Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Besvar
HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Indlæg af HamSjelv » 25. apr 2019, 07:55

Bil: Skoda Octavia årgang 2008. +300tkm. 1,9TDi - den berygtede BLS motor. Partikelfilter.

Vognen på værksted efter resolut motorstop på en motorvejstilkørsel. Motor kan ikke startes. Der er et væld af loggede fejl grundet afladt batteri som følge af længere tids katastrofeblink. Alle fejl kan slettes efter batteriopladning.

Turbolader fastlåst i en position der bedst kan beskrives som om der har været tryk på vaccumdåsen istedet for forventet vaccum. Herefter kan turbolader bevæges frit.

Der er ikke mærkbart slør i turboladeren.

Ved afmonteret partikelfilter og ventiludluftning kan motoren startes, men ryger voldsomt - formodentlig motorolie. Pilles oliepåfyldningsdækslet af i den driftssituation er det ikke olietåger der kommer ud her, men oliedråber der blæses ud. Motoren synes at lyde korrekt.

Synkronvinkel OK, indenfor +-1 kW

På trods af afmonteret partieklfilter registreres og sættes der ikke fejl på ECU; fejlloggen er ren.

Der er _INGEN_ speederrespons. Speederposition registreres korrekt i området 0-100% med VCDS

Dieselstart i indsugningen stopper motoren. Genmontering af ventiludluftning stopper motoren.


Har forummets læsere en idé til hvad der kan være tilkommet denne motor og eventuel udbedrng?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Indlæg af mojo » 25. apr 2019, 13:52

Måske totalt stoppet brændstoffilter pga olie fra en def tandempumpe.

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Indlæg af HamSjelv » 5. sep 2019, 14:55

Og bare for at lukke denne tråd...

Motor udskiftet med anden BLS med ca. 120kkm på klokken. Ny turbolader.

Ifølge motorudskifter var fejlårsagen et flækket stempel.

45 af de lange :cry:

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Indlæg af GaSelle » 5. sep 2019, 16:04

Hold da op - det overstiger da bilens værdi?

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Indlæg af HHKP » 5. sep 2019, 17:21

HamSjelv skrev:
5. sep 2019, 14:55
Og bare for at lukke denne tråd...

Motor udskiftet med anden BLS med ca. 120kkm på klokken. Ny turbolader.

Ifølge motorudskifter var fejlårsagen et flækket stempel.

45 af de lange :cry:
hvad gav du for selve motoren ????? :shock: :shock: :shock:
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Motorfejl 1.9 TDi (BLS)

Indlæg af HamSjelv » 6. sep 2019, 08:29

Vognen er ikke min. Jeg kender ikke ejeren af vognen. Det oprindelige spørgsmål er stillet på vegne af mekanikeren der lavede første fejlsøgning. Hvordan de enkelte dele er værdisat ifbm. motorskiftet er ukendt.

Besvar

Tilbage til "Motor"