Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Besvar
Bace
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af Bace » 10. maj 2024, 07:28

Vores Passat fra 2018 har en tikken fra motoren og periodevis lidt urolig tomgang, som jeg mistænker for at være relateret til en eller flere slidte injektorer - bilen har gået 315.000km, så er vel også fair nok hvis en dyse er ved at være slidt.

For at blive lidt klogere har jeg købt OBDeleven og kigget lidt på data - egr ser ud til at virke som den skal med meget lille deviation mellem ønsket og aktuelt flow, så umiddelbart er den frikendt for nu 🙂

Dyserne har en mindre deviation mellem de forskellige cylindre på +/-0,35mg, så den del ser også rimelig ud, men jeg er faldet over at på cylinder 3 er primary combustion timing på -10 grader, de andre står på 0 grader… momentet er måske også en lille smule lavere på cylinder 3, men det er marginalt…

Er der nogen kloge hoveder som kan hjælpe med at tyde betydning og årsag til forskydning i timingen på cylinder 3?

Min tanke er i først omgang at hælde en dyserens på tanken og se om det vil gøre en forskel, men vil meget gerne have jeres indspark - også som mere generel betragtning omkring levetid på dyser og om de måske alle bør skiftes?

Bace
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af Bace » 22. maj 2024, 12:02

Update: Har kørt en fuld tank igennem på langtur til Luxembourg og tilbage.
Det har ikke gjort nogen forskel for tikken, men nok en smule bedre motorgang - om det så er relateret til rens eller blot at den har været på langtur tør jeg ikke svare på..
Min næste tanke er at skifte diesel filter - ikke at jeg tror at det er problemet, men jeg ved ikke hvornår det sidst blev skiftet og det er en billig ting at skifte.

Har fundet et par andre som skriver om samme symptom med cylinder 3 og timing som forskydes mellem -10 og -18 grader, men ingen konklusioner og hælder måske lidt til at det måske er en obdeleven ting, som der ikke skal bruges mere tid på.

Hører fortsat meget gerne, hvis der er nogen som har yderligere input til hvad lyden kan skyldes og hvordan jeg evt. kommer det nærmere.

Bace
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af Bace » 30. maj 2024, 11:28

Update: Skiftede diesel filter i sidste uge og problemerne ser ud til at være løst ved dette.

Havde ikke forventet at det ville give noget, da bilen altid har været serviceret ved VW og jeg ville forvente at dette var en del af hvad der skiftes af filtre løbende.

Nogen som ved om VW normalt skifter diesel filter og hvor ofte, eller det er noget som normalt blot udføres med mistanke om behov (eller på request fra kunden) ?

DangerDane
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 62 times
Been thanked: 45 times

Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af DangerDane » 31. maj 2024, 21:59

Bace skrev:
30. maj 2024, 11:28
Nogen som ved om VW normalt skifter diesel filter og hvor ofte, eller det er noget som normalt blot udføres med mistanke om behov (eller på request fra kunden) ?
Mener man kan slå din bil op i Elsawin og se serviceskemaer osv specifikt for din bil, så kan du ihvertfald se hvornår den sidst burde have fået skiftet filter, samt evt hvornår det ellers burde ske, hvis at det skal gøres.
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [Nuværende]

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3245
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af Charlimike » 1. jun 2024, 13:23

DangerDane skrev:
31. maj 2024, 21:59
Bace skrev:
30. maj 2024, 11:28
Nogen som ved om VW normalt skifter diesel filter og hvor ofte, eller det er noget som normalt blot udføres med mistanke om behov (eller på request fra kunden) ?
Mener man kan slå din bil op i Elsawin og se serviceskemaer osv specifikt for din bil, så kan du ihvertfald se hvornår den sidst burde have fået skiftet filter, samt evt hvornår det ellers burde ske, hvis at det skal gøres.
De skiftes hver 90.000km, og vw tømmer og renser ikke filterhus inden det nye papir filter kommer i.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Bace
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af Bace » 14. jun 2024, 12:22

OK, så burde det være skfitet ved 270k km service, men det er så også 50k km siden... Hvis det er blevet skiftet, men holder øje, når vi kommer til 360k km servicet :)

DangerDane
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 62 times
Been thanked: 45 times

Re: Injector fejl? 2018 Passat B8 TDI

Indlæg af DangerDane » 14. jun 2024, 21:22

Charlimike skrev:
1. jun 2024, 13:23
DangerDane skrev:
31. maj 2024, 21:59
Mener man kan slå din bil op i Elsawin og se serviceskemaer osv specifikt for din bil, så kan du ihvertfald se hvornår den sidst burde have fået skiftet filter, samt evt hvornår det ellers burde ske, hvis at det skal gøres.
De skiftes hver 90.000km, og vw tømmer og renser ikke filterhus inden det nye papir filter kommer i.
Derfor jeg er mere fan af de motorer hvor man skifter hele filteret og ikke kun indmad som fx på min AVB 1.9 TDI :D
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [Nuværende]

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Besvar

Tilbage til "Motor"