DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af mking » 20. sep 2019, 19:32

Mange tak begge to! Det er ærgerligt, for der er godt nok en prisforskel op til de større motorer. :(

Jeg ved ikke særligt meget om biler, så tør simpelthen ikke at købe en 1,4 tsi og risikere et værre forløb med flere værkstedsbesøg mv.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 20. sep 2019, 22:56

mking skrev:
20. sep 2019, 19:32
Mange tak begge to! Det er ærgerligt, for der er godt nok en prisforskel op til de større motorer. :(

Jeg ved ikke særligt meget om biler, så tør simpelthen ikke at købe en 1,4 tsi og risikere et værre forløb med flere værkstedsbesøg mv.
Jeg kan godt forstå dine betænkeligheder. Men der er dog stadig rigtig mange som er glade for deres gearkasse som har kørt problemfrit i årevis. Se f.eks. denne tråd:

viewtopic.php?f=73&t=146516

Hvis man er opmærksom på problemet og får gjort noget ved det med det samme, så koblingerne ikke når at blive slidte, så ville jeg ikke være så betænkelig. Hvis der er garanti på bilen så ville jeg få den grundjusteret på garantien i første omgang og se om ikke det hjælper. Det gjorde det i mit tilfælde. 15.000 km senere gled den stadig ikke i koblingerne, men for en sikkerheds skyld valgte jeg at få lagt tredjepartssoftware i gearkassen da garantien udløb. Så nu kører den med højere koblingstryk.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 20. sep 2019, 22:58

Ja køb en bil med en problemfyldt gearkasse smid custom software på så det holder (og det er op til debat). Du synes slet ikke det er vanvid at råde folk til sådan noget?

Man kunne også lade helt være og bare gå uden om.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 20. sep 2019, 23:13

claussor skrev:
20. sep 2019, 22:58
Ja køb en bil med en problemfyldt gearkasse smid custom software på så det holder (og det er op til debat). Du synes slet ikke det er vanvid at råde folk til sådan noget?

Man kunne også lade helt være og bare gå uden om.
Nej det synes jeg ikke, for det er den af VAGs DSG-gearkasser som jeg synes skifter bedst og har den blødeste igangsætning.

Så sent som onsdag i sidste uge kørte jeg (igen) en bil med DQ381 og den var akkurat lige så morfar som jeg huskede den. For fanden da, den filer jo mere på koblingen ved igangsætning end de fleste pensionister gør med deres manuelle gearkasse. Det er sgu for meget blød hat til mig. Så skulle jeg engang have en bil med den gearkasse, så blev den 100% sikkert opgraderet til at køre med højere koblingstryk.

Idet mindste har DQ381 separat smøring af Mechatronic ligesom DQ200, så man må formode den holder længere end i DQ250 som ikke har.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Bopjensen » 21. sep 2019, 06:30

Lille smule OT..men
Hvorfor er det altid at det bliver nævnt at DQ250 ikke har seperat olie, og at det er et kæmpe problem.
DQ250 går jo aldrig i stykker mere. Er vel næsten en af de bedste kasser der findes..
These users thanked the author Bopjensen for the post (total 4):
claussorkGlerupMichaelSmedgudhjem

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 21. sep 2019, 08:26

Bopjensen skrev:
21. sep 2019, 06:30
Lille smule OT..men
Hvorfor er det altid at det bliver nævnt at DQ250 ikke har seperat olie, og at det er et kæmpe problem.
DQ250 går jo aldrig i stykker mere. Er vel næsten en af de bedste kasser der findes..
Det nævnes jo tit af samme bruger, så det er ikke det mindste OT...

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 21. sep 2019, 16:45

Bopjensen skrev:
21. sep 2019, 06:30
Lille smule OT..men
Hvorfor er det altid at det bliver nævnt at DQ250 ikke har seperat olie, og at det er et kæmpe problem.
DQ250 går jo aldrig i stykker mere. Er vel næsten en af de bedste kasser der findes..
Kæmpe problem er nok lidt overdrevet. DQ250 skal bare have skiftet olie dobbelt så tit som DQ381 - that's it !
Skifter man iflg de intervaler fabrikken opgiver, så giver det ingen problemer.
/Søren.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af vartaz » 21. sep 2019, 22:42

Det er altid granturismo det skriver det i forsvar af dq200... dq250 har ikke proba trods 1 oliekreds. Den er designet sådan jo og kan holde til det.. der er jo filter på olien. Bare vigtigt den bliver skiftet.
Ang tilkobling så filer min kkk hvis jeg ikke giver nok speeder , giv lidt ekstra granturismo så filer de ikke. Derimod er dq200 som en gokart der laver hjulspin og bare smider koblingen pænt ukomfortabelt... har lige haft den i en uge i helt ny polo

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af vartaz » 21. sep 2019, 22:45

GranTurismo skrev:
20. sep 2019, 23:13
claussor skrev:
20. sep 2019, 22:58
Ja køb en bil med en problemfyldt gearkasse smid custom software på så det holder (og det er op til debat). Du synes slet ikke det er vanvid at råde folk til sådan noget?

