DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 14. aug 2019, 10:45

i-s skrev:
14. aug 2019, 10:39
Men kulance på en 6 år gammel bil ..... really ?
Jeg er helt enig i, at det må være på den yderste kant..

Dog er der beretninger om at i hvert fald Audi Gladsaxe udviser stor forståelse.
Om de op til 7 år, der nævnes i indlægget, er generelt gældende for Audi DK, må forblive et spørgsmål. Det fremgår i hvert fald af teksten.

viewtopic.php?p=1575024#p1575024
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
i-sGranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 23. aug 2019, 11:37

Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 11:57

Soil skrev:
23. aug 2019, 11:37
Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Passatg 3c » 23. aug 2019, 12:00

claussor skrev:
23. aug 2019, 11:57
Soil skrev:
23. aug 2019, 11:37
Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?
De kunne også være en kalibrering, skal man ikke også købe specielt der?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 12:29

Passatg 3c skrev:
23. aug 2019, 12:00
claussor skrev:
23. aug 2019, 11:57
Soil skrev:
23. aug 2019, 11:37
Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?
De kunne også være en kalibrering, skal man ikke også købe specielt der?
Jo det kunne det selvfølgelig:)

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 23. aug 2019, 12:32

claussor skrev:
23. aug 2019, 11:57
Soil skrev:
23. aug 2019, 11:37
Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?
Pas. Måske jeg skal køre med :D
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 12:35

Soil skrev:
23. aug 2019, 12:32
claussor skrev:
23. aug 2019, 11:57
Soil skrev:
23. aug 2019, 11:37
Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?
Pas. Måske jeg skal køre med :D
Det var ikke for at smide brænde på bålet. Det var skrevet i en hurtig vending men jeg ved det er noget de gør af og til

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 23. aug 2019, 12:58

Passatg 3c skrev:
23. aug 2019, 12:00
claussor skrev:
23. aug 2019, 11:57
Soil skrev:
23. aug 2019, 11:37
Så havde Skoda bilen forbi. De har tjekket for koblingskondensering og sendt udmåling til deres tekniske afdeling. Næste skridt er, at jeg skal komme ind med den og så skal de prøve at køre i den "på nogle meget bestemte måder", som manden bag skranken sagde.
Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?
De kunne også være en kalibrering, skal man ikke også købe specielt der?
Jeg tror det i første omgang er en testkørsel for at konstatere, om de kan få koblingerne til at glide. Hvis de kan det, så er første skridt i forsøg på udbedring en grundjustering. Sådan var det i hvert fald på "mit" VW værksted.

Jeg vil klart anbefale at du beder dem om at teste koblingerne i kold tilstand. Det er typisk kolde de glider, hvis koblingerne ikke er specielt slidte.

Grundjusteringen afhjalp i mit tilfælde at koblingerne gled.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 23. aug 2019, 13:29

GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 12:58
Passatg 3c skrev:
23. aug 2019, 12:00
claussor skrev:
23. aug 2019, 11:57


Dvs. Brænde kobling lidt af og så holder den et par 1000 km igen?
De kunne også være en kalibrering, skal man ikke også købe specielt der?
Jeg tror det i første omgang er en testkørsel for at konstatere, om de kan få koblingerne til at glide. Hvis de kan det, så er første skridt i forsøg på udbedring en grundjustering. Sådan var det i hvert fald på "mit" VW værksted.

Jeg vil klart anbefale at du beder dem om at teste koblingerne i kold tilstand. Det er typisk kolde de glider, hvis koblingerne ikke er specielt slidte.

Grundjusteringen afhjalp i mit tilfælde at koblingerne gled.
Tak for råd. Grundjustering foretog de ved 30.000km eftersyn, og nu er jeg på ca. 43000, og effekten af grundjusteringen var minimal, hvis du spørger mig. :-)
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 13:33

Soil skrev:
23. aug 2019, 13:29
GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 12:58
Passatg 3c skrev:
23. aug 2019, 12:00


De kunne også være en kalibrering, skal man ikke også købe specielt der?
Jeg tror det i første omgang er en testkørsel for at konstatere, om de kan få koblingerne til at glide. Hvis de kan det, så er første skridt i forsøg på udbedring en grundjustering. Sådan var det i hvert fald på "mit" VW værksted.

