Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Hvordan oplades 12v batteriet? Er det kun , når 1,4 motoren kører? Eller bliver det også spædet af rekuperation og ladning på stort batteri - 230v.
- kunne være interessant at vide, for hvad sker, hvis jeg har strøm til elmotor, men tanken er tom? Kan jeg så bare fortsætte , som om det var en e- Golf?
- kunne være interessant at vide, for hvad sker, hvis jeg har strøm til elmotor, men tanken er tom? Kan jeg så bare fortsætte , som om det var en e- Golf?
golfmadsen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Det er ikke kun via benzin motoren, det bliver også vedligeholdt af højvoltsbatteriet.
- These users thanked the author allannissen for the post:
- Golfmadsen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Er det muligt at forklare det lidt nærmere- jeg vil gerne vide hvad der sker, og hvordan det foregår
golfmadsen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Jeg har ikke dybere viden end hvad jeg kan google mig til.
Normen for PHEV’er ser ud til at være, at der slet ikke er en generator på motoren og 12v batteriet derfor oplades udelukkende fra højvoltsbatteriet via en dc/dc converter.
Højvolts batteriet oplades jo enten via ladestikket eller benzinmotoren og så er der vist ikke meget mere i det.
Normen for PHEV’er ser ud til at være, at der slet ikke er en generator på motoren og 12v batteriet derfor oplades udelukkende fra højvoltsbatteriet via en dc/dc converter.
Højvolts batteriet oplades jo enten via ladestikket eller benzinmotoren og så er der vist ikke meget mere i det.
- These users thanked the author allannissen for the post:
- Golfmadsen
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
"Kan en Golf GTE uden en dråbe benzin i tanken køre? Dvs køres som en e-Golf.."
Faktisk et spændende spørgsmål, som jeg ikke mindes at have hørt stillet før.
Det er jo oftest det omvendte scenarie man har set .. at visse ejere af GTE modeller ikke gider bøvle med at lade dem, og kører rundt kun på benzin.
Jeg kender ikke svaret.
Men følger lige med her, hvis nogen rent faktisk skulle kende til det, og byder ind ..
Faktisk et spændende spørgsmål, som jeg ikke mindes at have hørt stillet før.
Det er jo oftest det omvendte scenarie man har set .. at visse ejere af GTE modeller ikke gider bøvle med at lade dem, og kører rundt kun på benzin.
Jeg kender ikke svaret.
Men følger lige med her, hvis nogen rent faktisk skulle kende til det, og byder ind ..
- These users thanked the author HansH for the post:
- Golfmadsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Men, hvilken forskel forventer man der er, ved at køre i elmode med benzin i tanken, og elmode uden benzin i tanken?
Må indrømme jeg ikke kan se baggrunden for spørgsmålet.
Jeg har selv kørt min ned under 1 liter tilbage, og kørte i en uges tid sådan (på strøm selvf) uden problemer.
Må indrømme jeg ikke kan se baggrunden for spørgsmålet.
Jeg har selv kørt min ned under 1 liter tilbage, og kørte i en uges tid sådan (på strøm selvf) uden problemer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Jeg spørger, fordi jeg synes det er interessant at vide, da alt 12v skal genoplades når der forbruges.
Betyder det så noget for el- rækkevidden ,?tænker 12v bruger meget ved vintertid til lys, viskere , varme, cpu osv..
Går rekuperationen til 12v - eller?
Hvad sker, hvis jeg løber helt tør for benzin eller motoren svigter? Kan jeg så fortsætte på el - til værksted?
Jeg søger stadig svar på det stillede spørgsmål: hvordan oplades 12v batteriet?
Betyder det så noget for el- rækkevidden ,?tænker 12v bruger meget ved vintertid til lys, viskere , varme, cpu osv..
Går rekuperationen til 12v - eller?
Hvad sker, hvis jeg løber helt tør for benzin eller motoren svigter? Kan jeg så fortsætte på el - til værksted?
