Dsg optimering, chiptuning.nu

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
billen7
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24. jan 2019, 14:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af billen7 » 4. jul 2019, 14:07

Hej.

Havde egentligt bestemt mig for at få min golf 7 1,4 tsi med dsg gearkasse optimeret hos tsv.

Nu har jeg set at chiptuning.nu skulle kunne gøre det samme og da jeg bor i Nordjylland og har god erfaring med ovennævte vil jeg høre om andre har fået det lavet.

Skal sige at bilen har kørt 90000km og har ingen problem med at den glider i kobling eller lign.
Det eneste jeg ønsker at få ændret er skiftemønsteret, da den er i 3 gear inden jeg kører 20kmt.

Så vil gerne have at den kører længere op i omdrejninger før den skifter.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author billen7 for the post:
Mkp

Mkp
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 50 times
Been thanked: 20 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af Mkp » 4. jul 2019, 14:20

billen7 skrev:Hej.

Havde egentligt bestemt mig for at få min golf 7 1,4 tsi med dsg gearkasse optimeret hos tsv.

Nu har jeg set at chiptuning.nu skulle kunne gøre det samme og da jeg bor i Nordjylland og har god erfaring med ovennævte vil jeg høre om andre har fået det lavet.

Skal sige at bilen har kørt 90000km og har ingen problem med at den glider i kobling eller lign.
Det eneste jeg ønsker at få ændret er skiftemønsteret, da den er i 3 gear inden jeg kører 20kmt.

Så vil gerne have at den kører længere op i omdrejninger før den skifter.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Kan dette ikke afhjælpes med at sætte den i S?BilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af HansH » 4. jul 2019, 14:30

Mkp skrev:
4. jul 2019, 14:20
Kan dette ikke afhjælpes med at sætte den i S?BilledeBillede
Hvis du sætter den i S, så trækker den jo alle gear ud til 6000 o/m før den skifter, samt skifter ned hvis du er under 3000 o/m :)
Så det er alt for meget.

Jeg gætter på at trådstarter efterspørger det samme som jeg, nemlig at man med "almindelig" rolig kørestil kunne blive fri for det meget øko-fikserede skiftemønster som VAG har programmeret, og i stedet få den til at trække lidt længere ud i gearene og dermed en mere uanstrengt kørsel.

Jeg løser det ved altid at køre i Manuel, men det ville være nice med et mere passende D map.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

billen7
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24. jan 2019, 14:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af billen7 » 4. jul 2019, 14:51

HansH skrev:
Mkp skrev:
4. jul 2019, 14:20
Kan dette ikke afhjælpes med at sætte den i S?BilledeBillede
Hvis du sætter den i S, så trækker den jo alle gear ud til 6000 o/m før den skifter, samt skifter ned hvis du er under 3000 o/m :)
Så det er alt for meget.

Jeg gætter på at trådstarter efterspørger det samme som jeg, nemlig at man med "almindelig" rolig kørestil kunne blive fri for det meget øko-fikserede skiftemønster som VAG har programmeret, og i stedet få den til at trække lidt længere ud i gearene og dermed en mere uanstrengt kørsel.

Jeg løser det ved altid at køre i Manuel, men det ville være nice med et mere passende D map.

Det er netop det jeg efterspørgerBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af HansH » 4. jul 2019, 14:58

Jeg har flere gange taget tilløb til at kontakte Thomas for at få det lavet.
Hver gang - indtil nu - har jeg dog tøvet.. og ikke fået gjort mere ved det.

Jeg er lidt i tvivl om processen.
Når det handler om chiptuning, så får man en standardfil/hyldevare fra Thomas. Den er testet af XXXX før dig, og kan lægges i bilen på et hvilket som helst af hans centre.
Eller, alternativt med en uTune.
Dvs. det er ret meget en lige ud af landevejen-ting.

