DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Alt vedr. gear, kobling mv.
lamia
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22. apr 2010, 12:42
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af lamia » 25. feb 2019, 08:26

HansH skrev:
25. feb 2019, 07:27
lamia skrev:
24. feb 2019, 22:56
MikkelVitus skrev:
24. feb 2019, 20:16
Der var én i tråden der nævnte at software bliver udlæst og sendt til Holland og modificeret. Det betvivler jeg stærkt. Derimod findes der softwareversioner der passer til DSG7 med de motorkombinationer der nu findes.
Og jo gearkassen bliver udlæst hvor Data bliver sendt med mail til Holland, hvor de skædersyr en en fil til bilen jf orginal software på gearkassen, idet der er forskel på hvilken motor/gearkombination det er
Nu skal jeg selvfølgelig ikke kunne kloge mig på præcis hvad TVS gør...

Du har sikkert ret i at det primært er for at

Men Landberg har jo samme koncept med deres uTune II device.
Der er processen også at man udlæser fil fra sin ECU, mailer til Thomas, hvorefter han mailer tuningsfil tilbage, som man så flasher i ECU'en.

Denne proces har ikke noget med individualisering af tuningsimaget at gøre.
Det tjener - som jeg forstår det - udelukkende til at "gifte" tuningsfilen med bilens stelnummer, således at den ikke kan anvendes i andre biler.
Dvs det eneste Thomas bruger fra den fil man udlæser i step 1) og sender op til ham, er reelt bilens stelnr.
Det tuningsimage man får tilbage er en hyldevare fil hvad angår tuningsparametre - blot er den nu "gift" med bilen.
Du har ret i at det i mange tilfælde er hyldevare, og at filen bliver låst til bilen.
Hos Tvs er det muligt at bestille individuelle ønsker ifh til gearskift og andre parametre, som gør at filen evt kan laves efter kundens seperate ønsker. Hvilket sikkert også gør sig gældende ved chptuning.nu og andre tuningsfirmaer.
Endvidere er det klart meldt ud fra TVS at hvis min bil har været til service og fået opdateret sofware på gearkassen i anden henseende så skal gearkassen igen udlæses og sendes til TVS da der er risiko for at bilen går i sort hvis jeg ligger den fil på som jeg allerede har. Dette gør de dog uden beregning hvis det er tilfældet.
These users thanked the author lamia for the post (total 2):
Sunnyhavsgaard
Golf MK1 cabriolet karmann "Coast edition" 1990 (Sommer)
Golf MKV GTI DSG 2005 stage 1. ( hele året )
Seat Ibiza FR 1.0 TSI 115 DSG 2018 ( konebil )
Org vcds hex-net

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af havsgaard » 2. apr 2019, 12:31

Lige for at følge op på TVS, stage2+, nu da jeg har kørt med det et stykke tid - ca. 1500km.

Det jeg skulle sende til TVS, var ikke som sådan en fil, det var mere en udlæsning af nogen parametre, software versioner og lign - altså ren tekst. Det er åbenbart kun i specielle tilfælde, at man skal udlæse hele softwaren og sende til dem.

Selve det er ilægge softwaren gik meget godt, man skal bare lige forberede sig på at det hele bimler og bamler i instrumentbrættet når det står på.

Hvordan er det at køre med:
1. Skiftepunkterne er forbedret markant, i alle modes som E, D, S´
2. Måden der bliver skiftet på er forbedret, ved ikke helt hvordan det skal beskrives, men virker ikke helt så kontant som tidligere, så man får ikke den der næsten metalliske lyd som var tilfældet tidligere.
2. Elimineret glid i koblingen - i langt de fleste tilfælde.

Alt i alt - er det en meget bedre oplevelse at køre i bilen nu - så langt så godt.

Er det en mirakelkur? - Nej så langt vil jeg ikke gå at kalde det.

- Der er stadig situationer fra kold af, hvis man sætter belastning på og accelerere meget frisk, at man kan ramme et punkt, hvor der forekommer slip, men virker som om at softwaren 'fanger' det ret hurtigt, så det er dog kun i et øjeblik. Jeg har sidenhen være i kontakt med TVS omkring dette, og de meldte tilbage, at hvis man har kørt så lang tid som jeg har gjort, uden at få noget gjort ved det, ~15.000km - så kan slid på koblingen være så udpræget, at TVS software ikke kan kompensere for dette, hvilket er grunden til at jeg stadig oplever det i få tilfælde. I det mindste er det ikke mange tilfælde.

- Skiftet fra 1-2 kan virke meget elastik-agtigt, når gearkassen er helt kold - som sådan ok, men man skal lige være opmærksom på det.

Jeg er som sådan ret tilfreds, fornøjelsen ved at køre i bilen er helt sikkert tilbage. Bare det at man ikke ved hver given lejlighed bare sidder og venter på, at der forekommer slip, for dernæst at ærge sig til hudløshed.
Er det så pengene værd? - hmmm, det kan jeg ikke sådan lige sige - det må være op til den enkelte- men jeg synes dog det er dyrt. Alt i alt blev det en regning på 921€, med flasher, porto og software, men omvendt er jeg mere tilfreds med bilen nu, end jeg nogensinde har været.

Jeg overvejer pt. om jeg skal rulle software tilbage, og bede værkstedet om at kigge på det igen - men der er ingen garanti for at de skifter kobling i første omgang - og så ilægge tvs software igen efterfølgende. Kan være de nøjes med en grundjustering, og så kan jeg bruge tid når det sker igen- og først der, vil de måske skifte kobling. Det gider jeg ærligt talt ikke, har andet at bruge min tid på, end at køre på værksted i tide og utide, for at få fikset noget som aldrig skulle have været et problem.
These users thanked the author havsgaard for the post (total 3):
HansHi-sSunny

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af MikkelVitus » 5. apr 2019, 11:57

mobworld skrev:
9. nov 2017, 08:29
Søren K skrev: Kører en 1.8 tsi med dq200??

Forskelligt.

Passat 1.8tsi benytter DQ200, men det gør f. eks Tiguan 1.8tsi ikke.

Hvorfor det er forskelligt, ved jeg ikke. Måske er VW ved at indse at DQ200 kan være problematisk. Men det kan også være overvejelser omkring størrelse vægt etc

mvh
Mange af 1.8 tsi versionerne er kunstigt begrænset til 250 nm, netop for at kunne køre med dsg7 DQ200.
Nogle af 1.8 tsi har flere nm, og bliver koblet sammen med , jeg tror den hedder DQ380. Mon ikke det er de lidt tungere vogne, som bliver alt for bovlamme med kun 250 nm ?
18tsi.PNG
18tsi.PNG (225.08 KiB) Vist 5130 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

madsgron
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 6. sep 2018, 20:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af madsgron » 8. jun 2019, 11:42

Hej!

Hvad er status for jer der kørt med TVS software igennem flere månederne nu? Er gearskiftene forsat lige så gode som da SW blev lagt ind?

Jeg overvejer at få lagt det på min, da jeg gerne vil have et lidt længere 1-gear. Koblingen gilder ikke (endnu 60.000km), men med varm motor, kan omdr. godt stige omkring ca 100rpm ved gearskifte, så det lyder lidt som en mellemgas prut..
These users thanked the author madsgron for the post:
Sunny
Golf VII 1.4 TSI 150 HK DSG R-line - 2016

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af GranTurismo » 8. jun 2019, 13:45

madsgron skrev:
8. jun 2019, 11:42
Hej!

Hvad er status for jer der kørt med TVS software igennem flere månederne nu? Er gearskiftene forsat lige så gode som da SW blev lagt ind?

Jeg overvejer at få lagt det på min, da jeg gerne vil have et lidt længere 1-gear. Koblingen gilder ikke (endnu 60.000km), men med varm motor, kan omdr. godt stige omkring ca 100rpm ved gearskifte, så det lyder lidt som en mellemgas prut..
Dit problem er ikke relateret til glidende koblinger. Det burde en grundjustering kunne afhjælpe.

Der er flere forskellige versioner af TVS software. En drivability software giver "længere første gear" og andet skiftemønster, men øger ikke det maksimale koblingstryk. En Stage 2+ øger koblingstrykket og giver hurtigere skift m.m.

Du kan se en oversigt over de forskellige softwareversioner her:

http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq200.html

De første par dage efter jeg fik TVS Stage 2+ lagt i, havde bilen nogle ret hårde gearskift. Det er heldigvis gået over igen, men jeg kan stadig mærke at den kobler hårdere til ved gearskifte.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
madsgron
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

lurifax
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 21. mar 2019, 20:17
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af lurifax » 8. jun 2019, 19:19

GranTurismo skrev:
8. jun 2019, 13:45
madsgron skrev:
8. jun 2019, 11:42
Hej!

Hvad er status for jer der kørt med TVS software igennem flere månederne nu? Er gearskiftene forsat lige så gode som da SW blev lagt ind?

Jeg overvejer at få lagt det på min, da jeg gerne vil have et lidt længere 1-gear. Koblingen gilder ikke (endnu 60.000km), men med varm motor, kan omdr. godt stige omkring ca 100rpm ved gearskifte, så det lyder lidt som en mellemgas prut..
Dit problem er ikke relateret til glidende koblinger. Det burde en grundjustering kunne afhjælpe.

Der er flere forskellige versioner af TVS software. En drivability software giver "længere første gear" og andet skiftemønster, men øger ikke det maksimale koblingstryk. En Stage 2+ øger koblingstrykket og giver hurtigere skift m.m.

Du kan se en oversigt over de forskellige softwareversioner her:

http://www.tvsengineering.nl/en/gearbox/dsg/dq200.html

De første par dage efter jeg fik TVS Stage 2+ lagt i, havde bilen nogle ret hårde gearskift. Det er heldigvis gået over igen, men jeg kan stadig mærke at den kobler hårdere til ved gearskifte.
Nogen ide om hvad en grundjustering skal koste fra Skoda? Jeg synes min gør lidt det samme. Altså stiger 100 rpm, lige før skift.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af claussor » 8. jun 2019, 19:47

Du kan jo gøre det selv. Køb en obdeleven og brug instrukser fra vcds.

Crucky
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 22. jan 2015, 23:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af Crucky » 5. aug 2019, 19:11

Hvis man er udsat for at være ramt af det omfattende problem, hvor meget skal der til før at man kan få handlen til at gå tilbage ?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af i-s » 5. aug 2019, 19:32

Crucky skrev:
5. aug 2019, 19:11
Hvis man er udsat for at være ramt af det omfattende problem, hvor meget skal der til før at man kan få handlen til at gå tilbage ?
Så skal bilen slet ikke kunne køre. Der var vist nogle få i starten der fik et tilbud om tilbagekøb. Så hvis du render i det omfattende problem og ikke vil have bilen, så skal du forberede dig på et sædvanligt salg.
/Søren.

Crucky
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 22. jan 2015, 23:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af Crucky » 5. aug 2019, 19:44

i-s skrev:
5. aug 2019, 19:32
Crucky skrev:
5. aug 2019, 19:11
Hvis man er udsat for at være ramt af det omfattende problem, hvor meget skal der til før at man kan få handlen til at gå tilbage ?
Så skal bilen slet ikke kunne køre. Der var vist nogle få i starten der fik et tilbud om tilbagekøb. Så hvis du render i det omfattende problem og ikke vil have bilen, så skal du forberede dig på et sædvanligt salg.
Regnede heller ikke med det bare lige sådan var noget der kunne gøres, selvom man vel i lovgivningen kan bruge et eller andet imod at det ikke køre efter foreskrifterne?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af claussor » 5. aug 2019, 20:52

Min bil gik retur til forhandler. VW /Semler anerkendte den var gal. Jeg var nok bare first mover Eller noget i den stil for ikke langt tid efter var begrebet"seriestandard"indført og så var det slut med at anerkende det som en fejl:)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af i-s » 6. aug 2019, 10:31

Crucky skrev:
5. aug 2019, 19:44
i-s skrev:
5. aug 2019, 19:32
Crucky skrev:
5. aug 2019, 19:11
Hvis man er udsat for at være ramt af det omfattende problem, hvor meget skal der til før at man kan få handlen til at gå tilbage ?
Så skal bilen slet ikke kunne køre. Der var vist nogle få i starten der fik et tilbud om tilbagekøb. Så hvis du render i det omfattende problem og ikke vil have bilen, så skal du forberede dig på et sædvanligt salg.
Regnede heller ikke med det bare lige sådan var noget der kunne gøres, selvom man vel i lovgivningen kan bruge et eller andet imod at det ikke køre efter foreskrifterne?
Problemet er at de siger det kører efter forskrifterne = Serie standard.
/Søren.

Brugeravatar
knopfi
Nyt medlem
Indlæg: 268
Tilmeldt: 1. feb 2009, 18:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af knopfi » 22. aug 2019, 17:18

Kan det stadig anbefales den TVS software til DSG? Hvad siger dem der kan kørt med det længe nu?

Frank GT
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 24. sep 2016, 15:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Smørum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af Frank GT » 22. aug 2019, 18:11

Det kan klart Anbefales har kørt med det ca 2 år /30000 km
Polo GT. 2016
VW T-Roc 1,5 TSi 150 Sport DSG 5d. 2020

Brugeravatar
knopfi
Nyt medlem
Indlæg: 268
Tilmeldt: 1. feb 2009, 18:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af knopfi » 23. aug 2019, 05:35

Det er også til min polo GTI fra 2012 jeg har tænkt mig at få opdateret med TVS

billen7
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24. jan 2019, 14:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af billen7 » 23. aug 2019, 10:56

Har kørt med Landbergs(chiptuning.nu) dsg software i ca en måned. Det kører så meget bedre og det er sådan den skulle have kørt fra fabrikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author billen7 for the post:
i-s

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af HansH » 23. aug 2019, 11:18

billen7 skrev:
23. aug 2019, 10:56
Har kørt med Landbergs(chiptuning.nu) dsg software i ca en måned. Det kører så meget bedre og det er sådan den skulle have kørt fra fabrikken.
Der har været en del erfaringsdeling i forhold til TVS' software i tråden her... men knap så meget om Landberg's bud på det samme.

Kan du uddybe lidt mere mht:
- fik du "hyldevare" eller blev det skræddersyet til din bil ?
- var du på HQ i Hjallerup og få det lavet, eller hos en af forhandlerne ?
- hvad var prisen ?
- hvad har det givet i forhold til drivability, skiftemønster osv ?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Sunnyi-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af mking » 9. okt 2019, 08:24

Betyder det noget i forhold til ens ansvars-/kaskoforsikring, at man får installeret tredjeparts software i sin bil? Eller hvis man skulle være så uheldig at være indblandet i en færdselsulykke i dag?

Jeg er meget i tvivl om det sidestilles med tuning mv. og hvilke implikationer det kan have i fremtiden.

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af Syndicate » 9. okt 2019, 17:22

mking skrev:
9. okt 2019, 08:24
Betyder det noget i forhold til ens ansvars-/kaskoforsikring, at man får installeret tredjeparts software i sin bil? Eller hvis man skulle være så uheldig at være indblandet i en færdselsulykke i dag?

Jeg er meget i tvivl om det sidestilles med tuning mv. og hvilke implikationer det kan have i fremtiden.
Ved at din gearkasse skifter gear anderledes end AB fabrik, vil aldrig kunne bevises som “skyld” i en færdselsulykke.

Kør og vær glad.
Alle de bekymringer :)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

mking
Helt nyt medlem
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17. sep 2019, 09:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af mking » 9. okt 2019, 18:28

Haha tak... ja jeg går med sele og livrem :lol:

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af jan67 » 9. okt 2019, 20:53

jeg tror ikke der er nogen lovgivning der fortæller hvornår og hvordan du skal skifte gear. det er i bund og grund dette du ændre. chipning giver flere HK og der er der lovgivning omkring.

Jan
mking skrev:
9. okt 2019, 08:24
Betyder det noget i forhold til ens ansvars-/kaskoforsikring, at man får installeret tredjeparts software i sin bil? Eller hvis man skulle være så uheldig at være indblandet i en færdselsulykke i dag?

Jeg er meget i tvivl om det sidestilles med tuning mv. og hvilke implikationer det kan have i fremtiden.
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af ij6210 » 10. okt 2019, 13:31

Kan man ikke selv bestemme hvornår bilen skal skifte gear - hvis man sætter den til at man manuelt skifter? I så fald kan man vel selv diktere at den skal køre i 1. gear ved fx kø-kørsel? Selvfølgelig gider man ikke dette hele tiden når man har en bil med automatgear, men i princippet kunne man vel godt?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af martinta » 10. okt 2019, 13:43

ij6210 skrev:
10. okt 2019, 13:31
Kan man ikke selv bestemme hvornår bilen skal skifte gear - hvis man sætter den til at man manuelt skifter? I så fald kan man vel selv diktere at den skal køre i 1. gear ved fx kø-kørsel? Selvfølgelig gider man ikke dette hele tiden når man har en bil med automatgear, men i princippet kunne man vel godt?
Det kan du godt, men som du selv skriver så er det jo ikke derfor man betaler ekstra for automat gear.

SpoonBender
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. jul 2015, 18:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af SpoonBender » 30. dec 2019, 09:43

HansH skrev:
23. aug 2019, 11:18
billen7 skrev:
23. aug 2019, 10:56
Har kørt med Landbergs(chiptuning.nu) dsg software i ca en måned. Det kører så meget bedre og det er sådan den skulle have kørt fra fabrikken.
Der har været en del erfaringsdeling i forhold til TVS' software i tråden her... men knap så meget om Landberg's bud på det samme.

Kan du uddybe lidt mere mht:
- fik du "hyldevare" eller blev det skræddersyet til din bil ?
- var du på HQ i Hjallerup og få det lavet, eller hos en af forhandlerne ?
- hvad var prisen ?
- hvad har det givet i forhold til drivability, skiftemønster osv ?
Generelt tror jeg DSG tun/remap/optimering er relativt veldokumenteret. TVS startede og fik først hul på bylden og formaliserede det i nogle "pakker" man kunne vælge fra.

Landberg kan akkurat det samme og plukker selv fra mulighederne efter dine ønsker; ofte er det:

* Udnyttelse af 1. gear
* Mere koblingstryk for bedre moment og hurtigere skiftetider
* Mere velafstemte skiftepunkter i forhold til moment/omdrejninger

Jeg har kørt med begge dele og er mest glad for min Landberg udgave, da den især omkring skiftepunkter er mere afstemt. Dette kunne jeg også opnå med TVS, men det er bare super nemt hos Thomas da han selv kan gøre det og ikke skal omkring Holland.

Han justere, du triller en tur. Du giver feedback og efter et par runder sidder den i skabet.

Landberg er ca halv pris i forhold til TVS.

Jeg gav 4200 for TVS i sin tid og knap 2000 hos Landberg, så valget er for mig ret nemt...
Senest rettet af SpoonBender 30. dec 2019, 09:52, rettet i alt 1 gang.

SpoonBender
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. jul 2015, 18:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af SpoonBender » 30. dec 2019, 09:52

Har ikke erfaring med WD Tuning, men kan se på deres glimmerende hjemmeside og bookingssystem

https://wdtuning.onlinebooq.dk/

At de også tilbyder DSG Optimering til kun 1495.

Kunne være interessant om nogle havde erfaring med dem :-)

Kode: Vælg alt

GÆLDER KUN VAG BILER

Optimering af gearkassen kan have mange positive effekter.

*Gearskifte optimeres til at passe bilens effekt bedre
*Den elektroniske momentbegrænser hæves til et passende niveau
*Omdrejningsbegrænser hæves om nødvendigt
*Gearskifte reduceres til 70ms
*Launch controle omdrejningstal kan justeres til det ønskede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af HansH » 30. dec 2019, 09:54

SpoonBender skrev:
30. dec 2019, 09:43
Jeg har kørt med begge dele og er mest glad for min Landberg udgave, da den især omkring skiftepunkter er mere afstemt. Dette kunne jeg også opnå med TVS, men det er bare super nemt hos Thomas da han selv kan gøre det og ikke skal omkring Holland.

Han justere, du triller en tur. Du giver feedback og efter et par runder sidder den i skabet.
Jeg forstår det sådan at du var fysisk i Hjallerup for at få det lavet.

Er det kun D programmet du har fået ændret... eller er der også justeret på skiftepunkterne i S ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SpoonBender
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. jul 2015, 18:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af SpoonBender » 30. dec 2019, 10:00

HansH skrev:
30. dec 2019, 09:54
SpoonBender skrev:
30. dec 2019, 09:43
Jeg har kørt med begge dele og er mest glad for min Landberg udgave, da den især omkring skiftepunkter er mere afstemt. Dette kunne jeg også opnå med TVS, men det er bare super nemt hos Thomas da han selv kan gøre det og ikke skal omkring Holland.

Han justere, du triller en tur. Du giver feedback og efter et par runder sidder den i skabet.
Jeg forstår det sådan at du var fysisk i Hjallerup for at få det lavet.

Er det kun D programmet du har fået ændret... eller er der også justeret på skiftepunkterne i S ?
Korrekt onsite i Hjallerup, da det er ok tæt på mig og jeg ønsker ej heller mellemand til en opgave som denne.

Jeg benytter/har kun D, men tænker der blot er tale om 2 forskellige maps så de kan justeres helt individuelt.

Men ellers ringer/sender man vel bare en mail til Thomas/Landberg, WD Tuning eller Per fra Dansk Bilservice (TVS), så er jeg sikker på man kan få en god snak om mulighederne.

SpoonBender
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. jul 2015, 18:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af SpoonBender » 30. dec 2019, 10:09

Lige en info:

Da jeg fik lagt TVS på blev den desværre skrevet tilbage med deres versions nummer TVS_DQ200_XXX i en version 9999 og ikke samme som original.

Dette betyder det var/er meget nemt for VW at se der er pillet og det er ikke nødvendigvis godt hvis bilen er nyere og man har et eller andet garanti forhold man ønsker at maksimere.

Ved ikke om Per (Dansk Bilservice) altid bestiller dem sådan hos TVS, for deres hjemmeside beskriver flere muligheder, men personligt vil jeg fortrække den anonymiseret.

http://www.tvsengineering.nl/nl/gearbox ... matie.html

Kode: Vælg alt

Engine software tuning may harm the factory warranty by auto-detection of the Volkswagen diagnostic tester(VAS/ODIS). DSG software tuning does not affect warranty. Nevertheless, it is better to avoid problems. This is why we offer our software in 3 modes. Make a choice.
1) Stealth (VAS tester invisible)
2) Non-updatable
3) Clearly visible, with TVS brand name.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af HansH » 30. dec 2019, 10:14

SpoonBender skrev:
30. dec 2019, 10:00
Men ellers ringer/sender man vel bare en mail til Thomas/Landberg, WD Tuning eller Per fra Dansk Bilservice (TVS), så er jeg sikker på man kan få en god snak om mulighederne.
Tja... både/og vil jeg sige. Thomas er en travl mand og har ofte nok at se til med at betjene kunder.. og det er jo fair nok.
Derfor synes jeg at det giver god mening at høre noget erfaringsdeling fra en bruger herinde :)

Jeg har været på nippet til selv at springe ud i det, dvs booke en tid hos Thomas og gennemgå den proces du beskriver.
Imidlertid har jeg indtil nu vaklet lidt, af forskellige grunde..

Der er et antal parametre der indgår i de shift maps, som bestemmer hvornår DSG skifter gear.
Hastighed, omdrejninger, stilling på speederen, belastning på bilen (dvs kørsel på stigning, høj belæsning, evt trailer tilkoblet), kold/varm motor.
Blot for at nævne dem jeg lige kan komme på.
Jeg tænker, at hvis man virkelig skal teste ændrede skiftepunkter, på en måde så man kommer omkring de forskellige scenarier ... så er det vel næppe bare gjort med en lille tur rundt i Hjallerup's industrikvarter ?
Dvs jeg har lige lidt svært ved at se tidsrammen i en lidt mere dybdegående test, inden man vender tilbage til Thomas med feedback. Han kan vel ikke stå og vente i 45 min til man har prøvet det hele ordentligt igennem, og kommer tilbage.

Jeg har selv tænkt lidt, at hvis Thomas på forhånd kunne udlæse de eksisterende shift maps i en eller anden tilgængelig form, således at man kan se og forstå udgangspunktet, så ville man kunne forberede sig meget bedre i forhold til at levere input til Thomas mht. hvor der skal ændres og hvor meget.
Dette har jeg spurgt ham om var muligt, men det har han ikke svaret på.

Det kan godt være jeg bare er ude i at over-komplicere tingene :) Men dette er i hvert fald de betænkeligheder jeg umiddelbart har haft.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SpoonBender
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 9. jul 2015, 18:22
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 opsamling og Mulige løsninger

Indlæg af SpoonBender » 30. dec 2019, 10:29

Jeg skal ikke sig om du overkomplicere tingene, men lidt tror jeg,

F.eks skiftepunkter kan justeres i hvert gear med en procent del i forhold til standard.
Da der kun bliver justeret på en gange værdi, så tænker jeg at alle de forhold du tænker ind bliver bevaret i "programmet".

Syntes Thomas tager sig rigtig god tid når du er der.

* DSG udlæses vis ODB
* Thomas justere
* Uploader til bilen
* Trilletur mens Thomas laver noget andet (Soduko?)
* Feedback
* Justering

Sådan kan man tage nogle runder.

Jeg havde taget nogle målinger med forskellige faste hastigheder for at se hvor lav hastighed den f.eks kunne acceptere 7. gear.

Som jeg husker det var det omkring 67 km/h hvor den fastholdt 7. gear.
Dette har jeg fået justeret op så det nu ligger omkring 80, da det er herfra jeg syntes det funker.

Dette gjorde jeg for 4, 5 ,6 og 7. såldes jeg var lidt forberedt.

Det tog ikke meget mere et knap to timer, hvor jeg tror Thomas arbejde effektivt i 15-30 min.

Har måske et par småjusteringer som jeg har erfaret over tid, men så er det jo fedt man er velkommen igen :-)
These users thanked the author SpoonBender for the post (total 2):
HansHSunny

Besvar

Tilbage til "Transmission"