Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejninger
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejninger
Min TSI fra 2009 med motorkode BZB har begyndt at hakker lidt i de lave omdrejninger.
Den er også meget ujævnt i tomgang men kun når motoren er koldt.
Har haft VCDS på og det vidste sig at der er misfire på Cylinder 2.
Tændspol samt tændrør blive skiftet dagen efter men fejlen er der stadig.
Ledningsnet til tændspolerne er tjekket og er i orden.
Under hurtigt acceleration hakker den ikke.
Næste step er at pil toppen af og tjek dyser nr 2 for fejl og evt skift den ud.
Tænker at tjek hele lortet igennem, dvs gasspjæld og ventiler osv.
Har i nogle god råd til hvad jeg ellers skal kigge efter når nu det hele skal alligevel skilles ad?
Hilsen Charles
Den er også meget ujævnt i tomgang men kun når motoren er koldt.
Har haft VCDS på og det vidste sig at der er misfire på Cylinder 2.
Tændspol samt tændrør blive skiftet dagen efter men fejlen er der stadig.
Ledningsnet til tændspolerne er tjekket og er i orden.
Under hurtigt acceleration hakker den ikke.
Næste step er at pil toppen af og tjek dyser nr 2 for fejl og evt skift den ud.
Tænker at tjek hele lortet igennem, dvs gasspjæld og ventiler osv.
Har i nogle god råd til hvad jeg ellers skal kigge efter når nu det hele skal alligevel skilles ad?
Hilsen Charles
Senest rettet af Cruisar 25. jan 2016, 14:40, rettet i alt 1 gang.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Anyone? Det kan da ikke passe at ingen ved hvad ellers jeg skal kigge efter
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Må vi starte med at se en komplet udlæsning af 01 ecu tak. Udsættere kan jo ske af mange årsager. Lav en kompressions test som det første.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Tak for svaret Anders.
Her er udlæsning af fejlen
Tuesday,19,January,2016,17:03:45:32264
VCDS Version: Release 11.11.3
Address 01: Engine Labels: 06J-907-115-BZB.clb
Control Module Part Number: 06J 906 026 HW: 06J 906 026
Component and/or Version: MED17.5 2932
Software Coding: 0404000318070160
Work Shop Code: WSC 05314 000 00000
VCID: E7D72545D676751
2 Faults Found:
000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 2
Mileage: 150490 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.19
Time: 06:18:31
Freeze Frame:
RPM: 1007 /min
Load: 34.9 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 2.0°C
Temperature: 3.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 14.224 V
000770 - Cylinder 2
P0302 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 2
Mileage: 150491 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.19
Time: 06:19:23
Freeze Frame:
RPM: 1005 /min
Load: 26.3 %
Speed: 7.0 km/h
Temperature: 15.0°C
Temperature: 2.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 14.224 V
Readiness: 0000 0100
Her er udlæsning af fejlen
Tuesday,19,January,2016,17:03:45:32264
VCDS Version: Release 11.11.3
Address 01: Engine Labels: 06J-907-115-BZB.clb
Control Module Part Number: 06J 906 026 HW: 06J 906 026
Component and/or Version: MED17.5 2932
Software Coding: 0404000318070160
Work Shop Code: WSC 05314 000 00000
VCID: E7D72545D676751
2 Faults Found:
000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 2
Mileage: 150490 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.19
Time: 06:18:31
Freeze Frame:
RPM: 1007 /min
Load: 34.9 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 2.0°C
Temperature: 3.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 14.224 V
000770 - Cylinder 2
P0302 - 000 - Misfire Detected - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 2
Mileage: 150491 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.19
Time: 06:19:23
Freeze Frame:
RPM: 1005 /min
Load: 26.3 %
Speed: 7.0 km/h
Temperature: 15.0°C
Temperature: 2.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 14.224 V
Readiness: 0000 0100
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Jeg bemærker den også gør det i forhøjet tomgang med 0 km/t..
Mulige årsager sakset fra Rosstech krydret med lidt ord fra min side:
Ignition system
Fuel injectors
Fuel pressure (lav- og højtrykspumpe testes tjek trykket på pumperne med vcds, tjek knastfølgeren ved HPFP mekanisk som det næste)
Running out of fuel
EVAP canister purge valve
Evaporative emission system
Low compression (hiv sikring til indsprøjtningssystemet og tørn motoren. Lyder den ikke ens på én cylinder - de 4 cylindre skal lyde ens - har du kompressionsproblemer).