Jeg søger stadig svar på det stillede spørgsmål: hvordan oplades 12v batteriet?
golfmadsen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 210
- Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 24 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Lagde da mærke til i min 2021 passat GTE, at selvom jeg ladede hver dag og kun kørte på el i en længere periode - så starter den benzinmotoren uden jeg selv har kaldt på det. Men tænker mere det er for lige at køre olien rundt osv.
Har da et indtryk af den kunne lade på 12v via højvoltsbatteriet.
Har da et indtryk af den kunne lade på 12v via højvoltsbatteriet.
- These users thanked the author Swan for the post:
- Golfmadsen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 444
- Tilmeldt: 3. aug 2011, 19:00
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 19 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Jeg kan se når jeg sætter tænding på, så lader den med højvoltsbatteriet.
Starter jeg bilen (forbrænding) så stiger ladespændingen yderligere.
Forklaring:
Det lange vandrette på kurven er med forbrænding, så bliver bilen slukket og det lille spike er højvoltsbatteriet og så bilen bilen startet kort og slukket igen
- These users thanked the author Jony for the post (total 3):
- Golfmadsen • HansH • majland
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Tak for god uddybning. Så må den kunne køre uendeligt på el, hvis den blot lades.
golfmadsen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 23. mar 2021, 08:13
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Min Golf 8 GTE har stået stille i 4uger uden at blive rørt, og uden lade stik sat i men med fuldt oplade batteri.
Den sidste uge af de 4 uger fik jeg utallige beskeder om lav batteri spænding. Spændingen var til sidst ned på 10.9volt iht. appen. Bilens benzin motor startede perfekt ved at træde speederen ned/ i bund.....
Men noget andet der er irretende er, når bilen skal regenerer partikelfilteret, så kan man ikke slå tilbage til ren el-drift under kørsel, med mindre man køre ind til siden og slukker bilen, hvorefter bilen starter igen i ren el-drift ind til benzin motoren starter, så kommer der et lille skilt at motoren har behov for at køre i længere tid. Og her om vinteren kan selv 70km ikke være nok til at slukke det lille ev ikon med en streg over, men så snart det er slukket så kan der skiftes i mellem ren el-drift og hybrid.
Den sidste uge af de 4 uger fik jeg utallige beskeder om lav batteri spænding. Spændingen var til sidst ned på 10.9volt iht. appen. Bilens benzin motor startede perfekt ved at træde speederen ned/ i bund.....
Men noget andet der er irretende er, når bilen skal regenerer partikelfilteret, så kan man ikke slå tilbage til ren el-drift under kørsel, med mindre man køre ind til siden og slukker bilen, hvorefter bilen starter igen i ren el-drift ind til benzin motoren starter, så kommer der et lille skilt at motoren har behov for at køre i længere tid. Og her om vinteren kan selv 70km ikke være nok til at slukke det lille ev ikon med en streg over, men så snart det er slukket så kan der skiftes i mellem ren el-drift og hybrid.
- These users thanked the author Ole90 for the post:
- Golfmadsen
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 975
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 32 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
@Ole90
Dette gør min 2020 Superb iV også, men det kan kun være fordi at batteripakken bliver beskyttet for at temperaturen bliver høj nok til at du får det optimale ud af batteripakken på bilen ift. kørsel i el-mode.
Dette gør min 2020 Superb iV også, men det kan kun være fordi at batteripakken bliver beskyttet for at temperaturen bliver høj nok til at du får det optimale ud af batteripakken på bilen ift. kørsel i el-mode.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 23. mar 2021, 08:13
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Hr_Ravn
Hvis du referer til det med skiltet i cockpittet om at motoren skal køre i længere tid, så er det en fordi at partikelfilteret bliver regenereret. Du kan faktisk også høre det, motoren brummer lidt mere og hvis du køre ind på et værksted eller i en hal så kan du bestemt også lugte det"kraftig ammoniak", og samtidig kan det også ses på benzin forbruget. Jeg køre desværre mange korte ture også på benzin, så partikelfiltet ikke når at regenerer. Og jeg har ligeledes været ind på VW som har bekræftet at det fordi partikelfilteret bliver regenereret.
