Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.0TDI
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.0TDI
Hej vagcars
Nu har jeg været i den heldige situation at jeg står med en problembil nemlig 2.0 TDI (BMN) og har brugt utallige timer under motorhjelmen på min leon.. for at finde ud af hvad grunden er til olie i brændstof og sort brændstoffilter som i sikkert kender til på 2.0 TDI mange skriver her inde det kan være topstykket og ovale huller i dysebrønden.. Ja måske men jeg tror problemer for det MESTE starter i tandempumpen..
Jeg har selv gjort mig den dumme fejl at starte ud med at skifte oringe ved dyser til ingen hverkens nytte.. det hjalp i hvert fald ikke i mit tilfælde.. da min leon stadig blandede olie i brændstoffet som gjorde at mit brændstof-filter stoppede til med snask allerede efter små 5000 km..
Jeg har lagt mærke til min Leon over en længere periode er begyndt og gå mere hårdt i tomgang og i de lave omdr tal omkring 1200-1800 omdr..
og en dag hakkede den så meget i accelrationerne at jeg ikke turde køre mere i den..
Da jeg så fik søgt her inde på Vagcars at nogle skriver det også kunne være tandemspumpen købt jeg sådan en og satte på.. OG VUPTI en helt anden bil med masser af kræfter igen.. Så tag nu lige og få den tryk prøvet først eller lave en brændstofprøve ved at pille returslangen af fra pumpen og få noget brændstof i en klar dunk.. er det mørkegrønt eller sort.. ja så er den gal !!! der er andre tråde her inde hvor folk har lavet brændstofprøver hvor man tydligt kan se forskel på fremløb og retur..
efterfølgende har jeg så gået og undret mig over hvad problembet kunne have været i den pumpe.. så jeg skilte den ad.. her lidt billeder
Nu har jeg været i den heldige situation at jeg står med en problembil nemlig 2.0 TDI (BMN) og har brugt utallige timer under motorhjelmen på min leon.. for at finde ud af hvad grunden er til olie i brændstof og sort brændstoffilter som i sikkert kender til på 2.0 TDI mange skriver her inde det kan være topstykket og ovale huller i dysebrønden.. Ja måske men jeg tror problemer for det MESTE starter i tandempumpen..
Jeg har selv gjort mig den dumme fejl at starte ud med at skifte oringe ved dyser til ingen hverkens nytte.. det hjalp i hvert fald ikke i mit tilfælde.. da min leon stadig blandede olie i brændstoffet som gjorde at mit brændstof-filter stoppede til med snask allerede efter små 5000 km..
Jeg har lagt mærke til min Leon over en længere periode er begyndt og gå mere hårdt i tomgang og i de lave omdr tal omkring 1200-1800 omdr..
og en dag hakkede den så meget i accelrationerne at jeg ikke turde køre mere i den..
Da jeg så fik søgt her inde på Vagcars at nogle skriver det også kunne være tandemspumpen købt jeg sådan en og satte på.. OG VUPTI en helt anden bil med masser af kræfter igen.. Så tag nu lige og få den tryk prøvet først eller lave en brændstofprøve ved at pille returslangen af fra pumpen og få noget brændstof i en klar dunk.. er det mørkegrønt eller sort.. ja så er den gal !!! der er andre tråde her inde hvor folk har lavet brændstofprøver hvor man tydligt kan se forskel på fremløb og retur..
efterfølgende har jeg så gået og undret mig over hvad problembet kunne have været i den pumpe.. så jeg skilte den ad.. her lidt billeder
- Vedhæftede filer
-
- defekt simmering til kompressorhjul og pasningshul..
- IMG_0389.jpg (144.12 KiB) Vist 13650 gange
-
- Pumpehus med lejepasning og Kompressorhjul.. Dette hul bliver med tiden lidt stører sådan at der bliver slør i hulet og det ødelægger pakningen på bagsiden, som for olien til at løbe ind og blive blandet med brændstofet.. dette sker på suge siden af pumpen.
- IMG_0386.jpg (109.87 KiB) Vist 13650 gange
-
- Brændstofpumpen hvor der i det midderstehul har siddet en simmering og kompressorhjul til brændstof..