Base engine problems
Controle Module damaged
Cruisar skrev: Freeze Frame:
RPM: 1007 /min
Load: 34.9 %
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 2.0°C
Temperature: 3.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 14.224 V
Mulige årsager sakset fra Rosstech krydret med lidt ord fra min side:
Ignition system
Fuel injectors
Fuel pressure (lav- og højtrykspumpe testes tjek trykket på pumperne med vcds, tjek knastfølgeren ved HPFP mekanisk som det næste)
Running out of fuel
EVAP canister purge valve
Evaporative emission system
Low compression (hiv sikring til indsprøjtningssystemet og tørn motoren. Lyder den ikke ens på én cylinder - de 4 cylindre skal lyde ens - har du kompressionsproblemer).
Base engine problems
Controle Module damaged
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Super Anders,
Tak for for vejledningen.
Måler det hele i aften og skriver resultatet her på forumet.
Har også adgang til en kompressions tester så motoren bliver testet også.
Tak for for vejledningen.
Måler det hele i aften og skriver resultatet her på forumet.
Har også adgang til en kompressions tester så motoren bliver testet også.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Kompressionstesten igår gav 12 bar på alle 4 cylinder så der har jeg bare været heldig.
Men med tester på i morges kunne jeg sige at at der var høj tændnings fejl på cylinder 2 i tomgang.
Under kørsel varierer den mellem 30 og 150 indtil motoren kom op i drifts temperatur og der lå den mellem 2 og 5.
Vi er 100% sikker på at det er dysen så nu har jeg bestilt et ny så lortet kan skiftes.
I det samme forbindelse rengøre vi indsugnings ventiler, indsugnings manifold, spjældhuset samt EGR.
Men med tester på i morges kunne jeg sige at at der var høj tændnings fejl på cylinder 2 i tomgang.
Under kørsel varierer den mellem 30 og 150 indtil motoren kom op i drifts temperatur og der lå den mellem 2 og 5.
Vi er 100% sikker på at det er dysen så nu har jeg bestilt et ny så lortet kan skiftes.
I det samme forbindelse rengøre vi indsugnings ventiler, indsugnings manifold, spjældhuset samt EGR.
- Vedhæftede filer
-
- VCDS_misfire.jpg (42.5 KiB) Vist 2345 gange
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1889 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Du kunne jo også lave den billige løsning, og bytte rundt på dyserne mellem cylinder 1 og 2. Flytter problemet, er det dysen.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Jo, det er planen men dysen er bestilt bare så vi har den når toppen skal alligevel afGaSelle skrev:Du kunne jo også lave den billige løsning, og bytte rundt på dyserne mellem cylinder 1 og 2. Flytter problemet, er det dysen.
Hvis ikke det er dysen så sender vi bare den ny retur....no harm done.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Jeg ved ikke, hvor "voldsomt" den hakker, men min forståelse er at tilkoksning af indsugningsventilerne kan give de præcist samme symptomer. Har selv de samme symptomer på min egen (hvis jeg forstår dig rigtigt), dog relativt "lidt". Det går væk efter typisk 700-1000 meters kørsel. Dog har den samtidig et "besværligt koblingspunkt", altså motoren kan have svært ved at omstille sig fra tomgang til kørsel, men kun nogle gange. Det kommer til udtryk ved at motoren udsætter - nogle gange en lille smule, andre gange så koblingen skal i bund i en fart for ikke at gå i stå, og andre gange igen, hvor motoren helt går ud.
Jeg har selv undersøgt problemet meget, og mange kilder angiver faktisk, at de opdager tilkoksningsproblemet når det er så slemt, at det giver anledning til misfires, og at de efter skift af tændspole, m.v. piller indsugningsmanifolden af og kigger ind i et helvede af sod og koks. Jeg skal slet ikke påstå, at det er problemet, men på min bil oplevede jeg en helt anden bil efter noget rens af indsugningen - både "koblingsproblemet" og den ujævne kørsel ved kold motor forsvandt, og jeg kan bedst beskrive det sådan, at koblingen nærmest virkede på en helt anden måde - selvom det selvføleligt ikke var tilfældet. Den føltes mere lineær og VAG-agtig og væsenligt mindre "kontakt on/off-Citroën Xantia"-agtig.