Jeg vil klart anbefale at du beder dem om at teste koblingerne i kold tilstand. Det er typisk kolde de glider, hvis koblingerne ikke er specielt slidte.

Grundjusteringen afhjalp i mit tilfælde at koblingerne gled.
Tak for råd. Grundjustering foretog de ved 30.000km eftersyn, og nu er jeg på ca. 43000, og effekten af grundjusteringen var minimal, hvis du spørger mig. :-)
Det er også den generelle opfattelse at det ikke er nogen varig løsning, i de tilfælde det giver en effekt.

LAS664
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 23. aug 2019, 14:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af LAS664 » 23. aug 2019, 14:16

Jeg er midt i et køb af en brugt Leon FR 1,8 TSI DSG7 fra August 2018. Den har gået 11.000 km. Hvordan finder jeg ud af om det er en DQ200 der sidder i denne model og hvordan fremprovkere jeg evt. fejl? Der er stadig et års garanti på bilen, men pga. af seriestandard er jeg i tvivl om jeg vil blive glad for dette køb. Er spændt på at høre hvad i tænker om dette køb?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 14:18

LAS664 skrev:
23. aug 2019, 14:16
Jeg er midt i et køb af en brugt Leon FR 1,8 TSI DSG7 fra August 2018. Den har gået 11.000 km. Hvordan finder jeg ud af om det er en DQ200 der sidder i denne model og hvordan fremprovkere jeg evt. fejl? Der er stadig et års garanti på bilen, men pga. af seriestandard er jeg i tvivl om jeg vil blive glad for dette køb. Er spændt på at høre hvad i tænker om dette køb?
Det er en DQ200 der sidder i den. Den skal køres fra kold. Selvom den er fejlfri kan den sagtens senere begynde på unoder senere.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 23. aug 2019, 14:30

LAS664 skrev:
23. aug 2019, 14:16
Jeg er midt i et køb af en brugt Leon FR 1,8 TSI DSG7 fra August 2018. Den har gået 11.000 km. Hvordan finder jeg ud af om det er en DQ200 der sidder i denne model og hvordan fremprovkere jeg evt. fejl? Der er stadig et års garanti på bilen, men pga. af seriestandard er jeg i tvivl om jeg vil blive glad for dette køb. Er spændt på at høre hvad i tænker om dette køb?
Test bilen mens den er kold. Kør den manuelt (gearstang til højre) og test med fuld gas fra lave omdrejninger i 3. og 4. gear, så du får testet begge koblinger. Hvis omrejningstælleren stiger i ryk, så er det fordi den glider.

VAG har desværre endnu ikke en varig løsning på problemet med glidende koblinger. Så det beste vil imo være at få tredjepartssoftware i gearkassen. Jeg kører selv med TVS stage 2* og det er jeg super glad for. Den skifter hurtigere og skiftemønstrene er ændret, så den kører motoren en anelse længere ud i gearene og derfor ikke sejtrækker så meget ved moderat kørsel. Den bruger også 1. gear som et regulært gear og skifter ikke til 2. alt for hurtigt som de gør fra standard. En positiv sidegevinst er at den nu går op mod 2 km længere på literen ved bykørsel.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

LAS664
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 23. aug 2019, 14:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af LAS664 » 23. aug 2019, 16:02

GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 14:30
LAS664 skrev:
23. aug 2019, 14:16
Jeg er midt i et køb af en brugt Leon FR 1,8 TSI DSG7 fra August 2018. Den har gået 11.000 km. Hvordan finder jeg ud af om det er en DQ200 der sidder i denne model og hvordan fremprovkere jeg evt. fejl? Der er stadig et års garanti på bilen, men pga. af seriestandard er jeg i tvivl om jeg vil blive glad for dette køb. Er spændt på at høre hvad i tænker om dette køb?
Test bilen mens den er kold. Kør den manuelt (gearstang til højre) og test med fuld gas fra lave omdrejninger i 3. og 4. gear, så du får testet begge koblinger. Hvis omrejningstælleren stiger i ryk, så er det fordi den glider.

