cnp-vag skrev: ↑14. dec 2019, 21:22
cnp-vag skrev: ↑11. dec 2019, 19:35
doctor6000 skrev: ↑10. dec 2019, 03:38
Er der så nogen der har fået tpi fra 19-11-2019 lagt på en Leon. Og kan fortælle om det så spiller.
I dag har jeg fået opdateret motorstyringssoftwaren til denne version i min Leon FR 1.5TSI DSG og selv om jeg endnu ikke har kørt så langt har jeg alligevel gjort nedenstående fire observationer.
I øvrigt var min den første Leon som forhandleren opdaterede for som mekanikeren sagde; "Vi vidste ikke engang at opdateringen var kommet". Jeg gætter på at fabrikken/importøren sniger denne opdatering ud så den kun bliver lagt på biler når kunder klager.
1. Svingende tomgang
Tidligere har jeg oplevet svingende tomgang umiddelbart efter start akkurat som jeg startede denne tråd med at vise på en video.
Efter opdateringen har jeg haft tre starter hvor jeg forventede svingende tomgang (for det plejede at være sådan under de forhold) men motoren kørte helt rent i tomgang og regulerede fint tomgangshastigheden ned efterhånden som driftstemperatur blev nået.
2. Tomgang
Tidligere så jeg tidligere stort set aldrig motorens tomgang komme under 1000 omdr/min ved normal kørsel.
Faktisk så kunne jeg reelt kun få tomgangshatigheden ned på 700 omdr/min ved start af halvvarm motor og så blot lade bilen stå i tomgang i mere end 30 sekunder.
Efter opdateringen skal motoren blot være varm så har den indtil nu kørt 700 omdr/min ved hvert lyskryds. Og så snart begge koblinger er udkoblet så ligger den stabilt ved 700 omdr/min.
3. Skifte fra 1. til 2. gear
Tidligere roterede motoren let over 2500 omdr/min inden den skiftede til 2. gear. Det var ofte en smule anstrengende på parkeringspladser.
Efter opdateringen skiftes der hurtigere til 2. gear så kørslen er på den måde blevet mere afslappet.
4. Gearskifte
Tidligere har jeg ofte oplevet at motorgangen på gearskiftetidspunkterne virkede lidt knoklet. Det ville kunne forveksles med dårlige gearskif, men jeg er ikke i tvivl om at det var motorgangen der var dårlig.
Efter opdateringen er gearskift blevet mærkbart blødere. Det er altså ikke selve gearskiftene men motorens gang i forbindelse ned gearskift som er mærkbart forbedret.
4. Gearskifte (tilføjelse)
De mærkbart blødere gearskifte er nu blevet prøve grundigere af og jeg kan tilføje at dette gælder både i D, S og M ved svage og kraftige accelerationer (også fuldgas) og når man tager farten af og der geares ned samt når der motorbremses.
5. Udsættere
Tidligere har motoren under opvarmningsfasen haft små kortvarige udsættere, nærmest som ved et tændingsproblem, ved 1600 omdr/min. Dette var særligt tydeligt i 1, 2 og 3 gear.
Efter opdateringen er disse udsættere tilsyneladende helt forsvundet.
Jeg har nu kørt i to måneder med den nye motorstyringssoftware, måske ikke så langt som jeg plejer men nogle tusinde km er det alligevel blevet til, så jeg synes det er på tide at fortælle om mine erfaringer.
1. Svingende tomgang
Jeg har oplevet det én enkelt gang. Motoromdrejningstallet svingende slet ikke så meget som det gjorde tidligere men det var dog nok til at jeg bemærkede det. Siden har jeg forsøgt at fremprovokere det igen men endnu uden at det er lykkes.
2. Tomgang
Alt er fint akkurat som jeg bemærkede det umiddelbart efter opdateringen
3. Skifte fra 1. til 2. gear
Alt er fint akkurat som jeg bemærkede det umiddelbart efter opdateringen
4. Gearskifte
Alt er fint akkurat som jeg bemærkede det umiddelbart efter opdateringen
5. Udsættere
Dette oplever jeg igen jævnligt, men stadig kun under opvarmning og udsætterne er meget svagere end tidligere. Om det er derfor der skulle gå mere end en måned inden jeg bemærkede det første gang skal jeg ikke kunne sige. Udendørstemperaturen er stort set uændret og jeg kører på den samme benzin så der er ikke introduceret ændringer på den måde.
Hvis jeg skal konlkudere på ovenstående er det nok at jeg efterhånden kender bilen så godt at jeg kender de små uheldigheder som den har, akkurat som der har været uheldigheder ved alle andre biler jeg har haft lejlighed til at køre så meget i at jeg har lært dem at kende.
Selv om det kunne være fedt at de sidste par småting også bliver løst er jeg egentlig ganske godt tilfreds med bilen.
Og så til de der ikke helt kan skelne mellem motor og gearkasseproblemer, så har jeg absolut intet dårligt at sige om DQ200 gearkassen i min bil.
Meget kan ændre sig med tiden og kørte kilometer men sådan er status lige nu.
Mvh
cnp-vag