CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Besvar
DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Indlæg af DangerDane » 9. okt 2023, 17:07

Af skade bliver man formentlig klog men ikke rig. Et klogt ordsprog men ikke et der er så fedt lige nu.

Købte en Golf 6 i fredags med den famøse CAVD motor. Under prøveturen smider den fejlkoder for fejltænding cylinder 1, i forbindelse med at vi holder en på en rasteplads for at gå bilen efter og lyder som en gammel diesel, formentlig fordi at den jo kobler den ene cylinder fra. Men der er intet når bilen kører, kun i det øjeblik at den holder i tomgang. Vi kører tilbage til sælger, som sælger privat men ellers har autoværksted. Vi prøver at bytte tændrør idet at tændrør 1 er sodet meget til, sletter fejl og starter bilen og kører en tur mere uden at der er nogen problemer.

Tager chancen og køber den og får et ok afslag på stedet og kører hjemad. Turen hjemad gik fint og der er ikke noget at se, mærke eller umiddelbart føle udover da vi runder en rasteplads for lige at strække ben, der kommer fejlen igen og det er samme cylinder. Nulstiller fejlen og triller resten af vejen hjemad uden at der er noget at se eller føle. Og parkerer den ved min mekaniker.

Idag skiftede vi så tændrør og det fixede ikke fejlen, tænkte det kunne være en tændspole og byttede om på 2 af dem dog uden at det fixede fejlen og den kom igen efter at den var slettet.

Fejlkoderne den smider er:
16685 / P0301 / 000769
16684 / P0300 / 000768
P130A / 04874

Og ham jeg har købt den af siger at det kan være tilsodet indsugning, mens at jeg desværre frygter at jeg har købt en lort med defekt stempel. Men hvis stemplet er defekt burde der så ikke være noget at mærke eller turen eller hvordan?. Pt har jeg bestilt tid på et værksted til kompressionstest og håber de også kan finde tid til måske at kigge indsugningen efter for sod og så have den positive hat på selvom at jeg godt nok føler det hele er noget lort lige nu
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Indlæg af DangerDane » 19. okt 2023, 20:40

Nå, jeg lovede en update. Jeg smed bilen ud til et lokalt værksted og sidste torsdag fik jeg dommen. 3 ud af 4 cylinder havde kun 50% kompression og de kiggede også på indsugningen og den var "angrebet" af sod, men ikke så slemt og slet ikke noget i en grad der ville give de fejl som jeg stod med. Endvidere kunne de på borescope se olien "boble" op forbi stempelringene når at de pustede luft ned igennem hullet til oliepinden.

Mens den stod på værkstedet og afventede check, kontaktede jeg også det lokale Volkswagen værksted og præsenterede dem for de 3 fejlkoder, men når han slog lige de 3 koder op kom der kun noget om i relation til indsugningen og intet med stemplerne og intet om at der skulle være en issue med dem overhovedet??. Endvidere mente ham jeg snakkede med på værkstedet at hvis der endelig skulle være noget med stemplerne eller stempelringene at så burde man kunne hører det og qua det slet ikke have lyst til at kører i bilen.

Værkstedet der lavede checket havde dog kontra Volkswagen faktisk dokumenterede tilfælde på ødelagte stempler og stempel ringe som de fandt frem da de slog nummerpladen op, altså ikke lige på selve den bil jeg kom med, men den motor. Og en af de primære grunden skulle være på grund af LSPI (Low Speed Pre-Ignition) pga at man kører på Octan 95, mens 98+ absolut er at foretrække, men det tænker jeg nu nok godt i ved :). Men Volkswagen værkstedet var noget overraskede da jeg ringede tilbage og gav dem opdateringen, for det havde de åbenbart ikke oplevet før, eller det skal de måske sige.

Jeg fik videoer fra borescope af de 3 berørte cylindre:
VW 1.4 TSI CAVD Cylinder 1
https://youtube.com/shorts/oJZZwfSwU5c

VW 1.4 TSI CAVD Cylinder 2
https://youtube.com/shorts/uopoGm6ymBg

VW 1.4 TSI CAVD Cylinder 3
https://youtube.com/shorts/sIDMp1SIjxs

Og lige umiddelbart konkluderede mekanikeren der kiggede på bilen at der ikke var sket de "store" skader på selve cylindervæggene af hvad de kunne se, men at det bare var et spørgsmål om tid. Samt at problemet ihvertfald formentlig IKKE kun var opstået indenfor de 5000 km som sælger havde haft bilen før at jeg købte den.