Mht DSG optimering, så er jeg ikke klar over, om han også der arbejder med hyldevare-filer.
Det er ikke mit indtryk at det forholder sig sådan.
Min forståelse er, at man kan booke et time slot hos ham (som vistnok er 2 timer), og så kan man på denne tid tilpasse skiftemønster efter mit temperament.
Dvs tilpasse - flashe i gearkasse - ud og køre en tur og teste, og derefter tilbage og evt justere videre.
Det afhænger jo meget af temperament. Min definition af "uanstrengt kørsel" er jo ikke nødvendigvis den samme som din :)
Derfor forestiller jeg mig at det kan give en del iterationer, og at man måske er nødt til at booke 2 time slots hos ham, for at have 4 timer til rådighed.

Dernæst forestiller jeg mig ikke at den proces er realistisk gennem en af hans forhandlere.
Overhead ved at have en mellemmand til at flashe hvert forsøg i bilen, og melde tilbage på justeringer efter prøvetur, forekommer mig at være for højt.
Dvs så er man nødt til at køre til Hjallerup for arbejde direkte ved "kilden".
Og så er det klart, at jo længere man bor fra Hjallerup, jo mere kølnes lysten til at tage itu med det.
These users thanked the author HansH for the post:
Soner
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af QT1410 » 4. jul 2019, 17:06

Mon ikke de kører med nogle få standardmaps, som kun flueknepperne vil ønske yderligere tilpasset?

Hvis ikke VW var kørt helt i grøften i ønsket om lavt forbrug, så ville langt de fleste med mekanisk gehør have været tilfredse, og sådan var DSG vel også oprindeligt?

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af Kevinff » 4. jul 2019, 19:08

HansH skrev:Jeg har flere gange taget tilløb til at kontakte Thomas for at få det lavet.
Hver gang - indtil nu - har jeg dog tøvet.. og ikke fået gjort mere ved det.

Jeg er lidt i tvivl om processen.
Når det handler om chiptuning, så får man en standardfil/hyldevare fra Thomas. Den er testet af XXXX før dig, og kan lægges i bilen på et hvilket som helst af hans centre.
Eller, alternativt med en uTune.
Dvs. det er ret meget en lige ud af landevejen-ting.

Mht DSG optimering, så er jeg ikke klar over, om han også der arbejder med hyldevare-filer.
Det er ikke mit indtryk at det forholder sig sådan.
Min forståelse er, at man kan booke et time slot hos ham (som vistnok er 2 timer), og så kan man på denne tid tilpasse skiftemønster efter mit temperament.
Dvs tilpasse - flashe i gearkasse - ud og køre en tur og teste, og derefter tilbage og evt justere videre.
Det afhænger jo meget af temperament. Min definition af "uanstrengt kørsel" er jo ikke nødvendigvis den samme som din :)
Derfor forestiller jeg mig at det kan give en del iterationer, og at man måske er nødt til at booke 2 time slots hos ham, for at have 4 timer til rådighed.

Dernæst forestiller jeg mig ikke at den proces er realistisk gennem en af hans forhandlere.
Overhead ved at have en mellemmand til at flashe hvert forsøg i bilen, og melde tilbage på justeringer efter prøvetur, forekommer mig at være for højt.
Dvs så er man nødt til at køre til Hjallerup for arbejde direkte ved "kilden".
Og så er det klart, at jo længere man bor fra Hjallerup, jo mere kølnes lysten til at tage itu med det.
Jeg er ret sikker på René smed en dsg fil i min Leon FR da han chippede den (dog ikke 100% sikker) så jeg tænker at det er hyldevare. Om ikke andet så til nogle biler ihvertfald.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af HansH » 4. jul 2019, 19:18

Kevinff skrev:
4. jul 2019, 19:08
Jeg er ret sikker på René smed en dsg fil i min Leon FR da han chippede den (dog ikke 100% sikker) så jeg tænker at det er hyldevare. Om ikke andet så til nogle biler ihvertfald.
Og hvad var ændret i den fil .... var det udelukkende koblingstryk, for at understøtte chipningen ?
Eller var det også shift maps ?

Hvis det kun er koblingstryk, så er det jo en enklere modifikation end shift maps. Samtidig en modifikation der ikke rummer et element af individualisering.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af Charlimike » 4. jul 2019, 19:45

Hyldevare eller ej, så er de stadig lavet på baggrund af udvikling, men småjusteringer laves om nødvendigt. Dsg fil laver han nu stadig custom alt efter opsætning.

