Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
- Mikkel K
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 29 times
Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
De gamle skal have ny, brugt vogn. Jeg/vi er dog lidt i tvivl om, hvilket "kraftværk" der skal ligge i den.
Der er kig på flere modeller, men i dette specifikke tilfælde er der kig på VW Polo 6C med 1,0 TSI 95hk, 1,2 TSI 90/110hk eller 1,4 TDI 90hk.
Bilen kører primært landevej med mindst 2x65 km om dagen. Det sekundære er by. Men bilen er også "1'er" i husstanden - der er altså ikke en anden/større bil til diverse andre opgaver, som længere ture på motorvej og træk af en mindre trailer til en tur på genbrugspladsen. Begge dele forekommer dog ret sjældent.
De 3 cylindre i 1,0 TSI skræmmer ikke. De synes begge, at en Up! kører fint.
Hvad skal man vælge?
Er der svagheder ved nogle af de nævnte motorer? I tilfælde af en 1,2 TSI vil det være med tandrem.
Er 1,4 TDI lige så solid som 1,6 TDI?
Hvad man kan forvente, de forskellige motorer rent faktisk kører på literen?
Der er kig på flere modeller, men i dette specifikke tilfælde er der kig på VW Polo 6C med 1,0 TSI 95hk, 1,2 TSI 90/110hk eller 1,4 TDI 90hk.
Bilen kører primært landevej med mindst 2x65 km om dagen. Det sekundære er by. Men bilen er også "1'er" i husstanden - der er altså ikke en anden/større bil til diverse andre opgaver, som længere ture på motorvej og træk af en mindre trailer til en tur på genbrugspladsen. Begge dele forekommer dog ret sjældent.
De 3 cylindre i 1,0 TSI skræmmer ikke. De synes begge, at en Up! kører fint.
Hvad skal man vælge?
Er der svagheder ved nogle af de nævnte motorer? I tilfælde af en 1,2 TSI vil det være med tandrem.
Er 1,4 TDI lige så solid som 1,6 TDI?
Hvad man kan forvente, de forskellige motorer rent faktisk kører på literen?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Undgå den 1.4 TDI. ØV-motor nummer 1 i VAGs program. Ukultiveret og træls.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Hvis det skal være diesel, så find for alt i verden noget med 1.6 TDI i stedet!
- Seth-Enoch
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1646
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
1.2TSI 110HK er svjv med tandrem og ikke kæde. Her skulle tandrem være at fortrække. Det var engang i 2015 de gik over til rem igen. Andre der kan bekræfte dette?
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!
Jordan B. Peterson er min helt!
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
1.2 TSI med tandrem (EA211) så "dagens lys" i 2012 i Audi A3 og blev så langsomt udbredt til først VW-modeller og senere Skoda og SEAT-modeller. I Polo kom den ved overgangen til 6C.Seth-Enoch skrev: ↑3. nov 2018, 09:271.2TSI 110HK er svjv med tandrem og ikke kæde. Her skulle tandrem være at fortrække. Det var engang i 2015 de gik over til rem igen. Andre der kan bekræfte dette?
- Mikkel K
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 29 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Det lyder til, at 1,4 TDI skal streges fra listen af muligheder. Må have prøvet de to benzinmotorer, men hører også gerne erfaringer.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Jeg foretrækker 1.0 TSI, i hvert fald den med 115 heste - har ikke prøvet de mindre udgaver. Den er mere økonomisk og lyder mindre anmassende.
- Hechristensen
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 24. jun 2015, 16:32
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Jeg kender ikke 1.4 TDI, men jeg har selv kørt 1.2 105 i knapt 4 år, og den kører rigtig godt, og markant mere støjsvagt i forhold til den 3-cylindrede 1.0.... (synes jeg)
Vær opmærksom på at 105 HK og 110 HK alene ligger i Highline i Polo-klassen, hvorfor disse er noget dyrere, men nu oplyste du heller ikke et budget.
Jeg har i øvrigt en Polo Highline fra 2014 til salg. Det er en kompletpakke med sommer- og vinterhjul samt ekstramåtter.
Den står til salg hos "Autotorvet.dk", således får køber brugtvognsforsikring og ejerskifteforsikring med....
Vær opmærksom på at 105 HK og 110 HK alene ligger i Highline i Polo-klassen, hvorfor disse er noget dyrere, men nu oplyste du heller ikke et budget.
Jeg har i øvrigt en Polo Highline fra 2014 til salg. Det er en kompletpakke med sommer- og vinterhjul samt ekstramåtter.
Den står til salg hos "Autotorvet.dk", således får køber brugtvognsforsikring og ejerskifteforsikring med....
Polo Highline 1,2 TSI 2014
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Jeg ville foretrække 1,2 TSI som iøvrigt har markant bedre sæder som 110 hestes Highline.
Jeg synes generelt 1,2 TSI er meget mere harmonisk end 1,0 TSI. Færre vibrationer, bedre og mindre anmasende lyd.
1,0 TSI går måske 5% længere på literen, men jeg ville alligevel vælge 1,2 TSI. Som 6C koster alle TSI-motorer kun 660,- i årlig afgift
Jeg synes generelt 1,2 TSI er meget mere harmonisk end 1,0 TSI. Færre vibrationer, bedre og mindre anmasende lyd.
1,0 TSI går måske 5% længere på literen, men jeg ville alligevel vælge 1,2 TSI. Som 6C koster alle TSI-motorer kun 660,- i årlig afgift
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 56 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Har Highline bedre sæder end 90hk Comfortline?GranTurismo skrev:Jeg ville foretrække 1,2 TSI som iøvrigt har markant bedre sæder som 110 hestes Highline.
Jeg synes generelt 1,2 TSI er meget mere harmonisk end 1,0 TSI. Færre vibrationer, bedre og mindre anmasende lyd.