Men det stiller jo så det store spørgsmål, hvordan fanden garderer man sig mod at købe en anden bil med samme motor, med samme fejl. For man er jo mere eller tvunget til at lave en kompressionsmåling for at være 100% på den sikre side når nu de 3 fejlkoder OGSÅ kan betyde at indsugningen er helt sodet til. For antager at når fejlen først indtræffer, at så kan man kører i lidt tid, før at de bliver så slemme at bilen begynder at smide fejlkoder.
These users thanked the author DangerDane for the post:
HansH
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Indlæg af Avatar » 20. okt 2023, 07:13

De 3 fejlkoder der gives er alle relateret til forbrændingsudsættere.

Det synes umiddelbart tyndt at melde 'cylinder/stempel fejl' ud baseret alene på de 3 fejlkoder.

Kan olie blow by ikke forekomme på alle kolde og tilkørte benzin forbrændingsmotorer :?:

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Indlæg af DangerDane » 22. okt 2023, 22:55

Avatar skrev:
20. okt 2023, 07:13
De 3 fejlkoder der gives er alle relateret til forbrændingsudsættere.

Det synes umiddelbart tyndt at melde 'cylinder/stempel fejl' ud baseret alene på de 3 fejlkoder.

Kan olie blow by ikke forekomme på alle kolde og tilkørte benzin forbrændingsmotorer :?:
Nu blev der også udført kompressionstest på motoren og 3 ud 4 cylindre havde 50% Kompression af specificeret.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Mathias B Jensen
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 9. mar 2014, 22:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 29 times

Re: CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Indlæg af Mathias B Jensen » 23. okt 2023, 18:13

Hvis der kun var 50% af specificeret kompression på 3 cylindre så ville bilen slet ikke køre som det lyder til at den godt kan.
50% under er virkeligt lavt..
At der mangler kompression på 3 cylindre samtidig lyder også usandsynligt, oftest er det kun en enkelt.
These users thanked the author Mathias B Jensen for the post:
mojo
VCDS, Odis, VCP.

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: CAVD - Fejlkoder: 16685, 16684 samt P130A

Indlæg af DangerDane » 24. okt 2023, 20:14

Mathias B Jensen skrev:
23. okt 2023, 18:13
Hvis der kun var 50% af specificeret kompression på 3 cylindre så ville bilen slet ikke køre som det lyder til at den godt kan.
50% under er virkeligt lavt..
At der mangler kompression på 3 cylindre samtidig lyder også usandsynligt, oftest er det kun en enkelt.
Tja det var det jeg fik at vide af værkstedet der lavede kompressionstesten. Kan så godt ske at han mente der kun var 50% på en af cylindrene, men at de 2 andre også havde for lav kompression. Nu overså jeg ikke selv testen så har lidt svært ved lige at kunne sige fra eller til.

Havde jeg selv haft pladsen til det havde jeg selv lavet den både tør og våd for at verificerer om det var stempelringe, eller ventiler der drillede. Men summa summarum så ville slut resultatet have været det samme, for var der en cylinder der var "død" skulle jeg alligevel have været ude og få en ny maskine smidt i eller få renoveret den der sad i bilen. Så 2 mere gør ikke fra eller til.

Men ellers så vil jeg give dig ret, ved så ikke om kompressionen blev væsentligt forbedret når motoren varmede op, for den var godtnok ikke super glad den dag da jeg kørte retur med den hvor den havde stået stille i et par dage og det var koldt om morgenen. Men umiddelbart var den "down on power" for den virkede ihvertfald noget sløjere end den G7 150 Hestes R-line jeg prøvekørte ca en uge før at jeg købte den her.

But lesson learned :), men hvad kan man checke selv på stedet for nogenlunde at være sikker på at motoren ikke er død eller på vej til det. For tvivler på at en privat sælger ville gide at se på man lavede en kompressionstest lige i hans indkørsel eller tilsvarende :lol:
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Besvar

Tilbage til "Motor"