Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 5. jun 2020, 07:29

HHKP skrev:
5. jun 2020, 07:19
Er det mig der ikke forstår hvad der er skrevet på side 17 ??
Jeg læser det sådan at det er aktiv tryk der kobler ind !
Tja.... du er vel bare enig i den forståelse kGlerup, GT og undertegnede har ?

Og så synes jeg virkelig ikke at den google translate oversættelse gør noget godt for forståelsen :D
Det gør sig bedst ved bare at stå på engelsk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 5. jun 2020, 07:55

HHKP skrev:Er det mig der ikke forstår hvad der er skrevet på side 17 ??
Jeg læser det sådan at det er aktiv tryk der kobler ind !
Præcist! For at tilkoble en kobling skal aktuatoren påføres tryk. Fjernes trykket hænger koblingen bare løs, uden nogen påvirkning i nogen retning.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 5. jun 2020, 08:04

GranTurismo skrev:Det er værd at bemærke at hverken Landberg eller TVS skriver at det hydrauliske tryk øges. De skriver begge at koblingstrykket øges...
Hvilket netop er muligt sådan som gearkassen er konstrueret, under forudsætning af at der er et "trykoverskud" i systemet.

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 5. jun 2020, 08:18

Omfg... læsse i den SSP?
Der står meget klar at kobling er trykket “onto the diaphragm SPRING”


Hvem holder den trykket på tryk pladet? The Spring !
Er trykket mekanisk eller hydraulisk?

Selv med den SSP foran sige i stadig at kobling er holdt presset af olie tryk.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 5. jun 2020, 11:37

Gigel skrev:Omfg... læsse i den SSP?
Der står meget klar at kobling er trykket “onto the diaphragm SPRING”


Hvem holder den trykket på tryk pladet? The Spring !
Er trykket mekanisk eller hydraulisk?

Selv med den SSP foran sige i stadig at kobling er holdt presset af olie tryk.
Rolig nu..
Aktuator trykker på fjeder som overfører til trykplader.
Den har dybest set samme funktion som en fjederskive.
Så ja, trykket på kobling er hydraulisk, med en membran fjeder til at fordele trykket jævnt på trykplade.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HHKP » 6. jun 2020, 08:30

Gigel skrev:
5. jun 2020, 08:18
Omfg... læsse i den SSP?
Der står meget klar at kobling er trykket “onto the diaphragm SPRING”


Hvem holder den trykket på tryk pladet? The Spring !
Er trykket mekanisk eller hydraulisk?

Selv med den SSP foran sige i stadig at kobling er holdt presset af olie tryk.
Er vi enig om at, Hvis jeg trykke et kg på en fjeder med et hydraulisk stempel kommer der et kg tryk ud af fjederen,HVIS fjeder er stærker = trykker jeg med større hydraulig tryk, vil trykket også blive støre så længe fjederen er stærk nok.
These users thanked the author HHKP for the post:
kGlerup
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 6. jun 2020, 08:33

Har læst siderne 17-19 efterhånden en del gange.. :)

"If the engaging lever is actuated, the engagement bearing presses against the pressure plate's diaphragm spring.
As the diaphragm spring is supported by the clutch housing, the pressure plate is pressed against the drive plate and the torque is transferred onto drive shaft 2".


Jeg kan ganske enkelt ikke nå frem til anden konklusion, end at jo hårdere actuatoren trykker på membranfjederen, jo større vil den kraft der klemmer de to trykplader sammen også være.

Man kan måske også stille det anderledes op;
Der er to forskellige former for kraft i spil - en mekanisk og en hydraulisk (styret af mechatronic'en).
Uenigheden går på hvorvidt :
1) den hydrauliske kraft anvendes til at lukke koblingen, og hvis man fjerner den, vil den mekaniske åbne koblingen.
2) eller omvendt - at det er den mekaniske kraft der lukker koblingen, og hydraulikken anvendes til at åbne koblingen.

Min påstand er, der anvendes hydraulisk kraft for at lukke koblingerne, og når man fjerner det tryk, så vil de åbne af sig selv (mekanisk).
Gigel/vartaz, I stiller jer på den anden side, og siger at den mekaniske kraft vil til enhver tid klemme trykpladerne sammen (=lukke koblingen), og at det kræver den hydrauliske kraft til at åbne dem.

Den logiske følge af min påstand er, at koblingerne er åbne når der intet tryk er på systemet. Dvs. når bilen er slukket.
Dermed påstår jeg også, at hvis man flytter gearvælgeren i neutral og bugserer bilen, så roterer de to drivaksler til gearkassen heller ikke med, da begge koblinger er åbne.

