VW Passat | DSG

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
TheNewGuy
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

VW Passat | DSG

Indlæg af TheNewGuy » 6. jun 2019, 20:13

Hello :)

Jeg er ny her inde, og håber ikke at jeg overtræder regler her inde ved at oprette dette emne. Jeg har læst igennem de forskellige DSG emner her inde men kan ikke helt finde ud af om dette besvarer mit spørgsmål:

En VW Passat 1,4 TSi 150 Comfortline DSG fra 5/2016 har vist interesse for os og familien da prisen er indenfor budget og vores behov.

Der er en del skræmme historier af hvad man hører samt hvad man læser her inde, men jeg vil meget gerne høre om i vil anbefale denne bil med denne type DSG i årgang 5/2016? Lider den af børnesygdomme eller lignende? Alle input er meget velkommen da vores budget ikke kan holde til at reparere bilen for 50.000 om et års tid når forhandleren ikke dækker garantien mere. :)

EDIT: Det er en VW Passat 1,4 TSi 150 Comfortline DSG fra 5/2016 med 7 gear.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af kGlerup » 6. jun 2019, 20:17

Da det er en DQ200 gearkasse lidt den ikke af børnesygdomme, men "bare" en kronisk lidelse..
Læs lidt i DQ200 tråden, så ved du hvad du kan forvente.
Mvh DQ200 ejer (leasing heldigvis....) Med 9000km på tælleren. Er i dialog med værksted om hvad der skal gøres med bilen som kører ret alternativt de første 5-10km efter koldstart :(
These users thanked the author kGlerup for the post:
TheNewGuy

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af HansH » 6. jun 2019, 20:24

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Nu skriver du godt nok, at du har læst "igennem de forskellige DSG tråde herinde" ....
Er du så evt stødt på denne ? .. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=117621

Det virker lidt voldsomt at kaste dig over en tråd på 115 sider, men det spørgsmål du stiller rammer lige ind i centrum af skiven, af den vel nok mest omdiskuterede gearkasse fra VAG. Derfor er der ikke et simpelt svar.

Ultrakort fortalt:
Gearkassen har en feature der hedder mikroslip. Det betyder at den by design skal slippe en lille bitte smule i koblingen, for at vibrationer ikke forplanter sig fra drivlinjen til resten af bilen.
Imidlertid opleves denne feature af mange som langt mere end tiltænkt. Derfor hedder det populært "maxislip" herinde.
Nogen bilejere lever med det.
Nogen bemærker det ikke.
Nogen kan slet ikke acceptere det, og bøvler med forhandler/importør om udbedring/tilbagekøb osv osv osv.
Historierne er rigtig mange. Det er bare at gå i gang med at læse, så du har et indtryk af hvad andre mener :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
TheNewGuyKMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

TheNewGuy
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af TheNewGuy » 6. jun 2019, 20:28

Tak for hurtig respons @kGlerup og Hans H

Jeg har også læst i det andet 117 emne opslag vedrørende DSG :) - Nu hvor vi er i 2019/6 tænkte jeg at måske VW har afhjulpet problemet, da det lyder til at være et problem som kan løses ved (uden at være super mekaniker) at justere softwaren korrekt?

Jeg er ikke meget følsom, men jeg vil da meget gerne undgå en gearkasse som "vugger" eller over-RPM'er eller under-RPM'er :D

Denne VW Passat jeg kigger på har kørt 55.000 km, og jeg skal afprøve den i morgen. Er der en specielt måde jeg kan køre på for at fremprovokere om den lider af sygdomme?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af HansH » 6. jun 2019, 20:58

TheNewGuy skrev:
6. jun 2019, 20:28
Denne VW Passat jeg kigger på har kørt 55.000 km, og jeg skal afprøve den i morgen. Er der en specielt måde jeg kan køre på for at fremprovokere om den lider af sygdomme?
Det er også beskrevet i den store tråd.

Sæt den i Manuel.
Kør med lave o/m .. dvs 1000-1200 .. i 3. eller 4. gear, træd sømmet i bund så du får max acceleration, og observér hvordan den opfører sig op igennem omdrejningsregistret.
Hvis den glider, så vil du tydeligt se det på omdr.tælleren, som ikke stiger med en konstant bevægelse, men i stedet pludselig hopper op med X hundrede o/m, og umiddelbart efter falde ned igen.
Vil ofte være mest markant umiddelbart efter start, men de hårdest ramte gør det også når de er varme.
These users thanked the author HansH for the post:
TheNewGuy
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af kGlerup » 6. jun 2019, 21:04

Tilføjelse til Hans' fine beskrivelse.
Det er vigtigt at bilen er HELT kold når du skal teste den. Har forhandleren kørt den barn først, så kan problemet sikkert ikke fremprovokeres.
Lav testen i 3. og 5. gear. Det er altid i de ulige gear problemet er mest udtalt.
These users thanked the author kGlerup for the post:
TheNewGuy

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af i-s » 6. jun 2019, 21:20

HansH skrev:
6. jun 2019, 20:58
TheNewGuy skrev:
6. jun 2019, 20:28
Denne VW Passat jeg kigger på har kørt 55.000 km, og jeg skal afprøve den i morgen. Er der en specielt måde jeg kan køre på for at fremprovokere om den lider af sygdomme?
Det er også beskrevet i den store tråd.