VAG har desværre endnu ikke en varig løsning på problemet med glidende koblinger. Så det beste vil imo være at få tredjepartssoftware i gearkassen. Jeg kører selv med TVS stage 2* og det er jeg super glad for. Den skifter hurtigere og skiftemønstrene er ændret, så den kører motoren en anelse længere ud i gearene og derfor ikke sejtrækker så meget ved moderat kørsel. Den bruger også 1. gear som et regulært gear og skifter ikke til 2. alt for hurtigt som de gør fra standard. En positiv sidegevinst er at den nu går op mod 2 km længere på literen ved bykørsel.
Hvis den er ramt af dette nu og man får installeret TVS efter købet, vil det så have indflydelse på bilen efter installationen?
Har du haft den til autoriseret service efterfølgende uden de har gjordt noget ved TVS/Garanti på bilen?

Nogle der ved hvad det koster at annullere en underskrevet købsaftale med Seat? Den skal hentes om et par uger..

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 23. aug 2019, 16:18

LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:02
Hvis den er ramt af dette nu og man får installeret TVS efter købet, vil det så have indflydelse på bilen efter installationen?
Har du haft den til autoriseret service efterfølgende uden de har gjordt noget ved TVS/Garanti på bilen?

Nogle der ved hvad det koster at annullere en underskrevet købsaftale med Seat? Den skal hentes om et par uger..
Jeg har hørt om et par tilfælde, hvor koblingerne har være så slidt at tredjepartssoftware ikke har hjulpet. Men omvendt er der nogle i Polo gruppen på facebook som har kørt over 100.000 km med TVS software uden problemer.

Jeg har valgt først at få TVS i efter garantien er udløbet. For garantien bortfalder på gearkassen.

Min skal til service indenfor et par uger og der giver jeg VW besked på ikke at opdatere softwaren i gearkassen. Ellers forsvinder TVS softwaren.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

LAS664
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 23. aug 2019, 14:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af LAS664 » 23. aug 2019, 16:46

GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 16:18
LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:02
Hvis den er ramt af dette nu og man får installeret TVS efter købet, vil det så have indflydelse på bilen efter installationen?
Har du haft den til autoriseret service efterfølgende uden de har gjordt noget ved TVS/Garanti på bilen?

Nogle der ved hvad det koster at annullere en underskrevet købsaftale med Seat? Den skal hentes om et par uger..
Jeg har hørt om et par tilfælde, hvor koblingerne har være så slidt at tredjepartssoftware ikke har hjulpet. Men omvendt er der nogle i Polo gruppen på facebook som har kørt over 100.000 km med TVS software uden problemer.

Jeg har valgt først at få TVS i efter garantien er udløbet. For garantien bortfalder på gearkassen.

Min skal til service indenfor et par uger og der giver jeg VW besked på ikke at opdatere softwaren i gearkassen. Ellers forsvinder TVS softwaren.
Ja okay så kan man måske gøre vw opmærksom på det imens der er garanti. De skal også stille to års reklamationsret fra overtagelse datoen. Mon det er en god ide at vente til de to år er gået med at få lavet TVS?

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 23. aug 2019, 17:00

LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:46
GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 16:18
LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:02
Hvis den er ramt af dette nu og man får installeret TVS efter købet, vil det så have indflydelse på bilen efter installationen?
Har du haft den til autoriseret service efterfølgende uden de har gjordt noget ved TVS/Garanti på bilen?

Nogle der ved hvad det koster at annullere en underskrevet købsaftale med Seat? Den skal hentes om et par uger..
Jeg har hørt om et par tilfælde, hvor koblingerne har være så slidt at tredjepartssoftware ikke har hjulpet. Men omvendt er der nogle i Polo gruppen på facebook som har kørt over 100.000 km med TVS software uden problemer.

Jeg har valgt først at få TVS i efter garantien er udløbet. For garantien bortfalder på gearkassen.