2.0 TSI:
Tråd om rensningen af den pågældende bil: http://www.a4-freunde.com/forum/showthr ... I-TFSI-TSI
Har selv en tråd igang om det her på VAGcars - kan ikke helt beslutte mig for, hvad jeg vil gøre ved problemet, fordi det har mange årsager, men jeg tror jeg vil rense indsugningsventilerne og få lavet EGRoff, ved at ændre ventiltimingen på N205. Tråd her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=75&t=117133
Jeg tænker, at det kunne være en idé at kigge efter det, når du alligevel skiller ad.
Mange hilsner,
Nicolai
Jeg har selv undersøgt problemet meget, og mange kilder angiver faktisk, at de opdager tilkoksningsproblemet når det er så slemt, at det giver anledning til misfires, og at de efter skift af tændspole, m.v. piller indsugningsmanifolden af og kigger ind i et helvede af sod og koks. Jeg skal slet ikke påstå, at det er problemet, men på min bil oplevede jeg en helt anden bil efter noget rens af indsugningen - både "koblingsproblemet" og den ujævne kørsel ved kold motor forsvandt, og jeg kan bedst beskrive det sådan, at koblingen nærmest virkede på en helt anden måde - selvom det selvføleligt ikke var tilfældet. Den føltes mere lineær og VAG-agtig og væsenligt mindre "kontakt on/off-Citroën Xantia"-agtig.
2.0 TSI:
Tråd om rensningen af den pågældende bil: http://www.a4-freunde.com/forum/showthr ... I-TFSI-TSI
Har selv en tråd igang om det her på VAGcars - kan ikke helt beslutte mig for, hvad jeg vil gøre ved problemet, fordi det har mange årsager, men jeg tror jeg vil rense indsugningsventilerne og få lavet EGRoff, ved at ændre ventiltimingen på N205. Tråd her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=75&t=117133
Jeg tænker, at det kunne være en idé at kigge efter det, når du alligevel skiller ad.
Mange hilsner,
Nicolai
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Tak Nicolai, det var faktisk vores synspunkt fra starten af at bilen var kokset helt til.
Forrige ejer har kun kørt små tur og selvom alle service på bilen er overholdt har der ikke været mange kilometer imellem service.
Jeg mener at det er årsagen til problemet.
Som sagt skiller vi ad og renser hele lortet, indsugnings manifold, EGR ventil, indsugningsventiler og Gasspjæld og hvad ellers vi kan kom til.
Jeg har dog ikke oplevet motoren gå ud mens jeg har haft bilen, starter altid først gang men er super ujævnt i tomgang.
Den hakker voldsomt mellem de 1000 til 2500 omdrejninger når den er kold men når motoren bliver varmt hakke den kun en gang i mellem og trækker fint.
Jeg skal nok dokumentere hele forløbet så andre med samme problem kan selv find fejlen og mulighvis få den fikset
Forrige ejer har kun kørt små tur og selvom alle service på bilen er overholdt har der ikke været mange kilometer imellem service.
Jeg mener at det er årsagen til problemet.
Som sagt skiller vi ad og renser hele lortet, indsugnings manifold, EGR ventil, indsugningsventiler og Gasspjæld og hvad ellers vi kan kom til.
Jeg har dog ikke oplevet motoren gå ud mens jeg har haft bilen, starter altid først gang men er super ujævnt i tomgang.
Den hakker voldsomt mellem de 1000 til 2500 omdrejninger når den er kold men når motoren bliver varmt hakke den kun en gang i mellem og trækker fint.
Jeg skal nok dokumentere hele forløbet så andre med samme problem kan selv find fejlen og mulighvis få den fikset
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
- Reid
- Medlem
- Indlæg: 1439
- Tilmeldt: 25. jul 2008, 15:02
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9500 Hobro
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 26 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Har i prøvet at sætte en maskine på der renser motor, egr osv? Ved at Würth sælger en maskine med additiver, som kan løse op på tilsodning.
Jeg har egentlig aldrig selv rigtig troet på additiver osv. Før jeg så det demonstreret på en gammel VW t4 med ca 500.000 på klokken. Den kom til at gå markant bedre.
