Side 1 af 1

2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 13. aug 2019, 15:13
af Huke
Hej VAG-Cars

Når bilen står i tomgang, og jeg forsigtigt skruer oliepåfyldningsdækslet af, så er det som om bilen blæser luft ("udstødning"??) ud den vej

Er det et symptom, som kan bruges til at mistænke et motorproblem? Kan det tyde på slidt knast og ventilløftere?

På forhånd tak

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 13. aug 2019, 15:20
af HHKP
det kan være mange ting....

tjek lige dit vacuum system for utætheder.
generelt slidt motor.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 13. aug 2019, 15:25
af Huke
Mange tak for svar.

Jeg tjekker vacuum-systemet eller lader det tjekke.

Kan det også pege i retning af slidt knast og løftere?

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 13. aug 2019, 17:54
af i-s
Nok mere blok og ringe.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 13. aug 2019, 18:43
af Huke
Hænger lige et spørgsmål på:

Hvis det ikke er vacuum-systemet, som en venlig bidragyder henviste til, kan det så være et lidt kedeligt symptom på øget blow by?

Spurgt på en anden måde: vil meget øget blow by også vise sig ved en luftstrøm oppe ved oliepåfyldningsstudsen?

På forhånd tak

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 14. aug 2019, 16:08
af i-s
Huke skrev:
13. aug 2019, 18:43
Hænger lige et spørgsmål på:

Hvis det ikke er vacuum-systemet, som en venlig bidragyder henviste til, kan det så være et lidt kedeligt symptom på øget blow by?

Spurgt på en anden måde: vil meget øget blow by også vise sig ved en luftstrøm oppe ved oliepåfyldningsstudsen?

På forhånd tak
Jeps .. gentager lige: Blok og ringe.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 14. aug 2019, 19:27
af Huke
Ja, forstået: Blok og ringe
"Godt" at vide. Så forstår jeg også den blå udstødnings- røg ved koldstart. Jeg levede et stykke tid i det forfængelige håb om, at det nok kun var "paraplyerne". Forstår at det nok er andet og mere.

Men ok: 14 år og 400 000 km er vel også godkendt.

Tak for svarene

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 15. aug 2019, 11:51
af i-s
Huke skrev:
14. aug 2019, 19:27
Ja, forstået: Blok og ringe
"Godt" at vide. Så forstår jeg også den blå udstødnings- røg ved koldstart. Jeg levede et stykke tid i det forfængelige håb om, at det nok kun var "paraplyerne". Forstår at det nok er andet og mere.

Men ok: 14 år og 400 000 km er vel også godkendt.

Tak for svarene
Plejer også at give start problemer i koldt vejr hvis der er for meget blow by.
Check evt. om krumtapsudluftningen ikke er blokkeret. Så vil den også blæse mere op af oliedækslet. Lidt svær at vurdere på skrift.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 15. aug 2019, 12:16
af KBoesen
Den blå røg skal du ikke være bange for. Min gamle Passat 2,5 TDI den kunne også lave et rigtigt solidt blåt røgslør, ved koldstart, men brugte kun en halv liter olie mellem 15.000 km service.

Vores traktorer gjorde det samme, uden noget olieforbrug.
Så ingen grund til at gå i panik. :-)

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 15. aug 2019, 12:52
af Huke
Mange tak for svarene og nuancerne.
Jeg skriver mig det hele bag øret.

Måske skulle man beholde den gamle motor og lave en " obduktion" på den. Det ville jeg kunne lære meget af.

Min strategi er at fortsætte i bilen men at tjekke det, der her er foreslået..

Den bruger 1 liter 5w 30 på 4000 km. Jeg holder øje med olie og skifter filter og olie hyppigere, og så lytter jeg fortsat til min motor og kører den lidt nænsomt.

Så bruger jeg de sidste .. forhåbentlig mange stille km - til at tage afsked med denne fantastiske 1.9 tdi BRU 90 hk 2005, hvis motor aldrig har gjort knuder før nu ved 400 000. Jeg er imponeret over 400 000 km uden andet end regelmæssig service, 1 turbo 1 kobling med svinghjul.