1,0 TSI går måske 5% længere på literen, men jeg ville alligevel vælge 1,2 TSI. Som 6C koster alle TSI-motorer kun 660,- i årlig afgift
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Flot kopieret. Mine erfaringer baserer sig på. 1.0 TSI og 1.2 TSI i en ny Fabia. De to er ikke sammenlignelige, det ved jeg. Men Golf'en er bedre dæmpet både for støj og vibrationer. Og motoren opleves mere frisk og kraftigere, momentet er også større.GranTurismo skrev: ↑4. nov 2018, 14:18Jeg ville foretrække 1,2 TSI som iøvrigt har markant bedre sæder som 110 hestes Highline.
Jeg synes generelt 1,2 TSI er meget mere harmonisk end 1,0 TSI. Færre vibrationer, bedre og mindre anmasende lyd.
1,0 TSI går måske 5% længere på literen, men jeg ville alligevel vælge 1,2 TSI. Som 6C koster alle TSI-motorer kun 660,- i årlig afgift
Jeg ville stadig vælge 1.0 TSI, også i en mindre og dårligere dæmpet bil.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 39 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Jeg kan i hvert fald kun anbefale Polo 6c med 1,2 TSI motoren (vi har med 6 manuelle gear og 110 HK). Det er en dejlig bil med masser af overskud og en meget harmonisk motorgang. Vi er meget glade for vores bil.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
En 1.0 TSI støjer 1,5 dB mindre end en 1.2/1.4 TSI ifølge de ingeniører hos VAG der står for udviklingen.
Jeg har kun prøvet en 1.0 TSI i vores Polo 6C og i en Audi A3. I en Polo er den ret "snakkesalig" hvorimod den er ekstem godt støjdæmpet i en A3.
Jeg har kun prøvet en 1.0 TSI i vores Polo 6C og i en Audi A3. I en Polo er den ret "snakkesalig" hvorimod den er ekstem godt støjdæmpet i en A3.
- Vedhæftede filer
-
- WP_20160410_11_21_33_Pro.jpg (115.29 KiB) Vist 3726 gange
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: 8. apr 2016, 14:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Havde en seat ibiza 1.4 tdi 2016 jeg kørte 97.000 km i uden problemer. God bundtræk og økonomisk, var rigtig glad for den
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 284
- Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 39 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
[/quote]Har Highline bedre sæder end 90hk Comfortline?
[/quote]
Ja helt sikkert. Highline har sportssæder på samme vis som GT udgaven. De er meget behagelige og støttende.
[/quote]
Ja helt sikkert. Highline har sportssæder på samme vis som GT udgaven. De er meget behagelige og støttende.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 286
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Jeg har kørt både kørt 1.2 samt 1.0 TSI
Vi har pt en Ibiza 1.0 TSI 115. Og må sige at den gør det ganske godt. Den har den karakteristiske 3 benet lyd under kraftig accelration, men synes faktisk den er mere støjsvag end 1,2 ved konstant og højere hastigheder. Den har endvidere et ganske fornuftigt uverskud, og har ingen problemer ved frisk motorvejskørsel
Vi har pt en Ibiza 1.0 TSI 115. Og må sige at den gør det ganske godt. Den har den karakteristiske 3 benet lyd under kraftig accelration, men synes faktisk den er mere støjsvag end 1,2 ved konstant og højere hastigheder. Den har endvidere et ganske fornuftigt uverskud, og har ingen problemer ved frisk motorvejskørsel
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net
- Mikkel K
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 29 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Var ude at prøve 6C 1.0 TSI den anden dag. Positivt overrasket. Der er selvfølgelig "3-bener-lyd" under hurtigere acceleration, men det kan man leve med. Jeg synes ikke den virkede vibrerende eller lignende. Den skal køre 80% landevej med 85-90 km/t, og den opgave kan den helt sikkert klare.
Lidt offtopic, men holder du til i Ravnstrup? Jeg synes, jeg kan genkende bilparken i din signatur, fra noget jeg er cyklet forbi en del gange på landevejslågen.lamia skrev: ↑5. nov 2018, 08:05Jeg har kørt både kørt 1.2 samt 1.0 TSI
Vi har pt en Ibiza 1.0 TSI 115. Og må sige at den gør det ganske godt. Den har den karakteristiske 3 benet lyd under kraftig accelration, men synes faktisk den er mere støjsvag end 1,2 ved konstant og højere hastigheder. Den har endvidere et ganske fornuftigt uverskud, og har ingen problemer ved frisk motorvejskørsel
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 286
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Re: Hvilken motor: 1,0 TSI / 1,2 TSI / 1,4 TDI?
Yes det gør jegMikkel K skrev: ↑6. nov 2018, 22:23Var ude at prøve 6C 1.0 TSI den anden dag. Positivt overrasket. Der er selvfølgelig "3-bener-lyd" under hurtigere acceleration, men det kan man leve med. Jeg synes ikke den virkede vibrerende eller lignende. Den skal køre 80% landevej med 85-90 km/t, og den opgave kan den helt sikkert klare.
Lidt offtopic, men holder du til i Ravnstrup? Jeg synes, jeg kan genkende bilparken i din signatur, fra noget jeg er cyklet forbi en del gange på landevejslågen.lamia skrev: ↑5. nov 2018, 08:05Jeg har kørt både kørt 1.2 samt 1.0 TSI
Vi har pt en Ibiza 1.0 TSI 115. Og må sige at den gør det ganske godt. Den har den karakteristiske 3 benet lyd under kraftig accelration, men synes faktisk den er mere støjsvag end 1,2 ved konstant og højere hastigheder. Den har endvidere et ganske fornuftigt uverskud, og har ingen problemer ved frisk motorvejskørsel
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net