Hvis du referer til det med skiltet i cockpittet om at motoren skal køre i længere tid, så er det en fordi at partikelfilteret bliver regenereret. Du kan faktisk også høre det, motoren brummer lidt mere og hvis du køre ind på et værksted eller i en hal så kan du bestemt også lugte det"kraftig ammoniak", og samtidig kan det også ses på benzin forbruget. Jeg køre desværre mange korte ture også på benzin, så partikelfiltet ikke når at regenerer. Og jeg har ligeledes været ind på VW som har bekræftet at det fordi partikelfilteret bliver regenereret.
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 975
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 32 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Det var nu mere dit udsagn her jeg refererede tilOle90 skrev: ↑28. nov 2023, 09:18Hr_Ravn
Hvis du referer til det med skiltet i cockpittet om at motoren skal køre i længere tid, så er det en fordi at partikelfilteret bliver regenereret. Du kan faktisk også høre det, motoren brummer lidt mere og hvis du køre ind på et værksted eller i en hal så kan du bestemt også lugte det"kraftig ammoniak", og samtidig kan det også ses på benzin forbruget. Jeg køre desværre mange korte ture også på benzin, så partikelfiltet ikke når at regenerer. Og jeg har ligeledes været ind på VW som har bekræftet at det fordi partikelfilteret bliver regenereret.
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 975
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 32 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
tror du skal læse det hele forfra, der er intet galt i dit udsagn...
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 23. mar 2021, 08:13
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Jeg må ski-da være for træt….. for tiøren er ikke faldet.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Ole90 skrev: ↑28. nov 2023, 08:03Min Golf 8 GTE har stået stille i 4uger uden at blive rørt, og uden lade stik sat i men med fuldt oplade batteri.
Den sidste uge af de 4 uger fik jeg utallige beskeder om lav batteri spænding. Spændingen var til sidst ned på 10.9volt iht. appen. Bilens benzin motor startede perfekt ved at træde speederen ned/ i bund.....
Men noget andet der er irretende er, når bilen skal regenerer partikelfilteret, så kan man ikke slå tilbage til ren el-drift under kørsel, med mindre man køre ind til siden og slukker bilen, hvorefter bilen starter igen i ren el-drift ind til benzin motoren starter, så kommer der et lille skilt at motoren har behov for at køre i længere tid. Og her om vinteren kan selv 70km ikke være nok til at slukke det lille ev ikon med en streg over, men så snart det er slukket så kan der skiftes i mellem ren el-drift og hybrid.
golfmadsen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Det er en glimrende tråd om regenerering af partikelfiltre på benzinbiler her i Forum. Det hjælper at køre med meget motorbremsning fra højere omdrejningstal- så går det hurtigere
golfmadsen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 1 time
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
I andre fora oplyses det, at GTEer ikke har genenerator. I mine PR koder er der denne: NYO L BGK standard batteri/alternator capacity.
Er der nogen, der ved hvad der passer?
Er der nogen, der ved hvad der passer?
golfmadsen
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Jeg mener "andre fora" har ret. En GTE har hverken separat starter eller generator.Golfmadsen skrev: ↑5. dec 2023, 15:31I andre fora oplyses det, at GTEer ikke har genenerator. I mine PR koder er der denne: NYO L BGK standard batteri/alternator capacity.
Er der nogen, der ved hvad der passer?
Begge dele er en integreret del af elmotoren.... svjv.
"Elmotoren" ....... som igen er en integreret del af gearkassen
- These users thanked the author HansH for the post:
- Golfmadsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Det her tvivler jeg lidt på.allannissen skrev: ↑26. nov 2023, 02:06Jeg har ikke dybere viden end hvad jeg kan google mig til.
Normen for PHEV’er ser ud til at være, at der slet ikke er en generator på motoren og 12v batteriet derfor oplades udelukkende fra højvoltsbatteriet via en dc/dc converter.
