AGM/GEL ladere

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

AGM/GEL ladere

Indlæg af larslyn » 5. feb 2019, 21:13

Har søgt lidt på emnet men synes ikke jeg finder det simple svar jeg søger.

Jeg siger at min ven ikke kan bruge hans alm. 12v lader til agm batt, men at man skal have en der enten "kun" lader agm batt. eller en som har agm program. (som f.eks min ctek lader)

som jeg har forstået det er årsagen at agm og gel skal lades med pulsladning, men hvorfor man ikke kan lade den med en alm lader har jeg ikke kunnet finde svaret på...

nogen der kan forklare det for mig?

pft.

Lars

Mekkeren
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. okt 2013, 09:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ballerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af Mekkeren » 5. feb 2019, 21:31

Det er også lidt kryptisk, da AGM og Gel er to meget forskellige batterier, AGM er opbygget med glasfibermåtter og GEL er næsten som et alm. batteri som du kender det, med blyplader dog med den finesse at væsken er en form for gelé.

Her er et link som kan forklare det nærmere
http://www.magacin.dk/camping/stroem-i- ... er/ar7159/

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af larslyn » 5. feb 2019, 22:24

Tak for svaret, jeg havde dog tidligere set siden, men jeg synes alligevel ikke det giver et præcist nok svar på mit? eller også er det mig der ikke forstår det helt....

så man kan sagtens lade et agm med en traditionel lader, det bliver dog kun opladt ca. 80% (hvis jeg forstår det rigtigt)
skal det lades hélt op, skal det have en overspænding i den sidste del af ladeprocessen?

hvad så med gel ladning, det skal ifølge artiklen lades langsomt, men kan det lades med en alm lader?

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af KMDTHY » 6. feb 2019, 02:33

Din generator i bilen laver heller ikke puls...? Jeg har altid ladet mine AGM batterier om med en standard intelligent lader fra Harald.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
larslyn
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af i-s » 6. feb 2019, 07:55

larslyn skrev:
5. feb 2019, 22:24
Tak for svaret, jeg havde dog tidligere set siden, men jeg synes alligevel ikke det giver et præcist nok svar på mit? eller også er det mig der ikke forstår det helt....

så man kan sagtens lade et agm med en traditionel lader, det bliver dog kun opladt ca. 80% (hvis jeg forstår det rigtigt)
skal det lades hélt op, skal det have en overspænding i den sidste del af ladeprocessen?

hvad så med gel ladning, det skal ifølge artiklen lades langsomt, men kan det lades med en alm lader?
Nu ved jeg ikke hvad du kalder en tradionel lader, da det kan være mange ting i dag. Men de 2 mest alm. er en type der lader med 13,8V og en der lader med 14,4V.
Den med 13,8V er typisk de gamle trafo ladere. Er svær at skade et batteri med, da de alle kan tåle at blive ladet med 13,8V. Ulempen er at et batteri der kun lades med 13,8V når ca. 80%, derefter tager det dage at nå det sidste op til 100% med 13,8V. Men denne type kan altså sagtens lade et AGM til 80%.

Dem med 14,4V findes i mange varianter. Den simpleste type er ovenstående 13,8V lader der blot er hævet til 14,4 og så er der sat en begrænser i udgangen. Denne type kan ikke lade GEL, men kan godt lade et AGM - man skal så sørge for at afbryde når batteriet er ladet op, da AGM ikke er vild med at stå med 14,4V i lang tid.

Den helt korrekte måde, hvis man vil have mest ud af det, er at lade AGM op til 14,7V, derefter 14,4V til strømmen falder og derefter slutte på 13,8V. Som ofte kaldet en microprocessorstyret lader.

Jeg købte en ny for 3 uger siden jeg har testet lidt på:
http://www.thansen.dk/vaerktoj/batteril ... -241465458
Den gør det faktisk ret godt 8-) (nej, jeg har ingen personlig interesse i Thansen).
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
KMDTHYlarslyn
/Søren.

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af larslyn » 6. feb 2019, 22:24

KMDTHY skrev:
6. feb 2019, 02:33
Din generator i bilen laver heller ikke puls...? Jeg har altid ladet mine AGM batterier om med en standard intelligent lader fra Harald.
jeg spørger jo også fordi jeg er gerne vil blive klogere på emnet, jeg har bare forstået at de ladere der har agm program impulslader....men er du så sikker på at dine agm batt. bliver ladt 100% op, for selvom du altid har gjort det med en "alm" intelligent lader er det vel ikke givet at det lader batt. optimalt?

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af larslyn » 6. feb 2019, 22:27

i-s skrev:
6. feb 2019, 07:55

Denne type kan ikke lade GEL
tak for svaret, så blev jeg da lidt klogere... men hvad skal der så til for at et gel-batt. oplades optimalt?

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af Blackfinger » 6. feb 2019, 22:28

Alle intelligente ladere impulslader på både almindelige og AGM batterier.

P.S. Jeg har dårlige erfaringer med GEL batterier på motorcykler, de holder ikke længe. Men det er vel heller ikke særlig almindeligt med GEL til biler.
These users thanked the author Blackfinger for the post:
larslyn

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af Rasmusa » 6. feb 2019, 22:41

Umiddelbart kan du ikke bruge et Gel vat som startbatteri. Kan ikke tåle at afgive den store mængde A der skal bruges ved start.

