Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.
Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?
Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
TDI pumpedyse blå røg
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: TDI pumpedyse blå røg
Du kunne evt. udlæse indspøjtningsmængderne på de 4 dyser, for at se om der er balance mellem dyserne.Berte00h skrev: ↑16. aug 2019, 15:02Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.
Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?
Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: TDI pumpedyse blå røg
Jeg har delvis samme fænomen med 2005 Touran 1.9 tdi 90 hk, 400 000km. Ved driftsvarm tomgang ud over 2-3 min. kommer periodisk ret kraftig motorrysten. Jeg fik en rådgivende snak med VW Skive om det : Værkføreren fandt at dyse 4 kompenserede for dyse 1. Altså ubalance i dyseeffekten.
Han havde mistanke til PD- ledningsnet, måske blot et defekt "stik" til en dyse. Jeg har et eksempel på, at rystelser under kørsel viste sig at kunne klares med reparation af et stik til en dyse. Det var en løs forbindelse. Så tjek stik før hele ledningsnettet evt fornyes.
Han havde mistanke til PD- ledningsnet, måske blot et defekt "stik" til en dyse. Jeg har et eksempel på, at rystelser under kørsel viste sig at kunne klares med reparation af et stik til en dyse. Det var en løs forbindelse. Så tjek stik før hele ledningsnettet evt fornyes.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: TDI pumpedyse blå røg
den er med partikelfilter. Men hvis motor viser tegn på slidt, vil den så ikke ryge blåt ved opstart på kold motor også?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: TDI pumpedyse blå røg
jeg får udlæst dysernes indsprøjtning i morgen, så kan jeg se hvordan det ser ud når den står og hoster blåt røgHuke skrev: ↑18. aug 2019, 17:03Jeg har delvis samme fænomen med 2005 Touran 1.9 tdi 90 hk, 400 000km. Ved driftsvarm tomgang ud over 2-3 min. kommer periodisk ret kraftig motorrysten. Jeg fik en rådgivende snak med VW Skive om det : Værkføreren fandt at dyse 4 kompenserede for dyse 1. Altså ubalance i dyseeffekten.
Han havde mistanke til PD- ledningsnet, måske blot et defekt "stik" til en dyse. Jeg har et eksempel på, at rystelser under kørsel viste sig at kunne klares med reparation af et stik til en dyse. Det var en løs forbindelse. Så tjek stik før hele ledningsnettet evt fornyes.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 16. jun 2013, 12:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: TDI pumpedyse blå røg
Bilen er med partikelfilter.i-s skrev: ↑16. aug 2019, 16:32Du kunne evt. udlæse indspøjtningsmængderne på de 4 dyser, for at se om der er balance mellem dyserne.Berte00h skrev: ↑16. aug 2019, 15:02Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.
Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?
Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
Har udlæst følgende på dyser ved tomgang.
2,40−1,18−0,54−0,73 = -0,05 afvigelse
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: TDI pumpedyse blå røg
Mener +/- 2.5 er max på en PD motor. Så nr 1 er ude i max. Du kunne overveje at lave en returflow måling.Berte00h skrev: ↑19. aug 2019, 15:21Bilen er med partikelfilter.i-s skrev: ↑16. aug 2019, 16:32Du kunne evt. udlæse indspøjtningsmængderne på de 4 dyser, for at se om der er balance mellem dyserne.Berte00h skrev: ↑16. aug 2019, 15:02Audi A4 2.0 TDI BPW 2007 pumpedyse.
365000km på tælleren.
Når bilen bliver driftsvarm og går i tomgang, begynder bilen efter kort tid at ryste og der kommer blå røg ud af udstødningen.
Der er ingen røg eller mærkbar ændret gang under kørsel eller ved acceleration.
Jeg har udlæst fejl, og som er tændingsfejl på cylinder 3.
Så er spørgsmålet om det er...
Fastgroet stempelringe?
Nedslidt knast?
Defekte løftere?
Dårlig dyse, som drypper?
Nogen ideer til hvor jeg kan starte?
Har udlæst følgende på dyser ved tomgang.
2,40−1,18−0,54−0,73 = -0,05 afvigelse
Normalt er blå røg = afbrændt olie. Bruger den olie ?
/Søren.