Skævt slid på bagside af bremseskiver? (Audi A4 1,8t B7 Cabriolet BFB 2006)
: 14. mar 2024, 16:01
Har et problem med mine forreste skiver på min Audi A4 1,8t B7 Cabriolet BFB 2006.
Skiftede skiver og klodser for 1 år siden inden syn, men den er begyndt at hyle ret højt fra
højre side af bilen og nogle gange skure efter jeg har bremset.
Første tanke var selvfølgelig at kaliberen hang, men det gør den ikke overhovedet og man kan
nemt dreje skiven med hånden efter afmontering af hjul.
Jeg har skilt det hele, renset og samlet det igen med nyt fedt i glidelejer og på anlægsflader i åg.
Men det samme sker igen efter et par opbremsninger.
Nu har jeg haft skilt det ad igen og kunne her mærke at der er en bred slid-kant på
bagsiden - KUN på bagsiden af skiven. Ca. 12 mm bred, så det er altså ikke bare den normale
lille tynde slid-kant der kommer efter længere tids brug. Det er som om bremseklodsen måske
bremser skævt. Det har jeg aldrig set før?
Skiverne er 312 mm og klodserne passer eksakt med kanten af skiven i begge sider.
Efter jeg skilte det igen igår opdagede jeg at det er præcis det samme i venstre side af bilen
- præcis den samme brede slid-kant på bagsiden, altså helt identisk i begge sider.
der er også et dybt slidspor i bremseklodserne.
Prøvede at tage klodserne ud og spænde kaliberen fast i åget for at se hvor meget
spil der er i glidelejerne og jeg synes den er meget løs her, men måske skal den være det?
Det er jo en flydende kaliber. Man kan nemt vrikke den fra side-til-side - virker det rigtigt at det
skal være så løst eller må der helst ikke være noget woblen i frem og tilbage bevægelsen?
Tænkte bare at det var en mulighed at disse lejer og bøsninger i kaliberener slidte og dermed kan
selve kaliberen ikke bremse lige - det er bare en ide?
Måske er der for jer andre en anden åbenlys årsag? Skævt stempel i kaliberen eller andet?
Det er dog lidt mærkeligt at det er ens skævt slid i begge sider, derfor mistænker jeg glidelejerne,
altså bøsninger og glide pindende (ved ikke hvad de hedder)?
Men kan INTET finde på nettet omkring dette - altså hvor meget slør der må være i glidelejerne?
Er de nogen der har input til dette er det meget velkomment : )
Har vedhæftet nogle fotos - det er måske nemmere at se end at beskrive.
På forhånd tak.
Mvh. Jakob
Skiftede skiver og klodser for 1 år siden inden syn, men den er begyndt at hyle ret højt fra
højre side af bilen og nogle gange skure efter jeg har bremset.
Første tanke var selvfølgelig at kaliberen hang, men det gør den ikke overhovedet og man kan
nemt dreje skiven med hånden efter afmontering af hjul.
Jeg har skilt det hele, renset og samlet det igen med nyt fedt i glidelejer og på anlægsflader i åg.
Men det samme sker igen efter et par opbremsninger.
Nu har jeg haft skilt det ad igen og kunne her mærke at der er en bred slid-kant på
bagsiden - KUN på bagsiden af skiven. Ca. 12 mm bred, så det er altså ikke bare den normale
lille tynde slid-kant der kommer efter længere tids brug. Det er som om bremseklodsen måske
bremser skævt. Det har jeg aldrig set før?
Skiverne er 312 mm og klodserne passer eksakt med kanten af skiven i begge sider.
Efter jeg skilte det igen igår opdagede jeg at det er præcis det samme i venstre side af bilen
- præcis den samme brede slid-kant på bagsiden, altså helt identisk i begge sider.
der er også et dybt slidspor i bremseklodserne.
Prøvede at tage klodserne ud og spænde kaliberen fast i åget for at se hvor meget
spil der er i glidelejerne og jeg synes den er meget løs her, men måske skal den være det?
Det er jo en flydende kaliber. Man kan nemt vrikke den fra side-til-side - virker det rigtigt at det
skal være så løst eller må der helst ikke være noget woblen i frem og tilbage bevægelsen?
Tænkte bare at det var en mulighed at disse lejer og bøsninger i kaliberener slidte og dermed kan
selve kaliberen ikke bremse lige - det er bare en ide?
Måske er der for jer andre en anden åbenlys årsag? Skævt stempel i kaliberen eller andet?
Det er dog lidt mærkeligt at det er ens skævt slid i begge sider, derfor mistænker jeg glidelejerne,
altså bøsninger og glide pindende (ved ikke hvad de hedder)?
Men kan INTET finde på nettet omkring dette - altså hvor meget slør der må være i glidelejerne?
Er de nogen der har input til dette er det meget velkomment : )
Har vedhæftet nogle fotos - det er måske nemmere at se end at beskrive.
På forhånd tak.
Mvh. Jakob