Vedr lader: det er meget vigtigt at der ikke køres antisulficidering på et Gel.
Derfor skal det være en lader med et gel program
These users thanked the author Rasmusa for the post:
larslyn
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af i-s » 8. feb 2019, 17:04

Blackfinger skrev:
6. feb 2019, 22:28
Alle intelligente ladere impulslader på både almindelige og AGM batterier.
Ikke i CC ladefasen. Det er det samme.
Impulsladning er bare en måde at lave laderen simplere på. Det er ikke et krav at batteriet lades med impulser.
These users thanked the author i-s for the post:
larslyn
/Søren.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af HJLarsen » 21. feb 2019, 17:53

Hvordan måles ladetilstanden på et AGM batteri ? I gamle dage brugte man jo en syremåler, og i lidt nyere tid kom der så et magisk øje som skiftede farve efter hvor godt batteriet var opladet. Men det er slut med sådanne tricks.
Jeg har mont. et 70 Ah. AGM for en god måneds tid siden, og kørt knap 1200 km. Masser af strøm til start, tror såmænd den kan køre den første kilometer på starteren... :P , altså ingen problemer overhovedet. Men ladespænding målt direkte på batteripolerne er "kun" 14,18 volt (med lys, climaanlæg osv. tændt) Er den ladespænding lige i underkanten ?
Hvilespænding målt dd. efter 4 dages stilstand viser 12,41 volt. Kan man udlede noget af den værdi ? Det kan man jo med et "almindeligt" batteri.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af i-s » 21. feb 2019, 18:50

HJLarsen skrev:
21. feb 2019, 17:53
Hvordan måles ladetilstanden på et AGM batteri ? I gamle dage brugte man jo en syremåler, og i lidt nyere tid kom der så et magisk øje som skiftede farve efter hvor godt batteriet var opladet. Men det er slut med sådanne tricks.
Jeg har mont. et 70 Ah. AGM for en god måneds tid siden, og kørt knap 1200 km. Masser af strøm til start, tror såmænd den kan køre den første kilometer på starteren... :P , altså ingen problemer overhovedet. Men ladespænding målt direkte på batteripolerne er "kun" 14,18 volt (med lys, climaanlæg osv. tændt) Er den ladespænding lige i underkanten ?
Hvilespænding målt dd. efter 4 dages stilstand viser 12,41 volt. Kan man udlede noget af den værdi ? Det kan man jo med et "almindeligt" batteri.
Jeg købte en batteri analyzer, fordi jeg var træt af aldrig helt at vide ... 8-)
Den koster et par hundrende kroner, men den er alle pengene værd. Den siger både hvad koldstart strømmen er faldet til og SOC (State of charge: Altså ladetilstand) og SOH (State of health: Hvor meget liv er der tilbage).
Herunder et par screenshots fra et 72AH dieselbatteri der var begyndt at give lidt startproblemer, hvis fyret havde kørt. Analyzer sagde med det samme "REPLACE BATTERY" (Se billede), så det var fint. Så behøver man ikke mistænke alt muligt andet. Vedlagt et par billeder af analyseren på nævnte batteri. Der kan man se ladespændingen er sådan set OK, SOC er sådan set også OK - altså bilen lader fint, men SOH er nede og startstrømmen er faldet fra 340A til 188A.
2019-01-22 18.15.50.jpg
2019-01-22 18.15.50.jpg (88.75 KiB) Vist 1384 gange
2019-01-22 18.15.59.jpg
2019-01-22 18.15.59.jpg (92.07 KiB) Vist 1384 gange
/Søren.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af HJLarsen » 21. feb 2019, 21:47

I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?
Scan0010.pdf
(373.14 KiB) Downloadet 64 gange
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af Tor Morrison » 21. feb 2019, 22:00

HJLarsen skrev:
21. feb 2019, 21:47
I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Jeg har set et skema hvor AGM lå lidt højere i værdi ift. et almindeligt batteri.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af i-s » 22. feb 2019, 12:07

HJLarsen skrev:
21. feb 2019, 21:47
I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Korrekt. Men det fortæller desværre ingenting om resterende kapacitet og startstrøm.
/Søren.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af HJLarsen » 23. feb 2019, 12:48

i-s skrev:
22. feb 2019, 12:07
HJLarsen skrev:
21. feb 2019, 21:47
I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Korrekt. Men det fortæller desværre ingenting om resterende kapacitet og startstrøm.
Men din batteritester "beregner" vel de forskellige værdier ud fra den spænding som den måler på batteriet.
Jeg går ud fra at den skal vide noget om batteriet inden den kan komme med et bud på div. procenter. Det er vel ikke helt ligegyldigt om det er et lille batteri til havetraktoren eller et 180 Ah. til en SCANIA ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: AGM/GEL ladere

Indlæg af i-s » 23. feb 2019, 15:21

HJLarsen skrev:
23. feb 2019, 12:48
i-s skrev:
22. feb 2019, 12:07
HJLarsen skrev:
21. feb 2019, 21:47
I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Korrekt. Men det fortæller desværre ingenting om resterende kapacitet og startstrøm.
Men din batteritester "beregner" vel de forskellige værdier ud fra den spænding som den måler på batteriet.
Jeg går ud fra at den skal vide noget om batteriet inden den kan komme med et bud på div. procenter. Det er vel ikke helt ligegyldigt om det er et lille batteri til havetraktoren eller et 180 Ah. til en SCANIA ?
Du fortæller den typen og hvilken startstrøm batteriet er specificeret til.
Som jeg har forstået det, så måler den uden og med belastning. Ud fra det kan man så beregne tallene. I princippet kan du med et voltmeter og en løs belastning + lidt matematik gøre det samme. Det her er bare meget mere praktisk.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "El"