca :lol: :D :mrgreen:
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Nicklas123456 » 22. apr 2020, 15:46

Pacs skrev:
22. apr 2020, 14:13
Nicklas123456 er det ikke blot et spørgsmål om nok LC så den smider alt bagud så bliver de jo lige slidt så det passer med forhjulene... Det er min erfaring ...ca :lol: :D :mrgreen:
Jo det rigtigt nok, men kører nok oftest hurtigere i svingene end bruger min LC..

Jeg har også variabel LC, så man kan godt få den til ikke at lave hjulspind..
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Brugeravatar
Lehn
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. feb 2019, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Lehn » 6. maj 2020, 08:54

Bare lige et lille teknisk input også ;) Ved alle 4 cylinder 4motion og mindre Quattro biler (RS3 og nedefter) vil forhjulene også blive mest slidt ved acceleration da haldex-koblingen er forhjuls fokuseret (derfor RS3'en kan fås med 255 dæk foran og kun 235 bagpå) og har kun mulighed for at sende max 50% kraft til baghjulene (når alle 4 hjul har greb). Der vil altid være en lille smule tøven inden koblingspladerne i haldex-kobling får skabt nok tryk, så derfor vil man også opleve en smule mere slid her. Det er omvendt når der er tale om Torsen quattro som trækker en smule mere på baghjulene.
These users thanked the author Lehn for the post:
Monze1980
Tidligere ejer af 2018 Audi S3 Sportback Van

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af HansH » 6. maj 2020, 09:05

Lehn skrev:
6. maj 2020, 08:54
Bare lige et lille teknisk input også ;) Ved alle 4 cylinder 4motion og mindre Quattro biler (RS3 og nedefter) vil forhjulene også blive mest slidt ved acceleration da haldex-koblingen er forhjuls fokuseret (derfor RS3'en kan fås med 255 dæk foran og kun 235 bagpå) og har kun mulighed for at sende max 50% kraft til baghjulene (når alle 4 hjul har greb). Der vil altid være en lille smule tøven inden koblingspladerne i haldex-kobling får skabt nok tryk..
Det er også sådan jeg forstår Haldex'en.

Min opfattelse er, at biler med 4Motion kører som 100% forhjulstrukket - indtil forhjulene mister greb.
Først på det tidspunkt kobles baghjulene ind, dvs der er et meget kort øjeblik fra forhjulene slipper til der kommer træk på baghjulene.

Da jeg nyligt var til syn med min Passat, spurgte synsmanden lige i forbifarten "den har permanent 4-hjulstræk, ik ?"
Jeg tøvede lige et halvt sekund med hvad jeg skulle svare, for hvis man skal nørde det, mener jeg faktisk ikke at man kan sige at en 4Motion har permanent 4WD.
Efter mine begreber skulle der konstant være X% træk på baghjulene ved alm. kørsel, hvis det skulle kvalificere til "permanent 4WD".

(Jeg valgte den nemme udvej og svarede "ja!".. :) )
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Lehn
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. feb 2019, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Lehn » 6. maj 2020, 10:05

HansH skrev:
6. maj 2020, 09:05
Lehn skrev:
6. maj 2020, 08:54
Bare lige et lille teknisk input også ;) Ved alle 4 cylinder 4motion og mindre Quattro biler (RS3 og nedefter) vil forhjulene også blive mest slidt ved acceleration da haldex-koblingen er forhjuls fokuseret (derfor RS3'en kan fås med 255 dæk foran og kun 235 bagpå) og har kun mulighed for at sende max 50% kraft til baghjulene (når alle 4 hjul har greb). Der vil altid være en lille smule tøven inden koblingspladerne i haldex-kobling får skabt nok tryk..
Det er også sådan jeg forstår Haldex'en.

Min opfattelse er, at biler med 4Motion kører som 100% forhjulstrukket - indtil forhjulene mister greb.
Først på det tidspunkt kobles baghjulene ind, dvs der er et meget kort øjeblik fra forhjulene slipper til der kommer træk på baghjulene.

Da jeg nyligt var til syn med min Passat, spurgte synsmanden lige i forbifarten "den har permanent 4-hjulstræk, ik ?"
Jeg tøvede lige et halvt sekund med hvad jeg skulle svare, for hvis man skal nørde det, mener jeg faktisk ikke at man kan sige at en 4Motion har permanent 4WD.
Efter mine begreber skulle der konstant være X% træk på baghjulene ved alm. kørsel, hvis det skulle kvalificere til "permanent 4WD".

(Jeg valgte den nemme udvej og svarede "ja!".. :) )
Det er både rigtigt og forkert, for det afhænger helt af hvilken version af haldex man har :) Generation 1 til 3 fungerer som du beskriver, hvor der skal være slip før baghjulene bliver koblet ind. Det blev ændret en smule i generation 4 (mener jeg!) hvor den var mere progressiv kodet i softwaren.