Jeg har egentlig aldrig selv rigtig troet på additiver osv. Før jeg så det demonstreret på en gammel VW t4 med ca 500.000 på klokken. Den kom til at gå markant bedre.
Audi A6 3.0 V6 TDI 272 hk avant
Audi RS4 2.9 V6 450 hk
Audi RS4 2.9 V6 450 hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Nej Reid, det har vi ikke. Har faktisk tænkt over det, f. Eks rensdinmotor.dk anvender liqui moly additiver men jeg vil helst skille den ad for at se hvor slemt det er.
Måske er motor rens med maskin vejen frem men jeg har det meget bedre med at se hvad jeg renser, dvs før og efter
Måske er motor rens med maskin vejen frem men jeg har det meget bedre med at se hvad jeg renser, dvs før og efter
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
- Reid
- Medlem
- Indlæg: 1439
- Tilmeldt: 25. jul 2008, 15:02
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9500 Hobro
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 26 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Det giver også god mening. Men det ville spare en del besvær at prøve additiver først.
Audi A6 3.0 V6 TDI 272 hk avant
Audi RS4 2.9 V6 450 hk
Audi RS4 2.9 V6 450 hk
- Krog
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4941
- Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Enig, det er trods alt noget mere omstændigt at skille motor ad for at komme til, kontra lidt væske..Reid skrev:Det giver også god mening. Men det ville spare en del besvær at prøve additiver først.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Har allerede prøvet indsugnings samt ventil rens (Liqui Moly) og EGR rens uden forskel.Krog skrev:Enig, det er trods alt noget mere omstændigt at skille motor ad for at komme til, kontra lidt væske..Reid skrev:Det giver også god mening. Men det ville spare en del besvær at prøve additiver først.
Bilen hakker og er ujævnt før og efter rense.
Dette blev gjort to gang derfor har vi valgt at skille den ad.
Ja der kom masser sort udstødnings gas ud men som sagt har det ikke hjulpet på problemet.
Min fejl for ikke at nævnte at vi har prøvet additiver inden beslutning at skille den ad.
Alle 4 tændspole samt tændrør er også blev skiftet, byttet rund men stadig misfire på cylinder nummer 2.
Vil måske sige at rensningen har hjulpet lidt med at motorlampen ikke længere melder fejl på motoren.
Men min holdning er...Do It Well The First Time Or Don't Even Bother
Dyser og diverse pakninger kommer hjem på Torsdag så går vi igang med adskillelse og rengøring af motoren
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
- Reid
- Medlem
- Indlæg: 1439
- Tilmeldt: 25. jul 2008, 15:02
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9500 Hobro
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 26 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Der er også stor forskel i effekten i at få sat en maskine til, og så til at stå og sprøjte noget ind i indsugningen eller hælde noget i tanken.
Men det skal nok blive godt når du får den samlet igen:)
Men det skal nok blive godt når du får den samlet igen:)
Audi A6 3.0 V6 TDI 272 hk avant
Audi RS4 2.9 V6 450 hk
Audi RS4 2.9 V6 450 hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Lige nøjagtig. Har faktisk være i dialog med http://www.rensdinmotor.dk/ og det kan måske være alternativ frem over.Reid skrev:Der er også stor forskel i effekten i at få sat en maskine til, og så til at stå og sprøjte noget ind i indsugningen eller hælde noget i tanken.
Men det skal nok blive godt når du får den samlet igen:)
Jeg vil personlig bare se hvor slem motoren er kokset til. Som sagt forrige ejer har kun kørt meget kort tur i bilen.
Jeg har også hældet 2 X indsprøjtningsrens samt ventil rense i tanken og kørt den til.
De dele som vi har købt kan altid sendes tilbage hvis ikke de blive brugt.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1889 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Landberg (chiptuning.nu) er begyndt med noget rens:
http://chiptuning.nu/shop/motorrens-guld-204p.html
De brugte noget lignende i en episode af Wheeler Dealers, og der var resultatet ret imponerende.
http://chiptuning.nu/shop/motorrens-guld-204p.html
De brugte noget lignende i en episode af Wheeler Dealers, og der var resultatet ret imponerende.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Så køre bilen som en drøm, trækker som den skal og den har silky smooth tomgang.
Indsugnings manifold var ikke så slem som vi troede men den var lidt kokset til.