Min skal til service indenfor et par uger og der giver jeg VW besked på ikke at opdatere softwaren i gearkassen. Ellers forsvinder TVS softwaren.
Ja okay så kan man måske gøre vw opmærksom på det imens der er garanti. De skal også stille to års reklamationsret fra overtagelse datoen. Mon det er en god ide at vente til de to år er gået med at få lavet TVS?
Vil det sige, når jeg har købt en demobil fra 10/2017, som jeg overtog 1/2018, så går garantien til 1/2020?
Jeg var ret sikker på, garantien gik fra 1. Reg.
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af SkodiaqDK » 23. aug 2019, 17:02

Soil skrev:
23. aug 2019, 17:00
LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:46
GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 16:18

Jeg har hørt om et par tilfælde, hvor koblingerne har være så slidt at tredjepartssoftware ikke har hjulpet. Men omvendt er der nogle i Polo gruppen på facebook som har kørt over 100.000 km med TVS software uden problemer.

Jeg har valgt først at få TVS i efter garantien er udløbet. For garantien bortfalder på gearkassen.

Min skal til service indenfor et par uger og der giver jeg VW besked på ikke at opdatere softwaren i gearkassen. Ellers forsvinder TVS softwaren.
Ja okay så kan man måske gøre vw opmærksom på det imens der er garanti. De skal også stille to års reklamationsret fra overtagelse datoen. Mon det er en god ide at vente til de to år er gået med at få lavet TVS?
Vil det sige, når jeg har købt en demobil fra 10/2017, som jeg overtog 1/2018, så går garantien til 1/2020?
Jeg var ret sikker på, garantien gik fra 1. Reg.
Garantien går kun til 10/2019. Du har reklamationsret indtil 1/2020. Google er nok bedre end mig til at forklare forskellen. Eller så er jeg bare doven.

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 23. aug 2019, 17:44

SkodiaqDK skrev:
23. aug 2019, 17:02
Soil skrev:
23. aug 2019, 17:00
LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:46

Ja okay så kan man måske gøre vw opmærksom på det imens der er garanti. De skal også stille to års reklamationsret fra overtagelse datoen. Mon det er en god ide at vente til de to år er gået med at få lavet TVS?
Vil det sige, når jeg har købt en demobil fra 10/2017, som jeg overtog 1/2018, så går garantien til 1/2020?
Jeg var ret sikker på, garantien gik fra 1. Reg.
Garantien går kun til 10/2019. Du har reklamationsret indtil 1/2020. Google er nok bedre end mig til at forklare forskellen. Eller så er jeg bare doven.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... forskellen

Jf. linket fik jeg lige et par ekstra måneder, jeg ikke var klar over. Lækkert!
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

LAS664
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 23. aug 2019, 14:08
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af LAS664 » 23. aug 2019, 19:34

Soil skrev:
23. aug 2019, 17:44
SkodiaqDK skrev:
23. aug 2019, 17:02
Soil skrev:
23. aug 2019, 17:00


Vil det sige, når jeg har købt en demobil fra 10/2017, som jeg overtog 1/2018, så går garantien til 1/2020?
Jeg var ret sikker på, garantien gik fra 1. Reg.
Garantien går kun til 10/2019. Du har reklamationsret indtil 1/2020. Google er nok bedre end mig til at forklare forskellen. Eller så er jeg bare doven.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... forskellen

Jf. linket fik jeg lige et par ekstra måneder, jeg ikke var klar over. Lækkert!
Ja og så er det bedst at bruge reklamationsretten først. Man skal bare reklamere med det samme man har problemet.
Spørgsmålet er bare hvor slidt den kobling er efter 11.000 km og hvor hurtigt det går ned ad bakke.
Jeg læser at der er i april 2018 er kommet en forbedret kobling. Mon en Leon fra august 2018 har sådan en monteret fra fanrikken?
Nogle der har erfaring med den forbedret kobling? Holder den i længden?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 24. aug 2019, 00:10

LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:46
Mon det er en god ide at vente til de to år er gået med at få lavet TVS?
Det er sgu super svært at give et kvalificeret bud på. Så jeg vil prøve at gøre det lidt objektivt:

Scenarie 1:
Forhandleren prøver at afhjælpe situationen ved at grundjustere og eventuelt skifte koblinger på garantien. Inden garantien udløber er koblingerne nået at blive så slidt, at du får problemer lige efter garantien udløber. Problemer som tredjepartssoftware ikke kan afhjælpe fordi koblingerne er for slidte.

