2.5 tdi v6 vp44 timing
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
2.5 tdi v6 vp44 timing
Hej
Har lidt problemer med at få pumpen til at stå rigtig. Jeg bruger vagcom tdi timing.
Når jeg stiller pumpen efter org. Spec. Så vil bilen næsten ikke starte og logger en fejl 00550. Men tager jeg og stiller den noget over grafen starter bilen men mangler krafter.
Her er en lille video hvor bilen står okay, (altså efter lyd) https://youtu.be/wZ2mwTgb3xg
Har søgt svar på bilgalleri men uden held.
Håber der er nogle kloge mennesker her der kan hjælpe.
På forhånd tak
Har lidt problemer med at få pumpen til at stå rigtig. Jeg bruger vagcom tdi timing.
Når jeg stiller pumpen efter org. Spec. Så vil bilen næsten ikke starte og logger en fejl 00550. Men tager jeg og stiller den noget over grafen starter bilen men mangler krafter.
Her er en lille video hvor bilen står okay, (altså efter lyd) https://youtu.be/wZ2mwTgb3xg
Har søgt svar på bilgalleri men uden held.
Håber der er nogle kloge mennesker her der kan hjælpe.
På forhånd tak
Senest rettet af Mortenm91 13. aug 2019, 20:02, rettet i alt 1 gang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Bruger du låseværktøj til indstillingen ? Når krumtap og pumpe er låst i de rigtige positioner burde der ikke være problemer.
På min ( dog motorkode AKN ), kan der bruges en 6 mm. dorn eller bolt til pumpen. På krumtappen kan anvendes en 8 mm. bolt. Men det rigtige låseværktøj er selvfølgelig at foretrække.
På min ( dog motorkode AKN ), kan der bruges en 6 mm. dorn eller bolt til pumpen. På krumtappen kan anvendes en 8 mm. bolt. Men det rigtige låseværktøj er selvfølgelig at foretrække.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hmm så du tænker at knaster eller krumtap står forkert og det er derfor jeg ikke kan indstille den ordentligt med vagcom.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Vi må nok hellere have det komplette sygdomsforløb. Er problemet kommet ud af den blå luft, eller er det i forbindelse med tandremsskift eller anden motorreparation ? Grundindstilling af pumpen er meget vigtigt, og min erfaring er at når det er gjort korrekt, spiller det hele.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Købte en bilen som har stået stille i nogle år, den motor der sad i var død. Har skiftet motor til en komplet med ny tandrem og vandpumpe osv. Det eneste jeg skulle flytte over er pumpen, startede med at sætte den gamle motor på mærker, og sætte split i pumpen.
Derefter sætter jeg den nye på mærker og på med pumpen, starter den op.
Den har svært ved at tage gas og ryger en del somom tænding tidspunkt er forkert.
Bruger så vagcom til indstilling, men kan ikke få den til at køre når jeg sætter den efter grafen, kun når den står som nu
Derefter sætter jeg den nye på mærker og på med pumpen, starter den op.
Den har svært ved at tage gas og ryger en del somom tænding tidspunkt er forkert.
Bruger så vagcom til indstilling, men kan ikke få den til at køre når jeg sætter den efter grafen, kun når den står som nu
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Har du evt. Et step by step så vil jeg starte forfra med tandrem og pumpe, inden jeg går ud og smider penge efter anden pumpe
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Kommer tilbage senere i aften inden kl. 22, finder lige lidt billeder i arkivet fra seneste tandremsskift...............
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hvis vi går ud fra at knasterne er timet rigtigt, er det forholdsvist simpelt. Men tager noget tid da krumtappen skal drejes til den rigtige position. Fjerner man hele fronten som vist på mine billeder, kan man dreje ved remskiven, ellers må du under bilen med en halvstor skruetrækker og så tage en tand af gangen på startkransen. Du er tæt på rigtigt sted, når man ned igennem oliepåfyldningen kan se -OT- mærket på knasten stå midt i hullet.
Fjern øverste afdækningerne over tandremmene. Nu skal hullet til låsedornen i pumpehjulet gerne være i toppen.
Skru proppen for låseværktøj til krumtappen ud. Denne sidder midt på motorens venstre side i højde med krumtappens center. På Passat`en er der ikke meget plads, men det går lige når krængningsstabilisatoren løsnes lidt. Superb`en kender jeg ikke, der er måske mere plads ?. Nu kan man med en lille bolt-dorn-skruetrækker føle når låsehullet i krumtappen står lige ud for hullet i blokken. Det kræver lidt drejen af krumtappen frem/tilbage. Har du låseværktøjet, skrues låsebolten i hullet og krumtappen er 100 % fikseret.
Så kommer det spændende: kan låsedornen monteres i pumpehjulet ???