Gigel/vartaz - hvis jeres logik stemmer, så vil begge koblinger være lukket når der ikke er tryk på systemet, og dermed vil man trække begge drivaksler med rundt når man bugserer bilen med slukket motor.
Den har jeg umiddelbart svært ved at tro..

Snap59.jpg
Snap59.jpg (60.79 KiB) Vist 1106 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
kGleruppomfrit
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HHKP » 6. jun 2020, 13:09

HansH skrev:
6. jun 2020, 08:33
Har læst siderne 17-19 efterhånden en del gange.. :)



- min påstand er, der anvendes hydraulisk tryk for at lukke koblingerne, og når man fjerner det tryk, så vil de åbne af sig selv (mekanisk)
- Gigel/vartaz, I stiller jer på den anden side, og siger at den mekaniske kraft vil til enhver tid klemme trykpladerne sammen (=lukke koblingen), og at det kræver den hydrauliske kraft til at åbne dem

Den logiske følge af min påstand er, at koblingerne er åbne når der intet tryk er på systemet. Dvs. når bilen er slukket.
Dermed påstår jeg også, at hvis man flytter gearvælgeren i neutral og bugserer bilen, så roterer de to drivaksler til gearkassen heller ikke med, da begge koblinger er åbne.

Gigel/vartaz - hvis jeres logik stemmer, så vil begge koblinger være lukket når der ikke er tryk på systemet, og dermed vil man trække begge drivaksler med rundt når man bugserer bilen med slukket motor.
Den har jeg umiddelbart svært ved at tro..


Snap59.jpg
Da man kan skubbe en bil med DQ200 når den er i " D " uden strøm må det jo være sådan at der skal tryk på før en af koblingerne er i indgreb.....
These users thanked the author HHKP for the post (total 2):
HansHkGlerup
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 12:55

En kæmpe tak til kGkerup, HansH og HHKP for Teknisk dokumentation, viden og forklarende indlæg!

Jeg sidder stadig med følelsen af at sådan en DSG-gearkasse er meget kompliceret og svær at forstå/gennemskue. Men jeg kunne godt tænke mig at få uddybet lidt, hvilke faktorer, der regulerer TCU'en, med henblik på at indsnævre de fejlkilder som er skyld i glidende koblinger.

Jeg undskylder på forhånd, hvis der er noget jeg har misforstået. Jeg er som tidligere nævnt hverken mekaniker eller maskiningeniør. Min baggrund er at jeg har en kortere IT-uddannelse og har studeret produktionsteknologi, herunder styrkelære. Så jeg har en lille smule teknisk indsigt og forståelse af, hvordan software er bygget op - af selektioner og iterationer.

Den kontinuerlige regulering af det hydrauliske tryk på "engagement lever" styres af forskellige setpunkter og reguleres i forhold til de registrerede værdier på tryksensorer og positionssensorer, som jeg har forstået det. Jeg prøver her at liste nogle af de kendte værdier for standardsoftwaren:

Hydrauliktryk on: 40 Bar
Hydrauliktryk off: 60 Bar
Setpunkt for microslip: 10 rpm

Derudover er der to positionssensorer, for hvilke jeg ikke kender værdier og setpunkter - en til hver kobling. Jeg har en formodning om, at disse spiller en stor rolle i de problemer nogle DQ200 har med glidende koblinger, selvom disse skulle være i indgreb (engaged). Det stemmer i hvert fald godt overens med, at der til at starte med typisk registreres glid i enten lige eller ulige gear.

På de fleste DQ200 med glidende koblinger, afhjælpes dette typisk ved en grundjustering. Når gearkassen er grundjusteret, prøver gearkassen at adaptere indtil de ønskede værdier er kendt eller indtil der er kørt 180 km (de 180 km er jeg blevet oplyst af Per fra Dansk Bilservice som forhandler TVS-software).

Nogle får så de samme problemer efter kort tid. Jeg tænker at det sker hvis gearkassen ikke når samtlige adaptionsværdier indenfor de 180 km?!? I mit eget tilfælde afhjalp en grundjustering problemet med glidende koblinger også efter adaptionsperioden. Jeg formoder det skyldes at koblingerne ikke var nået at blive for slidte og at tryksensor(er) samt begge positionssensorer virker korrekt.