I generation 5, som blev indført i 2012, er softwaren meget mere progressiv hvilket betyder at når man f.eks. kører i Dynamic kører haldex pumpen allerede med højere tryk og har koblet baghjulene ind mere af tiden, fordi man netop har brug for så meget greb som muligt når man kører i Dynamic. Generation 5 er altså mere afhængig af hvilket drive-mode man kører i, end om der er slip på forhjulene eller ej. Desuden er mekanikken også helt ny i generation 5, f.eks. er der ikke længere et udskiftelig filter, det skal blot renses (som Audi mange gange glemmer så du ender med en Haldex pumpe der bliver brændt af).

Generation 6 som kommer i den nye RS3 er med to haldex koblinger, så den kan koble forhjulene fra og derfor have et drift-mode ligesom den nye Mercedes A45s har ;)


Og jeg mener du gjorde rigtig i at svare "ja" til din synsmands spørgsmål, for du kan ikke selv styre det, så du ved i princippet aldrig om din bil er 100% forhjulsbaseret eller ej.
These users thanked the author Lehn for the post (total 2):
HansHMonze1980
Tidligere ejer af 2018 Audi S3 Sportback Van

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af HansH » 6. maj 2020, 10:12

Lehn skrev:
6. maj 2020, 10:05
.. det afhænger helt af hvilken version af haldex man har :) Generation 1 til 3 fungerer som du beskriver, hvor der skal være slip før baghjulene bliver koblet ind. Det blev ændret en smule i generation 4 (mener jeg!) hvor den var mere progressiv kodet i softwaren.

I generation 5, som blev indført i 2012, er softwaren meget mere progressiv hvilket betyder at når man f.eks. kører i Dynamic kører haldex pumpen allerede med højere tryk og har koblet baghjulene ind mere af tiden, fordi man netop har brug for så meget greb som muligt når man kører i Dynamic. Generation 5 er altså mere afhængig af hvilket drive-mode man kører i, end om der er slip på forhjulene eller ej.

Generation 6 som kommer i den nye RS3 er med to haldex koblinger, så den kan koble forhjulene fra og derfor have et drift-mode ligesom den nye Mercedes A45s har ;)
Tak for den fine uddybning :)

Min bil er produceret 24.09.2012 og har ikke drive mode selection.
Jeg bliver nysgerrig om der er nogen måde hvorpå man kan fastslå hvilken generation man har ?

Mit umiddelbare bud ville være gen1-3 (altså den "simple") ud fra din beskrivelse.

EDIT: fandt denne artikel - https://www.etektuning.com/haldex-gen-4 ... n-4motion/

"...Haldex units that start with Part # 0AV use Gen 2, units with Part # 0BS or 0AY use Gen 4."

Min Haldex controller hedder 0BS 907 554 C, så jvnf ovenstående skulle det så være en gen4..
Men som jeg forstår din forklaring, altså stadig den "simple" udgave der som udgangspunkt kører med en fordeling der hedder 100-0.
These users thanked the author HansH for the post:
Lehn
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Lehn
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. feb 2019, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Lehn » 6. maj 2020, 10:29

HansH skrev:
6. maj 2020, 10:12
Lehn skrev:
6. maj 2020, 10:05
.. det afhænger helt af hvilken version af haldex man har :) Generation 1 til 3 fungerer som du beskriver, hvor der skal være slip før baghjulene bliver koblet ind. Det blev ændret en smule i generation 4 (mener jeg!) hvor den var mere progressiv kodet i softwaren.

I generation 5, som blev indført i 2012, er softwaren meget mere progressiv hvilket betyder at når man f.eks. kører i Dynamic kører haldex pumpen allerede med højere tryk og har koblet baghjulene ind mere af tiden, fordi man netop har brug for så meget greb som muligt når man kører i Dynamic. Generation 5 er altså mere afhængig af hvilket drive-mode man kører i, end om der er slip på forhjulene eller ej.

Generation 6 som kommer i den nye RS3 er med to haldex koblinger, så den kan koble forhjulene fra og derfor have et drift-mode ligesom den nye Mercedes A45s har ;)
Tak for den fine uddybning :)

Min bil er produceret 24.09.2012 og har ikke drive mode selection.
Jeg bliver nysgerrig om der er nogen måde hvorpå man kan fastslå hvilken generation man har ?

Mit umiddelbare gæt ville være gen1-3 (altså den "simple") ud fra din beskrivelse.
Din Passat B7 bruger haldex generation 4 :)

Der er en rigtig god video om de forskellige haldex versioner her:

These users thanked the author Lehn for the post:
HansH
Tidligere ejer af 2018 Audi S3 Sportback Van

Brugeravatar
Lehn
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. feb 2019, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Lehn » 6. maj 2020, 10:31

HansH skrev:
6. maj 2020, 10:12
Lehn skrev:
6. maj 2020, 10:05
.. det afhænger helt af hvilken version af haldex man har :) Generation 1 til 3 fungerer som du beskriver, hvor der skal være slip før baghjulene bliver koblet ind. Det blev ændret en smule i generation 4 (mener jeg!) hvor den var mere progressiv kodet i softwaren.

