Vores Passat fra 2018 har en tikken fra motoren og periodevis lidt urolig tomgang, som jeg mistænker for at være relateret til en eller flere slidte injektorer - bilen har gået 315.000km, så er vel også fair nok hvis en dyse er ved at være slidt.
For at blive lidt klogere har jeg købt OBDeleven og kigget lidt på data - egr ser ud til at virke som den skal med meget lille deviation mellem ønsket og aktuelt flow, så umiddelbart er den frikendt for nu
Dyserne har en mindre deviation mellem de forskellige cylindre på +/-0,35mg, så den del ser også rimelig ud, men jeg er faldet over at på cylinder 3 er primary combustion timing på -10 grader, de andre står på 0 grader… momentet er måske også en lille smule lavere på cylinder 3, men det er marginalt…
Er der nogen kloge hoveder som kan hjælpe med at tyde betydning og årsag til forskydning i timingen på cylinder 3?
Min tanke er i først omgang at hælde en dyserens på tanken og se om det vil gøre en forskel, men vil meget gerne have jeres indspark - også som mere generel betragtning omkring levetid på dyser og om de måske alle bør skiftes?
Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
Update: Har kørt en fuld tank igennem på langtur til Luxembourg og tilbage.
Det har ikke gjort nogen forskel for tikken, men nok en smule bedre motorgang - om det så er relateret til rens eller blot at den har været på langtur tør jeg ikke svare på..
Min næste tanke er at skifte diesel filter - ikke at jeg tror at det er problemet, men jeg ved ikke hvornår det sidst blev skiftet og det er en billig ting at skifte.
Har fundet et par andre som skriver om samme symptom med cylinder 3 og timing som forskydes mellem -10 og -18 grader, men ingen konklusioner og hælder måske lidt til at det måske er en obdeleven ting, som der ikke skal bruges mere tid på.
Hører fortsat meget gerne, hvis der er nogen som har yderligere input til hvad lyden kan skyldes og hvordan jeg evt. kommer det nærmere.
Det har ikke gjort nogen forskel for tikken, men nok en smule bedre motorgang - om det så er relateret til rens eller blot at den har været på langtur tør jeg ikke svare på..
Min næste tanke er at skifte diesel filter - ikke at jeg tror at det er problemet, men jeg ved ikke hvornår det sidst blev skiftet og det er en billig ting at skifte.
Har fundet et par andre som skriver om samme symptom med cylinder 3 og timing som forskydes mellem -10 og -18 grader, men ingen konklusioner og hælder måske lidt til at det måske er en obdeleven ting, som der ikke skal bruges mere tid på.
Hører fortsat meget gerne, hvis der er nogen som har yderligere input til hvad lyden kan skyldes og hvordan jeg evt. kommer det nærmere.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
Update: Skiftede diesel filter i sidste uge og problemerne ser ud til at være løst ved dette.
Havde ikke forventet at det ville give noget, da bilen altid har været serviceret ved VW og jeg ville forvente at dette var en del af hvad der skiftes af filtre løbende.
Nogen som ved om VW normalt skifter diesel filter og hvor ofte, eller det er noget som normalt blot udføres med mistanke om behov (eller på request fra kunden) ?
Havde ikke forventet at det ville give noget, da bilen altid har været serviceret ved VW og jeg ville forvente at dette var en del af hvad der skiftes af filtre løbende.
Nogen som ved om VW normalt skifter diesel filter og hvor ofte, eller det er noget som normalt blot udføres med mistanke om behov (eller på request fra kunden) ?
-
- Medlem
- Indlæg: 555
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 45 times
Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
Mener man kan slå din bil op i Elsawin og se serviceskemaer osv specifikt for din bil, så kan du ihvertfald se hvornår den sidst burde have fået skiftet filter, samt evt hvornår det ellers burde ske, hvis at det skal gøres.
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [Nuværende]
VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [Nuværende]
VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3245
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
De skiftes hver 90.000km, og vw tømmer og renser ikke filterhus inden det nye papir filter kommer i.DangerDane skrev: ↑31. maj 2024, 21:59Mener man kan slå din bil op i Elsawin og se serviceskemaer osv specifikt for din bil, så kan du ihvertfald se hvornår den sidst burde have fået skiftet filter, samt evt hvornår det ellers burde ske, hvis at det skal gøres.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
OK, så burde det være skfitet ved 270k km service, men det er så også 50k km siden... Hvis det er blevet skiftet, men holder øje, når vi kommer til 360k km servicet
-
- Medlem
- Indlæg: 555
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 45 times
Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI
Derfor jeg er mere fan af de motorer hvor man skifter hele filteret og ikke kun indmad som fx på min AVB 1.9 TDICharlimike skrev: ↑1. jun 2024, 13:23De skiftes hver 90.000km, og vw tømmer og renser ikke filterhus inden det nye papir filter kommer i.DangerDane skrev: ↑31. maj 2024, 21:59Mener man kan slå din bil op i Elsawin og se serviceskemaer osv specifikt for din bil, så kan du ihvertfald se hvornår den sidst burde have fået skiftet filter, samt evt hvornår det ellers burde ske, hvis at det skal gøres.
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [Nuværende]
VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [Nuværende]
VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11