AGM/GEL ladere
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 110 times
AGM/GEL ladere
Har søgt lidt på emnet men synes ikke jeg finder det simple svar jeg søger.
Jeg siger at min ven ikke kan bruge hans alm. 12v lader til agm batt, men at man skal have en der enten "kun" lader agm batt. eller en som har agm program. (som f.eks min ctek lader)
som jeg har forstået det er årsagen at agm og gel skal lades med pulsladning, men hvorfor man ikke kan lade den med en alm lader har jeg ikke kunnet finde svaret på...
nogen der kan forklare det for mig?
pft.
Lars
Jeg siger at min ven ikke kan bruge hans alm. 12v lader til agm batt, men at man skal have en der enten "kun" lader agm batt. eller en som har agm program. (som f.eks min ctek lader)
som jeg har forstået det er årsagen at agm og gel skal lades med pulsladning, men hvorfor man ikke kan lade den med en alm lader har jeg ikke kunnet finde svaret på...
nogen der kan forklare det for mig?
pft.
Lars
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 20. okt 2013, 09:42
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ballerup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: AGM/GEL ladere
Det er også lidt kryptisk, da AGM og Gel er to meget forskellige batterier, AGM er opbygget med glasfibermåtter og GEL er næsten som et alm. batteri som du kender det, med blyplader dog med den finesse at væsken er en form for gelé.
Her er et link som kan forklare det nærmere
http://www.magacin.dk/camping/stroem-i- ... er/ar7159/
Her er et link som kan forklare det nærmere
http://www.magacin.dk/camping/stroem-i- ... er/ar7159/
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 110 times
Re: AGM/GEL ladere
Tak for svaret, jeg havde dog tidligere set siden, men jeg synes alligevel ikke det giver et præcist nok svar på mit? eller også er det mig der ikke forstår det helt....
så man kan sagtens lade et agm med en traditionel lader, det bliver dog kun opladt ca. 80% (hvis jeg forstår det rigtigt)
skal det lades hélt op, skal det have en overspænding i den sidste del af ladeprocessen?
hvad så med gel ladning, det skal ifølge artiklen lades langsomt, men kan det lades med en alm lader?
så man kan sagtens lade et agm med en traditionel lader, det bliver dog kun opladt ca. 80% (hvis jeg forstår det rigtigt)
skal det lades hélt op, skal det have en overspænding i den sidste del af ladeprocessen?
hvad så med gel ladning, det skal ifølge artiklen lades langsomt, men kan det lades med en alm lader?
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: AGM/GEL ladere
Din generator i bilen laver heller ikke puls...? Jeg har altid ladet mine AGM batterier om med en standard intelligent lader fra Harald.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: AGM/GEL ladere
Nu ved jeg ikke hvad du kalder en tradionel lader, da det kan være mange ting i dag. Men de 2 mest alm. er en type der lader med 13,8V og en der lader med 14,4V.larslyn skrev: ↑5. feb 2019, 22:24Tak for svaret, jeg havde dog tidligere set siden, men jeg synes alligevel ikke det giver et præcist nok svar på mit? eller også er det mig der ikke forstår det helt....
så man kan sagtens lade et agm med en traditionel lader, det bliver dog kun opladt ca. 80% (hvis jeg forstår det rigtigt)
skal det lades hélt op, skal det have en overspænding i den sidste del af ladeprocessen?
hvad så med gel ladning, det skal ifølge artiklen lades langsomt, men kan det lades med en alm lader?
Den med 13,8V er typisk de gamle trafo ladere. Er svær at skade et batteri med, da de alle kan tåle at blive ladet med 13,8V. Ulempen er at et batteri der kun lades med 13,8V når ca. 80%, derefter tager det dage at nå det sidste op til 100% med 13,8V. Men denne type kan altså sagtens lade et AGM til 80%.