I generation 5, som blev indført i 2012, er softwaren meget mere progressiv hvilket betyder at når man f.eks. kører i Dynamic kører haldex pumpen allerede med højere tryk og har koblet baghjulene ind mere af tiden, fordi man netop har brug for så meget greb som muligt når man kører i Dynamic. Generation 5 er altså mere afhængig af hvilket drive-mode man kører i, end om der er slip på forhjulene eller ej.

Generation 6 som kommer i den nye RS3 er med to haldex koblinger, så den kan koble forhjulene fra og derfor have et drift-mode ligesom den nye Mercedes A45s har ;)
Tak for den fine uddybning :)

Min bil er produceret 24.09.2012 og har ikke drive mode selection.
Jeg bliver nysgerrig om der er nogen måde hvorpå man kan fastslå hvilken generation man har ?

Mit umiddelbare bud ville være gen1-3 (altså den "simple") ud fra din beskrivelse.

EDIT: fandt denne artikel - https://www.etektuning.com/haldex-gen-4 ... n-4motion/

"...Haldex units that start with Part # 0AV use Gen 2, units with Part # 0BS or 0AY use Gen 4."

Min Haldex controller hedder 0BS 907 554 C, så jvnf ovenstående skulle det så være en gen4..
Men som jeg forstår din forklaring, altså stadig den "simple" udgave der som udgangspunkt kører med en fordeling der hedder 100-0.
Fik ikke lige din edit med, men i det mindste kom vi frem til det samme ;)

Man kan sige at på generation 4 og 5 begynder softwaren at have mere og mere at sige, så derfor bliver det lidt kringlet hvad programmørerne og ingeniørene er blevet enige om. F.eks. ved jeg at haldex på en Audi RS3 8V er sat hårdere op end på min Audi S3 8V, simpelthen fordi det er et spørgsmål om softwaren.
These users thanked the author Lehn for the post:
HansH
Tidligere ejer af 2018 Audi S3 Sportback Van

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af magre » 6. maj 2020, 10:47

Lehn skrev:
6. maj 2020, 08:54
Bare lige et lille teknisk input også ;) Ved alle 4 cylinder 4motion og mindre Quattro biler (RS3 og nedefter) vil forhjulene også blive mest slidt ved acceleration da haldex-koblingen er forhjuls fokuseret (derfor RS3'en kan fås med 255 dæk foran og kun 235 bagpå) og har kun mulighed for at sende max 50% kraft til baghjulene (når alle 4 hjul har greb). Der vil altid være en lille smule tøven inden koblingspladerne i haldex-kobling får skabt nok tryk, så derfor vil man også opleve en smule mere slid her. Det er omvendt når der er tale om Torsen quattro som trækker en smule mere på baghjulene.
Nu skriver du specifikt 4 cylinder, hvordan med en Superb/Passat 3,6 som er 6 cylindret!? De har også haldex kobling og jf. logik så foreskriver det derfor max 50% kraft på baghjulene med en indbygget forsinkelse når koblingen lige skal aktiveres.

Tænker ikke forskellen ligger i antallet af cylindre men nærmere hvilken 4x4 tech der er anvendt :!: :?:

Veyron kører fx også med Haldex, det er en W16 motor :lol:
These users thanked the author magre for the post:
Lehn
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Lehn
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 7. feb 2019, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Ensartet slid på alle 4 dæk (4motion)

Indlæg af Lehn » 6. maj 2020, 10:54

magre skrev:
6. maj 2020, 10:47
Lehn skrev:
6. maj 2020, 08:54
Bare lige et lille teknisk input også ;) Ved alle 4 cylinder 4motion og mindre Quattro biler (RS3 og nedefter) vil forhjulene også blive mest slidt ved acceleration da haldex-koblingen er forhjuls fokuseret (derfor RS3'en kan fås med 255 dæk foran og kun 235 bagpå) og har kun mulighed for at sende max 50% kraft til baghjulene (når alle 4 hjul har greb). Der vil altid være en lille smule tøven inden koblingspladerne i haldex-kobling får skabt nok tryk, så derfor vil man også opleve en smule mere slid her. Det er omvendt når der er tale om Torsen quattro som trækker en smule mere på baghjulene.
Nu skriver du specifikt 4 cylinder, hvordan med en Superb/Passat 3,6 som er 6 cylindret!? De har også haldex kobling og jf. logik så foreskriver det derfor max 50% kraft på baghjulene med en indbygget forsinkelse når koblingen lige skal aktiveres.

Tænker ikke forskellen ligger i antallet af cylindre men nærmere hvilken 4x4 tech der er anvendt :!: :?:

Veyron kører fx også med Haldex, det er en W16 motor :lol:
Du har helt ret, kan godt se at jeg forsimplede mit svar en anelse for meget der ;) Må indrømme at jeg slet ikke tænkte på VW/Skoda og deres V6 4motion, men så er det godt der er andre vågne brugere herinde, tak! (Jeg er primært Audi mand og her ved jeg at alt under A4 kører med haldex, TT inkluderet).
Tidligere ejer af 2018 Audi S3 Sportback Van

Besvar

Tilbage til "Dæk"