Hængende bremser på alle fire hjul

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af cnp-vag » 19. apr 2019, 11:06

På fruens Fabia fra 2008 hænger alle 4 bremser og der er ingen fejl at udlæse fra fejllageret.

Efter blot at have kørt et par km kan jeg observere følgende
- Højre forhjulsbremse bliver varmere end venstre forhjulsbremse.
- venstre baghjulsbremse bliver varmere end højre forhjulsbremse.

Jeg har observeret følgende med bilen hængende på liften:
- Hvis bremserne har ikke været aktiveret et stykke tid roterer alle hjul frit og uden modstand
- Hvis jeg pumper bremsen gentagne gange hænger bremserne på alle hjul:
- Højre forhjul er svært at dreje
- Venstre forhjul hænger en smule
- Højre baghjul hænger kun ganske let
- Venstre baghjul hænger en smule

Noget tyder altså på at bremsesystemet ikke kan tage tage trykket af systemet når pedalen slippes og at den ene bremsekreds er hårdere ramt end den anden.

Men hvor skal jeg søge efter årsagen og hvad er kuren?

Kunne dette være et problem i hovedcylinderen, er det ABS-blokken som er fejlbehæftet eller er det noget helt andet?

Alle gode idéer er velkommen.

Mvh
cnp-vag

Drygin
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 4. jun 2011, 16:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af Drygin » 19. apr 2019, 13:39

Har du haft bremserne adskilt og konstateret at det hele kører frit?
Glidere
Kaliber stempel
Bremseklodser

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af DrDice » 19. apr 2019, 15:20

Hun bremser for lidt og for let.

Enten skal du ud og pine bremserne, ellers af med kaliberne og se om stemplet glider uden modstand. Tit bliver gummityllen slidt eller får en lille revne så vand og skidt kan komme ind. Hvis det er tilfældet, vil jeg anbefale at renovere kaliberne med nye stempler, pakninger, mv.

Har selv været ude for det samme. Fandt en lille bitte revne på undersiden så skidt og møg kunne komme ind. Da jeg fik dem skilt fra hinanden var der rust på stempel og i kaliberen. Fik renset kaliber og i med nye stempler. Har været perfekte lige siden :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af cnp-vag » 19. apr 2019, 15:46

Drygin skrev:
19. apr 2019, 13:39
Har du haft bremserne adskilt og konstateret at det hele kører frit?
Ja alt er kontrolleret og de bageste kalibre er i øvrigt helt nye.

Jeg er ret sikker på at dette ikke har noget med kaliberne at gøre.
Drygin skrev:
19. apr 2019, 13:39
Glidere
Kaliber stempel
Bremseklodser
Mvh
cnp-vag

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af ph » 19. apr 2019, 16:37

er det svært at presse stempler tilbage?
hvornår har den sidst fået skiftet bremsevæske?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af cnp-vag » 19. apr 2019, 16:53

ph skrev:
19. apr 2019, 16:37
er det svært at presse stempler tilbage?
hvornår har den sidst fået skiftet bremsevæske?
Med løsnede udluftningsskruer er det let at presse stemplerne tilbage.

Jeg har netop skiftet de bageste kalibre, skiver og klodser for bilen havde på kort tid høvlet venstre bagbremse ned så den bremsede metal mod metal. Da jeg alligevel skulle udlufte de bageste bremsekalibre og da det er to år siden der sidst blev skiftet bremsevæske skiftede jeg den ved samme lejlighed.

Til at skifte bremsevæsken brugte jeg en helt almindelig bremseudlufter der drives af trykluft, så altså ikke noget med at trykke bremsepedalen helt ned med mulighed for at beskadige hovedcylinderen.

Jeg er ret sikker på at grunden til at venstre bagbremse på kort tid blev høvlet helt ned skyldes at trykket ikke går at bremsesystemet når pedalen slippes.

Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af Blackfinger » 19. apr 2019, 17:16


ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af ph » 19. apr 2019, 17:45

cnp-vag skrev:
19. apr 2019, 16:53
ph skrev:
19. apr 2019, 16:37
er det svært at presse stempler tilbage?
hvornår har den sidst fået skiftet bremsevæske?
Med løsnede udluftningsskruer er det let at presse stemplerne tilbage.

Mvh
cnp-vag
som i at det ikke er specielt let hvis de ikke er løsnet

hvis du tager rør af ved hovedcyl. ....
hvis du tager rør af ved udgang på abs .....
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af cnp-vag » 19. apr 2019, 18:01

ph skrev:
19. apr 2019, 17:45
cnp-vag skrev:
19. apr 2019, 16:53
ph skrev:
19. apr 2019, 16:37
er det svært at presse stempler tilbage?
hvornår har den sidst fået skiftet bremsevæske?
Med løsnede udluftningsskruer er det let at presse stemplerne tilbage.

Mvh
cnp-vag
som i at det ikke er specielt let hvis de ikke er løsnet

hvis du tager rør af ved hovedcyl. ....
hvis du tager rør af ved udgang på abs .....
Hvis udluftningsskruerne er spændt er det svært at trykke stemplerne tilbage.

Jeg har ikke rigtig tid i morgen men jeg vil forsøge at afmontere rør på hovedcylinderen og hvis det ikke løsner bremserne vil jeg forsøge på abs-blokken i stedet.

Lige nu gætter jeg på at hovedcylinderen er problemet eller også håber jeg det bare for det ser ud til at være biligere end abs'en.

Mvh
cnp-vag

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af Jesper Rasmussen » 19. apr 2019, 18:22

Jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være hovedcylinder eller ABS enheden der er problemet.

I nogle tilfælde kan en bremseslange godt være dårlig så væsken ikke løber helt frit tilbage.

Jeg har også set eksempler på ah stoplyskontakten holder bremsepedalen en my nede fordi kontakten ikke er justeret korrekt, det kan godt skabe det samme.

Prøv at afmontere kontakten og se om noget ændrer sig.

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Hængende bremser på alle fire hjul

Indlæg af Joker22 » 20. apr 2019, 08:06

Jeg har også før set at bremse slanger kan være årsagen..
Enten de er blevet slidte, eller klemt i stykker under reparation af bremser (svejsetang eller lign)
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

Besvar

Tilbage til "Undervogn"