Dem med 14,4V findes i mange varianter. Den simpleste type er ovenstående 13,8V lader der blot er hævet til 14,4 og så er der sat en begrænser i udgangen. Denne type kan ikke lade GEL, men kan godt lade et AGM - man skal så sørge for at afbryde når batteriet er ladet op, da AGM ikke er vild med at stå med 14,4V i lang tid.
Den helt korrekte måde, hvis man vil have mest ud af det, er at lade AGM op til 14,7V, derefter 14,4V til strømmen falder og derefter slutte på 13,8V. Som ofte kaldet en microprocessorstyret lader.
Jeg købte en ny for 3 uger siden jeg har testet lidt på:
http://www.thansen.dk/vaerktoj/batteril ... -241465458
Den gør det faktisk ret godt (nej, jeg har ingen personlig interesse i Thansen).
/Søren.
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 110 times
Re: AGM/GEL ladere
jeg spørger jo også fordi jeg er gerne vil blive klogere på emnet, jeg har bare forstået at de ladere der har agm program impulslader....men er du så sikker på at dine agm batt. bliver ladt 100% op, for selvom du altid har gjort det med en "alm" intelligent lader er det vel ikke givet at det lader batt. optimalt?
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 110 times
Re: AGM/GEL ladere
tak for svaret, så blev jeg da lidt klogere... men hvad skal der så til for at et gel-batt. oplades optimalt?
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: AGM/GEL ladere
Alle intelligente ladere impulslader på både almindelige og AGM batterier.
P.S. Jeg har dårlige erfaringer med GEL batterier på motorcykler, de holder ikke længe. Men det er vel heller ikke særlig almindeligt med GEL til biler.
P.S. Jeg har dårlige erfaringer med GEL batterier på motorcykler, de holder ikke længe. Men det er vel heller ikke særlig almindeligt med GEL til biler.
- These users thanked the author Blackfinger for the post:
- larslyn
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 56 times
Re: AGM/GEL ladere
Umiddelbart kan du ikke bruge et Gel vat som startbatteri. Kan ikke tåle at afgive den store mængde A der skal bruges ved start.
Vedr lader: det er meget vigtigt at der ikke køres antisulficidering på et Gel.
Derfor skal det være en lader med et gel program
Vedr lader: det er meget vigtigt at der ikke køres antisulficidering på et Gel.
Derfor skal det være en lader med et gel program
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: AGM/GEL ladere
Ikke i CC ladefasen. Det er det samme.Blackfinger skrev: ↑6. feb 2019, 22:28Alle intelligente ladere impulslader på både almindelige og AGM batterier.
Impulsladning er bare en måde at lave laderen simplere på. Det er ikke et krav at batteriet lades med impulser.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: AGM/GEL ladere
Hvordan måles ladetilstanden på et AGM batteri ? I gamle dage brugte man jo en syremåler, og i lidt nyere tid kom der så et magisk øje som skiftede farve efter hvor godt batteriet var opladet. Men det er slut med sådanne tricks.
Jeg har mont. et 70 Ah. AGM for en god måneds tid siden, og kørt knap 1200 km. Masser af strøm til start, tror såmænd den kan køre den første kilometer på starteren... , altså ingen problemer overhovedet. Men ladespænding målt direkte på batteripolerne er "kun" 14,18 volt (med lys, climaanlæg osv. tændt) Er den ladespænding lige i underkanten ?
Hvilespænding målt dd. efter 4 dages stilstand viser 12,41 volt. Kan man udlede noget af den værdi ? Det kan man jo med et "almindeligt" batteri.
Jeg har mont. et 70 Ah. AGM for en god måneds tid siden, og kørt knap 1200 km. Masser af strøm til start, tror såmænd den kan køre den første kilometer på starteren... , altså ingen problemer overhovedet. Men ladespænding målt direkte på batteripolerne er "kun" 14,18 volt (med lys, climaanlæg osv. tændt) Er den ladespænding lige i underkanten ?