Mange arbejder på den måde, apr, revo fungere også sådan. De er naturligvis større og har flere folk bag til at lave sjove features.
6F78DE91-C4DF-4C28-8183-FB96DDF36C30.png
6F78DE91-C4DF-4C28-8183-FB96DDF36C30.png (156.35 KiB) Vist 2395 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af preben76 » 4. jul 2019, 21:12

Jeg havde min touran forbi hjallerup for at få både chip og dsg software. Men begge dele blev pillet ud igen da bilen slet ikke kunne køre med det.
Chipningen var egentlig fin nok. Men gearkassen skrallede når den den skulle gear ned.
Det tog en halv times tid at lægge standart software i den igen.

Han var dog uforstående overfor at den skrallede da han havde en anden bil med samme gearkasse der kørte uden problemer med samme software.

Brugeravatar
Madsen9911
Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 30. nov 2009, 10:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af Madsen9911 » 4. jul 2019, 21:18

preben76 skrev:Jeg havde min touran forbi hjallerup for at få både chip og dsg software. Men begge dele blev pillet ud igen da bilen slet ikke kunne køre med det.
Chipningen var egentlig fin nok. Men gearkassen skrallede når den den skulle gear ned.
Det tog en halv times tid at lægge standart software i den igen.

Han var dog uforstående overfor at den skrallede da han havde en anden bil med samme gearkasse der kørte uden problemer med samme software.
Og prikken over i’et på sådan en kommentar vil være at du skriver din bils setup Billede

Herfra fik jeg lavet en 2015 Touran 2.0tdi 140hk dsg, med chip og dsg software, og det spiller bare. Smil på læben hver dag man ruller i den.
Touran Highline 2.0TDi DSG '15
Bmw 325i Cabrio '95

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af preben76 » 4. jul 2019, 23:27

Madsen9911 skrev:
4. jul 2019, 21:18
preben76 skrev:Jeg havde min touran forbi hjallerup for at få både chip og dsg software. Men begge dele blev pillet ud igen da bilen slet ikke kunne køre med det.
Chipningen var egentlig fin nok. Men gearkassen skrallede når den den skulle gear ned.
Det tog en halv times tid at lægge standart software i den igen.

Han var dog uforstående overfor at den skrallede da han havde en anden bil med samme gearkasse der kørte uden problemer med samme software.
Og prikken over i’et på sådan en kommentar vil være at du skriver din bils setup Billede

Herfra fik jeg lavet en 2015 Touran 2.0tdi 140hk dsg, med chip og dsg software, og det spiller bare. Smil på læben hver dag man ruller i den.
Det er en standart 2.0 tdi 190hk med dsg 6.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af Charlimike » 5. jul 2019, 03:30

preben76 skrev:
4. jul 2019, 23:27
Madsen9911 skrev:
4. jul 2019, 21:18
preben76 skrev:Jeg havde min touran forbi hjallerup for at få både chip og dsg software. Men begge dele blev pillet ud igen da bilen slet ikke kunne køre med det.
Chipningen var egentlig fin nok. Men gearkassen skrallede når den den skulle gear ned.
Det tog en halv times tid at lægge standart software i den igen.

Han var dog uforstående overfor at den skrallede da han havde en anden bil med samme gearkasse der kørte uden problemer med samme software.
Og prikken over i’et på sådan en kommentar vil være at du skriver din bils setup Billede

Herfra fik jeg lavet en 2015 Touran 2.0tdi 140hk dsg, med chip og dsg software, og det spiller bare. Smil på læben hver dag man ruller i den.
Det er en standart 2.0 tdi 190hk med dsg 6.
Sært, nå men jeg køre også med tuning og dsg fil på samme motor. Det er blevet til over 100.000 km tunet på 2 år, ingen problemer.

Måske du skal have en grundjustering af gearkassen.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Dsg optimering, chiptuning.nu

Indlæg af preben76 » 5. jul 2019, 09:17

Det burde vel være en del af pakken at det spiller når henter den.
Bilen havde kørt omkring 25000 da jeg var oppe ved ham. Så den burde vel ikke have brug for en grundjustering.

Besvar

Tilbage til "Transmission"