Men jeg har læst om nogle stykker, hvor koblingerne er blevet skiftet, uden at det afhjalp problemet. Jeg tænker at der i disse tilfælde må være noget galt. Det kan f.eks. være enten tryksensorer eller positionssensorer som ikke afgiver de rette værdier, enten fordi de er defekte eller får/afgiver forkert signal.

Kan det være så "simpelt" at glidende koblinger i gearkasser, hvor koblingerne ikke er for slidte, skyldes enten defekt tryksensor og/eller positionssensorer? Eller at de afgiver et forkert signal af en eller anden grund?

Er dette noget som er svært at fejlsøge på eller omkosteligt at udskifte, siden VAG udskifter koblinger i flæng?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 13:38

HHKP skrev:
6. jun 2020, 13:09
Da man kan skubbe en bil med DQ200 når den er i " D " uden strøm må det jo være sådan at der skal tryk på før en af koblingerne er i indgreb.....
Dette understøttes også af følgende information fra SSP 390:
Vedhæftede filer
DQ200solenoidValves.jpg
DQ200solenoidValves.jpg (54.37 KiB) Vist 997 gange
These users thanked the author GranTurismo for the post:
HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 7. jun 2020, 14:21

GranTurismo skrev:
7. jun 2020, 12:55
Jeg sidder stadig med følelsen af at sådan en DSG-gearkasse er meget kompliceret og svær at forstå/gennemskue. Men jeg kunne godt tænke mig at få uddybet lidt, hvilke faktorer, der regulerer TCU'en, med henblik på at indsnævre de fejlkilder som er skyld i glidende koblinger.
Tommy, dine spørgsmål er gode og relevante, og din nysgerrighed efter at finde ud af hvad der virkelig er problemet med DQ200 glidende koblinger, kan jeg kun tilslutte mig.

Det er dog min opfattelse, at hvis man skal så meget i dybden, så er der brug for tilbundsgående indsigt i den software og de control maps der styrer showet i en DQ200. Altså som i "viden som kun de der har lavet dette, har"..
Vi andre amatører kan kun sidde og gætte lidt på dette og hint, uden at vi kommer svarene nærmere.

Jeg tror det bliver svært nogen sinde at komme helt til bunds i "gåden om DQ200", da VW ikke selv anerkender det som et problem.
Når de finder en fejl der går igen, og VW anerkender det som et problem med en løsning, så udarbejdes der en TPI på det.
I TPI'en er både symptomer, lidt om årsag, og selvfølgelig også fabrikkens løsning beskrevet.
Et sådant dokument tror jeg aldrig vi vil få at se vedr DQ200 koblinger, af nævnte grunde.
Så med mindre man ligefrem kender én der er en del af det team der har skrevet firmware og maps til DQ200, så tror jeg ikke vi kommer det nærmere.

Aut. værksted ved jo heller ikke en dyt om det.
De er og bliver kun arme og ben, og i en sag som denne går de jo bare til importør og/eller fabrik og siger "der er kunder der klager over glidende koblinger. Hvad gør vi?". Og så svarer fabrikken - "skift kobling til det her partnummer!".
Og så går værkstedet ud og går i gang med at skifte kobling.
Reel indsigt i hvad det egentlig er der forårsager det, tror jeg ikke man finder skyggen af hos aut. værksted.
De skal jo bare have skiftet den kobling, som fabrikken siger, og så videre til næste kunde der har bestilt 30.000km service....

En dag jeg besøgte George/Gigel, viste han mig et control map i en DQ200 sw version, i en editor han havde til formålet.
Jeg kan kun sige - det var helt vildt hvad der var af konstanter, variable, arrays osv osv.!
Hvis man var ryger, og man holdte PgDn tasten i bund, så kunne man uden problemer nå at få ild i en smøg og få de første 2-3 hiv, inden man var nået i bund af den sektion af programkode han viste :)

Bedømt bare ud fra det lille sneak peek, samt hvad Thomas (Landberg) har fortalt mig, så er det mit helt klare indtryk at der foregår virkelig meget i det program ... og selv om vagcars ellers kan alt, så tror jeg alligevel ikke vi kan gætte, eller reverse engineer'e os frem til forklaringen på DQ200 gåden.
These users thanked the author HansH for the post:
kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 17:11

HansH skrev:
7. jun 2020, 14:21
Bedømt bare ud fra det lille sneak peek, samt hvad Thomas (Landberg) har fortalt mig, så er det mit helt klare indtryk at der foregår virkelig meget i det program ... og selv om vagcars ellers kan alt, så tror jeg alligevel ikke vi kan gætte, eller reverse engineer'e os frem til forklaringen på DQ200 gåden.
Nej du har nok ret, Hans. Det er selvfølgelig en meget lang programkode som styrer sådan en gearkasse. Det ved enhver som f.eks. har prøvet at programmere selv de mest simple spil på f.eks. en Commodore 64 i gamle dage.