- IMG_0384.jpg (151.31 KiB) Vist 13665 gange
-
- kompresserhjulet hvor man skal se de riller som har lavet utæthed mellem vacumdelen af pumpen og brændstofpumpen. med tiden bliver dette kompressorhjul så slidt at der kommer slør imellem hjulet her og knasten at pumpen har problember med at levere nok brændstof i de lave omdr. kan føles som ujævntræk.
- IMG_0382.jpg (86.5 KiB) Vist 13665 gange
-
- Her er den defekte del som skyldes olie i brændstof.. Da brændstof pumpen er leje fri og kompressorhjulet som laver brændstoftryk på 10.5 til dyserne kun er styret at simmering og pasningshul i huset.. så vil slid lave utætheder.. dette kan både ses på pakning og akselen som er drevet af knastakslen.
Der er nogle små slidriller som har gjort at olien fra motoren har kunne blande sig på suge siden af pumpen og er kommet med ind i dyser.. og med returslange tilbage igen og ned i tanken - IMG_0383.jpg (89.16 KiB) Vist 13665 gange
- Her er den defekte del som skyldes olie i brændstof.. Da brændstof pumpen er leje fri og kompressorhjulet som laver brændstoftryk på 10.5 til dyserne kun er styret at simmering og pasningshul i huset.. så vil slid lave utætheder.. dette kan både ses på pakning og akselen som er drevet af knastakslen.
-
- Til højre ses vacumdelen af pumpen.. og til venstre ses brændstofpumpen..
- IMG_0379.jpg (148 KiB) Vist 13665 gange
- clausvp
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3172
- Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
- Duzty
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:12
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jerslev - Nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Super fedt du deler det der med os andre! TAK
Lækre billeder BTW.
Lækre billeder BTW.
Seat Leon TDi
Forkammer Diesel rykker Nu med GT30R@3,0Bar 1/4 mile: 13,21
Forkammer Diesel rykker Nu med GT30R@3,0Bar 1/4 mile: 13,21
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
mange tak håber det kan hjælpe jer andre
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 17. maj 2012, 10:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hey
Super illustrativ forklaring på denne problematik. Har selv lige fået skiftet pumpen på min Passat 2.0 tdi fra 2006 med 92.000 km på klokken. Ca. 5000 km efter service med skift af brændstoffiltre begyndte den at hoste og hakke. Jeg havde selv mistanke til brændstoffet og VW værkstedet bekræftede, at tanken var fuld af kulsort motorolieforurenet diesel. Fejlen lå (iflg. værkstedet) i tandempumpen. Må erkende, at jeg har valgt den foreskrevne (hamrende dyre) løsning med skift af dieslepumper, brændstoffiltre og tank !!! Fik i øvrigt også skiftet turboladeren for et par måneder siden, så den bil har trukket lidt økonomiske tænder ud på det sidste.
MEN - hvad er mon forklaringen på, at nogle tandempumper får disse problemer tidligt (50.000 - 100.000 km), mens andre af samme årgang åbenbart holder flere hundrede tusinde km ???
Hilsen fra en Passat ejer, der trods alt stadig er glad for sin bil
Super illustrativ forklaring på denne problematik. Har selv lige fået skiftet pumpen på min Passat 2.0 tdi fra 2006 med 92.000 km på klokken. Ca. 5000 km efter service med skift af brændstoffiltre begyndte den at hoste og hakke. Jeg havde selv mistanke til brændstoffet og VW værkstedet bekræftede, at tanken var fuld af kulsort motorolieforurenet diesel. Fejlen lå (iflg. værkstedet) i tandempumpen. Må erkende, at jeg har valgt den foreskrevne (hamrende dyre) løsning med skift af dieslepumper, brændstoffiltre og tank !!! Fik i øvrigt også skiftet turboladeren for et par måneder siden, så den bil har trukket lidt økonomiske tænder ud på det sidste.
MEN - hvad er mon forklaringen på, at nogle tandempumper får disse problemer tidligt (50.000 - 100.000 km), mens andre af samme årgang åbenbart holder flere hundrede tusinde km ???
Hilsen fra en Passat ejer, der trods alt stadig er glad for sin bil
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Er det muligt at reparere tandempumpe ?
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Morten16v
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hvorfor skiftede du tanken? Den kan gøres ren på en halv time + -
Porsche Tekniker.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Morten16v skrev:Hvorfor skiftede du tanken? Den kan gøres ren på en halv time + -
Hvordan gør man den ren,
skal den afmonteres ?
