Svinghjul og mislyde fra gearkassen

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Toffeebrun
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. jul 2019, 19:57
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Svinghjul og mislyde fra gearkassen

Indlæg af Toffeebrun » 28. jul 2019, 20:43

Hej med jer,

Jeg søger lidt hjælp til, eller sparring i forbindelse med, hvad jeg synes er en lidt uheldig situation med min bil. Her er min historie.

Jeg fik chiptunet min VW polo 1.6 tdi (årgang 2014) ved ca. 80.000 km.
Da jeg ramte ca. 100.000 begyndte bilen at ryste i tomgang og jeg fik den undersøgt ved et værksted. De meldte at det var svinghjulet der skulle skiftes. Jeg fik skiftet svinghjulet (kobling blev ikke skiftet) og kort tid efter begynder jeg at høre en susen fra motoren når jeg kørte i 3. gear. Det var helt specifikt når den motorbremsede. Jeg antog at lyden havde noget at gøre med den nylige udskiftning af svinghjulet og fik mekanikeren der skiftede det, til at kigge på det. Han sagde, at sådan lød det når man skiftede dobbeltmasse svinghjul ud med enkeltmassesvinghjul, fordi den ikke optager vibrationerne på samme måde. Jeg synes godt nok ikke det lyd som vibrationer, men mere som en hylen/susen.
Jeg kørte videre og efter kort tid, begynder lyden også at komme i 2. gear. Lyden kom ikke i de andre gear, kun i 2. og 3. gear.
En morgen da jeg skal ud og køre, kan jeg næsten ikke få den i gear. Da jeg får den i 1. gear kommer der mislyde fra motoren og da jeg sætter den i frigear begynder motoren at trække. Jeg får den på værkstedet igen og mekanikeren siger, at det ikke har noget at gøre med udskiftningen af svinghjulet, men det er lejerne i gearkassen der er gået i stykker.

Det er så nu jeg har brug for hjælp. Jeg er ikke en haj til mekanik og har ikke rigtigt forstand på biler, men jeg undres over sammenhængen. Mekanikeren og jeg er desværre kommet lidt på tværs af hinanden, og jeg kan være lidt bekymret for, at han måske har sjusket lidt eller ikke givet den en ordentlig diagnose.

Kan udskiftningen af svinghjulet og problemerne med gearkassen have sammenhæng? En af mine venner sagde det måske kan det være en fejljusteret gearforbindelse? Kan problemerne være forsaget af min chiptuning, eller er det normalt at en VW der har kørt 100.000km får disse problemer?

Hvad koster det at få lavet lejerne i en gearkasse?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Svinghjul og mislyde fra gearkassen

Indlæg af rasmuzzen » 10. jan 2020, 21:09

Godt nok et gammelt indlæg, men hvem ved, måske det ikke er udbedret endnu. Min manuelle gearkasse Octavia 3 2014 1,2 TSI har fået den store tur 2 gange delvis på garanti. Begge gange står regningen på lidt over 15.000 kr. Begge gange hovedlejerne, og de skifter så en masse andre ting i det repkit de smider på. Ikke en skrue genbruges kan jeg se på regningen,

MVH

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Svinghjul og mislyde fra gearkassen

Indlæg af vartaz » 10. jan 2020, 21:44

Har aldrig høet om manual 1.6 TDI gearkasse der brækker sig .... singlemasse svinghjul jøder gearkassen pga alt det vibration osv den sender derind , det derfor.... hvir meget power har du fået ? Normalt går de svinghjul ikke i stykker på 1.6 sådan mere end normalt. Min kørte 150.000 med tuning fra 89.000 og havde 144hk. Tunet ved landberg. Hvem har tunet din? For for megrt nm ved lav rol rystet det hele k stykker og det tager landberg højde for
These users thanked the author vartaz for the post:
Soner

Besvar

Tilbage til "Transmission"