Side 1 af 1

Hæl -Tå på Passat B7

: 31. mar 2020, 20:53
af Chr-Hj
Renoverede bagbroen på min passat B7 i juleferien 19 den fik nye bøsninger og alle bærearmene skiftet til nye (meyle).

Bagefter blev den 4hjuls sporet Fik desværre ingen Rapport på Sporingen.

Ville skifte til sommerhjul idag og opdagede at begge bagdæk (vinterhjulene) nu er med hæl-tå :( på indersiden af dækkene.
Da jeg renoverede bagbroen for 3 måneder siden, var der ingen Hæl-tå og har aldrig oplevet det før i de 4år jeg har haft bilen.

Er det tilbage til værkstedet :?: Eller kan det være dækkene/mønster typen der er skyld i det :?: , det er Fulda Kristall Control HP2 har kørt 2,6bar som står i tank dækslet

Har helt nye sommerdæk stående der skulle på, men ville være ærgerligt at de fik Hæl-tå også.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 1. apr 2020, 09:25
af HHKP
hvor mange km har du kørt på dem?
hænger bremsen bare lidt ?
køre du frisk til ?

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 1. apr 2020, 10:11
af Chr-Hj
Dækkene har nok kørt ca. 10,000km og ca. 5000km efter sporing.

Bremser virker ikke til at hænge, begge bag kalibre er 6 måneder gamle.

Den får da lidt frisk kørsel af og til, men køre langt mest stabil fart på landevej og motorvej.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 29. apr 2020, 21:24
af csl
Jeg oplevede forskel på sporinger og på de bilmodeller som var kodet i systemet. Jokeren kommer hvis man eks. Har sat lavere undervogn på end standard, så passer apparat og bil ikke sammen.

Med min endte det med en manuel justering og det virkede og efter der var skiftet til nye justeringsbolte, da de gamle var færdige.

Min var Passat st. Car 2006.

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk


Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 1. maj 2020, 21:18
af Chr-Hj
Ja har ikke få lavet noget ved det endnu :| køre på et sæt gamle sommerdæk jeg havde liggende, for ikke at ødelægge de nye dæk, og pga. corona har bilen kun kørt få km siden.

Bilen er helt standart, så vil da mene deres sporings data burde passe til bilen.

og alt var nyt i bagenden, ved sporingen, så der var ingen justerings bolte der sad fast.

Når man står bag ved bilen kan man se baghjulene skræver, det ser forkert ud, så min tanke er at der er alt for meget tryk på inder siden af dækkene.
Kan se i buusdk tråd om sporing den skal hedde ca. -1,33grader i camper bag.
Er ret sikker på min har meget mere.


Tror det ender i jeg finder et sted med mere styr på sporing, hvor man kan få en rapport også, så har man da en chance for at se, om det står inden for tolerancerne.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 1. maj 2020, 21:36
af csl
Håbee det løser sig

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk


Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 2. maj 2020, 07:12
af Bopjensen
Hej

Jeg har også bølet lidt med sporring tidligere.

Jeg ender altid med at køre på VW og få det gjort..

Af en eller anden grund synes jeg det bliver bedre der.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 2. maj 2020, 07:16
af johannes
Alle bolte i armene er selvfølgelig løsnet og spændt medens bilen står i kørestilling for at undgå vrid i bøsningerne

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 2. maj 2020, 10:37
af i-s
Chr-Hj skrev:
1. maj 2020, 21:18
Ja har ikke få lavet noget ved det endnu :| køre på et sæt gamle sommerdæk jeg havde liggende, for ikke at ødelægge de nye dæk, og pga. corona har bilen kun kørt få km siden.

Bilen er helt standart, så vil da mene deres sporings data burde passe til bilen.

og alt var nyt i bagenden, ved sporingen, så der var ingen justerings bolte der sad fast.

Når man står bag ved bilen kan man se baghjulene skræver, det ser forkert ud, så min tanke er at der er alt for meget tryk på inder siden af dækkene.
Kan se i buusdk tråd om sporing den skal hedde ca. -1,33grader i camper bag.
Er ret sikker på min har meget mere.


