Side 3 af 7

Re: DSG dq381 problemer

: 22. maj 2019, 16:18
af _Jensen
Jeg har ingen hårde gear skift. End til videre skifter Q 381 som en drøm. Skal siges mine sidste 2 biler havde Q200 og dér var plads til forbedringer


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG dq381 problemer

: 22. maj 2019, 19:39
af Mike H
Jeg er begyndt at starte i Sport om morgenen - de første 500 meter. Det gør at jeg ikke får koblingsfillen mellem 1-2 gear de 3 gange jeg skal lave fuld stop. Det sker nemlig næsten ikke når motor er bare lidt varm, så efter 500 meter ryger den i D igen.

Re: DSG dq381 problemer

: 22. maj 2019, 19:47
af SkodiaqDK
:(

Kan forstå at jeg har for høje forventninger til vag biler og ikke mindst dsg gearkassen, hvis det er op til én selv, at finde en løsning på skurrende koblinger.

Re: DSG dq381 problemer

: 22. maj 2019, 22:00
af Korreborg
Havde du været ude og prøve en "normal"? Altså for at finde ud af om det er din gearkasse der er noget galt med, eller om det er forventningen om "noget andet"?

Det er jo ikke en traditionel automat gearkasse, det er 2 manuelle som er bygget sammen med hydraulisk skifte = den skifter ikke som en med "plørekobling"

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 06:01
af SkodiaqDK
Prøvekørte en bil med dq500. Uden friløbsfunktion så vidt jeg ved?

Uden at jeg blev orienteret om det bliver der så skiftet til en anden gearkasse på my19 modeller.

Så nej, jeg har ikke haft mulighed for at prøve bilen med den specifikke gearkasse i inden køb.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 06:04
af _Jensen
Hvad er pointen med friløbsfunktion ?



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 06:21
af SkodiaqDK
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:04
Hvad er pointen med friløbsfunktion ?



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Altså grunden til jeg synes det er negativt, det er jo at jeg kan høre og nogle gange også mærke når den kobler ind og ud?

... Det må jo være brændstofbesparende.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 06:27
af _Jensen
Skal man spare brændstof så skal gearkassen jo trække motor rundt, når man feks triller ned af bakke. Min tidligere Passat var langt bedre til dette, men det skyldes lavere vindmodstand og at der er mindre modstand i en 1.4 motor end 2.0 når gearkasse skal trække motor rundt med feks rulning ned af bakker.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 06:28
af _Jensen
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 06:38
af SkodiaqDK
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:28
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvad mener du så der sker når der står eco i displayet?

Det kan også være der bliver udledt mindre co2. Pas... Jeg er sikker på vw har en årsag til det. Og det er ikke for at forbedre komfort.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 07:56
af mobworld
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:28
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381
Hej

Så må det være noget de slår til/fra vha software ?.Min 2019 T6'er har friløb. Det fungerer super. Havde slået det fra i min forrige DSG6 pga det var møg irriterende når det koblede ind/ud, men her i den nye fungerer det fint.

Mvh

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 08:59
af Swan
_Jensen skrev:Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jeg har det på min. Det er irriterende!

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 09:30
af Mike H
Min DL382 har også friløb - (man kan koble det fra i indstillinger hvis man ikke kan lide det).
Jeg syntes det virker OK - det er ikke noget der sker ofte. Har tidligere kørt med ACT (cylinderfrakobling) - det var meget mere irriterende. Der kunne man mærke ind og udkobling. Det er slet ikke så mærkbart med friløbet.
Energi lagring... (vises som "grøn" i km/l indikator)
Det sker ofte i de lave gear, og jeg er i tvivl om det er denne funktion der giver de hårde nedgearinger fra 3-2. Dette og så den langsomme indkobling ved koldstart mellem 1-2 og 2-3 - er klart mit største anke omkring min DSG kasse.

Og jeg ved godt flere siger at DL382 og DQ381 ikke er den samme gearkasse - men det er de 2 gearkasser der bruges på eks. 2.0 TSI/TFSI på tvæs af VAG gruppen.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 11:00
af SkodiaqDK
Mike H skrev:
23. maj 2019, 09:30
Min DL382 har også friløb - (man kan koble det fra i indstillinger hvis man ikke kan lide det).
Jeg syntes det virker OK - det er ikke noget der sker ofte. Har tidligere kørt med ACT (cylinderfrakobling) - det var meget mere irriterende. Der kunne man mærke ind og udkobling. Det er slet ikke så mærkbart med friløbet.
Energi lagring... (vises som "grøn" i km/l indikator)
Det sker ofte i de lave gear, og jeg er i tvivl om det er denne funktion der giver de hårde nedgearinger fra 3-2. Dette og så den langsomme indkobling ved koldstart mellem 1-2 og 2-3 - er klart mit største anke omkring min DSG kasse.

Og jeg ved godt flere siger at DL382 og DQ381 ikke er den samme gearkasse - men det er de 2 gearkasser der bruges på eks. 2.0 TSI/TFSI på tvæs af VAG gruppen.
Når jeg har fart på hen imod et lyskryds, og der så bliver rødt så man er nødt til at stoppe, så kan der være ret hårde gearskifte hele vejen ned fra 4 -> 1.

Jeg synes det er meget blandet hvordan man oplever ind og udkobling i forbindelse med friløbet. Nogle gange er de ret hårde. Lige så snart at trafikken ikke er 100% flydende, og man ikke laver text-book acceleration eller opbremsning, så synes jeg godt nok gearkassen skuffer.

Måske er min hørelse bedre end gennemsnittet (tvivler), men jeg hører også tit gearskiftet/tilkobling? = koblingerne.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 16:56
af i-s
Gad vide om det kun er jer med friløb der oplever DQ381 som problematisk. Jeg kan slet ikke genkende jeres beskrivelser i forhold til min egen. Men den er også uden friløb.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 17:24
af Korreborg
Men er friløb ikke kun aktivt i eco? Men når jeg tænker efter er min godt også DQ380

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 18:29
af SkodiaqDK
Jeg har ikke drive mode select. Så jeg kan ikke ændre drivemode. Så jeg ved ikke om jeg er låst til øko kørsel..... Man burde jo forvente "normal".

Men friløb er kun en del af problemet. Skal på værksted i næste uge. Håber sgu de finder ud af det skal gøres noget.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 19:20
af Korreborg
Jeg prøvede lige på vej ned for et handle. I Eco med bilen og så er der friløb. Du kan sagtens mærke at den kobler ind og ud. Og ikke altid lige fantastisk. Men vil ikke kalde det hårde skift.

I min gamle golf med DQ250 prøvede jeg Eco til og fra arbejde. Jeg kørte længst i normal.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 19:26
af Mike H
Korreborg skrev:
23. maj 2019, 17:24
Men er friløb ikke kun aktivt i eco?
Mit friløb virker i eco, normal og komfort. Men jeg syntes altså ikke det er så slemt (bruger ikke øko - så friløb er ikke aktivt særlig ofte).
Det er nedgearingerne der er hårde og så koblingsfilling ved kold opstart. Det sidste er nærmest væk hvis jeg starter i sport, så det gør jeg pt hvis jeg husker det.

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 20:57
af Lars - Sound2Vision
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:28
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Vores Tiguan med 2.0TDi og DQ381 har friløb.
Det kører perfekt, intet at se / høre / mærke når det kobler til og fra... :-)

Re: DSG dq381 problemer

: 23. maj 2019, 21:09
af SkodiaqDK
Lars - Sound2Vision skrev:
23. maj 2019, 20:57
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:28
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Vores Tiguan med 2.0TDi og DQ381 har friløb.
Det kører perfekt, intet at se / høre / mærke når det kobler til og fra... :-)
Bliver snart nødt til at booke en prøvetur. Ser lige hvad værkstedet siger i næste uge.

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 17:13
af Novilux
Hvordan dælen slår man det friløb fra? Seat Leon 2.0tdi dq381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 17:20
af GaSelle
Novilux skrev:
28. maj 2019, 17:13
Hvordan dælen slår man det friløb fra? Seat Leon 2.0tdi dq381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Gør den det ikke kun i Eco?

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 17:21
af Novilux
GaSelle skrev:
Novilux skrev:
28. maj 2019, 17:13
Hvordan dælen slår man det friløb fra? Seat Leon 2.0tdi dq381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Gør den det ikke kun i Eco?
Har ingen køreprofiler i vores. Eneste jeg kan vælge mellem er D/S i gear.. men ingen selve køreprofiler Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 19:42
af majland
SkodiaqDK skrev:
23. maj 2019, 06:38
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:28
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvad mener du så der sker når der står eco i displayet?
Det er cylinder frakobling så den kun kører på 2 cylindre

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 19:50
af SkodiaqDK
majland skrev:
28. maj 2019, 19:42
SkodiaqDK skrev:
23. maj 2019, 06:38
_Jensen skrev:
23. maj 2019, 06:28
Læs jeg mener ikke der er friløbsfunktion på en Q381


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvad mener du så der sker når der står eco i displayet?
Det er cylinder frakobling så den kun kører på 2 cylindre
Tror nu bare det er friløbsfunktion i mit tilfælde. (m. 2.0 tsi). Eller har du læst noget andet?

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 21:07
af majland
Så har jeg læst manualen ;-)
ECO lyser – bilen er i sparefunktion som følge af indgreb fra den aktive cylinderstyring,
eller fordi den automatiske gearkasse står i frigear.

Re: DSG dq381 problemer

: 28. maj 2019, 22:32
af Korreborg
Altså er 99% sikker på at min også skriver Eco når den går i friløb. Men er på Djævleøen, så kan først kontrollere det i morgen :)
Og min er en diesel = ingen cylinder frakobling.

Re: DSG dq381 problemer

: 13. jun 2019, 11:02
af AndreasB
Står midt i at købe en A3 150hk TDI S-tronic. Oprindeligt var planen en Polo 95hk TDI, men pga. DQ200 tænkte jeg at det var et bedre sats, at vælge en med kraftigere motor, og så er Audis kampagner fine i øjeblikket.

Men det lyder til, at man også skal være nervøs for at købe en ny bil i dag med DQ381?? :cry:
_Jensen skrev:
22. maj 2019, 16:18
Jeg har ingen hårde gear skift. End til videre skifter Q 381 som en drøm. Skal siges mine sidste 2 biler havde Q200 og dér var plads til forbedringerBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hvor langt har du kørt indtil nu, og kører det fortsat problemfrit?

Re: DSG dq381 problemer

: 13. jun 2019, 11:18
af _Jensen
Har kun køre ca 2.000 km. Har ikke oplevet nogle problemer (endnu) Køre ca 1.500 km pr måned, og for at komme "sjove" VAG gutter i møde, så kan man faktisk godt køre så "langt" på Bornholm


Sent from my iPad using Tapatalk Pro