Kan den ikke det, løsnes de tre 8 mm. bolte ved tandremshjulet på venstre knastaksel, og pumpen drejes til låsedornen kan monteres. Forhåbentligt står den ikke mere end en tand forkert, det er nemlig begrænset hvor meget hjulet kan drejes i de aflange huller. Ellers må remmen løsnes og flyttes til det passer. Når låsene er monteret og boltene er spændt (20 Nm),står krumtap-pumpe rigtigt.
HUSK at fjerne diverse låse og montèr proppen igen inden start.
Håber det giver lidt mening (det giver i hvert fald sorte fingre).
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Så er der lidt at bruge tiden på i weekenden, jeg vender tilbage. Forhåblig med en bumpe der køre
Tak for hjælpen det giver mening.
Tak for hjælpen det giver mening.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Har lige et spørgsmål ang, impuls sensor til krumtap.
Den måler vel på start kransen?
Har nemlig også haft den af, måske sat forkert på hvis det overhovedet er muligt,?
Det vil vel også resultere i at jeg får nogle forkerte signaler?
Den måler vel på start kransen?
Har nemlig også haft den af, måske sat forkert på hvis det overhovedet er muligt,?
Det vil vel også resultere i at jeg får nogle forkerte signaler?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Den har jeg ingen erfaring med(i hvert fald ingen dårlige). Selvfølgelig er den ikke bare til pynt, men skal give signal til mortorstyringen om toppunkt vist nok på cyl. 1. Iflg. vedhæftede beskrivelse af maskineriet, kan motoren godt køre uden signal fra sensoren (G 28). I stedet bruges så et signal fra pumpen, men det vil så nok indikeres af motorlampen . Er pumpen så ikke korrekt indstillet, vil indsprøjtningstidspunktet heller ikke være præcist. En tester bør fortælle om sensoren er ok......... .
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Opdate, alt står på mærker brugt timing værktøj så 100% korrekt.
Det er stadig samme problem, pumpen står forkert ifølge vagcom, ved ikke om min version af vagcom er rigtigt?
Eller er pumpen død?
Bilen starter og tager fint imod gas. (har ikke stillet på pumpen, står samme sted efter split taget ud)
Det er stadig samme problem, pumpen står forkert ifølge vagcom, ved ikke om min version af vagcom er rigtigt?
Eller er pumpen død?
Bilen starter og tager fint imod gas. (har ikke stillet på pumpen, står samme sted efter split taget ud)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hjulet på pumpen har forhåbentligt ikke været afmonteret ????????
I så fald er man nemlig på herrens mark, (eller ham der er værre !) Der er ingen not, eller anden form for noget at indstille efter. Der er KUN i prøvebænk at hjulet kan stilles rigtigt.
Men er der kun den fejlkode du nævner i starten ?
I så fald er man nemlig på herrens mark, (eller ham der er værre !) Der er ingen not, eller anden form for noget at indstille efter. Der er KUN i prøvebænk at hjulet kan stilles rigtigt.
Men er der kun den fejlkode du nævner i starten ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Har ikke flyttet på noget, regner jeg heller ikke med at der er, siden bilen har kørt før.
Der er ingen fejl, med mindre jeg stiller pumpen efter vagcom. Så kommer fejlen 00550 og bilen begynder at hakke og sprutte, og ryge helt vildt, ligesom hvis den ikke får antændt brændstoffet...
Plejer du at indstille pumpen meget efter grundjustering?
For hvis jeg skal følge skalaen på vagcom stiller jeg den næsten 1 tand tilbage, og så går bilen rigtig dårligt
Der er ingen fejl, med mindre jeg stiller pumpen efter vagcom. Så kommer fejlen 00550 og bilen begynder at hakke og sprutte, og ryge helt vildt, ligesom hvis den ikke får antændt brændstoffet...
Plejer du at indstille pumpen meget efter grundjustering?
For hvis jeg skal følge skalaen på vagcom stiller jeg den næsten 1 tand tilbage, og så går bilen rigtig dårligt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Nej, har ikke efterjusteret. Har kun indstillet med låseværktøjet (eller noget der minder om det). Har lige haft VCDS på her for lidt siden, da jeg blev nysgerrig efter at vide om det står så godt til som det lyder. Fik dog ikke gemt en kurve (og nu har knægten hugget bilen), men fik et par tal i tomgang, se vedhæftede.Mortenm91 skrev: ↑16. aug 2019, 18:04Har ikke flyttet på noget, regner jeg heller ikke med at der er, siden bilen har kørt før.
Der er ingen fejl, med mindre jeg stiller pumpen efter vagcom. Så kommer fejlen 00550 og bilen begynder at hakke og sprutte, og ryge helt vildt, ligesom hvis den ikke får antændt brændstoffet...
Plejer du at indstille pumpen meget efter grundjustering?