Men omvendt er der enormt mange variabler som kan udelukkes ved logisk tænkning, f.eks. alle de ventiler til koblinger og gearvælger.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 7. jun 2020, 22:41

Hans, det var ikke et spørgsmål om at åbne eller lukke .... det var spørgsmål om KOBLING TRYKKET er mekanisk eller hydraulisk.

""If the engaging lever is actuated, the engagement bearing presses against the pressure plate's diaphragm spring.
As the diaphragm spring is supported by the clutch housing, the pressure plate is pressed against the drive plate and the torque is transferred onto drive shaft 2".

Aktuatoren er hydraulisk .. no brainer her ... men den KRAFT som holder kobling lukket og dette er mekanisk.
Det er den skide "diaphragm spring" som holder den trykket mod pladen.
Det er dette jeg mener når jeg sige at den er en mekanisk fjeder som bestemme hvor meget tryk er på kobling.

Systemet måle IKKE hvor meget tryk er på kobling aktuatoren (never ever), den måle POSITIONEN af koblingen via G167.
Derfor man har disse 2 sensorer : Clutch travel sender 1 G617 , Clutch travel sender 2 G618 , for at se hvor meget aktuatorer er åben eller lukket.

Så man kan ikke styre kobling position via tryk, den er styret af selve kobling positionen, men i modsat, trykket som er sendt til aktuatoren er styret af dens position ...alstå afstand !

Da selve kobling er IKKE hydraulisk tryk styret (som i DQ250 eller ZF's 6-8-9HP gearkasser) så kan man ikke SIGE at kobling trykket er øget.

Fra Continental TEMIC (producenten af mechatronic enheden) :

Die Kupplungspositionsregelung hat die Aufgabe, die erfassten Istlagen der Kupplungen schnellstmöglich,
genau und ohne Überschwingen auf die jeweilige Sollposition zu bringen. Hierzu sind die Kupplungsventile und
die Teilgetriebedruckventile entsprechend anzusteuern.
Die Kupplungsventile sind als Volumenstromventile ausgeführt. Der Nennvolumenstrom wird durch den
elektrischen Ventilstrom beeinflusst. Die Volumenstromventile sind in Ruhe- oder Mittenlage, d.h. Durchfluss 0,
wenn ein Ventilstrom von typisch 500mA eingestellt wird.
Da die Kupplungen gegen eine Feder arbeiten, muss für das Stellen gegen die Feder stets ein ausreichender


"Clutch slip, the speed difference between the gearbox input speed and drive shaft speed, is achieved by solenoid valve N435 by controlling the oil pressure between the clutch actuator and the return flow"

Hvis systemet mærke positionen er ikke den som målt under adaptation den vil enten levere mere tryk til K1 aktuatoren eller mindre, så du kan ikke bestemme hvor meget tryk det skal være , den er justeret automatisk i forhold til den hastighed difference medlem input hastighed og drive shaft hastighed.

Som princip ... de våde kobling gearkasser holder kobling lukket / åben via olie tryk på disse kobling pakke (clutch packs) , men på dem med tør kobling , selve kobling kraft er ikke hydraulisk !

Blot som eksempel tjek denne vide for at se hvordan en VÅD kobling fungere og hvordan er den styret af OLIE TRYK.

https://www.youtube.com/watch?v=cpJkHWbQww8


Det er hvad jeg mener fra starten.
Senest rettet af Gigel 7. jun 2020, 23:20, rettet i alt 2 gange.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 23:19

Gigel skrev:
7. jun 2020, 22:41
Hans, det var ikke et spørgsmål om at åbne eller lukke .... det var spørgsmål om KOBLING TRYKKET er mekanisk eller hydraulisk.

""If the engaging lever is actuated, the engagement bearing presses against the pressure plate's diaphragm spring.
As the diaphragm spring is supported by the clutch housing, the pressure plate is pressed against the drive plate and the torque is transferred onto drive shaft 2".