Højvolts batteriet oplades jo enten via ladestikket eller benzinmotoren og så er der vist ikke meget mere i det.
Vi var en tur med sønnen i Lalandia og de var kørt i deres cupra Leon phev. Da vi skulle hjem var 12v helt dødt. De kunne ikke en gang åbne dørene. Og der faktisk strøm på det store batteri, da de fik den startet. Men bare ikke på 12v.
Så der kom en og gav start strøm og så kørte de på benzin hjem for at lade op,
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4542 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Jeg tror det skal forstås sådan, at bilen skal køre før der lades på 12V batteriet.
Og man kommer aldrig ud og køre hvis 12V er fladt, for så er bilen død og kan ikke tændes.
Dvs det skal ikke forstås som at .... bare der er strøm på højvoltbatteri, så "flyder" der automatisk noget over på det lille batteri ... også selv om bilen står stille.
Eller hvis man lader på højvoltbatteriet, at så lades 12V op samtidig med som en del af denne ladeforegang. Det er ikke sådan det fungere.
Det er i hvert fald sådan jeg forstår det.
Og man kommer aldrig ud og køre hvis 12V er fladt, for så er bilen død og kan ikke tændes.
Dvs det skal ikke forstås som at .... bare der er strøm på højvoltbatteri, så "flyder" der automatisk noget over på det lille batteri ... også selv om bilen står stille.
Eller hvis man lader på højvoltbatteriet, at så lades 12V op samtidig med som en del af denne ladeforegang. Det er ikke sådan det fungere.
Det er i hvert fald sådan jeg forstår det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 469
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 36 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
Sjovt så stor forskel der er fra bilmærke til bilmærke.
Følger en på youtube der fejl tester på biler som havde en PHEV BMW inde. BMW havde simpelthen valgt at monterer en alm 12 volts starter også, sådan at forbrændingsmotor kunne startes både af elmotoren eller den alm 12v. starter åbenbart for at sikre at bilen stadig kunne starte og kører hvis der skulle ske noget med batteri eller elmotor. 12 Volts starteren var problemet i denne her tilfælde men bilen startede og kørte fint, men stod dog med en fejlkode i videoen.
Egt både skide smart, men også en smule kompleks setup,
Følger en på youtube der fejl tester på biler som havde en PHEV BMW inde. BMW havde simpelthen valgt at monterer en alm 12 volts starter også, sådan at forbrændingsmotor kunne startes både af elmotoren eller den alm 12v. starter åbenbart for at sikre at bilen stadig kunne starte og kører hvis der skulle ske noget med batteri eller elmotor. 12 Volts starteren var problemet i denne her tilfælde men bilen startede og kørte fint, men stod dog med en fejlkode i videoen.
Egt både skide smart, men også en smule kompleks setup,
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 23. mar 2021, 08:13
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Re: Ladning på 12v batteri på Golf GTE 2023 model.
@HansH, jeg tror han er inde på noget af det rigtige her.
Kan se på batteri grafen på min app. at hver gang bilen bliver startet så stiger spændingen til over 13volt "EV drift"
I dvale/ parkeret natten over falder spændingen til 12.3volt. Kan se, at da jeg ladet den op forleden så var batteri spændingen helt oppe på 15.97volt" under opladningen.
Der ikke noget der tyder på at det store batteri vedligeholder det alm. 12volt's batteri ved parkering.
Kan se på batteri grafen på min app. at hver gang bilen bliver startet så stiger spændingen til over 13volt "EV drift"
I dvale/ parkeret natten over falder spændingen til 12.3volt. Kan se, at da jeg ladet den op forleden så var batteri spændingen helt oppe på 15.97volt" under opladningen.
Der ikke noget der tyder på at det store batteri vedligeholder det alm. 12volt's batteri ved parkering.
- These users thanked the author Ole90 for the post (total 2):
- HansH • Golfmadsen