DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KBoesen » 5. aug 2019, 20:23

Lige en kort opfølgning mere ovenpå overstående tanker fra mig af.

Ud af de i alt 827 biler vi har på auktion LIGE NU, falder de 48 af dem i kategorien VAG med autogear.
Ud af dem er 16 af bilerne med DQ200 gearkasse.
Her er kun én af bilerne (En G5 122hk TSI, kørt 133.000 km) noteret med gearkasse problemer, som er oplyst af kunden til sælgeren. Dog kan sælgeren ikke mærke bilen gør noget unormalt. Han har dog noteret det, for at være på den sikre side overfor køber af bilen.

Jeg vil godt lige følge lidt mere med i denne problematik, så jeg forsøger lige at komme med en opdatering igen om et par ugers tid. :-)
These users thanked the author KBoesen for the post:
GranTurismo
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 5. aug 2019, 20:39

KBoesen skrev:
5. aug 2019, 20:23
Lige en kort opfølgning mere ovenpå overstående tanker fra mig af.

Ud af de i alt 827 biler vi har på auktion LIGE NU, falder de 48 af dem i kategorien VAG med autogear.
Ud af dem er 16 af bilerne med DQ200 gearkasse.
Her er kun én af bilerne (En G5 122hk TSI, kørt 133.000 km) noteret med gearkasse problemer, som er oplyst af kunden til sælgeren. Dog kan sælgeren ikke mærke bilen gør noget unormalt. Han har dog noteret det, for at være på den sikre side overfor køber af bilen.

Jeg vil godt lige følge lidt mere med i denne problematik, så jeg forsøger lige at komme med en opdatering igen om et par ugers tid. :-)
Jeg forstår ikke helt pointen med dit indlæg. Problemet er reelt. Hvis man ikke selv har problemet, det gør det ikke mindre og egentlig blot en rød klud i ansigtet på de ejere der døjer.

Det jeg er enig i er dem der klager over den skifter for tidligt op i gear/kører med for lave rpm. Det er ikke en fejl og bør holdes ude af denne tråd. Det kunne man have fanget ved prøvekørsel. Det er lavet i økonomiens ånd.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 5. aug 2019, 20:55

claussor skrev:
5. aug 2019, 20:39
KBoesen skrev:
5. aug 2019, 20:23
Lige en kort opfølgning mere ovenpå overstående tanker fra mig af.

Ud af de i alt 827 biler vi har på auktion LIGE NU, falder de 48 af dem i kategorien VAG med autogear.
Ud af dem er 16 af bilerne med DQ200 gearkasse.
Her er kun én af bilerne (En G5 122hk TSI, kørt 133.000 km) noteret med gearkasse problemer, som er oplyst af kunden til sælgeren. Dog kan sælgeren ikke mærke bilen gør noget unormalt. Han har dog noteret det, for at være på den sikre side overfor køber af bilen.

Jeg vil godt lige følge lidt mere med i denne problematik, så jeg forsøger lige at komme med en opdatering igen om et par ugers tid. :-)
Jeg forstår ikke helt pointen med dit indlæg. Problemet er reelt. Hvis man ikke selv har problemet, det gør det ikke mindre og egentlig blot en rød klud i ansigtet på de ejere der døjer.

Det jeg er enig i er dem der klager over den skifter for tidligt op i gear/kører med for lave rpm. Det er ikke en fejl og bør holdes ude af denne tråd. Det kunne man have fanget ved prøvekørsel. Det er lavet i økonomiens ånd.
Jeg forstår godt pointen, hvor mange gange er der blevet spurgt i denne tråd hvor stor procent del af bilerne med DQ200 som har problemet? KBoesen har som udgangspunkt (lyder det til), en hvis mængde biler ind over, ergo har vi da i det mindste en form for statistisk grundlag for hvor mange der har problemet.

Det hjælper ikke dem som har problemer, men det hjælper dem, som overvejer at købe en bil med DQ200, læser man den her tråd er det kun dem med problemer man hører fra, ikke dem hvor der ikke er problemer, eller hvor det ikke generer.
These users thanked the author martinta for the post:
GranTurismo

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KBoesen » 5. aug 2019, 21:00

claussor skrev:
5. aug 2019, 20:39
Jeg forstår ikke helt pointen med dit indlæg. Problemet er reelt. Hvis man ikke selv har problemet, det gør det ikke mindre og egentlig blot en rød klud i ansigtet på de ejere der døjer.
Min pointe er, at jeg sidder med fornemmelsen af at nogle folk herinde, dødsdømmer deres gearkasse, på baggrund af egenskaber som gearkassen langt henad vejen er konstrueret med.
Dermed ikke sagt at den skal glide, for selvfølgelig skal den ikke det, men de små "ryk/glid" osv mange folk oplever, er måske langt henad bare sådan den skal køre og er konstrueret.

Og den pointe bliver lidt understreget af Danmarks professionelle bilforhandlere, forstået på den måde, at det ville være noget vi oplevede væsentligt større bevågenhed på, både fra sælger og køber, hvis det vitterligt var noget man var så bange for.

Det er det fx. med kæde problematikken på de gamle 1,2 og 1,4 TSI maskiner, som i min optik er væsentligt mere udbredt.
These users thanked the author KBoesen for the post:
GranTurismo
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 5. aug 2019, 22:31

Hvad siger ekspertpanelet til dette så?



Det skulle forestille at være en jævn acceleration - dette ses på speedometeret. Men læg mærke til omdrejningstælleren og gæt, hvilket gear den især er underlig i. Jeg har her til aften kontaktet Skoda Viborg og jeg er meget spændt på at høre, hvad de synes.
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 5. aug 2019, 23:37

Soil skrev:
5. aug 2019, 22:31
Hvad siger ekspertpanelet til dette så?



Det skulle forestille at være en jævn acceleration - dette ses på speedometeret. Men læg mærke til omdrejningstælleren og gæt, hvilket gear den især er underlig i. Jeg har her til aften kontaktet Skoda Viborg og jeg er meget spændt på at høre, hvad de synes.
Ja den glider helt uden tvivl. Men det er ikke nær så slemt som flere andre eksempler i tråden. Så der er måske håb for at koblingerne ikke har nået at blive (for) slidte.

Hvor gammel er bilen? (tænker om der er garanti lang tid endnu - for ellers ville jeg hoppe på tredjepartssoftware til den)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 6. aug 2019, 02:46

Så er vi igen ude i hvem har kørt flest biler der enten skaber sig eller bare er perfekte og vi er mange i de forskellige lejre. Det mudrer bare billedet endnu mere. Tråden har efterhånden nået et sted hvor kun de nye tilfælde tropper op noget som var gavnligt for diskussionen efter min mening. Men sådan er vi så forskellige:)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 6. aug 2019, 10:36

Soil skrev:
5. aug 2019, 22:31
Hvad siger ekspertpanelet til dette så?



Det skulle forestille at være en jævn acceleration - dette ses på speedometeret. Men læg mærke til omdrejningstælleren og gæt, hvilket gear den især er underlig i. Jeg har her til aften kontaktet Skoda Viborg og jeg er meget spændt på at høre, hvad de synes.
Din opfører sig ligesom min tidligere B8 gjorde. Til sidst hoppede nålen også op og ned ved konstant hastighed (f.eks 90 km/t) og hele bilen rystede.
Beskeden var, at alt var som det skulle være - altså serie standard.

Måtte bare indse, at VW's serie standard ikke matcher mine forventninger, så den blev solgt.
These users thanked the author i-s for the post:
claussor
/Søren.

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 6. aug 2019, 15:07

GranTurismo skrev:
5. aug 2019, 23:37
Soil skrev:
5. aug 2019, 22:31
Hvad siger ekspertpanelet til dette så?



Det skulle forestille at være en jævn acceleration - dette ses på speedometeret. Men læg mærke til omdrejningstælleren og gæt, hvilket gear den især er underlig i. Jeg har her til aften kontaktet Skoda Viborg og jeg er meget spændt på at høre, hvad de synes.
Ja den glider helt uden tvivl. Men det er ikke nær så slemt som flere andre eksempler i tråden. Så der er måske håb for at koblingerne ikke har nået at blive (for) slidte.

Hvor gammel er bilen? (tænker om der er garanti lang tid endnu - for ellers ville jeg hoppe på tredjepartssoftware til den)
Den er fra Oktober 2017, så der er fortsat garanti. Heldigvis. Den har gået ca. 45000.
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 6. aug 2019, 16:13

Soil skrev:
6. aug 2019, 15:07
GranTurismo skrev:
5. aug 2019, 23:37
Soil skrev:
5. aug 2019, 22:31
Hvad siger ekspertpanelet til dette så?



Det skulle forestille at være en jævn acceleration - dette ses på speedometeret. Men læg mærke til omdrejningstælleren og gæt, hvilket gear den især er underlig i. Jeg har her til aften kontaktet Skoda Viborg og jeg er meget spændt på at høre, hvad de synes.
Ja den glider helt uden tvivl. Men det er ikke nær så slemt som flere andre eksempler i tråden. Så der er måske håb for at koblingerne ikke har nået at blive (for) slidte.

Hvor gammel er bilen? (tænker om der er garanti lang tid endnu - for ellers ville jeg hoppe på tredjepartssoftware til den)
Den er fra Oktober 2017, så der er fortsat garanti. Heldigvis. Den har gået ca. 45000.
Men hvad skal de gøre ved den når det er seriestandard?

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 6. aug 2019, 16:44

Den skal da bare køre, som den gjorde, da jeg købte den - i min verden. Jeg købte ikke en bil, som især i 5. gear, skulle stige 250 omdrejninger af gangen. Det er min forventning.
Hvis de siger, det er seriestandard, må jeg jo søge assistance ad andre veje - men Skoda skal have lov til selv at handle på mit problem først.
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KBoesen » 6. aug 2019, 20:21

Soil skrev:
5. aug 2019, 22:31
Hvad siger ekspertpanelet til dette så?
Kan du provokere den til at gøre det, hvor alt er lidt mere gennemvarmt, altså hvor bilen har kørt mere end 10 km? :)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 6. aug 2019, 20:24

KBoesen skrev:
6. aug 2019, 20:21
Soil skrev:
5. aug 2019, 22:31
Hvad siger ekspertpanelet til dette så?
Kan du provokere den til at gøre det, hvor alt er lidt mere gennemvarmt, altså hvor bilen har kørt mere end 10 km? :)
Jeg kan ikke provokere den til at gøre det, da den ikke gør det konsekvent, men ja, jeg synes også jeg oplever det, når den er driftsvarm. Hvad tænker du? :)
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KBoesen » 6. aug 2019, 20:50

Soil skrev:
6. aug 2019, 20:24
Jeg kan ikke provokere den til at gøre det, da den ikke gør det konsekvent, men ja, jeg synes også jeg oplever det, når den er driftsvarm. Hvad tænker du? :)
Tænker på det med kondens på koblingsplader, som selvfølgelig forsvinder, når det hele er varmt og har været lidt hårdt belastet. :-)

Og kan desværre ingenting høre på din video, for en ting er hvad øjet ser, noget andet er hvad der opleves.

Min omdrejningstæller i min Superb er nemlig også sygt ustabil, men intet at mærke i praksis.
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 7. aug 2019, 16:28

Til orientering er jeg blevet ringet op af Skoda i dag, som vil have bilen ind og lave en udmåling, som deres tekniske afdeling skal se nærmere på. Det ville tage ~1 time og det var lige meget, om bilen var kold eller varm.

Nogen der har gennemgået samme skridt? :D
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 7. aug 2019, 17:45

Soil skrev:
7. aug 2019, 16:28
Til orientering er jeg blevet ringet op af Skoda i dag, som vil have bilen ind og lave en udmåling, som deres tekniske afdeling skal se nærmere på. Det ville tage ~1 time og det var lige meget, om bilen var kold eller varm.

Nogen der har gennemgået samme skridt? :D
Jeg prøvede noget lignende på min gamle Golf. Men den bør jo være kold når de måler. Forudsat den glider når den er kold.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 7. aug 2019, 17:59

Soil skrev:
7. aug 2019, 16:28
Til orientering er jeg blevet ringet op af Skoda i dag, som vil have bilen ind og lave en udmåling, som deres tekniske afdeling skal se nærmere på. Det ville tage ~1 time og det var lige meget, om bilen var kold eller varm.

Nogen der har gennemgået samme skridt? :D
Jeps. Når du henter den, så får du at vide der ingen fejl er konstateret + de har grundjusteret gearkassen. Som regel kommer de også med en hentydning om, at det ikke vil være nogen skade at køre lidt friskt en gang imellem. Case closed.
These users thanked the author i-s for the post:
Sunny
/Søren.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 8. aug 2019, 14:05

Soil skrev:
7. aug 2019, 16:28
Til orientering er jeg blevet ringet op af Skoda i dag, som vil have bilen ind og lave en udmåling, som deres tekniske afdeling skal se nærmere på. Det ville tage ~1 time og det var lige meget, om bilen var kold eller varm.

Nogen der har gennemgået samme skridt? :D
Ja dog ved VW.

Jeg insisterede på at de testede den på kolde koblinger og det accepterede de. Jeg afleverede den inden lukketid og de testede den næste morgen.

De anerkendte at den gled og grundjusterede den som første trin i deres standardprocedure. Det afhjalp problemet og den har ikke gledet siden.

Nu er garantien så udløbet og jeg har valgt at få installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk for at reducere chancen for glidende koblinger. Det har jeg ikke fortrudt. Nu bruger den 1. gear som et regulært gear og den kører en anelse længere ud i gearene, så den ikke sejtrækker så meget. En sidegevinst er at den går op mod 2 km længere på literen ved bykørsel.

Jeg er super glad for min DQ200
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 3):
Sunnypomfritkws
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Soil
Nyt medlem
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. jan 2011, 19:03
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Soil » 8. aug 2019, 17:06

GranTurismo skrev:
8. aug 2019, 14:05
Soil skrev:
7. aug 2019, 16:28
Til orientering er jeg blevet ringet op af Skoda i dag, som vil have bilen ind og lave en udmåling, som deres tekniske afdeling skal se nærmere på. Det ville tage ~1 time og det var lige meget, om bilen var kold eller varm.

Nogen der har gennemgået samme skridt? :D
Ja dog ved VW.

Jeg insisterede på at de testede den på kolde koblinger og det accepterede de. Jeg afleverede den inden lukketid og de testede den næste morgen.

De anerkendte at den gled og grundjusterede den som første trin i deres standardprocedure. Det afhjalp problemet og den har ikke gledet siden.

Nu er garantien så udløbet og jeg har valgt at få installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk for at reducere chancen for glidende koblinger. Det har jeg ikke fortrudt. Nu bruger den 1. gear som et regulært gear og den kører en anelse længere ud i gearene, så den ikke sejtrækker så meget. En sidegevinst er at den går op mod 2 km længere på literen ved bykørsel.

Jeg er super glad for min DQ200
Jeg håber, jeg kan opnå cirka samme resultat. Er det TVS, du har brugt? Det overvejer jeg nemlig kraftigt, hvis det kan betale sig....
Nu: Skoda Octavia 1.4 TSI Style Combi
Tidligere: Seat Leon 1.4 TSI

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af KBoesen » 8. aug 2019, 20:32

i-s skrev:
7. aug 2019, 17:59
Jeps. Når du henter den, så får du at vide der ingen fejl er konstateret + de har grundjusteret gearkassen. Som regel kommer de også med en hentydning om, at det ikke vil være nogen skade at køre lidt friskt en gang imellem. Case closed.
Det er vel i princippet også ligesom et sæt bremser - Får de ikke nogle klø engang imellem, kommer der stille og roligt en rigtig træls "hinde" på dem, som gør dem rigtig træls.

Tænker det er langt henad vejen på samme måde med en tørplade kobling, som der kommer kondens på, og hvis den ikke køres af hver gang, kommer der nok også en træls hinde, som er svær at komme af med.

Blot en tanke. :? :)
These users thanked the author KBoesen for the post:
GranTurismo
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 8. aug 2019, 21:31

Soil skrev:
8. aug 2019, 17:06
Jeg håber, jeg kan opnå cirka samme resultat. Er det TVS, du har brugt? Det overvejer jeg nemlig kraftigt, hvis det kan betale sig....
Ja det er TVS stage 2* software jeg kører med. De lover den kan holde til 350 Nm på standardkoblinger med stage 2*

Min er iøvrigt også en 1,4 TSI.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 8. aug 2019, 21:49

Det er så latterlig en undskyldning at det er kondens eller rust. Når de grundjusterer så virker det typisk de første 500-1000 km. Og så glider det igen. Gearkassen kører sikkert med højt pres på systemet og så stille og roligt falder den tilbage til det naturlige pres og så glider det igen. Kondens/Rust er bare en undskyldning for sandheden nemlig det er en dårlig konstruktion.

Som tidligere nævnt pre 2013 glider de ikke. Til gengæld slides koblinger hurtigere. Pest eller kolera.

I stedet for at betale for de maps der øger presset (og slider ekstra) kan man bare købe en obdeleven og lave en grundjustering efter behov.
These users thanked the author claussor for the post:
madsobh

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 8. aug 2019, 23:17

claussor skrev:
8. aug 2019, 21:49
I stedet for at betale for de maps der øger presset (og slider ekstra) kan man bare købe en obdeleven og lave en grundjustering efter behov.
Det kunne man godt ja. Men så får man ikke glæde af de ændrede skiftemønstre.

Man kan også få tredjepartssoftware som ikke kører med øget koblingstryk, så man får de bedre skiftemønstre uden at det teoretisk skulle slide mere på resten af drivlinjen. F.eks., TVS "Drivability software".
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 9. aug 2019, 05:11

GranTurismo skrev:
8. aug 2019, 23:17
claussor skrev:
8. aug 2019, 21:49
I stedet for at betale for de maps der øger presset (og slider ekstra) kan man bare købe en obdeleven og lave en grundjustering efter behov.
Det kunne man godt ja. Men så får man ikke glæde af de ændrede skiftemønstre.

Man kan også få tredjepartssoftware som ikke kører med øget koblingstryk, så man får de bedre skiftemønstre uden at det teoretisk skulle slide mere på resten af drivlinjen. F.eks., TVS "Drivability software".
Enig.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 9. aug 2019, 10:08

claussor skrev:
8. aug 2019, 21:49
Det er så latterlig en undskyldning at det er kondens eller rust. Når de grundjusterer så virker det typisk de første 500-1000 km. Og så glider det igen. Gearkassen kører sikkert med højt pres på systemet og så stille og roligt falder den tilbage til det naturlige pres og så glider det igen. Kondens/Rust er bare en undskyldning for sandheden nemlig det er en dårlig konstruktion.

Som tidligere nævnt pre 2013 glider de ikke. Til gengæld slides koblinger hurtigere. Pest eller kolera.

I stedet for at betale for de maps der øger presset (og slider ekstra) kan man bare købe en obdeleven og lave en grundjustering efter behov.
De sidste 15.000 km jeg havde min hjalp grundjustering ikke en prut.
Det eneste der hjalp lidt var at holde stille først i D og derefter i R, hvor man holder bremsen med venstre fod og giver gas med højre indtil det dufter af brændt kobling. Hvis jeg gjorde det en gang i ugen, så kunne det holdes nede, men opgav efter 3'ede omgang ... det virker simpelhen ikke sundt og det er da en total latterlig konstruktion der skal brændes af hele tiden for at virke.
These users thanked the author i-s for the post:
claussor
/Søren.

Brugeravatar
MarJen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. aug 2019, 15:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af MarJen » 13. aug 2019, 15:34

Hej, det er min første post i VAG-cars forum.

Jeg har nu læst rigtig mange af de 116 sider angående DSG DQ200 gearkassen, samt den nyoprettet tråd.

I går på vej hjem fra lufthavnen fik jeg melding ""Gearbox malfunction you can continue driving". Samtidigt ville bilen hverken køre videre i D/S eller R. Den tog max. omkring 2000 omdr. og rørte sig ikke. I neutral kunne den tage alle omdr.
Jeg har fået vejhjælpen til at køre bilen til Skorstensgaard i Ballerup hvor de har lovet at se på den snarest (har dog endnu ikke hørt noget).

Bilen er 2013 Audi A3 Sportback 1.8 TFSI, og som jeg kunne læse udefra tråden har en tilbøjelighed til at få problemer med netop gearkassen. Det skal siges at jeg kun få gange har mærket "hak" mellem 1-2 eller 2-3 gear, mest lige efter bilen har stået lidt stille.

Mit spørgsmål er hvorvidt man kan få kulance eller noget andet hjælp i tilfælde af at gearkassen/mechatronic skal udskiftes, samt nogle råd fra folk som har prøvet at stå i samme situationen.

Håber der er nogle der kan hjælpe med nogle råd, hilsen Martin.
2013 Audi A3 Sportback 1.8 TFSI

Phosphor
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 3. dec 2012, 16:21
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Phosphor » 13. aug 2019, 16:21

Hej.
Jeg tror ikke du skal regne med kulance når bilen er kørt til Skorstensgård!
Kulance er noget VW giver til faste kunder i butikken.
These users thanked the author Phosphor for the post:
HansH

FrederikHansen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 25. jul 2014, 10:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af FrederikHansen » 13. aug 2019, 18:54

Så længe du har fået den serviceret uautoriserede så er kulance vist en by i rusland, at betale ved kasse 1

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 13. aug 2019, 19:03

MarJen skrev:
13. aug 2019, 15:34
Hej, det er min første post i VAG-cars forum.

Jeg har nu læst rigtig mange af de 116 sider angående DSG DQ200 gearkassen, samt den nyoprettet tråd.

I går på vej hjem fra lufthavnen fik jeg melding ""Gearbox malfunction you can continue driving". Samtidigt ville bilen hverken køre videre i D/S eller R. Den tog max. omkring 2000 omdr. og rørte sig ikke. I neutral kunne den tage alle omdr.
Jeg har fået vejhjælpen til at køre bilen til Skorstensgaard i Ballerup hvor de har lovet at se på den snarest (har dog endnu ikke hørt noget).

Bilen er 2013 Audi A3 Sportback 1.8 TFSI, og som jeg kunne læse udefra tråden har en tilbøjelighed til at få problemer med netop gearkassen. Det skal siges at jeg kun få gange har mærket "hak" mellem 1-2 eller 2-3 gear, mest lige efter bilen har stået lidt stille.

Mit spørgsmål er hvorvidt man kan få kulance eller noget andet hjælp i tilfælde af at gearkassen/mechatronic skal udskiftes, samt nogle råd fra folk som har prøvet at stå i samme situationen.

Håber der er nogle der kan hjælpe med nogle råd, hilsen Martin.
Hvis alle service hidtil er lavet på autoriseret værksted, så kan du måske få kulance. Men så skal den køres til autoriseret værksted istedet for Skorstensgård.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 14. aug 2019, 10:39

GranTurismo skrev:
13. aug 2019, 19:03
MarJen skrev:
13. aug 2019, 15:34
Hej, det er min første post i VAG-cars forum.

Jeg har nu læst rigtig mange af de 116 sider angående DSG DQ200 gearkassen, samt den nyoprettet tråd.

I går på vej hjem fra lufthavnen fik jeg melding ""Gearbox malfunction you can continue driving". Samtidigt ville bilen hverken køre videre i D/S eller R. Den tog max. omkring 2000 omdr. og rørte sig ikke. I neutral kunne den tage alle omdr.
Jeg har fået vejhjælpen til at køre bilen til Skorstensgaard i Ballerup hvor de har lovet at se på den snarest (har dog endnu ikke hørt noget).

Bilen er 2013 Audi A3 Sportback 1.8 TFSI, og som jeg kunne læse udefra tråden har en tilbøjelighed til at få problemer med netop gearkassen. Det skal siges at jeg kun få gange har mærket "hak" mellem 1-2 eller 2-3 gear, mest lige efter bilen har stået lidt stille.

Mit spørgsmål er hvorvidt man kan få kulance eller noget andet hjælp i tilfælde af at gearkassen/mechatronic skal udskiftes, samt nogle råd fra folk som har prøvet at stå i samme situationen.

Håber der er nogle der kan hjælpe med nogle råd, hilsen Martin.
Hvis alle service hidtil er lavet på autoriseret værksted, så kan du måske få kulance. Men så skal den køres til autoriseret værksted istedet for Skorstensgård.
Men kulance på en 6 år gammel bil ..... really ?
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Transmission"