Aktuatoren er hydraulisk .. no brainer her ... men den KRAFT som holder kobling lukket og dette er mekanisk.
Det er den skide "diaphragm spring" som holder den trykket mod pladen.
Det er dette jeg mener når jeg sige at den er en mekanisk fjeder som bestemme hvor meget tryk er på kobling.

Systemet måle IKKE hvor meget tryk er på kobling aktuatoren (never ever), den måle POSITIONEN af koblingen via G167.
Derfor man har disse 2 sensorer : Clutch travel sender 1 G617 , Clutch travel sender 2 G618 , for at se hvor meget aktuatorer er åben eller lukket.

Så man kan ikke styre kobling position via tryk, den er styret af selve kobling positionen, men i modsat, trykket som er sendt til aktuatoren er styret af dens position ...alstå afstand !

Da selve kobling er IKKE hydraulisk tryk styret (som i DQ250 eller ZF's 6-8-9HP gearkasser) så kan man ikke SIGE at kobling trykket er øget.

"Clutch slip, the speed difference between the gearbox input speed and drive shaft speed, is achieved by solenoid valve N435 by controlling the oil pressure between the clutch actuator and the return flow"

Hvis systemet mærke positionen er ikke den som målt under adaptation den vil enten levere mere tryk til K1 aktuatoren eller mindre, så du kan ikke bestemme hvor meget tryk det skal være , den er justeret automatisk i forhold til den hastighed difference medlem input hastighed og drive shaft hastighed.

Som princip ... de våde kobling gearkasser holder kobling lukket / åben via olie tryk på disse kobling pakke (clutch packs) , men på dem med tør kobling , selve kobling kraft er ikke hydraulisk !

Blot som eksempel tjek denne vide for at se hvordan en VÅD kobling fungere og hvordan er den styret af OLIE TRYK.

https://www.youtube.com/watch?v=cpJkHWbQww8


Det er hvad jeg mener fra starten.
Men hvor hårdt aktuatoren trykker på membranfjederen er vel begrænset ud fra nogle parametre? F.eks. setpunktet for micro slip (10 rpm) og positionssensorerne.

Hvis man ændrer på disse værdier, så kan man vel også få aktuatoren til at trykke hårdere på membranfjederen, som så igen trykker hårdere og på den måde øge koblingstrykket, selvom det hydrauliske tryk i systemet ikke øges?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 7. jun 2020, 23:24

Det er ikke spørgsmål hvor HÅRD den trykke , det er spørgsmål hvor MEGET DEN aktuator skal bevæge sig frem eller tilbage.
Ude fra programmet du kan IKKE bestemme hvor hård den skal trykke , kun hvor meget sen skal frem ude af huset !

Det er dette jeg prøve at forklare at du kan ikke selv bestemme hvor HÅRD den skal trykke, du kan IKKE bestemme trykket på den ene aktuator til kobling. Du kan bestemme hvor meget den AFSTAND er men ikke trykket. Systemet bestemme selv hvor meget tryk det kræve at flytte aktuatoren og holder den i position.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 7. jun 2020, 23:29

The controller is designed as a classic PD controller (block 01_controller). The control coefficients are as
temperature-dependent characteristic curves.
The manipulated variable of the PD controller is a target oil volume flow, which based on the pressure conditions in the gearbox into a virtual target oil volume flow under nominal conditions is converted (block 02_Volumenstrom_unter_Nennbedingungen). The target oil volume flow under Nominal conditions are determined using a pilot control curve (Block 03_Valve characteristic under nominal conditions) converted a valve current offset, which is added as an offset to the actual idle current Izero becomes.

The block "04_Kompensation_der_Ventilhysterese" contains a precontrol that controls the valve current
lifts above the valve insertion points or flow rates
. The block "05_ pressure dependency of the zero position" against it compensates for the influence of partial pressure on the actual zero, while the zero position adaptation (block 06
Zero position adaptation) determines the current, valve-specific Izero.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 23:33

Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:24
Det er ikke spørgsmål hvor HÅRD den trykke , det er spørgsmål hvor MEGET DEN aktuator skal bevæge sig frem eller tilbage.
Ude fra programmet du kan IKKE bestemme hvor hård den skal trykke , kun hvor meget sen skal frem ude af huset !

