Side 1 af 1

Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 23. apr 2015, 22:56
af Soebaek
Er der nogle herinde som er erfaring med uorg. DPF?.
Min mekaniker er desværre meget "negativ" indstillet på et uorg. filter, men i og med hans holdning kun er generalt (ikke mærke bestemt) + Han er derimod fortaler for rens af gamle DPF, hvorimod herinde omtales rens som "ikke en option" søger jeg jeres erfaringer .

Hvad er Jeres erfaring herinde med hensyn til uorg DPF?.
Bil: Seat Altea FR 170

På forhånd tak
Mvh Soebaek

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 05:10
af MortenBC
Det er jo netop det som er problemet, man ved ikke hvad man får med et uoriginalt. Man kan være uheldigt at få et som ikke holder ret længe eller et som passer dårligt til bilen, så det bliver noget bøvl for din mekaniker, det er jo ham som pludselig står med problemet hvis du vælger uoriginalt. Omvendt findes der sikkert også nogle som er ganske fine. Men jeg har desværre ikke erfaring med nogle :-)

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 05:25
af elgiganten
Af med lortet og programmer ud af boksen. ... sådan kører min g6 og 530 .... 2 kml mere på liter og kører meget bedre.... ja jeg ved godt det er etisk forkert Men den er faktisk synet uden

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 06:47
af kGlerup
elgiganten skrev:Af med lortet og programmer ud af boksen. ... sådan kører min g6 og 530 .... 2 kml mere på liter og kører meget bedre.... ja jeg ved godt det er etisk forkert Men den er faktisk synet uden
Hvor meget papir bøvl er der egentlig i forbindelse med godkendelse af at den kører uden DPF?

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 06:50
af elgiganten
Det får du aldrig godkendt.... det er bare gøre det og lukke røven med det ;) jeg sagde intet til syn og den strøg lige gennem test og hele pisset. ... måtte have 0.6 i Co og havde 0.3 ..... de kan ik måle om filteret af der.... min er tømt så den sidder der bare uden indmad i

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 07:06
af kGlerup
Så er den jo strengt taget ikke synet med det...
Ikke for at gøre mig selv hellig, da jeg heller ikke nævner egr mod ved syn ;-)

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 09:57
af elgiganten
Hvis den går gennem syn uden filter og uden bemærkning er den vel synet lige så vel som alle andre steder.... Ingen kan se at det ik virker jo

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 24. apr 2015, 11:28
af MogensR
elgiganten skrev:Hvis den går gennem syn uden filter og uden bemærkning er den vel synet lige så vel som alle andre steder.... Ingen kan se at det ik virker jo
Hvis de laver en røggastest som de skal på diesel, så kan de se at den ryger for meget.
Laver de blot den alm. 4 gas-test, som på benzinbiler, så ses det ikke.

Bliver den kasseret til syn, hvilket der er risiko for, så er arbejdet og omkostningerne med DPF-delete spildt.


Hvis jeg skulle købe uoriginal DPF, så ville jeg enten gå efter et anerkendt fabrikat som også leverer til bilfabrikkerne eller købe et sted hvor der gives en god garanti.

Atp-autoteile.de giver f.eks. 3 års funktionsgaranti på deres "no-name" DPF. Det koster vist omkring 5000,- så en smule dyrere end de billigste no-name på Ebay.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 26. apr 2015, 13:49
af Soebaek
Kan kun se et til +16000,- derinde.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 27. apr 2015, 04:30
af elgiganten
Ring til lyne auto og få en fra en test bil der har kørt under 10000 km til 3500 plus moms for org

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 5. maj 2015, 16:21
af Soebaek
TRICKS DELES:
Min mekanikker fik info på et trick som VIRKER, hvor de plejer at bore med et langt 10mm bor skråt igennem filtre bagfra, hvorefter de bore et 10mm forskudt i øverste filter for sikre der er modstand.

Det skulle afhjælpe gamle filtre elektronisk (ingen fejlkoder), samt ikke forstyrre at få synet køretøjet efterfølgende.
BRUG TRICKSET ELLER EJ, DET ER HERMED DELT.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 6. maj 2015, 18:12
af i-s
Soebaek skrev:TRICKS DELES:
Min mekanikker fik info på et trick som VIRKER, hvor de plejer at bore med et langt 10mm bor skråt igennem filtre bagfra, hvorefter de bore et 10mm forskudt i øverste filter for sikre der er modstand.

Det skulle afhjælpe gamle filtre elektronisk (ingen fejlkoder), samt ikke forstyrre at få synet køretøjet efterfølgende.
BRUG TRICKSET ELLER EJ, DET ER HERMED DELT.
Super tip 8-)

Jeg skal lige forstå .. betyder det at de 2 boringer krydser eller krydser de ikke ? Med andre ord, mødes de et sted derinde eller ikke.
Hvis du prøver, så tag endelig nogle billeder.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 6. maj 2015, 19:45
af MysTiC
Ehm. Det hjælper da ikke på et semi stoppet filter. Det er da stadig en flaskehals hvis det er fyldt..

Og laver man ikke ALTID røggastest på diesel biler? Har da aldrig set andet, og har da synet en del biler

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 6. maj 2015, 20:43
af i-s
MysTiC skrev:Ehm. Det hjælper da ikke på et semi stoppet filter. Det er da stadig en flaskehals hvis det er fyldt..