For hvis jeg skal følge skalaen på vagcom stiller jeg den næsten 1 tand tilbage, og så går bilen rigtig dårligt
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hmm prøver lige at lave en log på min imorgen, for Sys mine tal ser helt forkerte ud
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Har fanget et par billeder med mobilen (kan ikke finde ud af at gemme dem på PC`en) Håber du kan komme frem til noget lignende. Min ligger nok en anelse for sent, men der står jo at den ligger inden for data.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hvad er baggrunden for den der fejl 00575 (MAP) fra din fejllog? Årsag?
Min erfaring fra noget ligende motor (AHY):
Det der med at stille alt på mærker med låsedorne og ur er kun en statisk indstilling der gør motoren kan startes.
Det er essentielt vigtigt at temperatursensoren til kølevand fungerer korrekt; 'Man' skal huske at vælge den korrekte motorkode i VCDS TDI timingsvinduet
En kun statisk indstillet AHY kører ikke særligt godt; Voldsomt dieselforbrug, oser, trækker ikke og har ustabil udsættende tomgang. Indsprøjtningstidspunkt helt udenfor VCDS TDI timings-vinduet...
Det er mindre end lidt der skal flyttes på medløber- og remstrammerhjul for korrekt timing.
Dynmaisk indstillet (altså med VCDS TDI timing) motor yder optimalt
Min erfaring fra noget ligende motor (AHY):
Det der med at stille alt på mærker med låsedorne og ur er kun en statisk indstilling der gør motoren kan startes.
Det er essentielt vigtigt at temperatursensoren til kølevand fungerer korrekt; 'Man' skal huske at vælge den korrekte motorkode i VCDS TDI timingsvinduet
En kun statisk indstillet AHY kører ikke særligt godt; Voldsomt dieselforbrug, oser, trækker ikke og har ustabil udsættende tomgang. Indsprøjtningstidspunkt helt udenfor VCDS TDI timings-vinduet...
Det er mindre end lidt der skal flyttes på medløber- og remstrammerhjul for korrekt timing.
Dynmaisk indstillet (altså med VCDS TDI timing) motor yder optimalt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Ja min ligger slet ikke i nærheden af det, kan godt stille den ned på det samme men så har motor svært ved at starte og står meget ujævnt altså = forkert tændingstidspunkt.HJLarsen skrev: ↑17. aug 2019, 08:53Har fanget et par billeder med mobilen (kan ikke finde ud af at gemme dem på PC`en) Håber du kan komme frem til noget lignende. Min ligger nok en anelse for sent, men der står jo at den ligger inden for data.IMG_20190817_085604.jpgIMG_20190817_085556.jpgIMG_20190817_085522.jpg
Ved ikke om jeg skal evt. Prøve med en anden vagcom og se om det gør forskeld.
Ellers må pumpen jo være defekt ikke?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
HamSjelv skrev: ↑17. aug 2019, 09:00Hvad er baggrunden for den der fejl 00575 (MAP) fra din fejllog? Årsag?
Min erfaring fra noget ligende motor (AHY):
Det der med at stille alt på mærker med låsedorne og ur er kun en statisk indstilling der gør motoren kan startes.
Det er essentielt vigtigt at temperatursensoren til kølevand fungerer korrekt; 'Man' skal huske at vælge den korrekte motorkode i VCDS TDI timingsvinduet
En kun statisk indstillet AHY kører ikke særligt godt; Voldsomt dieselforbrug, oser, trækker ikke og har ustabil udsættende tomgang. Indsprøjtningstidspunkt helt udenfor VCDS TDI timings-vinduet...
Det er mindre end lidt der skal flyttes på medløber- og remstrammerhjul for korrekt timing.
Dynmaisk indstillet (altså med VCDS TDI timing) motor yder optimalt
Kan uoriginale version af vagcom godt forsage forkert læsninger?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hvor får motoren de signaler fra hvor den står, fx. 10 grader før top?
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot_20190817_105857.jpg (45.97 KiB) Vist 5173 gange
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Dyse 3 har en "nåleføler" (G 80) som fortæller motorstyringen hvornår indsprøjtningen begynder. Signalet sammenlignes med impulsen fra G 28. Motorstyringen beregner så evnt. korrektion. (og den regner hurtigt !!)
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Kan fejlen ligge der?
Kan heller ikke forstå, hvis pumpen var defekt hvorfor den ikke logger en fejl
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Hmm kunne der muligvis være byttet rundt på 2 stik?
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190817_124532.jpg (91.94 KiB) Vist 5145 gange
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
I Passat`en er stikket brunt...............
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing
Så vidt jeg kan se er stikkene ikke ens=idiotsikre.
Hvor meget ved du om den "nye" motor ? Har dyserne været demonteret ? Dysen med nåleføleren er så måske plantet i den falske cylinder..........
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.