Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af karstein » 3. jul 2020, 19:56

Vores touran 1.6tdi MT, (2018/total små 60tkm) har fået skiftet nogle lejer hos Vw på garanti, en aktionssag. Efter vi fik den tilbage har jeg bemærket nogle skurende lyde, særligt ved sving. Det var ikke voldsomme lyde, så jeg slog det lidt hen, men kom igen og igen til at bekymre mig om disse.

Den blev sendt ned til tjek hos det lokale Vw værksted der nu har den under kærlig behandling. De skurende lyde viste sig at komme fra den ellers nyligt reparerede gearkasse. Da de aftappede olien var denne fyldt med metalspåner - og der kunne alene aftappss 1.0liter - der burde være 2.3liter på. De har altså hældt alt alt alt for lidt olie på. Sket er sket og der er en fin behandling så ikke noget at klantre nogen der - men det store spørgsmål jeg står tilbage med er om dette kan have lavet varig skade på gearkassen, eller om den forventes at kunne repareres med nye lejer mv. hvad siger I til dette? Kan den metalspåneholdige olie have lavet så meget skade på 2-2500 km at I vil kræve helt ny kasse/indmad?

Håber eksperterne vil byde ind så jeg ikke står med en gearkassereparation om nogle år der ender for egne regning.
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af preben76 » 3. jul 2020, 21:56

karstein skrev:
3. jul 2020, 19:56
Vores touran 1.6tdi MT, (2018/total små 60tkm) har fået skiftet nogle lejer hos Vw på garanti, en aktionssag. Efter vi fik den tilbage har jeg bemærket nogle skurende lyde, særligt ved sving. Det var ikke voldsomme lyde, så jeg slog det lidt hen, men kom igen og igen til at bekymre mig om disse.

Den blev sendt ned til tjek hos det lokale Vw værksted der nu har den under kærlig behandling. De skurende lyde viste sig at komme fra den ellers nyligt reparerede gearkasse. Da de aftappede olien var denne fyldt med metalspåner - og der kunne alene aftappss 1.0liter - der burde være 2.3liter på. De har altså hældt alt alt alt for lidt olie på. Sket er sket og der er en fin behandling så ikke noget at klantre nogen der - men det store spørgsmål jeg står tilbage med er om dette kan have lavet varig skade på gearkassen, eller om den forventes at kunne repareres med nye lejer mv. hvad siger I til dette? Kan den metalspåneholdige olie have lavet så meget skade på 2-2500 km at I vil kræve helt ny kasse/indmad?

Håber eksperterne vil byde ind så jeg ikke står med en gearkassereparation om nogle år der ender for egne regning.
Jeg ville med så ny en bil forlange at få en total renoveret gearkasse monteret som minimum. Men aller helst en fabriksny.
Det er værkstedet der har lavet en fejl og det har de en forsikring til at klare. Så de må bare bytte til ny hvis det var mig.
These users thanked the author preben76 for the post:
kGlerup

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af karstein » 4. jul 2020, 10:58

Tak for input - jeg går selv med de tanker. Men er det rimeligt at forlange? Tror I der kan være voldsomme skader...

(Ja, egentlig dumt spørgsmål - har jo kørt rundt uden nævneværdig olie... )
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af kGlerup » 4. jul 2020, 11:36

karstein skrev:Tak for input - jeg går selv med de tanker. Men er det rimeligt at forlange? Tror I der kan være voldsomme skader...

(Ja, egentlig dumt spørgsmål - har jo kørt rundt uden nævneværdig olie... Billede)
Jeg tror at den kan være godt og grundigt ødelagt, ud fra de beskrevne symptomer.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af Jesper Rasmussen » 4. jul 2020, 12:16

Øv situation, men dejligt at værkstedet står ved fejlen.

I sådan en situation kan du ikke kræve andet end at bilen bliver repareret.

I de fleste tilfælde tror jeg at værkstedet vil vælge at montere en frisk gearkasse (ombytter hvis det kan fåes).

Vælges en reparation kan det naturligvis godt føles lidt utrygt, og i sådan en situation kan det være en mulighed at lade feks Teknologisk inspicere gearkassen og vurdere skader og behov for reparation.

Det koster naturligvis noget, men kan være en god forsikring.

Arbejdslønnen ved en reparation af gearkassen løber også stærkt, så en evt forskel op til en frisk gearkasse kunne du jo foreslå at dele med værkstedet.

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af karstein » 17. jul 2020, 20:56

Nu har VW kigget nærmere på gearkassen, og dommen er nu klar - der bliver monteret en spritny gearkasse. Det var den bedste løsning på den kedelige situation.
These users thanked the author karstein for the post (total 3):
kGlerupHansHjansom
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Alt for lidt olie på MT gearkasse - vurdering af skade?

Indlæg af preben76 » 17. jul 2020, 21:27

karstein skrev:
17. jul 2020, 20:56
Nu har VW kigget nærmere på gearkassen, og dommen er nu klar - der bliver monteret en spritny gearkasse. Det var den bedste løsning på den kedelige situation.
Fedt for dig at de ikke bare spiser dig af med en lille rep af gearkassen men smider en helt ny på.

Besvar

Tilbage til "Transmission"