Det er dette jeg prøve at forklare at du kan ikke selv bestemme hvor HÅRD den skal trykke, du kan IKKE bestemme trykket på den ene aktuator til kobling. Du kan bestemme hvor meget den AFSTAND er men ikke trykket. Systemet bestemme selv hvor meget tryk det kræve at flytte aktuatoren og holder den i position.
Det er jo lige netop der jeg mener at der er forskel på trykket på membranfjederen, hvis man ændrer på denne parameter for afstanden - uden at øge det hydrauliske tryk i systemet.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 7. jun 2020, 23:37

GranTurismo skrev:
7. jun 2020, 23:33
Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:24
Det er ikke spørgsmål hvor HÅRD den trykke , det er spørgsmål hvor MEGET DEN aktuator skal bevæge sig frem eller tilbage.
Ude fra programmet du kan IKKE bestemme hvor hård den skal trykke , kun hvor meget sen skal frem ude af huset !

Det er dette jeg prøve at forklare at du kan ikke selv bestemme hvor HÅRD den skal trykke, du kan IKKE bestemme trykket på den ene aktuator til kobling. Du kan bestemme hvor meget den AFSTAND er men ikke trykket. Systemet bestemme selv hvor meget tryk det kræve at flytte aktuatoren og holder den i position.
Det er jo lige netop der jeg mener at der er forskel på trykket på membranfjederen, hvis man ændrer på denne parameter for afstanden.
Ja, det er, men derfor man kan ikke sige "Øget kobling tryk" for det er ikke trykket du ændre på og det er dette jeg prøve at forklare fra starten !
Dette med "Øget kobling tryk" er bare et SALG ting :) eller en " oversættelse " så folk kan forstår hvad er slut resultatet .
Senest rettet af Gigel 7. jun 2020, 23:41, rettet i alt 1 gang.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 23:41

Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:37
Ja, det er, men derfor man kan ikke sige "Øget kobling tryk" for det er ikke trykket du ændre på og det er dette jeg prøve at forklare fra starten !
Dette med "Øget kobling tryk" er bare et SALG ting :)
Det er nok et spørgsmål hvordan man opfatter det. Jeg ser sådan på det, at jo længere membranfjederen trykkes ind, jo hårdere trykkes koblingen ind og dermed er koblingstrykket øget.

Men det er ikke det hydrauliske tryk der er blevet øget. På gearkasserne med vådkobling oplyser TVS også hvor meget de øger det hydrauliske tryk. Det gør de ikke på DQ200. Der oplyser de blot at koblingstrykket er øget.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 7. jun 2020, 23:43

GranTurismo skrev:
7. jun 2020, 23:41
Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:37
Ja, det er, men derfor man kan ikke sige "Øget kobling tryk" for det er ikke trykket du ændre på og det er dette jeg prøve at forklare fra starten !
Dette med "Øget kobling tryk" er bare et SALG ting :)
Det er nok et spørgsmål hvordan man opfatter det. Jeg ser sådan på det, at jo længere membranfjederen trykkes ind, jo hårdere trykkes koblingen ind og dermed er koblingstrykket øget.
Jeg ser den som en tekniker og det er forkert i mine øjne.
Det vil være bedre sagt "Improved Clamping force" eller "Increased Clutch Clamping"
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 7. jun 2020, 23:53

Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:43
GranTurismo skrev:
7. jun 2020, 23:41
Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:37
Ja, det er, men derfor man kan ikke sige "Øget kobling tryk" for det er ikke trykket du ændre på og det er dette jeg prøve at forklare fra starten !
Dette med "Øget kobling tryk" er bare et SALG ting :)
Det er nok et spørgsmål hvordan man opfatter det. Jeg ser sådan på det, at jo længere membranfjederen trykkes ind, jo hårdere trykkes koblingen ind og dermed er koblingstrykket øget.
Jeg ser den som en tekniker og det er forkert i mine øjne.
Det vil være bedre sagt "Improved Clamping force" eller "Increased Clutch Clamping"
Så nærmer vi os jo også det som TVS skriver: Increased maximum clutch pressure...

Sprogligt er der jo kun den forskel at Clamping betyder klemme (sammen) og Pressure betyder presse (sammen). Så jeg tænker at det blot er sprogbarrieren der driller lidt.

Under alle omstændigheder skal du i hvert fald have tak for at deltage i debatten, George!

Billede
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af Gigel » 7. jun 2020, 23:59

GranTurismo skrev:
7. jun 2020, 23:53
Gigel skrev:
7. jun 2020, 23:43
GranTurismo skrev:
7. jun 2020, 23:41

Det er nok et spørgsmål hvordan man opfatter det. Jeg ser sådan på det, at jo længere membranfjederen trykkes ind, jo hårdere trykkes koblingen ind og dermed er koblingstrykket øget.
Jeg ser den som en tekniker og det er forkert i mine øjne.
Det vil være bedre sagt "Improved Clamping force" eller "Increased Clutch Clamping"
Så nærmer vi os jo også det som TVS skriver: Increased maximum clutch pressure...

