Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejninger

2meter
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. jan 2014, 21:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin

Indlæg af 2meter » 31. jan 2016, 21:55

Tak for svar Cruisar.
Jeg tror, at jeg kaster mig ud i rens af dyser og ventiler, når jeg får en ledig stund. :D
2008 VW Passat Variant 1.8 TSI - 3C5 - B6 - BZB

Cruisar
Nyt medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København NV
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin

Indlæg af Cruisar » 1. feb 2016, 10:42

2meter skrev:Tak for svar Cruisar.
Jeg tror, at jeg kaster mig ud i rens af dyser og ventiler, når jeg får en ledig stund. :D
Det var så lidt mester, du siger bare til hvis du har brug for mere info :D
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin

Indlæg af Nicoleise » 2. feb 2016, 12:37

Cruisar skrev:Dysefejlen var faktisk et gæt, her i med at vi havde byttet rundt på tændspoler og tændrør og den stadig meldt fejl.

Som du også kan se på billedet er den dyse kokset mere til end den ved siden af. Pakningen på den var også defekt, lige som om den er blive rives af agtigt.

Den dele som sidder i topstykket var også helt sort, brændt af agtig.
Jeg kunne måske også bare nøjes med at rense den men det turde jeg ikke, den havde det ikke godt på udseende.

Jeg kunne tydeligt mærke det under kørelsen, konstant tændindsfejl på cylinder 2 og bilen hakket konstant under kørsel. Mest når motoren var koldt men engang i mellem på drifts temperatur.

Mit gæt er dysen har været dårlig længe, cylinder 2 havde 2X mere slagger end de andre 3.

Hvis problemet kom tilbage efter et kort tid så er ventilere kokset til. Det kan jo ikke undgås, og hvis den ikke har været renset før så vil jeg skyde 100% på at fejlen ligger der.

Uanset hvad vil jeg anbefale at du gøre lige som jeg har gjort, skille motoren ad og rense ventilerne.

Tusind tak for svaret. Jeg er meget mere rolig nu. :D

Min hakker ikke under kørslen, og den trækker fint, når den har kørt de første ca. 1.000 meter. Jeg ville tro alt var helt normalt, hvis ikke det var fordi koblingspunktet opfører sig lidt gak, og det så forbedres markant efter rensning.

Jeg har selv kørt 235 km/t (GPS) i Tyskland i bilen (den er opgivet til 217 km/t), og fra f.eks. 120 km/t til 200 km/t tog bestemt ikke lang tid, så umiddelbart har den ikke problemer med trækkraft eller udsættere under kørsel. Jeg mærker heller ingen hak eller nykker eller noget som helst - bare en "dum koblingsfornemmelse" og som om bilen har lidt besvær periodisk med at skifte fra tomgang til igangsætning.

Jeg vil helt klart få den renset. Jeg har undersøgt rensdinmotor.dk, og det er præcis det samme rensemiddel og fremgangsmåde, som jeg selv har fundet på nettet i "budgetudførsel", så den metode kunne jeg godt have tillid til som et udgangspunkt. Jeg er nok ikke helt tryg ved at skille min motor ad, selvom jeg anerkender at det er grundigere. :)

Dog vil jeg gerne af med forureningskilderne først, og nu talte vi jo via PM om PCV systemet. Jeg har kigget lidt på mit, og har opdateret min tråd (http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 3&start=30) med det. Jeg håber på, at der kan findes en løsning på at undgå tilførslen af dette olieslam, sådan at jeg kan udføre den, få renset motoren og så køre til Gigel og få lavet EGRoff. :)

Cruisar
Nyt medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 12. jun 2011, 21:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København NV
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin

Indlæg af Cruisar » 4. feb 2016, 10:57

Det var da så lidt mester.

Jeg mener at forureningskilderne kommer fra EGR samt PCV'en og som jeg har læst og fundet omkring på andre forumer.

Så enten skal EGR slås fra eller vi skal brug en PCV fix (catch can løsningen).

Jeg ved ikke hvorfor farven på olien ser anderledes ud men mon ikke det er sød fra EGR som ender i indsugningsmanifolden?
Det er ihverfald mit gæt.

EGR på vores motorer skal bare fjernes helt.
2019 Touran Highline DSG 7 150 Hk

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejnin

Indlæg af Nicoleise » 8. feb 2016, 15:06

Jeg tror også det bedste ville være at få begge systemer omlagt. Min skal til syn i morgen, vil prøve at få tid til EGRoff derefter.

Jeg kan ikke finde ud af, om det kan være EGR, der "ødelægger" oliesystemet, siden det ser sådan ud. Du har selvfølgeligt klart en pointe, men det er godt nok også langt fra indsugningsventilerne, igennem en tynd slange, det koks skal pustes. Særligt med tanke på at den store indsugningsslange (fra turboen) er pinligt ren - man skulle tro at soden ville komme derned også. Men selvfølgeligt skubber turboen mod indsugningsmanifolden, og EGR skubber den modsatte vej, og så er den lille olieslange jo faktisk eneste udvej?

Det ændrer dog ikke på, at jeg stadig synes det er mærkeligt, at ventilen lukker almindelig motorolie ud i indsugningen. :s

rwangaa
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. nov 2018, 10:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat 3C hakker lidt i acceleration i de lave omdrejninger

Indlæg af rwangaa » 7. nov 2018, 11:07

Kan se at dette indlæg er af lidt ældre dato, men jeg prøver alligevel lige at hoppe med på tråden...

Jeg har en VW touran 1,4 tsi fra 2007 med ca 200k på tælleren, som netop har fået skiftet motor grundet for lang taktkæde. Den nye (brugte) motor er af lidt nyere årgang med ca 140k på tælleren.

Mit problem er netop som der er beskrevet først i indlægget: Ved lave omdrejninger hakker/hopper den lidt som om der er mindre udsættere. Det er helt klart værst når den har stået natten over og er kold, og ved driftsvarm temp er det knap så slemt, men er der altså stadig. Den meldte en fejl på cylinder 1, og tændspolen blev skiftet, men uden virkning. Dernæst var dysserne i fokus, men har netop fået den tilbage efter tjek, og mekanikeren mente ikke det var dem. Den har nu fået rens af diverse slags og skiftet olie/ og filter. Jeg synes der er en lille forbedring af mærke, men det er ikke helt forsvundet. Har fået besked om at køre i bilen i ca 14 dages tid.

Jeg er ikke selv mekaniker, men kan godt lide at følge med på sidelinien, så mit spørgsmål går på: Nogle forslag til hvor man skal lede efter evt fejl nu (fejludlæsning melder ingen fejl)? Kan man ikke tjekke hele ledningsnettet mm igennem uden nødvendigvis at skulle skifte noget for at se om det virker som det skal? Hvis jeg kan mærke en lille forbedring efter rens, kan det vel også skyldes at motoren er kokset til et eller andet sted tænker jeg? Jeg ønsker ikke at ofre yderligere penge på bilen, da det indtil videre er løbet op i næsten 45.000 :shock:

Nogle forslag?

Besvar

Tilbage til "Motor"