Ventilerne om the other hand var forfærdeligt at kigge på, kul sort fuld af slagger.
Det tog 5 timer fra adskillelse, rensning og montering.
Den mistænkt dyse var også helt færdig done slut så den skiftet vi med en ny.
De andre 3 var ok så vi renset dem bare.
Jeg vil sikkert give motoren samme tur efter 100.000km eller når problemet opstår igen.
Vil stærk anbefale det til jer som har den type motor.
Additiver renser de andre dele af motoren såsom indsugning samt gasspjæld men slet ikke ventilerne.
Spørg løs hvis i har spørgsmål.
Satter VCDS på imorgen tidligt når motoren er koldt bare for at se om den melder tændningsfejl.
Indsugnings manifold var ikke så slem som vi troede men den var lidt kokset til.
Ventilerne om the other hand var forfærdeligt at kigge på, kul sort fuld af slagger.
Det tog 5 timer fra adskillelse, rensning og montering.
Den mistænkt dyse var også helt færdig done slut så den skiftet vi med en ny.
De andre 3 var ok så vi renset dem bare.
Jeg vil sikkert give motoren samme tur efter 100.000km eller når problemet opstår igen.
Vil stærk anbefale det til jer som har den type motor.
Additiver renser de andre dele af motoren såsom indsugning samt gasspjæld men slet ikke ventilerne.
Spørg løs hvis i har spørgsmål.
Satter VCDS på imorgen tidligt når motoren er koldt bare for at se om den melder tændningsfejl.
- Vedhæftede filer
-
- manifolden før rens,
- IMG_8754.JPG (130.71 KiB) Vist 2058 gange
-
- Dyse nummer 2 helt fucked
- IMG_8755.JPG (105.71 KiB) Vist 2058 gange
-
- Alle ventillre kokset til
- IMG_8756.JPG (147.87 KiB) Vist 2058 gange
-
- Slagger på ventilerne, Nummer 2 var værste af de 4.
- IMG_8757.JPG (213.46 KiB) Vist 2058 gange
-
- Før rensning
- IMG_8759.JPG (141.74 KiB) Vist 2058 gange
-
- Indsugning efter rensning
- IMG_8760.JPG (154.65 KiB) Vist 2058 gange
-
- IMG_8761.JPG (142.25 KiB) Vist 2058 gange
-
- Efter rensning
- IMG_8762.JPG (108.62 KiB) Vist 2058 gange
-
- IMG_8764.JPG (158.04 KiB) Vist 2058 gange
-
- Helt ren ventiler, vi kunne ikke tag det hele men tæt på ny :-)
- IMG_8765.JPG (210.46 KiB) Vist 2058 gange
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Sådan skal en tilbagemelding konstrueres! Fedt du fandt fejlen og det ikke var 'værre' selvom det selvfølgelig er træls nok at skulle bruge tid på. Beklager jeg pegede dig i kompressionsretningen i første omgang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Helt ok Anders, uanset havd skulle vi alligevel lave en kompressions test for at være 100% sikker på at fejlen ikke lå i den retning.Anders D skrev:Sådan skal en tilbagemelding konstrueres! Fedt du fandt fejlen og det ikke var 'værre' selvom det selvfølgelig er træls nok at skulle bruge tid på. Beklager jeg pegede dig i kompressionsretningen i første omgang.
Jeg er glad for at du nævnte det, har lært noget fra det hele og kan sikkert give input til andre som har brug for hjælp.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 134
- Tilmeldt: 12. jan 2014, 21:09
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vordingborg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Hej Cruisar
Jeg har selv haft manifolden af og renset pga. fejl på flapperne. Jeg havde ikke problemer med accelerationen, men dyserne lignede dine billeder. Jeg havde virkelig lyst til at rense dem, men blev frarådet dette her på vagcars og lod være.
Det er nogle rigtig gode billeder du har lagt op, men har du et af dyser efter rens og hvordan rensede du, så koks og skidt ikke kom ind i dysen?
Jeg vil også rigtig gerne høre hvordan du rensede ventilerne? Mine ligner dine inden rens!
Her tænker jeg på, hvordan du undgår at eventuel rensevæske/koks kommer ned i cylindrene? Hvordan undgår du, at koks sætter sig så ventilerne ikke kan lukke tæt?