Sprogligt er der jo kun den forskel at Clamping betyder klemme (sammen) og Pressure betyder presse (sammen). Så jeg tænker at det blot er sprogbarrieren der driller lidt.

Under alle omstændigheder skal du i hvert fald have tak for at deltage i debatten, George!
Så er vi igen i starten af denne diskussion :D
Nej, "pressure" er slet ikke det sammen som "clamping" ... så derfor er jeg uenig med dig , igen :)

Det findes nogen parametre som hedde :
Kpr_pArbeitsAuf / Kpr_pArbeitsZu
Berechneter Arbeitsdruck für schließende Kupplung
Berechneter Arbeitsdruck für öffnende Kupplung

Translated:
Calculated working pressure for the closing clutch
Calculated working pressure for opening clutch

Og dette er er trykket beregnet til at åbne og lukke kobling, og den er beregnet og den er beregnet kun til at åbne og lukke kobling , og ikke beregnet om hvor meget tryk skal trykkes med ... ved ikke om du forstår hvad jeg mener.
Og den er beregnet ude fra nogen andre parameter.

Men lad os "leave it as it is" ... vi bliver aldrig færdig ;)
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HHKP » 8. jun 2020, 05:38

Køre aktuatoren med fulde udslag, altså når koblingen er i indgreb, er aktuatoren så mod ende stop eller hvad er det der stopper den ??
These users thanked the author HHKP for the post (total 2):
HansHkGlerup
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 8. jun 2020, 06:26

Hehe... om ikke andet så er du i hvert fald ihærdig George, i dit forsøg på at forklare din pointe :)
Kudos for det, uanset.

Men jeg må bare sige, at jeg kan ganske enkelt ikke få ind i mit lille hoved, hvorfor kraften hvormed koblingens trykplader presses sammen ikke øges, jo længere det stempel trykkes ud (af olie).
Måske vi i virkeligheden bare ordkløver hvornår hydraulisk konverteres til mekanisk kraft osv..

Men hvis vi skal tilbage til starten, så vil jeg gentage flg. spørgsmål:
- Hvis det chiptunerne siger de laver, IKKE er muligt, hvordan har de så løst problemet med glidende koblinger for så mange ?

Jeg nægter at tro på ren placebo her. Der er så mange rapporter om at problemerne er blevet løst.
These users thanked the author HansH for the post:
GranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 8. jun 2020, 06:52

HHKP skrev:Køre aktuatoren med fulde udslag, altså når koblingen er i indgreb, er aktuatoren så mod ende stop eller hvad er det der stopper den ??
Det er aktuatorens positionsgiver der styrer dette. Så den er ikke mod endeposition, men reguleres kontinuerligt. Dermed er koblingstrykket (som Gigel pointerer retteligt burde hedde "clamping force") styret hydraulisk.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af kGlerup » 8. jun 2020, 06:56

HansH skrev:Hehe... om ikke andet så er du i hvert fald ihærdig George, i dit forsøg på at forklare din pointe :)
Kudos for det, uanset.

Men jeg må bare sige, at jeg kan ganske enkelt ikke få ind i mit lille hoved, hvorfor kraften hvormed koblingens trykplader presses sammen ikke øges, jo længere det stempel trykkes ud (af olie).
Måske vi i virkeligheden bare ordkløver hvornår hydraulisk konverteres til mekanisk kraft osv..

Men hvis vi skal tilbage til starten, så vil jeg gentage flg. spørgsmål:
- Hvis det chiptunerne siger de laver, IKKE er muligt, hvordan har de så løst problemet med glidende koblinger for så mange ?

