CAN BUS topologi?

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
peter_il
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. sep 2008, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

CAN BUS topologi?

Indlæg af peter_il » 19. apr 2019, 21:54

Hej,
Mit påskeprojekt er installation af bakkamera i min Skoda Octavia mk3
Af de tegninger til installation jeg har, skal jeg montere "H Can" og "L Can" i to stikben bag i infotainmentenheden i handskerummet. Men der sidder i forvejen ledninger i de to positioner. Så mit spørgsmål er - forudsat de to optagne pladser er CAN- BUS - kan jeg blot koble mig på dem, eller er netværket stjerneformet med separat kabling på bussen for hver enhed?

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: CAN BUS topologi?

Indlæg af kws » 19. apr 2019, 21:58

Du lodder bare dine ledninger på de 2 canbus ledninger.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

peter_il
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. sep 2008, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: CAN BUS topologi?

Indlæg af peter_il » 20. apr 2019, 08:08

kws skrev:
19. apr 2019, 21:58
Du lodder bare dine ledninger på de 2 canbus ledninger.
Fornemt. Mange tak!
MVh Peter

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: CAN BUS topologi?

Indlæg af SorenR » 20. apr 2019, 08:28

peter_il skrev:
19. apr 2019, 21:54
Hej,
Mit påskeprojekt er installation af bakkamera i min Skoda Octavia mk3
Af de tegninger til installation jeg har, skal jeg montere "H Can" og "L Can" i to stikben bag i infotainmentenheden i handskerummet. Men der sidder i forvejen ledninger i de to positioner. Så mit spørgsmål er - forudsat de to optagne pladser er CAN- BUS - kan jeg blot koble mig på dem, eller er netværket stjerneformet med separat kabling på bussen for hver enhed?
Det er et helt almindeligt CDMA/CD parsnoet netværk magen til det Fox (senere DCA) 10-Net man kunne få tilbage i 80'erne.
To-tråds parsnoet uden skærm og krævede mindst 1 meter sikkerhedsafstand til kopimaskiner. Utroligt at det kan overleve alle de mobiltelefoner i dag :mrgreen:
These users thanked the author SorenR for the post:
peter_il
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

peter_il
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. sep 2008, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: CAN BUS topologi?

Indlæg af peter_il » 20. apr 2019, 22:56

SorenR skrev:
20. apr 2019, 08:28
peter_il skrev:
19. apr 2019, 21:54
Hej,
Mit påskeprojekt er installation af bakkamera i min Skoda Octavia mk3
Af de tegninger til installation jeg har, skal jeg montere "H Can" og "L Can" i to stikben bag i infotainmentenheden i handskerummet. Men der sidder i forvejen ledninger i de to positioner. Så mit spørgsmål er - forudsat de to optagne pladser er CAN- BUS - kan jeg blot koble mig på dem, eller er netværket stjerneformet med separat kabling på bussen for hver enhed?
Det er et helt almindeligt CDMA/CD parsnoet netværk magen til det Fox (senere DCA) 10-Net man kunne få tilbage i 80'erne.
To-tråds parsnoet uden skærm og krævede mindst 1 meter sikkerhedsafstand til kopimaskiner. Utroligt at det kan overleve alle de mobiltelefoner i dag :mrgreen:
I bådverdenen har man også et BUS-lignende system (NMEA), hvor enhederne er koblet på som perler på en snor. Rent praktisk / kablingsmæssigt er det også det smarteste, så længe datamængderne er begrænsede, og der ikke er for meget trafik :-)

Besvar

Tilbage til "El"