Jeg har selv haft manifolden af og renset pga. fejl på flapperne. Jeg havde ikke problemer med accelerationen, men dyserne lignede dine billeder. Jeg havde virkelig lyst til at rense dem, men blev frarådet dette her på vagcars og lod være.
Det er nogle rigtig gode billeder du har lagt op, men har du et af dyser efter rens og hvordan rensede du, så koks og skidt ikke kom ind i dysen?
Jeg vil også rigtig gerne høre hvordan du rensede ventilerne? Mine ligner dine inden rens!
Her tænker jeg på, hvordan du undgår at eventuel rensevæske/koks kommer ned i cylindrene? Hvordan undgår du, at koks sætter sig så ventilerne ikke kan lukke tæt?
2008 VW Passat Variant 1.8 TSI - 3C5 - B6 - BZB
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Hej 2meter
Jeg har desværre ingen billeder af dyserne efter rens, glemt at tage nogle. Jeg renset dyserne med et nylon børste og et speciel rensemiddel i den rød beholder.
Samme beholder hvor flapperne ligger i.
Dyserne lå i blød og efter brugt jeg nylon børsten forsigtigt. Cirka et minut på hver dyse. Mener ikke at du kan skade dysen med en fine nylon børste.
Du skal bare køre børsten still og roligt frem og tilbage indtil alle koks er væk.
De huller som sidder i dyssen er alle for fine eller for små for at koks kan gå ind (det er ihverfald min mening)
Ventil rense gjort vi i 3 faser.
1. Støvsug grundigt for at fjern støv og sand og blade omkring de 4 cylinder som du kan se på billederne. Her efter brugt vi skuretrækker til at fjerne de hård slagger.
Mand skal selvfølgelig sørge for at ventilerne er lukket. Vi kom klude i de andre 3 mens vi gjort den en ren.
2. Støvsuge igen for at fjerne de løst koks, Efter brugt vi en stålbørste som har et umbraco tilslutning sammen med en skruemaskine. (Godt effektivt, den tog næsten det hele.
3. Støvsuge igen og til sidste brugt vi EGR rens så de sidste kunne løsnes op inden sidste rensning med stålbørsten. Efter EGR rens vil der ligge væske samt det sidste opløsenede koks, her brugt vi en kompressor med et speciel beholder som suget det hele ud.
Tørring med en klude, støvsugning og tørring igen med luftpistol og støvsugning til sidst.
Mand skal være grundigt og have masser af tålmodighed fordi det tager bare tid.
Edit, vi brugte messing børste og ikke stålbørste. Messing børste er mere blødt og skånsomt end stålbørste. De ligner de her på billedet.
Jeg har desværre ingen billeder af dyserne efter rens, glemt at tage nogle. Jeg renset dyserne med et nylon børste og et speciel rensemiddel i den rød beholder.
Samme beholder hvor flapperne ligger i.
Dyserne lå i blød og efter brugt jeg nylon børsten forsigtigt. Cirka et minut på hver dyse. Mener ikke at du kan skade dysen med en fine nylon børste.
Du skal bare køre børsten still og roligt frem og tilbage indtil alle koks er væk.
De huller som sidder i dyssen er alle for fine eller for små for at koks kan gå ind (det er ihverfald min mening)
Ventil rense gjort vi i 3 faser.
1. Støvsug grundigt for at fjern støv og sand og blade omkring de 4 cylinder som du kan se på billederne. Her efter brugt vi skuretrækker til at fjerne de hård slagger.
Mand skal selvfølgelig sørge for at ventilerne er lukket. Vi kom klude i de andre 3 mens vi gjort den en ren.
2. Støvsuge igen for at fjerne de løst koks, Efter brugt vi en stålbørste som har et umbraco tilslutning sammen med en skruemaskine. (Godt effektivt, den tog næsten det hele.
3. Støvsuge igen og til sidste brugt vi EGR rens så de sidste kunne løsnes op inden sidste rensning med stålbørsten. Efter EGR rens vil der ligge væske samt det sidste opløsenede koks, her brugt vi en kompressor med et speciel beholder som suget det hele ud.
Tørring med en klude, støvsugning og tørring igen med luftpistol og støvsugning til sidst.
Mand skal være grundigt og have masser af tålmodighed fordi det tager bare tid.
Edit, vi brugte messing børste og ikke stålbørste. Messing børste er mere blødt og skånsomt end stålbørste. De ligner de her på billedet.