Jeg nægter at tro på ren placebo her. Der er så mange rapporter om at problemerne er blevet løst.
Jeg læser Gigel's svar derhen at det er koblingspositionen der hele tiden reguleres hydraulisk.
Dette vil jeg så tillade mig at påstå direkte kan overføres til "clamping force" da kraften jo ikke forsvinder i fjederen. Fjederen sørger blot for at fordele kraften jævnt.
Tror ærlig talt vi efterhånden er enige.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af TorbenRasmussen » 8. jun 2020, 07:23

Nu skal jeg ikke kloge mig på DSG i almindelighed, så det bliver et indspark om fjedertryk i stedet. Hvis du øger kompressionen af en fjeder, så øges kraften også. Så trykker du mere på en fjeder - eksempelvis ved at en aktuator bevæger sig mere frem - så øger du også fjederkraften mod denne aktuator. Eller har jeg misforstået dén del af diskussionen, for så klapper jeg bare i igen? :D
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 2):
kGlerupHansH
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 8. jun 2020, 07:25

TorbenRasmussen skrev:
8. jun 2020, 07:23
Nu skal jeg ikke kloge mig på DSG i almindelighed, så det bliver et indspark om fjedertryk i stedet. Hvis du øger kompressionen af en fjeder, så øges kraften også. Så trykker du mere på en fjeder - eksempelvis ved at en aktuator bevæger sig mere frem - så øger du også fjederkraften mod denne aktuator. Eller har jeg misforstået dén del af diskussionen, for så klapper jeg bare i igen? :D
Det er i hvert fald lige præcis dét jeg også siger :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af HansH » 8. jun 2020, 07:30

kGlerup skrev:
8. jun 2020, 06:56
Jeg læser Gigel's svar derhen at det er koblingspositionen der hele tiden reguleres hydraulisk.
Dette vil jeg så tillade mig at påstå direkte kan overføres til "clamping force" da kraften jo ikke forsvinder i fjederen. Fjederen sørger blot for at fordele kraften jævnt.
Tror ærlig talt vi efterhånden er enige.
Fair nok.

Men da jeg opretter emnet og anvender ordet "koblingstryk" i overskriften, mener jeg jo ikke hvor mange bar en eller anden pumpe kan levere el. lign.

En kobling består af to friktionsplader der presses mod hinanden.
Det er logisk, at jo større kraft de presses sammen med, jo mere moment kan der overføres.
Så når jeg skriver koblingsTRYK så er det denne kraft jeg mener - altså den kraft hvormed de to plader klemmes sammen.
Det kan være mit ordvalg er forkert / vildledende.

Hvis vi er enige om at denne kraft via software KAN øges i en DQ200, så er den jo ikke længere.
Så behøver vi for min skyld ikke alle mellemregningerne :)
Men jeg forstår George's indhop i debatten derhen, at han siger denne kraft IKKE kan øges fra softwaren. Og hvis det er rigtigt forstået, så er vi ikke enige .. og så efterspørger jeg hans bud på hvad chiptunerne så har gjort, når de har løst glidende koblinger for kunderne.
These users thanked the author HansH for the post:
kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Kan koblingstryk øges på DQ200 via software?

Indlæg af GranTurismo » 8. jun 2020, 13:26

HansH skrev:
8. jun 2020, 07:30
kGlerup skrev:
8. jun 2020, 06:56
Jeg læser Gigel's svar derhen at det er koblingspositionen der hele tiden reguleres hydraulisk.
Dette vil jeg så tillade mig at påstå direkte kan overføres til "clamping force" da kraften jo ikke forsvinder i fjederen. Fjederen sørger blot for at fordele kraften jævnt.
Tror ærlig talt vi efterhånden er enige.
Fair nok.

Men da jeg opretter emnet og anvender ordet "koblingstryk" i overskriften, mener jeg jo ikke hvor mange bar en eller anden pumpe kan levere el. lign.

En kobling består af to friktionsplader der presses mod hinanden.
Det er logisk, at jo større kraft de presses sammen med, jo mere moment kan der overføres.
Så når jeg skriver koblingsTRYK så er det denne kraft jeg mener - altså den kraft hvormed de to plader klemmes sammen.
Det kan være mit ordvalg er forkert / vildledende.

Hvis vi er enige om at denne kraft via software KAN øges i en DQ200, så er den jo ikke længere.
Så behøver vi for min skyld ikke alle mellemregningerne :)
Men jeg forstår George's indhop i debatten derhen, at han siger denne kraft IKKE kan øges fra softwaren. Og hvis det er rigtigt forstået, så er vi ikke enige .. og så efterspørger jeg hans bud på hvad chiptunerne så har gjort, når de har løst glidende koblinger for kunderne.
Som jeg har forstået George, så mener han at denne kraft kan øges med software, men at det retteligt bør hedde Clutch Clamping (koblingssammenklemning) i stedet for Clutch Pressure (koblingstryk)...

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl George. :)

I min verden betyder det dog det samme. Jeg kan ikke rigtig se forskellen på om de trykkes sammen eller klemmes sammen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Transmission"