Man kunne også lade helt være og bare gå uden om.
Nej det synes jeg ikke, for det er den af VAGs DSG-gearkasser som jeg synes skifter bedst og har den blødeste igangsætning.

Så sent som onsdag i sidste uge kørte jeg (igen) en bil med DQ381 og den var akkurat lige så morfar som jeg huskede den. For fanden da, den filer jo mere på koblingen ved igangsætning end de fleste pensionister gør med deres manuelle gearkasse. Det er sgu for meget blød hat til mig. Så skulle jeg engang have en bil med den gearkasse, så blev den 100% sikkert opgraderet til at køre med højere koblingstryk.

Idet mindste har DQ381 separat smøring af Mechatronic ligesom DQ200, så man må formode den holder længere end i DQ250 som ikke har.


Du modsiger dig selv ? Dq200 er den med blødest igangsætning

Senere skriver du at dq250 er for megrt morfar = endnu blødere ?

Men det passer bare kkke det su skriver. Dq200 smider koblingen som en Brian på 17 år pg laver megs nemt hjulspin osv... ting vælter i bilen pga g kraft.. dq250 we megrt mere komfort.
Skifte mønster i dq200 er møg. Ligesom alle andre dsg, skifter for hurtigt op som medfører brummen motor og ubehag

lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af lamia » 22. sep 2019, 07:47

GranTurismo skrev:
20. sep 2019, 22:56
mking skrev:
20. sep 2019, 19:32
Mange tak begge to! Det er ærgerligt, for der er godt nok en prisforskel op til de større motorer. :(

Jeg ved ikke særligt meget om biler, så tør simpelthen ikke at købe en 1,4 tsi og risikere et værre forløb med flere værkstedsbesøg mv.
Jeg kan godt forstå dine betænkeligheder. Men der er dog stadig rigtig mange som er glade for deres gearkasse som har kørt problemfrit i årevis. Se f.eks. denne tråd:

viewtopic.php?f=73&t=146516

Hvis man er opmærksom på problemet og får gjort noget ved det med det samme, så koblingerne ikke når at blive slidte, så ville jeg ikke være så betænkelig. Hvis der er garanti på bilen så ville jeg få den grundjusteret på garantien i første omgang og se om ikke det hjælper. Det gjorde det i mit tilfælde. 15.000 km senere gled den stadig ikke i koblingerne, men for en sikkerheds skyld valgte jeg at få lagt tredjepartssoftware i gearkassen da garantien udløb. Så nu kører den med højere koblingstryk.
Tror du seriøst at hr og fru danmark, er opmærksomme på problemet før det er for sent, og samtidig går ud og får costumsoftware på bilen. :shock: Langt de fleste ved jo slet ikke at der evt kan opstå problemer, eller hvad de skal kikke efter. Det er det der er det mest groteske i det her. VW mv sælger biler med en gerkasse som er problemfyldt, og vildleder derefter kunderne med seriestandarder mm. Og når så garantien er udløbet står kunderne med håret i postkassen.

Man kan sku da ikke forlange at almindelige mennesker som køber en ny bil skal have indgående tekninske kundskaber i at spotte problemer som måske allerede opstår efter ganske få tusinde km kørsel.
These users thanked the author lamia for the post (total 3):
kGlerupclaussorPMM
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

PMM
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af PMM » 22. sep 2019, 20:54

Det er nemlig lige præcis groteskt! Det er fuldstændig vanvittigt, man kan købe noget af den værdi - og hvor ens muligheder for at "gøre noget" når skidtet ikke virker ordentligt er så ringe, som de er.

Man burde overveje at skrive til "Kontant"...

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 23. sep 2019, 20:31

PMM skrev:
22. sep 2019, 20:54
Det er nemlig lige præcis groteskt! Det er fuldstændig vanvittigt, man kan købe noget af den værdi - og hvor ens muligheder for at "gøre noget" når skidtet ikke virker ordentligt er så ringe, som de er.

Man burde overveje at skrive til "Kontant"...
Gå lige 122 sider tilbage og læs derfra. Når du får læst herop til igen og stadig er frisk og energisk, så skriver du til dem.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Schmidt » 24. sep 2019, 10:21

En herfra?
Beklager hvis den allerede er nævnt :)

https://ekstrabladet.dk/nationen/jan-st ... er/7803954
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 24. sep 2019, 10:55

Schmidt skrev:
24. sep 2019, 10:21
En herfra?
Beklager hvis den allerede er nævnt :)

https://ekstrabladet.dk/nationen/jan-st ... er/7803954
Den er ikke nævnt, men til gengæld mangler der lidt detaljer i den artikel.

Vi får at vide Megatronik er gået. Men hvor langt har bilen kørt?

Seat er citeret for at sige "- Dette gør vi til trods for bilens alder, den høje kilometerstand samt den udløbne ekstra garanti."

Så hvis den har gået 300000 km el. så er det vel ikke længere en kulance sag? Eller relevant i forhold til de problemer folk snakker om her :)
These users thanked the author martinta for the post:
Passatg 3c

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Schmidt » 24. sep 2019, 11:53

martinta skrev:
24. sep 2019, 10:55
Vi får at vide Megatronik er gået. Men hvor langt har bilen kørt?

Seat er citeret for at sige "- Dette gør vi til trods for bilens alder, den høje kilometerstand samt den udløbne ekstra garanti."

Så hvis den har gået 300000 km el. så er det vel ikke længere en kulance sag? Eller relevant i forhold til de problemer folk snakker om her :)
Enig, det er helt klart interessant at vide, det kan ændre sagen meget :)
Tænkte at der var igen herinde der måske havde kendskab til netop denne sag :)
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af jan67 » 24. sep 2019, 17:59

jeg har lige fået skiftet mecatronic på DQ200. bilen er fra 2012 og har kørt 245.000 km jeg tænker at den må regnes som en slid del, måske lidt dyr slid del. jeg kunne høre at der var noget galt i mecatronicen, det lød som elektriske gnister og det har også vist sig at printet var færdigt, muligvis pga. forkert olie tidligere, dette skal jeg ikke kunne sige.

Jan
Senest rettet af jan67 24. sep 2019, 18:40, rettet i alt 1 gang.
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 24. sep 2019, 18:16

jan67 skrev:
24. sep 2019, 17:59
jeg har lige fået skiftet mecatronic på DQ200. bilen er fra 2012 og har kørt 245.000 km jeg tænker at dem må regnes som en slid del, måske lidt dyr slid del. jeg kunne høre at der var noget galt i mecatronicen, det løb som elektriske gnister og det har også vist sig at printet var færdige, muligvis pga. forkert olie tidligere, dette skal jeg ikke kunne sige.

Jan
Det synes jeg er OK. Det er nok hvad man kan forvente.
/Søren.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 26. sep 2019, 21:33

Blot en opdatering

https://ekstrabladet.dk/nationen/fik-pi ... 00/7806275

Den havde gået 150.000 km

Shadonis67
Helt nyt medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. mar 2011, 07:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Shadonis67 » 27. sep 2019, 10:59

sry
Senest rettet af Shadonis67 27. sep 2019, 11:07, rettet i alt 1 gang.
2019 VW Passat 1.5 tsi ACT EVO DSG7 Comfortline Premium sedan

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 27. sep 2019, 11:02

Shadonis67 skrev:
27. sep 2019, 10:59
Hej

Min VW pusher havde møde med VW sidste fredag vedr. gliden/hakken/hoppen ved "kold start" på 1.5 TSI DSG7 , som jeg tidligere beskrevet og at den nyest motorstyrings software fra Juni ikke virkede mere end et par dage og så var problemet der igen, har så gået og ventet på svar/afgørelsen fra VW og der er åbenbart ikke noget nyt om en evt. software, men at man/jeg kan få udmålt loggen for kobling/gaerskift om det fungere eller der er/har været "fejl" på udkoblinger og de skrev så også at det i tilfælde har resulteret i udskiftning af kobling.
Så jeg har fået en tid for "udmåling" og i samme forbindelse er FDM med på sidelinjen da jeg lavede den første reklamation vedr. hakken/nøkken/hoppen allerede en måned efter jeg havde købt bilen (fra ny) og der nu snart er gået 8 måneder uden udbedring af fejlen, blev ringet op af FDM i går at hvis ikke der sker noget denne gang vil juristerne gerne starte en sag, men kræver så jeg kan dokumentere forløbet, mail korrespondance, slutseddel m.m. da det lyder sig i købeloven at fejl skal udbedres inden for rimelig tid og hvis man reklamere inden 2 måneder efter købet træder der også lidt andre regler ind....ved ikke, ved kun min tålmodighed er ved at smutte :) men er jo glad for bilen og "kun" et problem ind til den er varm
Hmm... forkert tråd ?

Dét du beskriver, lyder umiddelbart mere til at falde ind under dette : viewtopic.php?f=70&t=144613
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

steffenchristensen
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 15. mar 2014, 17:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af steffenchristensen » 30. sep 2019, 09:58

Jeg skal ud og kigge på en Golf VII stationcar 1,6 TDI BMT fra marts 2014 med DSG7.. Er det den berygtede gearkasse, og hvad bør jeg holde øje med når jeg testkøre bilen? Hvordan finder jeg nemmest ud af om den har gearkasse problemet? :?: Den har kørt 118.000

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 30. sep 2019, 10:03

steffeen skrev:
30. sep 2019, 09:58
Jeg skal ud og kigge på en Golf VII stationcar 1,6 TDI BMT fra marts 2014 med DSG7.. Er det den berygtede gearkasse, og hvad bør jeg holde øje med når jeg testkøre bilen? Hvordan finder jeg nemmest ud af om den har gearkasse problemet? :?: Den har kørt 118.000
1. Ja.

2. Sæt den i manuel i 3., 4. eller 5. gear. Stabilisér farten med moderate omdrejninger (1400'ish), og tryk derefter sømmet i bund, og kig på omdr.tælleren. Nålen bør bevæge sig opad i en jævn, flydende bevægelse. Hvis den glider, er du ikke i tvivl - så farer nålen pludselig et par hundrede o/m op, for omgående at falde ned igen, og derefter fortsætte sin bevægelse opad. Dette sker formodentlig flere gange under accelerationen, hvis den har problemet. Som oftest er problemet mest udtalt lige efter start, men på biler der er "ramt" kan det sagtens også fremprovokeres ved drifttemp.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
steffenchristensenSunny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

steffenchristensen
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 15. mar 2014, 17:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af steffenchristensen » 30. sep 2019, 10:05

HansH skrev:
30. sep 2019, 10:03
steffeen skrev:
30. sep 2019, 09:58
Jeg skal ud og kigge på en Golf VII stationcar 1,6 TDI BMT fra marts 2014 med DSG7.. Er det den berygtede gearkasse, og hvad bør jeg holde øje med når jeg testkøre bilen? Hvordan finder jeg nemmest ud af om den har gearkasse problemet? :?: Den har kørt 118.000
1. Ja.

2. Sæt den i manuel i 3., 4. eller 5. gear. Stabilisér farten med moderate omdrejninger (1400'ish), og tryk derefter sømmet i bund, og kig på omdr.tælleren. Nålen bør bevæge sig opad i en jævn, flydende bevægelse. Hvis den glider, er du ikke i tvivl - så farer nålen pludselig et par hundrede o/m op, for omgående at falde ned igen, og derefter fortsætte sin bevægelse opad. Dette sker formodentlig flere gange under accelerationen, hvis den har problemet. Som oftest er problemet mest udtalt lige efter start, men på biler der er "ramt" kan det sagtens også fremprovokeres ved drifttemp.
Tak for svaret hans! Jeg må ud og prøve om jeg kan fremprovokere en glidning :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 30. sep 2019, 10:16

steffeen skrev:
30. sep 2019, 10:05
... Jeg må ud og prøve om jeg kan fremprovokere en glidning :)
.. som man siger! 8-)
These users thanked the author HansH for the post:
steffenchristensen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 30. sep 2019, 17:13

steffeen skrev:
30. sep 2019, 10:05
HansH skrev:
30. sep 2019, 10:03
steffeen skrev:
30. sep 2019, 09:58
Jeg skal ud og kigge på en Golf VII stationcar 1,6 TDI BMT fra marts 2014 med DSG7.. Er det den berygtede gearkasse, og hvad bør jeg holde øje med når jeg testkøre bilen? Hvordan finder jeg nemmest ud af om den har gearkasse problemet? :?: Den har kørt 118.000
1. Ja.

2. Sæt den i manuel i 3., 4. eller 5. gear. Stabilisér farten med moderate omdrejninger (1400'ish), og tryk derefter sømmet i bund, og kig på omdr.tælleren. Nålen bør bevæge sig opad i en jævn, flydende bevægelse. Hvis den glider, er du ikke i tvivl - så farer nålen pludselig et par hundrede o/m op, for omgående at falde ned igen, og derefter fortsætte sin bevægelse opad. Dette sker formodentlig flere gange under accelerationen, hvis den har problemet. Som oftest er problemet mest udtalt lige efter start, men på biler der er "ramt" kan det sagtens også fremprovokeres ved drifttemp.
Tak for svaret hans! Jeg må ud og prøve om jeg kan fremprovokere en glidning :)
Sørg for at prøve både kold og varm.
/Søren.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 4. okt 2019, 19:43

De af jer som har FDM bør læse motor side 62 den her gang, FDM skriver en spalte om problemet.

Dog skriver de at problemet er begrænset til bilister som kører økonomisk.

Vil ikke ligge spalten op her, da det sikkert bryder alt mulig copyright ting.

Overskriften er:
"DSG-gear driller økobilister."

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 4. okt 2019, 21:40

martinta skrev:
4. okt 2019, 19:43
De af jer som har FDM bør læse motor side 62 den her gang, FDM skriver en spalte om problemet.

Dog skriver de at problemet er begrænset til bilister som kører økonomisk.

Vil ikke ligge spalten op her, da det sikkert bryder alt mulig copyright ting.

Overskriften er:
"DSG-gear driller økobilister."
Den forklaring fik jeg også en gang hos VW. Kan hverken be eller afkræfte det er sandt.
Men jeg spurgte dem så om de ville give mig på skrift, at bilen ikke kunne holde til køre de km/l, som den er opgivet til ? - for det giver jo heller ingen mening. Det ville de så ikke ...
/Søren.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 5. okt 2019, 02:58

i-s skrev:
4. okt 2019, 21:40
martinta skrev:
4. okt 2019, 19:43
De af jer som har FDM bør læse motor side 62 den her gang, FDM skriver en spalte om problemet.

Dog skriver de at problemet er begrænset til bilister som kører økonomisk.

Vil ikke ligge spalten op her, da det sikkert bryder alt mulig copyright ting.

Overskriften er:
"DSG-gear driller økobilister."
Den forklaring fik jeg også en gang hos VW. Kan hverken be eller afkræfte det er sandt.
Men jeg spurgte dem så om de ville give mig på skrift, at bilen ikke kunne holde til køre de km/l, som den er opgivet til ? - for det giver jo heller ingen mening. Det ville de så ikke ...

Hvad er definitionen på økobilister? Som MadsOBH skrev engang, så er DQ200 nærmest beregnet til at køre motorvej, og ikke i by. Endnu en syg historie som bekræfter at den gearkasse er svag.
These users thanked the author King_Neumann for the post:
i-s

Brugeravatar
Lasset
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 2. sep 2010, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Lasset » 5. okt 2019, 19:03

Observerede den anden dag, at min Touran hoppede i omdrejningerne ved kørsel i 3. gear. Den gjorde det flere gange. Har ikke bemærket problemet tidligere.

Bilen er en model 2018 og har gået ca. 35k km. Tilkøbt 4års garanti.
Tidligere ejer fik skiftet både gearkasse og kobling før den havde gået 4k km...

Skal jeg gøre værkstedet opmærksomme på problemet eller er det bare at vente indtil det bliver helt skidt?

Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk


martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 5. okt 2019, 19:34

King_Neumann skrev:
5. okt 2019, 02:58
i-s skrev:
4. okt 2019, 21:40
martinta skrev:
4. okt 2019, 19:43
De af jer som har FDM bør læse motor side 62 den her gang, FDM skriver en spalte om problemet.

Dog skriver de at problemet er begrænset til bilister som kører økonomisk.

Vil ikke ligge spalten op her, da det sikkert bryder alt mulig copyright ting.

Overskriften er:
"DSG-gear driller økobilister."
Den forklaring fik jeg også en gang hos VW. Kan hverken be eller afkræfte det er sandt.
Men jeg spurgte dem så om de ville give mig på skrift, at bilen ikke kunne holde til køre de km/l, som den er opgivet til ? - for det giver jo heller ingen mening. Det ville de så ikke ...

Hvad er definitionen på økobilister? Som MadsOBH skrev engang, så er DQ200 nærmest beregnet til at køre motorvej, og ikke i by. Endnu en syg historie som bekræfter at den gearkasse er svag.
Pas, det bliver ikke beskrevet nærmere. Som sagt er det kun en spalte.

Men jer der har problemet, hvordan er jeres kørselsstil? Det kunne være interessant at vide om der er noget om det, og om det "kan løses" ved at køre frisk i den med jævne mellemrum

Besvar

Tilbage til "Transmission"