Scenarie 2:
Du vælger at afskrive garanti/reklamationsret på gearkassen og får installeret tredjepartssoftware kort efter at bilen har været inde ved Skoda til afhjælpning af dit problem (grundjustering).
Koblingerne viser sig så at være så slidte, at tredjepartssoftware ikke hjælper og nu kan du ikke få skiftet koblinger på garanti/reklamationsret.

Du har altså en risiko uanset hvad du vælger...

Jeg valgte at vente til garantien udløb. Jeg har ca. kørt 15.000 km efter grundjusteringen som afhjalp glidende koblinger og de gled stadig ikke da garantien udløb. Jeg fik herefter installeret TVS software.
Gearkassen skifter bare meget bedre nu og bilen er mere harmonisk at køre i. Jeg kan da godt fortryde lidt at jeg ikke fik det installeret noget før... meeeen hvad hvis Scenarie 2 opstod?!? :geek:

Hvis jeg skal komme med et bud på, hvad jeg tror jeg ville gøre i din situation, så ville jeg lade Skoda forsøge at afhjælpe problemet. Jeg antager at de i første omgang ikke vil gøre mere end en grundjustering. Hvis det umiddelbart hjælper og koblingerne stadig ikke glider efter 5000 km, så ville jeg tage chancen og få installleret TVS Stage 2* software.
Så har du stadig muligheden for at få skiftet koblinger, hvis den skulle glide inden du har kørt de 5000 km.

Husk at vise dem videoen, når du skal derud. Hvis de ikke kan provokere den til at glide, så kan de idet mindste se på videoen hvad du reklamerer over.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 24. aug 2019, 06:43

GranTurismo skrev:
24. aug 2019, 00:10
LAS664 skrev:
23. aug 2019, 16:46
Mon det er en god ide at vente til de to år er gået med at få lavet TVS?
Det er sgu super svært at give et kvalificeret bud på. Så jeg vil prøve at gøre det lidt objektivt:

Scenarie 1:
Forhandleren prøver at afhjælpe situationen ved at grundjustere og eventuelt skifte koblinger på garantien. Inden garantien udløber er koblingerne nået at blive så slidt, at du får problemer lige efter garantien udløber. Problemer som tredjepartssoftware ikke kan afhjælpe fordi koblingerne er for slidte.

Scenarie 2:
Du vælger at afskrive garanti/reklamationsret på gearkassen og får installeret tredjepartssoftware kort efter at bilen har været inde ved Skoda til afhjælpning af dit problem (grundjustering).
Koblingerne viser sig så at være så slidte, at tredjepartssoftware ikke hjælper og nu kan du ikke få skiftet koblinger på garanti/reklamationsret.

Du har altså en risiko uanset hvad du vælger...

Jeg valgte at vente til garantien udløb. Jeg har ca. kørt 15.000 km efter grundjusteringen som afhjalp glidende koblinger og de gled stadig ikke da garantien udløb. Jeg fik herefter installeret TVS software.
Gearkassen skifter bare meget bedre nu og bilen er mere harmonisk at køre i. Jeg kan da godt fortryde lidt at jeg ikke fik det installeret noget før... meeeen hvad hvis Scenarie 2 opstod?!? :geek:

Hvis jeg skal komme med et bud på, hvad jeg tror jeg ville gøre i din situation, så ville jeg lade Skoda forsøge at afhjælpe problemet. Jeg antager at de i første omgang ikke vil gøre mere end en grundjustering. Hvis det umiddelbart hjælper og koblingerne stadig ikke glider efter 5000 km, så ville jeg tage chancen og få installleret TVS Stage 2* software.
Så har du stadig muligheden for at få skiftet koblinger, hvis den skulle glide inden du har kørt de 5000 km.

