Jeg står for snarligt at skulle skifte min noget aldrende 2001 Passat 3BG ud. Men i denne omgang bliver det til en benziner og formentligt noget Golf/Polo eller tilsvarende fra søster mærkerne, og i den prisramme jeg umiddelbart kigger hedder det enten 1.2 eller 1.4, enten som FSI eller TSI. Men er der noget jeg skal være på vagt overfor eller spørger sælger om eller sikre dokumentation på i forbindelse med et evt køb?.
For så vidt jeg kan lure ved at søge lidt omkring så er det at både 1.2 og 1.4 TSI har store problemer med at taktkæden bliver forstrukket med kædestøj og på længere sigt motorskade til følge og at VAG/VW skulle have taget konsekvensen af dette og have lanceret et kædekit der kan skiftes sådan at man godt nok ikke undgår kæde støjen, men totalt undgår at den springer en tand. Samt at fra 2013 og fremefter skulle motorerne være med god gammeldags tandrem i stedet for kæde igen??
Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 36 times
Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 328
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
Fra 2013 er der skiftet til EA211 som er mindre problemfyldt og med rem.
En af de gamle kan dog også holde, men har problemer med kæde bl.a.
Sent from my iPad using Tapatalk
En af de gamle kan dog også holde, men har problemer med kæde bl.a.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 36 times
Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
Det var også det bøvl med kæden jeg er lidt bekymret for. Ville være træls at købe en bil og den brækker sig efter fx 6 måneder fordi jeg ikke fik kontrolleret efter etc eller dokumenteret med sælger hvornår fx bestemte dele var skiftet osv.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- DanielSan
- Nyt medlem
- Indlæg: 328
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 23 times
Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
Fabia4444 skrev:Ja 1.2'eren og 1.4'eren fra den årgang er EA211.
Vær dog OBS på at nogle få modeller som Beetle fortsatte med EA111 nogle år frem.
Det gælder dog ikke golf, polo etc.
- Melle
- Nyt medlem
- Indlæg: 158
- Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Als
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 48 times
Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
Har haft Passat 1,4 TSI i halvandet år (min første VW) kørt ca. 11k km, behagelig motor, har ikke brugt olie, dejlig lydsvag.
Det eneste jeg synes måske kan være et problem er ACT, det virker fint på min egen, men jeg har prøvet to andre hvoraf den ene støjede noget og vibrerede en del når det slog til, om det bare var en enlig svale ved jeg ikke, det er der nok nogle mere erfarende VAGere der kan svare på.
Jeg gik bevist efter manuel gear, havde læst om problemer med DSG, jeg har det fint med selv at skulle skifte og havde ikke nerver til en DSG, men det er der stærkt divergerende meninger om her inde
Det eneste jeg synes måske kan være et problem er ACT, det virker fint på min egen, men jeg har prøvet to andre hvoraf den ene støjede noget og vibrerede en del når det slog til, om det bare var en enlig svale ved jeg ikke, det er der nok nogle mere erfarende VAGere der kan svare på.
Jeg gik bevist efter manuel gear, havde læst om problemer med DSG, jeg har det fint med selv at skulle skifte og havde ikke nerver til en DSG, men det er der stærkt divergerende meninger om her inde
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1258
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 651 times
Re: Problemer med 1.2 / 1.4 FSI/TSI motor 2008-2014??
Bemærk, at VAG i en lang periode (næsten i 2 år som jeg husker det)solgte biler med begge motorvarianter. Audi A3 8V var den første der fik EA211 (2012) men der gik et par år før alle havde EA211 (1,0 til 1,5). Skiftet skete typisk ved et modelskifte eller et facelift.