Sæt den i Manuel.
Kør med lave o/m .. dvs 1000-1200 .. i 3. eller 4. gear, træd sømmet i bund så du får max acceleration, og observér hvordan den opfører sig op igennem omdrejningsregistret.
Hvis den glider, så vil du tydeligt se det på omdr.tælleren, som ikke stiger med en konstant bevægelse, men i stedet pludselig hopper op med X hundrede o/m, og umiddelbart efter falde ned igen.
Vil ofte være mest markant umiddelbart efter start, men de hårdest ramte gør det også når de er varme.
Og helst op af bakke .. så er man ikke i tvivl :?
/Søren.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af GranTurismo » 6. jun 2019, 21:59

Jeg vil anbefale at teste den i 3. og 4. som Hans skriver. Så får man testet begge koblinger og ikke kun den til de ulige gear.

Hvis bilen ikke glider i koblingerne, så kan man reducere risikoen for at koblingerne begynder at glide ved at få installeret DSG-software fra en tredjepart, f.eks. Hollandsk TVS software. Det har jeg selv i min i en stage 2+ udgave som øger koblingstrykket. Det har desuden haft den sidegevinst at den går 1-2 km længere på literen ved bykørsel.

Hvis den glider i koblingerne så er det jo ikke til at vide, hvor længe den har gjort det. Hvis koblingerne er blevet slidt, kan man risikere at hverken en grundjustering eller tredjepartssoftware kan hjælpe. I så fald ville jeg ikke købe bilen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af i-s » 7. jun 2019, 10:55

GranTurismo skrev:
6. jun 2019, 21:59
Jeg vil anbefale at teste den i 3. og 4. som Hans skriver. Så får man testet begge koblinger og ikke kun den til de ulige gear.

Hvis bilen ikke glider i koblingerne, så kan man reducere risikoen for at koblingerne begynder at glide ved at få installeret DSG-software fra en tredjepart, f.eks. Hollandsk TVS software. Det har jeg selv i min i en stage 2+ udgave som øger koblingstrykket. Det har desuden haft den sidegevinst at den går 1-2 km længere på literen ved bykørsel.

Hvis den glider i koblingerne så er det jo ikke til at vide, hvor længe den har gjort det. Hvis koblingerne er blevet slidt, kan man risikere at hverken en grundjustering eller tredjepartssoftware kan hjælpe. I så fald ville jeg ikke købe bilen.
Jeg har bare lidt mistanke om der er forhandlere der lige rasper belægningen på DQ200 biler med ruske-slip featuren. Så opfører den sig ordentlig i en salgssituation og man kan bagefter sige det ikke var der ved salg.
Som vi alle ved, så holder en "rasp" 500 km + det er ikke særligt sundt.
/Søren.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af Torslunde » 8. jun 2019, 19:05

Følg ovenstående råd, for der er tilfælde af problemer med den gearkasse.
Det er vigtigt at omdrejningstælleren holder sig i helt ro, efter hvert gearskifte.
Dem som har problemer skriver meget om det; mens dem som ikke har problemer kun skriver få statusopdateringer, eller slet ikke skriver noget.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af jencka » 9. jun 2019, 17:15

Altså skriver gerne, men tror ikke det hjælper for dem der har probs. For jeg har intet at byde ind med.
Ingen udfordringer her med mere end to år og 34k. Jeg følger med i diverse tråde, føler med jer og krydser fingre for mig selv.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

TheNewGuy
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af TheNewGuy » 10. jun 2019, 22:18

Jeg var ude og prøvekøre den i en time både på motorvej, landevej og by kørsel og det virkede meget smooth det hele. Jeg vil dog tilkøbe en 3 årig garanti.
These users thanked the author TheNewGuy for the post:
GranTurismo

Wimzei
Nyt medlem
Indlæg: 233
Tilmeldt: 3. maj 2019, 16:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: VW Passat | DSG

Indlæg af Wimzei » 11. jun 2019, 05:42

TheNewGuy skrev:
10. jun 2019, 22:18
Jeg var ude og prøvekøre den i en time både på motorvej, landevej og by kørsel og det virkede meget smooth det hele. Jeg vil dog tilkøbe en 3 årig garanti.
Det er ikke sikkert den garanti er så meget værd, en kobling er nemlig en sliddel.

Besvar

Tilbage til "Transmission"