Husk at vise dem videoen, når du skal derud. Hvis de ikke kan provokere den til at glide, så kan de idet mindste se på videoen hvad du reklamerer over.
Jeg fik lagt tvs drivabillity sofware på vores Ibiza fra 2018 hos dansk bilservice da den havde kørt 4500 km. Jeg bestilte efterfølgende en personal flasher fra tvs så jeg selv kan lægge original filen på ved behov eller i tilfælde af reklamation.
Drivabillity programmet fra tvs ændre skiftemønsteret, men har i mit tilfælde ikke forhindret glidende koblinger. Jeg har for kort tid siden fået skiftet koblinger på garantien pga slip. og lagde inden da originalfilen på gearkassen igen uden at det blev bemærket.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (302.22 KiB) Vist 5733 gange
These users thanked the author lamia for the post (total 2):
i-sSunny
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 24. aug 2019, 11:41

lamia skrev:
24. aug 2019, 06:43
Jeg fik lagt tvs drivabillity sofware på vores Ibiza fra 2018 hos dansk bilservice da den havde kørt 4500 km. Jeg bestilte efterfølgende en personal flasher fra tvs så jeg selv kan lægge original filen på ved behov eller i tilfælde af reklamation.
Drivabillity programmet fra tvs ændre skiftemønsteret, men har i mit tilfælde ikke forhindret glidende koblinger. Jeg har for kort tid siden fået skiftet koblinger på garantien pga slip. og lagde inden da originalfilen på gearkassen igen uden at det blev bemærket.
Jeg var faktisk slet ikke klar over at man kan købe en flasher fra TVS. Det er sgu en smart løsning.

Diviability software øger ikke det originale koblingstryk og giver derfor ikke en mindre risiko for glidende koblinger end standardsoftwaren. Personligt ville jeg aldrig vælge den version til DQ200 gearkassen. Hvis man ikke har tænkt sig at tune sin motor, så tænker jeg at drivability vil være en lækker løsning til de øvrige DSG-gearkasser.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 24. aug 2019, 17:58

GranTurismo skrev:
24. aug 2019, 11:41
lamia skrev:
24. aug 2019, 06:43
Jeg fik lagt tvs drivabillity sofware på vores Ibiza fra 2018 hos dansk bilservice da den havde kørt 4500 km. Jeg bestilte efterfølgende en personal flasher fra tvs så jeg selv kan lægge original filen på ved behov eller i tilfælde af reklamation.
Drivabillity programmet fra tvs ændre skiftemønsteret, men har i mit tilfælde ikke forhindret glidende koblinger. Jeg har for kort tid siden fået skiftet koblinger på garantien pga slip. og lagde inden da originalfilen på gearkassen igen uden at det blev bemærket.
Jeg var faktisk slet ikke klar over at man kan købe en flasher fra TVS. Det er sgu en smart løsning.

Diviability software øger ikke det originale koblingstryk og giver derfor ikke en mindre risiko for glidende koblinger end standardsoftwaren. Personligt ville jeg aldrig vælge den version til DQ200 gearkassen. Hvis man ikke har tænkt sig at tune sin motor, så tænker jeg at drivability vil være en lækker løsning til de øvrige DSG-gearkasser.
Da jeg fik lagt programmet ind, fik jeg at vide at programmet ville afhjælpe koblings slip hvilket også beskrives i deres brochure som ( fix for bouncing rpm needle/improved clutch pressure ) kan godt se der på stage 2 er max tryk på koblingen. Det er jeg dog heller ikke meget for da jeg tænker der er risiko for at det kan føre til andre problemer i længden.
Senest rettet af lamia 24. aug 2019, 18:15, rettet i alt 1 gang.
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af vartaz » 24. aug 2019, 18:11

Konstruktions fejlen i dq200 er nok svær at løse bare via firmware...
These users thanked the author vartaz for the post (total 2):
i-sclaussor