Imødeser med spænding hvad vw kommer ud med af rene stærke dieselmotorer i den nærmeste fremtid.

mvhuke

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 15. aug 2019, 13:06
af Huke
I familien har vi forøvrigt en Octavia Combi 1.9 tdi 105 hk. fra 2006. Husker ikke lige motorkoden.

Den har uden motorrep. kørt 515 000 km. Desværre hørte jeg i aftes, da jeg koldstartede den regelmæssig bankelyd fra blokken. Jeg har ikke solid forstand på motorer. Men i mit hoved ku jeg høre en masse mennesker hviske "plejlleje". Lad os se hvad der sker.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 15. aug 2019, 19:53
af KBoesen
Tænker allerede du har svaret i en 2,0 TDI med CommonRail, hvis du fravælger den svage 110 hk.

Min egen Superb har kørt 485.000km på samme, ja alt, og når man ruller i den og den har fået lidt varme i motoren, har man fornemmelse af, at den da i hvert fald kører endnu en tandrem af eller to (skift for hver 210.000 km) :)

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 16. aug 2019, 09:44
af Huke
Hvilken årgang er din trofaste Superb 2.0, KBoesen?
Er den fra før snydesoftwarens dage?

Der står jo rigtig mange brugte tdi er ude hos forhandlerne. Mange af dem har jo fået opdatering i forbindelse med dieselsagen.

Uden at have den store tekniske forstand på det, så har jeg ikke så voldsom appetit på en software-opdateret motor.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 16. aug 2019, 10:55
af mojo
Det er da bare at få den ført tilbage til gammel software med en egr off og en lille optimering i bonus.
Så kører det i en evighed.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 16. aug 2019, 11:28
af Huke
Hej Mojo
Du ved garanteret meget mere, om motorteknik end jeg gør. Men der melder sig to spørgsmål hos mig: 1. Er det lovligt at køre motorstyringen tilbage til den gamle software? 2. Kan det evt. give problemer næste gang man skal til syn med bilen?

Mvh

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 16. aug 2019, 11:38
af mojo
Nej og nej

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 16. aug 2019, 12:42
af HJLarsen
KBoesen skrev:
15. aug 2019, 12:16
Den blå røg skal du ikke være bange for. Min gamle Passat 2,5 TDI den kunne også lave et rigtigt solidt blåt røgslør, ved koldstart, men brugte kun en halv liter olie mellem 15.000 km service.

Vores traktorer gjorde det samme, uden noget olieforbrug.
Så ingen grund til at gå i panik. :-)
Kan nikke genkendende til både et beskedent røgslør og utroligt lavt olieforbrug, ingen efterfyldning mellem olieskift (15000)
Men den har også kun nået 365000 km.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 17. aug 2019, 08:07
af KBoesen
Huke skrev:
16. aug 2019, 09:44
Hvilken årgang er din trofaste Superb 2.0, KBoesen?
Er den fra før snydesoftwarens dage?

Der står jo rigtig mange brugte tdi er ude hos forhandlerne. Mange af dem har jo fået opdatering i forbindelse med dieselsagen.
Det er en modelårgang 2012 med motorkode CFGB - 170 hk med DSG.

Nope, den er også en dieselgate bil, og den er blevet opdateret ved 390.000 km, så vidt jeg lige husker. Men om den så er blevet chippet eller andet i mellemtiden, ved jeg ikke.

Men som Mojo siger, få den opdateret, derefter en til Rittersport eller Landberg og dem til at fjerne den igen, lave EGR off, så har du virkelig en km. sluger. :-)

Lidt mere til emnet "blow by"

: 7. sep 2019, 15:01
af Huke
Hej Venner;

To spørgsmål:
1.
Kan nye dieselbiler have lidt "blow by", som stammer fra blokken: hermed mener jeg cylindre og stempelringe? Eller er det sådan, at en ny dieselbil er komplet fri for "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe området? At et løsnet oliedæksel altså ligger komplet roligt på oliepåfyldningshullet, forudsat at der på bilen ikke er andre grunde til blow by end blok-området?

2.