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Morten16v
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Jeg plejer at tage pumpen op i tanken; Tømme den med en suger eller lign og så ned med armen i dybet med Bremserens/Fortynder/Benzin eller lign på en klud. Man kan fjerne 98% af det olie der må sidde på indersiden. Måske bare mine lange gorilla arme der er flexible
Porsche Tekniker.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hvordan tager du pumpen op, hvis man har en varevogns model, hvor der metal plader i bunden i stedet for bagsæder, pumpen skal vel op den vej ?Morten16v skrev:Jeg plejer at tage pumpen op i tanken; Tømme den med en suger eller lign og så ned med armen i dybet med Bremserens/Fortynder/Benzin eller lign på en klud. Man kan fjerne 98% af det olie der må sidde på indersiden. Måske bare mine lange gorilla arme der er flexible
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
samme vej ...bare ud med varevognsbund først... Hvis du er rigtigt heldig så er den lagt i en ramme som også dækker over dæksel ...så skal rammen også ud...!skyrider skrev:Hvordan tager du pumpen op, hvis man har en varevogns model, hvor der metal plader i bunden i stedet for bagsæder, pumpen skal vel op den vej ?Morten16v skrev:Jeg plejer at tage pumpen op i tanken; Tømme den med en suger eller lign og så ned med armen i dybet med Bremserens/Fortynder/Benzin eller lign på en klud. Man kan fjerne 98% af det olie der må sidde på indersiden. Måske bare mine lange gorilla arme der er flexible
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 17. maj 2012, 10:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Værkstedet oplyste, at VW foreskriver at tanken skiftes. Jeg tyggede lidt på det og undersøgte alternativet - at få renset tanken. Det ville dog også løbe op i arbejdsløn - så for at være på den (helt) sikre side (og have en ordentlig garanti på reparationen) valgte jeg en udskiftning.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hvor meget koster en ny tank +tid til udskiftning??Passat58 skrev:Værkstedet oplyste, at VW foreskriver at tanken skiftes. Jeg tyggede lidt på det og undersøgte alternativet - at få renset tanken. Det ville dog også løbe op i arbejdsløn - så for at være på den (helt) sikre side (og have en ordentlig garanti på reparationen) valgte jeg en udskiftning.
Det kan da max (nok også højt sat)tage 1½.time at tømme og rense en tank
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 06:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kastrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hvor sidder tanddem pumpen og hvilket formål tjener den?
Min touran fra 2005 med 2.0tdi motoren hugger også ved acceleration, den har lige været til 120000km service og et brændstof filter fyldt med olie ville de vel have fortalt mig om, hvis de altså skifter det ved service.
Min touran fra 2005 med 2.0tdi motoren hugger også ved acceleration, den har lige været til 120000km service og et brændstof filter fyldt med olie ville de vel have fortalt mig om, hvis de altså skifter det ved service.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 17. maj 2012, 10:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hele affæren - inkl. lånebil mv. - løber op i 19 K. Har også fået skiftet turbolader, så nu må den gerne rulle uden defekter i de kommende år Havde ikke problemer under acceleration - det var mere under jævn kørsel motoren huggede og en dag døde den helt. Jeg må erkende, at jeg havde tillid til, at 2.0 tdi maskinen fra de årgange var mere robust, men er blevet klogere.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Hej,
Er det nogen som kender forskellen mellem disse varer nr. på tandempumpen,
Jeg ville lige være sikkert inden jeg bestiller.
Motor 2.0 tdi 16v BKD
03g145209
03g145209c
Kan den fåes som ombytningsdel ?
på forhånd tak.
Er det nogen som kender forskellen mellem disse varer nr. på tandempumpen,
Jeg ville lige være sikkert inden jeg bestiller.
Motor 2.0 tdi 16v BKD
03g145209
03g145209c
Kan den fåes som ombytningsdel ?
på forhånd tak.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
er næsten sikker på det bare er fordi er C modelen er en opdateret model
03g145209
03g145209c
Da jeg skiftede min pumpe stod jeg med samme spørgsmål da den som sad på Min 2.0 tdi Seat leon fr var en 03g145209c og den nye pumpe jeg købte hos seat var en 03g145209D så tror det er fordi frabrikken laver opdateringer af deres varenummere eller dele en gang i mellem..