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 02:37

vartaz skrev:
24. aug 2019, 18:11
Konstruktions fejlen i dq200 er nok svær at løse bare via firmware...
Hvad er det for en konstruktionsfejl? Er du sikker på at de gearkasser der opstår fejl på ikke skyldes softwaren?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 02:46

lamia skrev:
24. aug 2019, 17:58
Da jeg fik lagt programmet ind, fik jeg at vide at programmet ville afhjælpe koblings slip hvilket også beskrives i deres brochure som ( fix for bouncing rpm needle/improved clutch pressure ) kan godt se der på stage 2 er max tryk på koblingen. Det er jeg dog heller ikke meget for da jeg tænker der er risiko for at det kan føre til andre problemer i længden.
Jeg tror du er blevet fejlinformeret. Ifølge dette skema fra TVS er Stage 3 og 4 rated til flere Nm, så de må køre med højere tryk.

Drivability softwaren kører ikke med højere maks koblingstryk. Det er ifølge skemaet blot ændrede skiftemønstre og en anden styring af koblingerne. Det er først ved Stage 2 og højere at det maksimale koblingstryk øges.

Billede
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 26. aug 2019, 06:09

GranTurismo skrev:
26. aug 2019, 02:37
vartaz skrev:
24. aug 2019, 18:11
Konstruktions fejlen i dq200 er nok svær at løse bare via firmware...
Hvad er det for en konstruktionsfejl? Er du sikker på at de gearkasser der opstår fejl på ikke skyldes softwaren?
Det må så være den fejl, der har fået flere brugere her i tråden til at sælge deres bil (de fleste med tab).

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 26. aug 2019, 06:29

Da jeg fik lagt software ind i marts 2018, blev der taget udgangspunkt i brochuren fra tvs. Hvor der på side 1 står at deres standdard program har fix for bunching rpm needle/improved clutch control.

Stage 2 går som jeg kan se det ind under performance options.

Jeg har dog en fornemmelse af at de fleste som har fået tvs software kører rundt med drivability software som jeg gør. hvilket helt klart også har forbedret gearskift m.m. Men for mit vedkommende ikke forhindrede koblings slip.
Spørgsmålet er så om det ene og alene er det øgede max tryk på koblinger som gør forskellen ifht slip, i så fald må der jo være en grund til at vw ikke vil øge trykket.
http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq200.html
Vedhæftede filer
27D0AA36-002F-4AAB-9693-27DECE2E433C.png
27D0AA36-002F-4AAB-9693-27DECE2E433C.png (812.46 KiB) Vist 5444 gange
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 26. aug 2019, 12:26

lamia skrev:
26. aug 2019, 06:29
Da jeg fik lagt software ind i marts 2018, blev der taget udgangspunkt i brochuren fra tvs. Hvor der på side 1 står at deres standdard program har fix for bunching rpm needle/improved clutch control.

Stage 2 går som jeg kan se det ind under performance options.

Jeg har dog en fornemmelse af at de fleste som har fået tvs software kører rundt med drivability software som jeg gør. hvilket helt klart også har forbedret gearskift m.m. Men for mit vedkommende ikke forhindrede koblings slip.
Spørgsmålet er så om det ene og alene er det øgede max tryk på koblinger som gør forskellen ifht slip, i så fald må der jo være en grund til at vw ikke vil øge trykket.
http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq200.html
Jeg valgte selv Stage 2* fordi jeg er en af de 30-40 stykker (eller hvor mange der reelt set har været ramt i denne tråd på 120 sider) ramt af glidende koblinger. Derfor valgte jeg da garantien udløb at jeg hellere vil betale for nye trækaksler eller hvad der ellers kan bukke under på drivlinjen, end at skulle stå med en stor regning for nye koblinger.

Ja Stage 2* går ind under performance options, da programmet er designet til at øge det maksimale moment som de mener gearkassen kan håndtere. Da min motor som standard er blevet rullet til 260-270 Nm turde jeg ikke vælge drivability som ikke er opgivet til at kunne holde til mere end de originale 250 Nm.

Jeg er da nysgerrig efter om din gled i koblingerne inden du fik lagt TVS i eller om det blot var for at få de ændrede skiftemønstre?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Transmission"