Hvilespænding målt dd. efter 4 dages stilstand viser 12,41 volt. Kan man udlede noget af den værdi ? Det kan man jo med et "almindeligt" batteri.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: AGM/GEL ladere
Jeg købte en batteri analyzer, fordi jeg var træt af aldrig helt at vide ...HJLarsen skrev: ↑21. feb 2019, 17:53Hvordan måles ladetilstanden på et AGM batteri ? I gamle dage brugte man jo en syremåler, og i lidt nyere tid kom der så et magisk øje som skiftede farve efter hvor godt batteriet var opladet. Men det er slut med sådanne tricks.
Jeg har mont. et 70 Ah. AGM for en god måneds tid siden, og kørt knap 1200 km. Masser af strøm til start, tror såmænd den kan køre den første kilometer på starteren... , altså ingen problemer overhovedet. Men ladespænding målt direkte på batteripolerne er "kun" 14,18 volt (med lys, climaanlæg osv. tændt) Er den ladespænding lige i underkanten ?
Hvilespænding målt dd. efter 4 dages stilstand viser 12,41 volt. Kan man udlede noget af den værdi ? Det kan man jo med et "almindeligt" batteri.
Den koster et par hundrende kroner, men den er alle pengene værd. Den siger både hvad koldstart strømmen er faldet til og SOC (State of charge: Altså ladetilstand) og SOH (State of health: Hvor meget liv er der tilbage).
Herunder et par screenshots fra et 72AH dieselbatteri der var begyndt at give lidt startproblemer, hvis fyret havde kørt. Analyzer sagde med det samme "REPLACE BATTERY" (Se billede), så det var fint. Så behøver man ikke mistænke alt muligt andet. Vedlagt et par billeder af analyseren på nævnte batteri. Der kan man se ladespændingen er sådan set OK, SOC er sådan set også OK - altså bilen lader fint, men SOH er nede og startstrømmen er faldet fra 340A til 188A.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: AGM/GEL ladere
I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: AGM/GEL ladere
Jeg har set et skema hvor AGM lå lidt højere i værdi ift. et almindeligt batteri.HJLarsen skrev: ↑21. feb 2019, 21:47I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: AGM/GEL ladere
Korrekt. Men det fortæller desværre ingenting om resterende kapacitet og startstrøm.HJLarsen skrev: ↑21. feb 2019, 21:47I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: AGM/GEL ladere
Men din batteritester "beregner" vel de forskellige værdier ud fra den spænding som den måler på batteriet.i-s skrev: ↑22. feb 2019, 12:07Korrekt. Men det fortæller desværre ingenting om resterende kapacitet og startstrøm.HJLarsen skrev: ↑21. feb 2019, 21:47I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Jeg går ud fra at den skal vide noget om batteriet inden den kan komme med et bud på div. procenter. Det er vel ikke helt ligegyldigt om det er et lille batteri til havetraktoren eller et 180 Ah. til en SCANIA ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: AGM/GEL ladere
Du fortæller den typen og hvilken startstrøm batteriet er specificeret til.HJLarsen skrev: ↑23. feb 2019, 12:48Men din batteritester "beregner" vel de forskellige værdier ud fra den spænding som den måler på batteriet.i-s skrev: ↑22. feb 2019, 12:07Korrekt. Men det fortæller desværre ingenting om resterende kapacitet og startstrøm.HJLarsen skrev: ↑21. feb 2019, 21:47I en gammel "klog bog" fra min læretid i sidste århundrede fandt jeg dette diagram som viser at hvilespændingen efter en hvis tid står i nøje forhold til opladningstilstanden.
Findes et tilsvarende diagram for et AGM batteri, eller er der i bund og grund ingen forskel lige på det punkt ?Scan0010.pdf
Jeg går ud fra at den skal vide noget om batteriet inden den kan komme med et bud på div. procenter. Det er vel ikke helt ligegyldigt om det er et lille batteri til havetraktoren eller et 180 Ah. til en SCANIA ?
Som jeg har forstået det, så måler den uden og med belastning. Ud fra det kan man så beregne tallene. I princippet kan du med et voltmeter og en løs belastning + lidt matematik gøre det samme. Det her er bare meget mere praktisk.
/Søren.