Hilsen TraZvis
03g145209
03g145209c
Da jeg skiftede min pumpe stod jeg med samme spørgsmål da den som sad på Min 2.0 tdi Seat leon fr var en 03g145209c og den nye pumpe jeg købte hos seat var en 03g145209D så tror det er fordi frabrikken laver opdateringer af deres varenummere eller dele en gang i mellem..
Hilsen TraZvis
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Tak, ja 03g145209d er den seneste version, jeg ved dog ikke om den holder bedre.TraZvis skrev:er næsten sikker på det bare er fordi er C modelen er en opdateret model
03g145209
03g145209c
Da jeg skiftede min pumpe stod jeg med samme spørgsmål da den som sad på Min 2.0 tdi Seat leon fr var en 03g145209c og den nye pumpe jeg købte hos seat var en 03g145209D så tror det er fordi frabrikken laver opdateringer af deres varenummere eller dele en gang i mellem..
Hilsen TraZvis
Kan folk skrive om hvor langt jeres pumper holder, min holdt ca. 160.000km og det er en 03g145209c model.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2021
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 298 times
- Been thanked: 495 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Min er ikke gået - små 200.000 km.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Jeg skal have tandemspumpen skiftet, hvordan får jeg vacuum slangen af på pumpen.
Skal jeg bare hive den af eller skal den skrues af? Takker
Skal jeg bare hive den af eller skal den skrues af? Takker
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- sjettal
- Medlem
- Indlæg: 522
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 6 times
Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.0TDI
Hvad koster pumpen i sig selv? Og kunne man renovere den?
--
Mvh.
Søren
Mvh.
Søren
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Koster ca. 2000+moms og pakningen ca. 65+moms orginalt (03G145209D). Jeg har ikke set man kan skaffe reservedele til pumpen, så det er en ny pumpe der skal til.sjettal skrev:Hvad koster pumpen i sig selv? Og kunne man renovere den?
Fåes billigere i Tyskland.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Selv i VW orginale værksteds manuel er de nu begyndt at lave notater om hvordan man kontrollere defekt pumpe med et specilt værktøj som måler om der er hul i pakningen mellem olieside og brændstofside...
- Vedhæftede filer
-
- seal check.jpg (117.74 KiB) Vist 11874 gange
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Jeg har stadig problemer med olie som lukker mit filter..
Men jeg har taget brændstof prøver direkte fra retur på pumpen efter jeg har skiftet den.. og der er dieselen klar som den skal være.. men jeg er næsten sikker på jeg har gammel olierester tilbage i min tank.. som har lagt sig som en tyk tærremasse i búnden af min tank.. jeg har nemlig kørt næsten 20.000 km siden jeg skiftede min defekte pumpe.. men mine filtere bliver stadig sorte af olierester..
Så nu ryger den på liften fredag eftermiddag og så kommer lappen ned i tanken for at kontrollere om der er gammel smøreolie i bunden af tanken..
Men jeg har taget brændstof prøver direkte fra retur på pumpen efter jeg har skiftet den.. og der er dieselen klar som den skal være.. men jeg er næsten sikker på jeg har gammel olierester tilbage i min tank.. som har lagt sig som en tyk tærremasse i búnden af min tank.. jeg har nemlig kørt næsten 20.000 km siden jeg skiftede min defekte pumpe.. men mine filtere bliver stadig sorte af olierester..
Så nu ryger den på liften fredag eftermiddag og så kommer lappen ned i tanken for at kontrollere om der er gammel smøreolie i bunden af tanken..
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Så kom dommen..
Min tandemspumpe var defekt for mere en 20.000 km siden,, og har døjet med tilstoppet filter lige siden..
Igår aftes fik jeg hevet pumpen og af tanken for at kigge hvad der var iden.. og det er tydeligt at se på billederne at der var meget meget gammel smøreolie i tanken.. dette kan også ses på de billederne jeg har taget af selve tankpumpen den er fyldt af gammel motor olie..
Så hvis i døjer med tilstoppede filtere efter defekt pumpe.. så skal i nok skifte tanken.. jeg prøvede på at rense tanken igår.. men det kan slet ikke lade sig gøre med alle de skulpekammere der i tanken.. og det meste af olien har sat sig som en hård skal på indersiden...