Tror det ender i jeg finder et sted med mere styr på sporing, hvor man kan få en rapport også, så har man da en chance for at se, om det står inden for tolerancerne.
Har også lige justeret min B8 ned på minimum -0,85gr, for den lavede også hæl og tå på mine vinterdæk. Den stod på 1,65gr fra fabrikken. Håber det er bedre.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 2. maj 2020, 10:53
af carstenhjorth
Også minimum camber på min efter renovering af undervogn.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 2. maj 2020, 10:57
af Chr-Hj
johannes skrev:
2. maj 2020, 07:16
Alle bolte i armene er selvfølgelig løsnet og spændt medens bilen står i kørestilling for at undgå vrid i bøsningerne
Ja sådan blev de også spændt, da jeg samlede den efter skiftet, men fik ikke adgang til værkstedet da den blev sporet, så kan ikke sige hvordan de har spændt, men mon ikke de bruger en 4søjet lift til sporing og den dermed står på hjulene.

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 2. maj 2020, 11:06
af Chr-Hj
i-s skrev:
2. maj 2020, 10:37
Chr-Hj skrev:
1. maj 2020, 21:18
Ja har ikke få lavet noget ved det endnu :| køre på et sæt gamle sommerdæk jeg havde liggende, for ikke at ødelægge de nye dæk, og pga. corona har bilen kun kørt få km siden.

Bilen er helt standart, så vil da mene deres sporings data burde passe til bilen.

og alt var nyt i bagenden, ved sporingen, så der var ingen justerings bolte der sad fast.

Når man står bag ved bilen kan man se baghjulene skræver, det ser forkert ud, så min tanke er at der er alt for meget tryk på inder siden af dækkene.
Kan se i buusdk tråd om sporing den skal hedde ca. -1,33grader i camper bag.
Er ret sikker på min har meget mere.


Tror det ender i jeg finder et sted med mere styr på sporing, hvor man kan få en rapport også, så har man da en chance for at se, om det står inden for tolerancerne.
Har også lige justeret min B8 ned på minimum -0,85gr, for den lavede også hæl og tå på mine vinterdæk. Den stod på 1,65gr fra fabrikken. Håber det er bedre.

Må jo høre, hvad de kan sætte den på i camber inden de begynder.
Synes ikke selv, jeg vil forsøge, for hvis jeg flytter de nederste arme længere ind, ændre jeg vel også på Toe

Re: Hæl -Tå på Passat B7

: 3. maj 2020, 13:21
af i-s
Chr-Hj skrev:
2. maj 2020, 11:06
i-s skrev:
2. maj 2020, 10:37
Chr-Hj skrev:
1. maj 2020, 21:18
Ja har ikke få lavet noget ved det endnu :| køre på et sæt gamle sommerdæk jeg havde liggende, for ikke at ødelægge de nye dæk, og pga. corona har bilen kun kørt få km siden.

Bilen er helt standart, så vil da mene deres sporings data burde passe til bilen.

og alt var nyt i bagenden, ved sporingen, så der var ingen justerings bolte der sad fast.

Når man står bag ved bilen kan man se baghjulene skræver, det ser forkert ud, så min tanke er at der er alt for meget tryk på inder siden af dækkene.
Kan se i buusdk tråd om sporing den skal hedde ca. -1,33grader i camper bag.
Er ret sikker på min har meget mere.


Tror det ender i jeg finder et sted med mere styr på sporing, hvor man kan få en rapport også, så har man da en chance for at se, om det står inden for tolerancerne.
Har også lige justeret min B8 ned på minimum -0,85gr, for den lavede også hæl og tå på mine vinterdæk. Den stod på 1,65gr fra fabrikken. Håber det er bedre.

Må jo høre, hvad de kan sætte den på i camber inden de begynder.
Synes ikke selv, jeg vil forsøge, for hvis jeg flytter de nederste arme længere ind, ændre jeg vel også på Toe
Den er den øverste arm du skal stille på og som regel behøver man ikke røre de nederste. Derfor en overkommelig opgave selv i en alm. garage og camber er ret nem at måle med primitive midler. Det eneste der drillede lidt på min B8 er bolten i højre side - den er svær tilgængelig, men det lykkes med div. led og forlængere. Tror VW har et special værktøj, for at nå den nemt.

Når man stiller camber ned, så går toe ganske lidt mod minus. F.eks stod min egen i toe=+0 16' (spec er +0 10' +/- 10' - så OK). Efter jeg stillede camber ned til -0 50', så ændrede toe sig til +0 10'. Så det er fint - jeg slap for at røre de nederste arme. Bilen kører perfekt med den nye indstilling, så er ret godt tilfreds hvis det løser hæl/tå problemet.