Ny bil går død nogle gange

Alt vedr. gear, kobling mv.
Michael_VW
Nyt medlem
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Michael_VW » 6. mar 2019, 19:38

Det er en kendt fejl på 1,5 motor med dsg gear. Der er allered oprettet et TPI punkt hvori der står motorstyreenheden skal opdateres. Den nye software er bare ikke tilgængelig endnu.

Ekmann78
Helt nyt medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. feb 2015, 13:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Ekmann78 » 30. mar 2019, 21:41

Har nu fået vores Touran tilbage fra værksted i sidste uge. Overvejer om man burde insistere på lånebil, da VW ikke kan gøre noget ift. opdatering pt.

Jer, som der har fået lånebil - på hvilke vilkår har i bilen? :?

Melding fra VW København var, at problem opstår ved mange tændte elek-dele på samme tid. Dvs fx bag- og forrudevarmer, AC, vinduesvisker og massage osv. I sagens natur, så bruges rudevarmer jo mest i vinterhalvåret - og har heller ikke oplevet problemet den seneste uge med lunt vejr.

Endelig var melding fra VW, at der pt ikke var en dato for opdateringen. Overhoved! De havde tjekket med VWs tekniske afdeling i dk samt i Tyskland.

Faktisk vildt, at VW sætter en ny bil på gaden inden problemet er håndteret :roll: sgu potentielt farligt :evil:

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af RFalle » 30. mar 2019, 23:13

Enig i at det er uforståeligt at man blot spytter biler ud af fabrikken vel vidende at der er en sikkerhedsrisiko ved bilen. Vi fik samme smøre om at man blot skulle holde sig fra brugen af elektriske funktioner, men man kunne ikke sige hvor meget der skulle til for at udløse fejlen og derfor ikke en holdbar løsning.

Vi er blevet udstyret med en Touran 1.6 tdi dsg i stedet, men langtfra med samme udstyrsniveau som vi havde købt. Vi skal blot fylde brændstof på resten af udgiften hviler på forhandleren.

Vi skal evt. Bytte den undervejs da det er en flådebil.

Men regner med at skulle have hørt hvad planen er for denne opdatering da man må forvente den afhjælpes inden for rimelig tid, ikke meget ved at have en ny bil stående hos en forhandler i flere måneder.
These users thanked the author RFalle for the post:
Ekmann78
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Michael S » 7. apr 2019, 22:20

Kan desværre tilslutte mig jeres oplevelser med 1.5tsi og dsg. Vi har nu fået tilbudt en opdatering der ifølge Skoda skulle afhjælpe "speeder-respons problemerne".
Vi har dog ikke fået denne installeret endnu da bilen på torsdag skal testet hos FDM bla grundet alle de andre fejl med vores model. Øv øv øv......

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Michael S » 8. apr 2019, 06:33

Jeg vil opfodre folk herinde til at vi samler vores data/oplevelser og ser efter fællesnævnerne i sagerne.
For eksempel er der flere der skriver at deres problemer primært har været der når udetemp. har været omkring 0 grader.
For mit eget vedkommende fik jeg bilen leveret 04-01-19 og oplevede to episoder indenfor de første tre uger hvor bilen gik helt kold/død. Men efterfølgende er det som om hver episode er blevet mindre mærkbar. Oplever dem stadig tydeligt men ikke nær så voldsomt hvor bilen går død, den seneste måned har det "kun" været sløv/manglende gasrespons ved opstart. Lidt ligesom man kan opleve turbolag, bare over længere tid.

Jeg skal som skrevet tidligere have testet min Kodiaq hos FDM på torsdag så jo flere fællestræk vi kan støve sammen herinde, jo større sandsynlighed er der for at FDM kan fremprovokere fejlen og derved skabe den fornødne dokumentation vi alle har behov for.

For mit eget vedkommende kan jeg se at nogle af jeres indlæg er skrevet ret tidlig ifht hvornår jeg købte/bestilte min bil, og Skoda Brøndby har endnu ikke villet anerkende problemet ved min bil. Så hvis nogle af Jer har dokumentation på at have reklameret over Jeres fejl, FØR 04-01-19 eller endnu bedre FØR 26-09-18, ville det hjælpe mig meget hvis I kunne sende dette til mig.
Skoda har som sagt ikke villet anerkende fejlen ved vores bil, men hvis vi kan dokumentere at DE kendte til fejlen generelt ved 1.5tsi motoren inden vi købte vores bil kan det jo være piben for en anden lyd ifht ophævelse af handlen.

Jeg skal nok holde Jer opdateret i denne tråd ifht min test hos FDM på torsdag.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af HansH » 8. apr 2019, 06:49

Ekmann78 skrev:
30. mar 2019, 21:41
Melding fra VW København var, at problem opstår ved mange tændte elek-dele på samme tid. Dvs fx bag- og forrudevarmer, AC, vinduesvisker og massage osv. I sagens natur, så bruges rudevarmer jo mest i vinterhalvåret - og har heller ikke oplevet problemet den seneste uge med lunt vejr.
@Michael S:
Det må være relevant at nævne ovenstående når bilen afleveres til FDM for test.
Hvis det hænger sammen med strømforbrug, så må det være nemt at tænde for alt hvad der kan tændes for, og så køre en tur..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af RFalle » 8. apr 2019, 08:20

Hej Michael

Som skrevet tidligere er der en tpi som beskriver problemet med strømforbrug og igangsætningsproblemer hvor motoren er under 70 grader så vidt jeg husker. Har ikke selv set denne men er forklaret af vores forhandler.

Vi meldte først vores i slut januar, så kan ikke hjælpe dig med datoer. Tror nu heller ikke det er nok til at hæve en handel da det forventes udbedret med en software opdatering på et ukendt tidspunkt i fremtiden ;)

Jeg kunne fremprovokere det ved at tænde for for og bagrude varme samt varme i sidespejle samtidigt, hvorefter at den ville sætte ud når man trillede mod 0 km/t og derfra giver gas.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

Ekmann78
Helt nyt medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. feb 2015, 13:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Ekmann78 » 10. apr 2019, 20:27

Hej Michael
Vi meldte også først vores fejl i slut januar 2019 - og fik værkstedstid i slut marts (var på en lang ferie). Hvorfor er denne information væsenlig ift. din dialog med Skoda? Der er en fejl på bilen, om de kan finde den eller ej - og så må de udbedre, og kan de ikke det, så skal de bare levere en lånebil uden videre spørgsmål. Vores Touren blev leveret medio dec, bestilt i august sidste år.

Du kan jo fortælle Skoda, at VW har anderkendt fejlen (også selvom, de ikke kunne fremprovokere fejlen på vores, vel at mærke).
Ellers prøv anden skoda-forhandler, din garanti gælder jo - dvs. forhåbenligt er det blot manglede software pt. Det ved vi jo faktisk endnu ikke, skal vi liiiige huske på.
Jeg har lige som RFalle, netop fået lånebil stillet til rådighed (VW opførte sig dog nærmest som jeg burde være taknemmelig over dette :roll: ). Man kan i det mindste trøste sig med fri km, men ja, det kunne selvfølgelig være rart, at få den nye bil man har købt klar i nærmeste fremtid. Jeg grubler også over om man burde søge en kompensation. Spændende hvordan FDM forholder sig :shock:
Det kan jo opstå særdeles farlige situationer skal man huske på ...
These users thanked the author Ekmann78 for the post:
DanielB12

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Michael S » 11. apr 2019, 15:40

Fandt dette på youtube, måske det samme risiko vi løber ved at fortsætte med at køre i vores "shitboxes" og samtidig årsagen til at flere af Jer har været "heldige" at få en lånebil.

https://www.youtube.com/watch?v=FXEVuXLwMcs

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af nielshm » 13. apr 2019, 17:25

FDM har ingen berettigelse længere. De er totalt nosseløse, og burde skrive fuldt og offentligt omkring sikkerhedsmæssige problemer, så alle ejere har mulighed for at orientere sig om sagen.
Til gengæld formår VW at flyve under radaren igen og igen, uanset hvor kritisabel deres håndtering end måtte være.
Brandbilsagen med Peugeot fik kæmpe bevågenhed og alle mennesker i verden vidste at noget kunne være galt.

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af King_Neumann » 13. apr 2019, 20:28

FDM’s kerneforretning er vel i grunden blevet til et rejsebureau, og smagsdommer indenfor tilbehør til biler!
Du skal næsten købe en bil, som ikke kan køre ved leveringen før de går seriøst ind i sagen. De skifter også jurister, som vi andre skifter kattebakke :shock:

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Michael S » 14. apr 2019, 14:41

FDM har ingen berettigelse længere. De er totalt nosseløse, og burde skrive fuldt og offentligt omkring sikkerhedsmæssige problemer, så alle ejere har mulighed for at orientere sig om sagen.
Til gengæld formår VW at flyve under radaren igen og igen, uanset hvor kritisabel deres håndtering end måtte være.
Brandbilsagen med Peugeot fik kæmpe bevågenhed og alle mennesker i verden vidste at noget kunne være galt.
Jeg kunne ikke være mere enig eller udtrykke min til stadighed voksende skuffelse og FDM bedre.
Desværre forholder det sig pt sådan i DK at loven er skruet sammen til bedst muligt at beskytte dem der "vækster" (forhandlerne/værkstederne) som vores statsminister plejer at omtale dem, og FDM er derfor kundernes eneste chance for juridisk at få en "uvillig" part til at vurderer fejl/mangler ved et bilkøb.
Men det er bare min holdning.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af SkodiaqDK » 14. apr 2019, 16:17

Jeg er overbevist om at Lars Løkke er personligt involveret i den her sag, bare for at træde på dig. Han har tvunget bil-producenter og forhandlere til at lyve og bedrage. Dengang Helle var statsminister, der var brugtvognsforhandlere og vw ansatte blandt de mest respekterede og reelle mennesker på kloden, helt på niveau med Dalai Lama.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post (total 3):
SorenRJanVilDanielB12

AnneUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31. jan 2019, 14:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af AnneUP » 2. maj 2019, 14:00

Er der nogen, der har en frisk status på software-opdateringen?

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af RFalle » 4. maj 2019, 06:31

Det seneste jeg har hørt var at opdateringen havde skiftet status i systemet. Men hvad det betød var værkstedet ikke helt klar over. Men et var sikkert, der var stadig ingen dato at forholde sig til.

Det er cirka 14 dage siden jeg fik den opdatering.
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

RFalle
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 19. nov 2018, 23:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 17 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af RFalle » 14. maj 2019, 18:02

Nyt omkring vores bil.

Vi har nu fået rullet en opdatering på bilen, forhandleren kunne dog ikke se om tpi'en var løst i denne. Men har fået den retur og kunne her til morgen ikke fremprovokere fejlen. Om det skyldes det lune vejr skal jeg lade være usagt, men prøver at bruge alt det el som jeg kunne slå til og derefter køres som fejlen normalt fremkom.

Så håber at det er løst. Er i hvert fald dejligt at være tilbage i den bil vi bestilte i sin tid ;)

/Rfalle
2019 VW Touran Highline 1.5 TSI DSG
2020 Seat Mii electric Plus

Ekmann78
Helt nyt medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. feb 2015, 13:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Ekmann78 » 16. maj 2019, 09:59

Vi har netop i går også fået info fra VW om at opdateringen nu var tilgængelig. Bliver "spændende" om den løser problemet. Vi krydser :P

Hawkeye_77
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. feb 2018, 21:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Ny bil går død nogle gange

Indlæg af Hawkeye_77 » 22. mar 2020, 09:56

btw - min blev fikset af VW i efteråret og jeg har ikke haft problemet siden

Besvar

Tilbage til "Transmission"