Så på med en tank fra en hugger helst fra en 1.9 tdi og ny tankpumpe...
Min tandemspumpe var defekt for mere en 20.000 km siden,, og har døjet med tilstoppet filter lige siden..
Igår aftes fik jeg hevet pumpen og af tanken for at kigge hvad der var iden.. og det er tydeligt at se på billederne at der var meget meget gammel smøreolie i tanken.. dette kan også ses på de billederne jeg har taget af selve tankpumpen den er fyldt af gammel motor olie..
Så hvis i døjer med tilstoppede filtere efter defekt pumpe.. så skal i nok skifte tanken.. jeg prøvede på at rense tanken igår.. men det kan slet ikke lade sig gøre med alle de skulpekammere der i tanken.. og det meste af olien har sat sig som en hård skal på indersiden...
Så på med en tank fra en hugger helst fra en 1.9 tdi og ny tankpumpe...
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0092.JPG (83.57 KiB) Vist 11742 gange
-
- IMG_0091.JPG (97 KiB) Vist 11742 gange
-
- IMG_0090.JPG (40.2 KiB) Vist 11742 gange
-
- IMG_0089.JPG (68.04 KiB) Vist 11742 gange
-
- IMG_0087.JPG (92.39 KiB) Vist 11742 gange
-
- IMG_0086.JPG (97.36 KiB) Vist 11742 gange
-
- IMG_0088.JPG (100.75 KiB) Vist 11742 gange
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Det lykkedes mig her søndag og få gjort tanken ren...
Med noget bremserens og en god klud..
Sammentidig har jeg renset alle brændstofslangerne med bremserens og trykluft...
Så nu er jeg spændt på og se når bilen har kørt 3000 km med det nye filter... SMILER
Med noget bremserens og en god klud..
Sammentidig har jeg renset alle brændstofslangerne med bremserens og trykluft...
Så nu er jeg spændt på og se når bilen har kørt 3000 km med det nye filter... SMILER
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
En dyse der er ved at være godt brugt.
- Vedhæftede filer
-
- Dyse (Custom).jpg (107.52 KiB) Vist 11593 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 5. dec 2011, 17:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Den har dælme fået noget smøreolie den dyse der. Jeg har lige haft mine dyser oppe og de var heldigvis rigtig pæne..
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 187
- Tilmeldt: 28. nov 2011, 12:50
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
Nu havde jeg lige en snak med en bekendt den anden dag omkring dette emne, skal tanken virkelig rengøres når tandempumpen er defekt? Så er jo temmelig omfattende.
Hvad vil det mest optimale være hvis man skal have skiftet tandempumpe - tandempumpe og brændstoffilter på samme tid, eller skifte tandempumpe og så kører lidt med filteret og så skifte det?
Hvad vil det mest optimale være hvis man skal have skiftet tandempumpe - tandempumpe og brændstoffilter på samme tid, eller skifte tandempumpe og så kører lidt med filteret og så skifte det?
Michael Hovgaard
Nuværende - Seat Leon 1p 2,0 TDI FR
Tidligere - Seat Altea 1,9 TDI Stylance
Nuværende - Seat Leon 1p 2,0 TDI FR
Tidligere - Seat Altea 1,9 TDI Stylance
- ac242
- Medlem
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 23 times
Re: Mysteriet om defekt tandempumpe.. og olie i brændstof 2.
kan da godt svare når nu der bliver hevet op i et 2 år gammelt emneSeatByMichael skrev:Nu havde jeg lige en snak med en bekendt den anden dag omkring dette emne, skal tanken virkelig rengøres når tandempumpen er defekt? Så er jo temmelig omfattende.
Hvad vil det mest optimale være hvis man skal have skiftet tandempumpe - tandempumpe og brændstoffilter på samme tid, eller skifte tandempumpe og så kører lidt med filteret og så skifte det?
jeg gjorde intet ved tanken. skiftede tandempumpe/filter, og skiftede så filter et stykke tid senere, og jeg trillede da 60.000km efterfølgende uden problemer.
grunden til motoren hakker er jo pga filteret er snasket til i olie så skift samtidigt med tandempumpe. kør xxxx km og skift filter igen.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg
Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline