Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af Specialet » 6. maj 2019, 06:56

Hej

Jeg har hentet en ny Polo med DSG her for et par uger siden og har nu rundet de første 1200 km. Den kører som en drøm og ingen problemer i forhold til DSG gearet. Er efterhånden begyndt at lære alle de nye lyde mv. at kende.

En ting kan jeg dog ikke blive klog på! Når jeg kører med ACC aktiv og den forankørende bremser ned til stop, f.eks. ved et lyskryds, så går bilen selv flot ned mellem gearene og bremser helt, men når jeg kommer ned i 1./2. gear, hvor den liiiige triller det sidste hen til bilen foran, så kommer der en høj nærmest kvase-agtigt lyd eller som om noget skraber mod hinanden fra fronten af bilen.

Det kunne lyde som bremserne, hvis det var metal mod metal, men der er intet hvis ACC er deaktiveret og jeg bremser selv.
Derfor mistænker jeg at den bruger gearkassen til at bremse med på en eller anden måde. Jeg kan som sagt ikke fremprovokere det hvis jeg kører uden ACC, så det må være elektronikken der, gør et eller andet.

Er der andre der oplever lignende? Det fremkommer kun hvis den lige skal krybe de sidste 10-30 cm frem mod bilen foran. Hvis den formår at stoppe i korrekt afstand er der intet.
These users thanked the author Specialet for the post:
Mkp

Mkp
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 50 times
Been thanked: 20 times

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af Mkp » 6. maj 2019, 07:52

Specialet skrev:Hej

Jeg har hentet en ny Polo med DSG her for et par uger siden og har nu rundet de første 1200 km. Den kører som en drøm og ingen problemer i forhold til DSG gearet. Er efterhånden begyndt at lære alle de nye lyde mv. at kende.

En ting kan jeg dog ikke blive klog på! Når jeg kører med ACC aktiv og den forankørende bremser ned til stop, f.eks. ved et lyskryds, så går bilen selv flot ned mellem gearene og bremser helt, men når jeg kommer ned i 1./2. gear, hvor den liiiige triller det sidste hen til bilen foran, så kommer der en høj nærmest kvase-agtigt lyd eller som om noget skraber mod hinanden fra fronten af bilen.

Det kunne lyde som bremserne, hvis det var metal mod metal, men der er intet hvis ACC er deaktiveret og jeg bremser selv.
Derfor mistænker jeg at den bruger gearkassen til at bremse med på en eller anden måde. Jeg kan som sagt ikke fremprovokere det hvis jeg kører uden ACC, så det må være elektronikken der, gør et eller andet.

Er der andre der oplever lignende? Det fremkommer kun hvis den lige skal krybe de sidste 10-30 cm frem mod bilen foran. Hvis den formår at stoppe i korrekt afstand er der intet.
Hej!
Jeg har ikke selv lagt mærke til sådanne lyde før i mine biler, dog ville jeg prøve hvis jrg var dig, når den gør det næste gang så skubber du lige bilen i N gear hvis det stopper har du forklaringenBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Mkp for the post:
Specialet

Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af Specialet » 6. maj 2019, 09:35

Det må jeg lige prøve på vej hjem.
Jeg har også tænkt på at prøve de forskellige indstillinger til ACC'en - altså om det er Normal, comfort etc.

Ellers må jeg ned på værkstedet med den. Det er nogle ret voldsomme lyde.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af fepagolf » 6. maj 2019, 21:16

Min Golf 1,5 med dsg gør det også. Tror det er koblingerne eller mechatronic man kan høre, dog uden at være sikker. Den gør det nemlig ikke hvis den ruller i N.

Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af Specialet » 7. maj 2019, 07:26

Rart at høre at jeg ikke er den eneste. Det lyder næsten som på en alm. manuel og man forsøger at få den i bakgear selvom man lige triller fremad. Dog ikke helt så voldsomt.

Men jeg har fået testet lidt. Har svært ved at nå at få den i N, mens den siger lyden, da det maks er 1-2 sek.
Jeg har også fundet ud af at ACC køreprofilindstillingen har en indvirkning. Normal er det værst, ECO er det mindst.

Jeg prøvede også at slå ACC til da jeg i kø trillede tæt på den forankørende med 4 km/t og her begynder den i det samme, som jeg slår den til. Lyden følges af følelsen af motorbremse. Lægger dog mærke til at omdrejningerne er tæt på 1000.
Herefter lægger jeg mærke til at den faktisk bremser ned til tæt på 0 selvom den er i 3. gear, men gerne vil hele vejen ned gennem 2. og 1. inden den holder helt stille. Dvs. den begynder at skifte fra 3. til 2. når den rammer ca. 2 km/t og det er her lyden opstår.

Så det er 100% gearkassen det kommer fra og for mig at se skyldes det dårlig software og som om den ikke har samme skifte profil nedad som hvis jeg kører uden ACC.

CarpeDiem
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. jun 2012, 09:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af CarpeDiem » 7. maj 2019, 15:51

Jeg testede det på vej hjem fra arbejde i dag. Min umiddelbare tanke var at det var jeg ikke ramt af, men det er jeg til dels. Hos mig sker det i skiftet fra 2. til 1. gear. Det virker som om at den i stedet for blot at koble ud og bremse de sidste 1-2km/t istedet bruger gearet til den sidste nedbremsning. Jeg kan høre/mærke at gearkassen laver arbejdet, men der er som sådan ingen mislyd i den forbindelse og derfor ikke noget jeg vil reklamere over.

Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af Specialet » 8. maj 2019, 13:25

Rart du gad teste det. Det lyder som om jeg skal forbi forhandleren.

Den er også begyndt at rasle ved gearvælgeren :twisted:

Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Ny Polo - mærkelig lyd ved nedbremsning på ACC

Indlæg af Specialet » 13. maj 2019, 09:04

Så var jeg lige forbi værkstedet og det viser sig at den skal sige sådan. Det er motoren til bremseforstærkeren jeg kan høre, når den skaber tryk i systemet.

Derudover er kommer raslen jeg kan høre fra knappen på håndbremsen - det skulle være en ret kendt ting.

Besvar

Tilbage til "Transmission"