Udskiftning af træt undervogn

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Tony S » 3. aug 2020, 20:55

Hej alle
Ja så blev det tid til at vores ”Berta”, en Superb 3T5 med 170 diesel heste årg. 11 skal have strammet undervognen op, da hun snart har været jorden rundt 8 gange og samtidig står for at skulle op til den onde synsmand. :twisted:

Min plan er at smide en Eibach B12 pro undervogn på hende selvfølgelig med nye tårnlejer
Derudover vil jeg montere nye
Hjullejer for og bag
Komplette trækaksler
Bærekugler
Styrekugler
Styrestænger
Stabilisatorarme
Samt skifte alle bøsninger

Jeg har tidligere brugt lejer osv. Fra SKF, og deres kvalitet har jeg været ganske godt tilfreds med. Og da de laver næsten alle de nævnte dele er min plan at købe det hele samme sted.

Da jeg ikke har brugt deres bøsninger før, vil jeg høre om der var nogen her inde der kender til kvaliteten af dem, evt. bud på andre fabrikater af bedre kvalitet er også meget velkomne.

De eneste bøsninger jeg mener at mangle er de 4 i for- og bagbro samt det store i forbroen og her har jeg brug for hjælp til at finde ud af hvad jeg skal købe. Så er der nogen der ved hvem der er OEM til disse bøsninger? Eller ved hvad der er godt og hvad jeg skal holde mig fra.
Ting jeg skal være obs på i forbindelse med, samt tips til ovenstående arbejde er også meget velkomne.

Derudover skal hun have et stort service med skift af DSG olie, nyt gardin til soltaget, skiftet de p-sensorer der er defekte (jeg skal bare lige have fundet ud af hvilke), skiftet forrude, rep af lak i taget ved forruden (regner med at demonterer rails, antenne og soltag så maleren kan komme til hele taget og lave det ordentligt, jeg har alligevel himlen ude for at skifte solgardin, rep af bagdør der ikke låser/tænder lyset i bilen (sikkert ledningsnet eller låsekasse), og hvis der er flere penge tilbage nye motorer til bagklappen.

Der skal i sagens natur bruges lidt specialværktøj til opgaven, noget af det koster ikke alverden og jeg vil skulle bruge fremadrettet til andre opgaver på bilen som f.eks. de bits og toppe med 12 takker som alt er samlet med. :cry:

Men der er også noget af værktøjet som er uforholdsmæssigt dyrt, jeg er ved at læse videre til kontormus grundet en skulderskade, så økonomien er begrænset.
indtil videre er der to ting

1. En fjederpresse, hvis nogen ved hvor jeg kan leje en eller låne en (naturligvis mod behørig betaling i øl) i nærheden af
Faxe eller Slimminge så må de gerne melde ind. (Jeg bor i Faxe og har adgang til værksted i Slimminge)
2. En med VCDS der kan nulstille, grundindstille fejlsøge på bl.a. p-sensor og som måske kunne overtale mig til at købe
en selv. Ligeledes i Faxe – Slimminge området
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

k bang
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 26. jul 2010, 15:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Haarby
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af k bang » 3. aug 2020, 21:47

Er det fordi det hele er ved at falde fra hinanden du vil skifte alt det. Syntes det lyder lidt overkill hvis det som sådan ikke fejjler noget og økonomien samtidig er lidt anspændt.

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Tony S » 4. aug 2020, 00:01

Jeg fik den for en 1,5 år siden og der var den allerede "træt" og nu her ca 90t km senere er helt færdig.
Det er selvfølgelig ikke det hele der er slidt op, men når skidtet nu er skildt ad vil jeg hellere skifte det nu istedet for at stå om 4 måneder og 20t km og skulle skille det ad igen. og især fordi de fleste af stumperne til undervognen ikke koster alverden i kr men bare tager noget tid at skifte.

samtidig er jeg af den mening at sliddele bør skiftes parvis, de er jo sat på vognen samtidig og må være slidt lige meget, så hvis noget er slidt op i den ene side, så synger det nok også på sidste vers i den anden side. samtidig giver det en dejlig ro i maven at vide at de dele der høre sammen er skiftet, og jeg med stor sandsynlighed ikke skal have fat i det i lang tid fremover. (så kan jeg lægge al min energi i min hovedopgave i stedet)

Bevars selvfølgelig løber det da op med alle de stumper men hvis man kigger sig for kan det meste købes til meget fornuftige priser og samtidig spare jeg på værkstedslønnen ved at gøre det selv og så ser regnskabet ikke så tosset ud. Tosset synes jeg tilgengæld det vil være hvis jeg gik ud og købte en VCDS til en 4-5k for at kunne måle temp på min DSG olie når den skal skiftes, nulstille serviceindikatoren, finde ud af hvilke af mine p-sensorer der er defekte samt grundindstille soltag og gardin efter maling og gardin skift samt en fjederpresse til mellem 2,5-5k for at smide to fjederben sammen.
jeg vil hellere bruge de penge på stumper til bilen så den er i orden.
så jeg tænkte at der måske var nogen i området der havde investeret og som ville hjælpe mig med at spare lidt på værktøjskontoen mod at få et afkast på deres investering og måske en kop kold øl eller vand :D det er da win win :mrgreen:
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af cnp-vag » 4. aug 2020, 13:25

Tony S skrev:
3. aug 2020, 20:55
Min plan er at smide en Eibach B12 pro undervogn på hende selvfølgelig med nye tårnlejer
Derudover vil jeg montere nye
Hjullejer for og bag
Komplette trækaksler
Bærekugler
Styrekugler
Styrestænger
Stabilisatorarme
Samt skifte alle bøsninger
Ja hvis vognen har kørt 320.000 km med disse dele er der helt sikkert også nogle af dem som er slidte.

Støddæmperne er helt sikkert færdige og de har sikkert været godt udtjent de seneste 100.000 km.

Bøsningerne eller i hvert fald de hårdest belastede af dem er sikkert blevet noget bløde og har måske endda små brud.

Hvis der ikke er brud at se så fejler fjedrene ikke noget.

Hvis der ikke er sløre eller støj fra hjullejer, styrekugler, bærekugler, styrestænger og stabilisatorarme så fejler de ikke noget.

Hvis der ikke er sløre eller støj fra trækakselledene så fejler de heller ikke noget. Hvad angår trækaksler skal du passe på de uoriginale for nogen af dem er ikke lavet på samme måde som de originale og det kan give problemer med vibrationer fra motor/gearkasse som forplanter sig til karosseriet. Jeg har prøvet det og siden har jeg udelukkende udskiftet trækakselled på originale trækaksler.

Der kan være noget forebyggende i at skifte delene for de er jo ligefrem nye og som du skriver behøver de ikke koste en formue.

Hvis du beholder den originale undervogn og blot skifter støddæmpere og bøsninger samt synligt defekte dele så vil du opleve en helt anden bil. Du behøver altså ikke at kigge i retning af en gevindundervogn for at få strammet køretøjet op.

Jeg har selv lavet den samme overhaling et par gange på en Golf 3 og den står nu med 480.000 km på klokken og en undervogn som kun har kørt 80.000 km. Den fornemmes som en næsten ny Golf 3.

Som du måske kunne lure af ovenstående så er jeg tilhænger af at lave operationen hver 200.000 km og så skifte slidte dele. Det indbefatter altid støddæmpere og de væsentligste bøsninger samt frit fra din liste.

Hvis jeg må give dig et råd så er det at droppe gevindundervognen, holde fast i hjullejer fra SKF og kigge efter støddæmpere fra Sachs eller en anden kvalitetsproducent og her gå en kvalitet op hvis det er muligt (f.eks. gå fra oliedæmpere til gas).

Hvad angår andre dele som skal skiftet så bør du også holde fast i fornuftige mærker.

Selv om det umiddelbart kan se sådan ud så laver SKF ikke alle dele der sælges under eget navn selv. Forhjulslejer til fruens Fabia køber SKF f.eks. fra SNR som også sælger dem under eget navn, typisk billigere end SKF. Trækskaler fra SKF har nogle steder et dårligt ry, men om det er fordi de er monteret af folk som skulle have holdt fingrene væk eller om det skyldes det jeg skrev om ovenfor ved jeg ikke.


Vær opmærksom hvis/når du monterer lejer i presse. Hvis du presser dem i på den forkerte måde så ødelægger du dem inden de kommer ud at køre (jeg har set mekanikere gøre det så manglende viden eller uopmærksomhed kan også ramme andre).

God fornøjelse med projektet, du bliver glad for resultatet

cnp-vag
These users thanked the author cnp-vag for the post:
Tony S

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Henrik2800 » 4. aug 2020, 13:51

God ide at skifte støddæmpere,
og fjedere når du nu ønsker en sænkning.
Tårnlejer bør skiftes, da de ikke koster meget, og er ude alligevel når du skfter støddæmpere.
Ovennævnte vil give langt bedre køreegenskaber.

Øvrige dele ville jeg kun skifte hvis de er defekte. (så slidte at de ikke kan klare syn)

Fjederpresse koster ca. 500-600kr. på ebay.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... acat=34998
Billede
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Tony S » 8. aug 2020, 00:20

Undskyld den sene response men havde lige lidt forberedelse til knægtens fødselsdag her i weekenden.
men fik da tid til at smide vognen på liften.
Støddæmperne er helt sikkert færdige og de har sikkert været godt udtjent de seneste 100.000 km.

Bøsningerne eller i hvert fald de hårdest belastede af dem er sikkert blevet noget bløde og har måske endda små brud.

Hvis der ikke er brud at se så fejler fjedrene ikke noget.

Hvis der ikke er sløre eller støj fra hjullejer, styrekugler, bærekugler, styrestænger og stabilisatorarme så fejler de ikke noget.

Hvis der ikke er sløre eller støj fra trækakselledene så fejler de heller ikke noget. Hvad angår trækaksler skal du passe på de uoriginale for nogen af dem er ikke lavet på samme måde som de originale og det kan give problemer med vibrationer fra motor/gearkasse som forplanter sig til karosseriet. Jeg har prøvet det og siden har jeg udelukkende udskiftet trækakselled på originale trækaksler.
Der var ingen knækket fjedere men den hænger med røven nærmest som om der er noget tungt i bagagerummet, og foran ser den meget høj ud, ja den ligner nærmest en svensker på vej hjem fra Fleggaard, selv om den er helt tom.
Så jeg tror hun vil have godt af nye fjedre og dæmpere hele vejen rundt.

De fleste, hvis ikke alle bøsningerne havde revner og var møre, på en enkelt af bøsningerne manglede noget af gummiet.
så de skal også skiftes. vedr valg af mærke kan jeg forstå at Lemförder skulle være god kvalitet og vist også er OEM så det bliver den vej jeg går med bøsninger

Med hensyn til støj så er jeg ikke helt klar over om det kommer fra lejerne eller knokkelledene men det kan fremprovokeres ved at accelerer kraftigt, støjen bliver en lille smule kraftigere hvis vejstrækning har kurve.
Her var det der tiltrak mig ved køb af komplet trækaksel at jeg slap for at stå og pakke de nye knokkelled med fedt og det bare var at skrue af og skrue på...Done. men her vil du anbefale at skifte knokkelledene på de originale trækaksler. Er knokkelledene fra SKF gode nok eller er der en anden producent af knokkelled du vil du anbefale, ved du, eller andre, evt. hvem der er OEM?
Gummibælgen er intakt på styrekugler, bærekugler og stabilisatorarme men om de er lidt løse i leddet kan jeg først rigtigt mærke når jeg får skilt det ad, så det må tiden vise hvor meget der skal skiftes.

Bare for at undgå misforståelser så er B12 undervognen ikke en gevindundervogn, det er bare en alm. sportsundervogn som sænker bilen 30mm både for og bag. Personligt mener jeg ikke jeg har brug for hverken en gevindundervogn eller en sportsundervogn, det er jo ikke en banebil. Jeg synes bare bilen bliver lidt mere harmonisk at se på hvis den bliver sænket lidt, men det er jo bare min personlig præference.
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Tony S » 8. aug 2020, 00:47

Henrik2800 skrev:
4. aug 2020, 13:51
God ide at skifte støddæmpere,
og fjedere når du nu ønsker en sænkning.
Tårnlejer bør skiftes, da de ikke koster meget, og er ude alligevel når du skfter støddæmpere.
Ovennævnte vil give langt bedre køreegenskaber.

Øvrige dele ville jeg kun skifte hvis de er defekte. (så slidte at de ikke kan klare syn)

Fjederpresse koster ca. 500-600kr. på ebay.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... acat=34998
Billede
jeg har for en del år siden hos en kammerat, oplevet en fjederpresser der gav op og blev skudt fra hinanden og at fjederen gik igennem væggen ind til bryggerset. det var da godt nok en fjeder fra en ældre Mercedes, som er kendt for at være meget stive, men siden har jeg haft en sund respekt for fjedre. der skete heldigvis ingen af os noget, ikke engang da hans far kom hjem og opdaget hullet. :roll:
Jeg ved ikke hvordan kvaliteten er på den du linker til, men den er da noget billigere end Scangrip's Canvik plus, som er den jeg havde kigget på.
Har du den selv? Hvordan er kvaliteten?
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Henrik2800 » 8. aug 2020, 05:58

Har en tilsvarende. OK til prisen.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Bopjensen » 8. aug 2020, 07:14

Hvis det er de trækaksler fra SKF til omkring en tusse så skal du gå Laaaangt uden om dem.

De er virkelig ringe.

Jeg endte med at renovere de originale, og de kørte langt bedre selvom de havde kørt 250k km.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af vartaz » 8. aug 2020, 08:44

Lemförder gummibøsninger er oem
Bilstein b4s dæmpere sammen med eibach Pro/sport et en billig og super velfungerende kombi
Drop trækaksel skift medmindre oem:

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Tony S » 8. aug 2020, 12:41

Bopjensen skrev:
8. aug 2020, 07:14
Hvis det er de trækaksler fra SKF til omkring en tusse så skal du gå Laaaangt uden om dem.

De er virkelig ringe.

Jeg endte med at renovere de originale, og de kørte langt bedre selvom de havde kørt 250k km.
Det var faktisk dem, men dem vil jeg så gå udenom.
Drop trækaksel skift medmindre oem:
så skal jeg bare have fundet ud af hvem der er OEM af trækaksler evt. bare ind- og udvendige knokkelled....nogen der ved det?
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Tony S
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. nov 2017, 19:57
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Tony S » 8. aug 2020, 12:47

Henrik2800 skrev:
8. aug 2020, 05:58
Har en tilsvarende. OK til prisen.
Godt at vide, den vil jeg lige kigge lidt nærmere på.
Har du ikke tid til at lave det ordentligt, så spørg dig selv hvornår du har tid til at lave det om.

Carsten_vest
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 21. mar 2019, 16:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Re: Udskiftning af træt undervogn

Indlæg af Carsten_vest » 22. aug 2020, 00:30

En B12 er ikke noget dårligt valg. Det er så dejlig en oplevelse.
Har selv haft det på min Octavia 1,9 fra 07.
Er lige nu ved at bestille til den nye vogn, fra 2016, ja den kan køre langt endnu med den originale, men skifter.
Når man først har prøvet B12, vil man bare have det igen.
2016 Skoda Octavia combi 2,0 TDI RS.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"