- Vedhæftede filer
-
- image.jpg (25.52 KiB) Vist 1897 gange
Senest rettet af Cruisar 31. jan 2016, 20:04, rettet i alt 1 gang.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Jeg sat VCDS til her i morges og ikke den eneste fejltænding.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Godt og ihærdigt arbejde, Charles !
Og forbilledlig afrapportering.
Og forbilledlig afrapportering.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Det går direkte ind på selvværdskontoen når symptomerne er væk og vcds bekræfter fakta. Ik'?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Lige præcis Anders og jeg må sige at for engangs skyld er jeg rigtig stolt af mig selv
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Tusind tak for tilbagemeldingen! Grundigt!
Jeg var selv ude og skille lidt af indsugningen ad på min bil i går, for at se om jeg kunne spore, hvor alt det snask kommer fra.
Kan du fortælle mig hvordan den dysefejl du havde, viste sig? Altså kunne du mærke det under kørsel og sådan? Og hvordan du fandt frem til, at den var defekt (inden du skilte motoren ad)? Jeg tror nemlig at min indsugning med ventiler og spjæld, osv. ser ud som på dine billeder, men jeg tror umiddelbart ikke at der er andre problemer med min, som dyser og sådan. Ud fra hvad jeg fandt i går, er jeg dog ikke i tvivl om at mine ventiler også må være snasket godt til.
Jeg var selv ude og skille lidt af indsugningen ad på min bil i går, for at se om jeg kunne spore, hvor alt det snask kommer fra.
Kan du fortælle mig hvordan den dysefejl du havde, viste sig? Altså kunne du mærke det under kørsel og sådan? Og hvordan du fandt frem til, at den var defekt (inden du skilte motoren ad)? Jeg tror nemlig at min indsugning med ventiler og spjæld, osv. ser ud som på dine billeder, men jeg tror umiddelbart ikke at der er andre problemer med min, som dyser og sådan. Ud fra hvad jeg fandt i går, er jeg dog ikke i tvivl om at mine ventiler også må være snasket godt til.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København NV
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin
Dysefejlen var faktisk et gæt, her i med at vi havde byttet rundt på tændspoler og tændrør og den stadig meldt fejl.
Som du også kan se på billedet er den dyse kokset mere til end den ved siden af. Pakningen på den var også defekt, lige som om den er blive rivet af.
Den dele som sidder i topstykket var også helt sort, brændt af.
Jeg kunne måske også bare nøjes med at rense den men det turde jeg ikke, den havde det ikke godt på udseende.
Jeg kunne tydeligt mærke det under kørelsen, konstant tændindsfejl på cylinder 2 og bilen hakket konstant under kørsel. Mest når motoren var koldt men engang i mellem på drifts temperatur.
Mit gæt er dysen har været dårlig længe, cylinder 2 havde 2X mere slagger end de andre 3.
Hvis problemet kom tilbage efter et kort tid så er ventilere kokset til. Det kan jo ikke undgås, og hvis den ikke har været renset før så vil jeg skyde 100% på at fejlen ligger der.
Uanset hvad vil jeg anbefale at du gøre lige som jeg har gjort, skille motoren ad og rense ventilerne.
Som du også kan se på billedet er den dyse kokset mere til end den ved siden af. Pakningen på den var også defekt, lige som om den er blive rivet af.
Den dele som sidder i topstykket var også helt sort, brændt af.
Jeg kunne måske også bare nøjes med at rense den men det turde jeg ikke, den havde det ikke godt på udseende.
Jeg kunne tydeligt mærke det under kørelsen, konstant tændindsfejl på cylinder 2 og bilen hakket konstant under kørsel. Mest når motoren var koldt men engang i mellem på drifts temperatur.
Mit gæt er dysen har været dårlig længe, cylinder 2 havde 2X mere slagger end de andre 3.
Hvis problemet kom tilbage efter et kort tid så er ventilere kokset til. Det kan jo ikke undgås, og hvis den ikke har været renset før så vil jeg skyde 100% på at fejlen ligger der.
Uanset hvad vil jeg anbefale at du gøre lige som jeg har gjort, skille motoren ad og rense ventilerne.
Senest rettet af Cruisar 2. feb 2016, 12:31, rettet i alt 1 gang.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk