Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Besvar
jnl
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. dec 2008, 11:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af jnl » 20. aug 2019, 22:43

Hej
Min passat 1,9 105 hk med BXE motor fra 2006 kørt 370000 km, har det problem at der kommer sort røg ud af udstødningen.
Det sker primært i lave omdrejninger og når den sejtrækker, men også hvis man giver gasstød.
Motorlampen lyser ikke og der er ikke registreret nogle fejlkoder.
Jeg synes den har lidt mere turbotøven end normalt, men det kan måske være indbildning.
EGR ventilen ser ikke stoppet ud, stemplet bevæger sig når man suger vakuum og trykket falder ikke.
Ventilen er afmonteret og røret til EGR køleren ser heller ikke ud til at være stoppet.
Vakuum slangerne er kontrolleret og de holder alle tryk.
Der er ingen visuelle utætheder i ladeluftsystemet, den suser ikke og motoren kvæles hvis man blokere indsugningen.
Jeg har forsøgt at rense indsugningen med to dåser bell add uden resultat.

Er der nogen der har oplevet dette før eller har nogen gode ideer?

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af Mortenm91 » 22. aug 2019, 17:39

Det kunne være slidte dysser, har du tjekket data på dem?

jnl
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. dec 2008, 11:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af jnl » 25. aug 2019, 12:25

Mortenm91 skrev:
22. aug 2019, 17:39
Det kunne være slidte dysser, har du tjekket data på dem?
Tak for dit svar
Synes værdierne så pæne ud sidst jeg kiggede.
Jeg må kontrollere igen, har dog først mulighed for at få en vcds tester på midt næste uge.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af KBoesen » 25. aug 2019, 17:43

Har du været ude og give den nogle SERIØSE klø for nyligt? Altså fuld rebecca i 2., 3. og 4 gear, helt ud til 4.000 omdr?

Dette gentages et par gange, og så skulle den gerne være lidt lækkert kørende.

Men altså igen, det er ikke unormalt sådan en gammel kutter, den laver lidt sort røg, men snakker vi at du lige kan fornemme den laver lidt røg eller kaster den en god solid omgang lakrids efter sig?

Kan huske for mange år siden, da min farmor og farfar havde en 206 1,4 HDI, at der var farmor altid galt glad, når min far lige havde lånt den til en tur, for så var den altid så frisk og få tilbage. :mrgreen: :lol: Den lavede simpelthen også en omgang lakrids de første par gange op til de der 3.500-4.000 omdr.
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

jnl
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. dec 2008, 11:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af jnl » 25. aug 2019, 20:13

KBoesen skrev:
25. aug 2019, 17:43
Har du været ude og give den nogle SERIØSE klø for nyligt? Altså fuld rebecca i 2., 3. og 4 gear, helt ud til 4.000 omdr?

Dette gentages et par gange, og så skulle den gerne være lidt lækkert kørende.

Men altså igen, det er ikke unormalt sådan en gammel kutter, den laver lidt sort røg, men snakker vi at du lige kan fornemme den laver lidt røg eller kaster den en god solid omgang lakrids efter sig?

Kan huske for mange år siden, da min farmor og farfar havde en 206 1,4 HDI, at der var farmor altid galt glad, når min far lige havde lånt den til en tur, for så var den altid så frisk og få tilbage. :mrgreen: :lol: Den lavede simpelthen også en omgang lakrids de første par gange op til de der 3.500-4.000 omdr.
Den er aldrig blevet sparet, er altid blevet kørt frisk :D
Vi snakker så meget lakrids at jeg ikke vil køre i bilen af hensyn til mine medtrafikanter.
Ved acceleration i lave omdrejninger kan man se tydelig sort røgudvikling i bakspejlet og det ses tydeligt på den sølvgrå bagklap.
:(

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af KBoesen » 25. aug 2019, 20:20

jnl skrev:
25. aug 2019, 20:13
Ved acceleration i lave omdrejninger kan man se tydelig sort røgudvikling i bakspejlet og det ses tydeligt på den sølvgrå bagklap.
:(
Og du er helt sikker på, at der ikke er smuttet en trykslange et sted? Det lyder altså en del som det, også med den nye tøven du oplever. :?
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af styker » 26. aug 2019, 15:32

Kan tandempumpen blive så utæt så den hælder nok olie i dieselen til at skabe så meget røg :?:

jnl
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. dec 2008, 11:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af jnl » 26. aug 2019, 20:02

KBoesen skrev:
25. aug 2019, 20:20
jnl skrev:
25. aug 2019, 20:13
Ved acceleration i lave omdrejninger kan man se tydelig sort røgudvikling i bakspejlet og det ses tydeligt på den sølvgrå bagklap.
:(
Og du er helt sikker på, at der ikke er smuttet en trykslange et sted? Det lyder altså en del som det, også med den nye tøven du oplever. :?
Jeg har tidligere haft en lille revne i en slange og der var den hurtig til at lyse i motorlampen, man kunne høre en suselyd og
den gik i nødkørsel.
Jeg synes det ser tæt ud, jeg kunne også kvæle motoren, men må finde noget værktøj til at trykprøve det.
Men du har ret, symptomerne kunne lyde som lavt turbotryk.
Jeg har også tænkt på om det er turboladeren der yder for lidt, hvis f.eks vtg delen er defekt?

jnl
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. dec 2008, 11:18
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C 1,9 Tdi ryger sort

Indlæg af jnl » 26. aug 2019, 20:05

styker skrev:
26. aug 2019, 15:32
Kan tandempumpen blive så utæt så den hælder nok olie i dieselen til at skabe så meget røg :?:
Også et godt bud, men burde så røgen ikke være mere blå/grå hvis den brænder motorolie af?
Jeg må hive dieselfilteret op og kigge om det er snasket til

Besvar

Tilbage til "Motor"