Og laver man ikke ALTID røggastest på diesel biler? Har da aldrig set andet, og har da synet en del biler
Ikke altid - nogle er undtaget for røggastest. F.eks min Superb - jeg viste det heller ikke før synsmanden gjorde mig opmærksom på det. Det står også i typegodkendelsen.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 6. maj 2015, 20:47
af MysTiC
i-s skrev:
MysTiC skrev:Ehm. Det hjælper da ikke på et semi stoppet filter. Det er da stadig en flaskehals hvis det er fyldt..

Og laver man ikke ALTID røggastest på diesel biler? Har da aldrig set andet, og har da synet en del biler
Ikke altid - nogle er undtaget for røggastest. F.eks min Superb - jeg viste det heller ikke før synsmanden gjorde mig opmærksom på det. Det står også i typegodkendelsen.
Fornemt, tror sku heller ikke de har godt af de max rpm i 10-20 sekunder flere gange :-p
Kostede de gamle en turbo på deres touran da den skulle synes.. Sjovt nok blev den godkendt, og synsmanden sagde intet Billede

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 6. maj 2015, 20:57
af i-s
MysTiC skrev:
i-s skrev:
MysTiC skrev:Ehm. Det hjælper da ikke på et semi stoppet filter. Det er da stadig en flaskehals hvis det er fyldt..

Og laver man ikke ALTID røggastest på diesel biler? Har da aldrig set andet, og har da synet en del biler
Ikke altid - nogle er undtaget for røggastest. F.eks min Superb - jeg viste det heller ikke før synsmanden gjorde mig opmærksom på det. Det står også i typegodkendelsen.
Fornemt, tror sku heller ikke de har godt af de max rpm i 10-20 sekunder flere gange :-p
Kostede de gamle en turbo på deres touran da den skulle synes.. Sjovt nok blev den godkendt, og synsmanden sagde intet Billede
Ja okay ... undtaget er måske heller ikke det rigtige ord, men han viste mig afsnittet i foreskrifter for køretøjer, hvor der står at en bil kan være godkendt med begrænsning fra fabrikantens side (det er sådan jeg husker det - har ikke lige slået det op). I typegodkendelsen står der så, at de må kun køre den op på 2500 omdr, for VAG vil ikke tillade højere omdrejninger under røggastest. I frigear så vil den heller ikke mere end 2500.
Så min sagde 0,0 i røggastest - der burde heller ikke rigtig være noget på en OK diesel med DPF der kører 2500 omdr.
Da jeg var til syn med den, så sendte jeg et par venlige tanker til den VAG ingeniør der har lagt den begrænsning ind. For jeg har altid synes den røggastest har været noget pineri.
Nedenstående er udklip af typegodkendelsen på min Superb.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 7. maj 2015, 19:30
af MarcWinther
Husk at se Kontant i aften på DR1 :)

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 7. maj 2015, 19:59
af Krog
Så er det lige straks..

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 7. maj 2015, 21:47
af i-s
MarcWinther skrev:Husk at se Kontant i aften på DR1 :)
Hold da op, det var dårlig journalistik. Så kommer man ikke tættere på manipulation med fakta.
Jeg synes bla det er til grin at man ikke nævner at varevogne, lastbiler og busser (offentlige :roll: ) er helt fritaget for DPF og står for op mod 80% af partiklerne. Istedet kaster man sig over en 3 år gammel bil der måler sølle 0,34 i røggastest.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 7. maj 2015, 21:57
af Hr_Ravn
i-s skrev:
MarcWinther skrev:Husk at se Kontant i aften på DR1 :)
Hold da op, det var dårlig journalistik. Så kommer man ikke tættere på manipulation med fakta.
Jeg synes bla det er til grin at man ikke nævner at varevogne, lastbiler og busser (offentlige :roll: ) er helt fritaget for DPF og står for op mod 80% af partiklerne. Istedet kaster man sig over en 3 år gammel bil der måler sølle 0,34 i røggastest.
Husk på at nyere busser og lastbiler kører med adblue, hvilket er lovkrav ifl. Eu normen de skal leve op til.
Så du må ikke trække alle over en kam.

Ved godt der kører en del smadderkasser rundt uden megen form for partikel nedsættende systemer.

Og ved fra min læretid ved Iveco, at std. Nyere varebiler std. Har dpf monteret :)
(Der kører selvfølgelig mange smadderkasser rundt af disse!)


Men ellers er jeg enig med dig, åndssvag og ubrugelig journalistik, som det ofte bliver, med misvisende fakta.

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 8. maj 2015, 09:01
af elgiganten
Hvis du slår esp fra kan sagtens tage fulde omdr i frigear til syn

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 8. maj 2015, 13:16
af i-s
elgiganten skrev:Hvis du slår esp fra kan sagtens tage fulde omdr i frigear til syn Billede
Føj .. det skal de ikke have lov til ;)

Re: Erfaring med uorg. Diesel Partikelfilter

: 8. maj 2015, 13:24
af Lman_dk
elgiganten skrev:Hvis du slår esp fra kan sagtens tage fulde omdr i frigear til syn Billede
Hmm.. Kan de dumpe din bil på at den knap "tilfældigvis" ikke fungerer den dag den skal til syn??

For så kunne det jo ske at det var tilfældet... :roll: