2.0 TDI tikker

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af HansH » 26. nov 2018, 20:07

passat3c skrev:
26. nov 2018, 20:05
Ahh den er blevet opgraderet igen inden VW vil kikke på den, men skal helt sikkert nedgrades. Men ja det var helt del at spare.
What ??
Fortalte du dem selv at den var nedgraderet eller hvad ?
Prøv lige at fortælle lidt mere. Synes det lyder lidt interessant.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

passat3c
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. sep 2009, 21:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af passat3c » 27. nov 2018, 07:26

HansH skrev:
26. nov 2018, 20:07
passat3c skrev:
26. nov 2018, 20:05
Ahh den er blevet opgraderet igen inden VW vil kikke på den, men skal helt sikkert nedgrades. Men ja det var helt del at spare.
What ??
Fortalte du dem selv at den var nedgraderet eller hvad ?
Prøv lige at fortælle lidt mere. Synes det lyder lidt interessant.
Ja, efter den havde været på værksted første gang og de ikke kunne konkluderer nogle fejl, fik jeg bilen nedgraderet til Nox versionen så stoppede tændings banken. De fik dysekorrektions værdier på Nox og ny SW. Men værkstedet ville gerne have bilen med ny SW inden.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af KBoesen » 17. aug 2019, 08:24

passat3c skrev:
26. nov 2018, 12:56
Nu med 4 nye dyser på kulance :D :lol: Det tog 4 mdr. men det lykkedes.
Jeg trækker lige lidt fat i det her emne igen, af ren og skær nysgerrighed - Men hvordan silvan fik du vredet armen så langt om på VW, at du efter 4 mdr. fik dem til at betale dette? :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af KMDTHY » 17. aug 2019, 08:27

Jeg hopper lige med. Er der nogen værdier der kan udlæses med VCDS om ens dyser er trætte? Syntes min CFGB tikker en del i kold tilstand.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af vartaz » 17. aug 2019, 08:35

Jep du aflæser med vcds... de skal gerne ligge rimelig ens alle 4 især hvis nogen er +>1mg så er det skidt med den.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af HansH » 17. aug 2019, 08:47

Den værdi vartaz snakker om, er "indsprøjtningsmængde, afvigelse".
Som jeg forstår tingene, skal de 4 injektorers værdier tilsammen gerne give tæt på 0. Dvs. de kompenserer for hinandens afvigelser.
Det man skal kigge efter er, om en af injektorerne "stikker ud fra de andre" .... dvs. hvis f.eks. en ligger på +1,35 og de andre tre tilsammen så ligger på -værdier der tilsammen opvejer de +1.35.

Derudover er en anden indikation det der hedder "Railtryk kalibreringspunkter" (hæng mig ikke 100% op på betegnelsen på dansk).
Der er 3 målepunkter pr. injektor.
Som udgangspunkt vil positive værdier indikerer tilsodning af injektoren, mens negative indikerer slid.

Dét der aldrig er lykkedes mig at få helt styr på, er hvordan målingen / udlæsningen helt korrekt bør foretages, for at VCDS værdierne fortæller den historie man er ude efter.
Er det ved tomgang eller med lidt omdrejninger (hvor mange) ? Eller er det med belastning (altså under kørsel) ?
Er det ved kold / varm motor ?
...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af HansH » 17. aug 2019, 14:43

HansH skrev:
17. aug 2019, 08:47
Dét der aldrig er lykkedes mig at få helt styr på, er hvordan målingen / udlæsningen helt korrekt bør foretages, for at VCDS værdierne fortæller den historie man er ude efter.
Er det ved tomgang eller med lidt omdrejninger (hvor mange) ? Eller er det med belastning (altså under kørsel) ?
Er det ved kold / varm motor ?
...
Har googlet lidt rundt, og dette er bedste bud jeg har kunnet finde. Kommer fra en bruger på motor-talk.de. Ingen anelse om hvorvidt der er tale om bekræftet viden, eller om det blot er denne brugers egen opfattelse..

Einspritzmengenabweichung bei kalten und warmen Motor. Dann kannst vergleichen.
Bei Kalibrierpunkten muss der Motor garnicht laufen, es reicht wenn die Zündung an ist. Das sind quasi Langzeitwerte die gespeichert sind.


Kilde: side 5 i denne tråd.. https://www.motor-talk.de/forum/injekto ... tml?page=4
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

passat3c
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 8. sep 2009, 21:17
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: 2.0 TDI tikker

Indlæg af passat3c » 27. aug 2019, 20:02

KBoesen skrev:
17. aug 2019, 08:24
passat3c skrev:
26. nov 2018, 12:56
Nu med 4 nye dyser på kulance :D :lol: Det tog 4 mdr. men det lykkedes.
Jeg trækker lige lidt fat i det her emne igen, af ren og skær nysgerrighed - Men hvordan silvan fik du vredet armen så langt om på VW, at du efter 4 mdr. fik dem til at betale dette? :-)
Det hele startede med at jeg fik bilen til service pga. det hakkede, de kunne selvfølgelig ikke konstatere nogen fejl. Herefter fik jeg lavet en dyse korrektions værdi med den nye software (NoX opdatering) hvor man kunne ser at værdierne var helt skævt når den hakkede, derefter fik jeg lavet den samme måling med den gamle software, her så værdier rigtige ud. Dette blev fremlagt som dokumentation. Bilen kom så på det samme værksted men samme resultat som første gang. Derefter havde jeg fat i importøren igen hvor det hele blev fremlagt på ny, importøren insisterede på at fejlen skulle findes på et VW værksted før de kunne gøre noget ved det. Long story short nyt VW værksted hvor fejlen blev konstateret af mekaniker. Derefter blev en dyse udskiftet efterfulgt af de 3 andre.
These users thanked the author passat3c for the post:
KBoesen

Besvar

Tilbage til "Motor"