Er det et sikkert tegn på, at en ældre motor står kort før at være helt færdig, hvis den har en del "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe (Jeg er med på, at "blow by" kan stamme fra andre ting, men her taler jeg om "blow by" fra stempler-cylinder-området. Med "en del" mener jeg her: oliedækslet danser livligt på indfyldningsstudsen, når dækslet er skruet løs)- eller kan en sådan ældre bil med "livligt dansende oliedæksel grundet "blow by" stammende fra blokken (cylinder-stempelringe)" godt træffe at køre et stykke tid endnu?

Jeg ved ikke, om der kan gives fornuftige svar på disse spørgsmål. Hvis spørgsmålene er åndsvage, så beklager jeg.

Mvhuke

Re: Lidt mere til emnet "blow by"

: 9. sep 2019, 09:02
af i-s
Huke skrev:
7. sep 2019, 15:01
Hej Venner;

To spørgsmål:
1.
Kan nye dieselbiler have lidt "blow by", som stammer fra blokken: hermed mener jeg cylindre og stempelringe? Eller er det sådan, at en ny dieselbil er komplet fri for "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe området? At et løsnet oliedæksel altså ligger komplet roligt på oliepåfyldningshullet, forudsat at der på bilen ikke er andre grunde til blow by end blok-området?

2.

Er det et sikkert tegn på, at en ældre motor står kort før at være helt færdig, hvis den har en del "blow by" stammende fra cylinder-stempelringe (Jeg er med på, at "blow by" kan stamme fra andre ting, men her taler jeg om "blow by" fra stempler-cylinder-området. Med "en del" mener jeg her: oliedækslet danser livligt på indfyldningsstudsen, når dækslet er skruet løs)- eller kan en sådan ældre bil med "livligt dansende oliedæksel grundet "blow by" stammende fra blokken (cylinder-stempelringe)" godt træffe at køre et stykke tid endnu?

Jeg ved ikke, om der kan gives fornuftige svar på disse spørgsmål. Hvis spørgsmålene er åndsvage, så beklager jeg.

Mvhuke
Alle stempelmotorer har blow by, det er kun et spørgsmål om hvor meget.
Blow by er selvfølgelig en slidtage indikator, men så længe det kan starte i kold tilstand og de ikke bruger olie, så er der som regel ingen grund til at gøre noget ved det.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 9. sep 2019, 10:12
af Huke
Tak for svar. Rart at få den oplysning.
Rent teknisk, hvad er det så ved blow by fra blokken (cyl, stempel, ringe)der fører til, at bilerne starter dårligere? Er det fordi der ikke nås kompression nok til at få gang i motoren pga for meget plads mellem stempel og cylindervæg?

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 9. sep 2019, 21:05
af i-s
Huke skrev:
9. sep 2019, 10:12
Tak for svar. Rart at få den oplysning.
Rent teknisk, hvad er det så ved blow by fra blokken (cyl, stempel, ringe)der fører til, at bilerne starter dårligere? Er det fordi der ikke nås kompression nok til at få gang i motoren pga for meget plads mellem stempel og cylindervæg?
Hvis det er diesel, som jeg har mest erfaring med, så er det fordi kompressionen bliver for lav ved kold start. Når blokken er godt slidt, så bliver cylinderne ovale, ringene er nede på minimum - dvs gabbet mellem enderne bliver stort + en tilsoddet oliering, så er vi ved at være der.
Men jeg har da set 1.9TDI, hvor toppen har været af for renovering ved ca. 400.000 km og hvor blok, stempler osv har set ud som ny. Ret imponerende.

Re: 2005 Touran 1.9 tdi, 90 hk, BRU, 400 000 km hjælp til tolkning af symptom

: 10. sep 2019, 07:51
af Huke
Tak for meget værdifuldt teknisk oplysende svar.
Enestående forum herinde, hvor alt er samlet lige fra teknisk teoretisk viden på højt niveau til praktisk mekanisk kunnen. Altsammen kombineret med en stor erfarings-sum, begejstring og venlig hjælpsomhed.
Det er et stærkt koncept.
Mvh Huke