Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Morten_Jensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jul 2020, 10:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Indlæg af Morten_Jensen » 15. jul 2020, 20:29

Hejsa

Jeg har en Skoda Fabia 1.0 MPI (75 hk) fra 2019 der har haft problemer med at skifte gear siden den var ny. Når den er fuld driftvarm er der ingen problemer, men når den er kold eller "lunken", så kan den knase mellem 1-2 og 2-3. 2-3 er generelt værst og normalt mest voldsom ved kraftig acceleration og gearstangen kan her blive rykket ind i gear. Jeg er i kontakt med Skoda, som siger gearkassen er lignende den der ligger i VW UP/Skoda Citigo og de ved der har været problemer med den (specielt problemer med at få dem i 1. og bakgear, samt støv ved løft af kobling i frigear) og at der muligvis kan være noget lignende det jeg oplever generelt og de har pt ikke gjort noget aktivt og ved heller ikke hvad det kan være eller om det kan kategoriseres som normalt (hvilket det ikke er). Vi har aftalt at se på det til efteråret hvor vejret er koldere og problemet nok er mere udpræget. I mellemtiden er jeg meget interesseret i at høre fra nogle af jer som har haft problemet og ved hvordan det blev fikset.

Mange tak....

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Indlæg af kGlerup » 15. jul 2020, 20:37

Det skal den bare ikke gøre.. Slut.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Indlæg af VWAU » 15. jul 2020, 21:17

1.0 MPI bruger en billig gearkasse der har flere kendte problemer og som oprindeligt blev udviklet til en VW Up!. Støj, svær at få i bakgear, skifter ikke specielt godt. Om din skifter anderledes / dårligere end de normalt gør? Prøv eventuelt en anden Fabia med samme gearkasse. Min kollega´s kone har en Up! - hun brokker sig også over gearkassen, så du er ikke den eneste.
Fabia 1.0 TSI har en anden og bedre gearkasse.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Indlæg af kGlerup » 16. jul 2020, 06:45

VWAU skrev:1.0 MPI bruger en billig gearkasse der har flere kendte problemer og som oprindeligt blev udviklet til en VW Up!. Støj, svær at få i bakgear, skifter ikke specielt godt. Om din skifter anderledes / dårligere end de normalt gør? Prøv eventuelt en anden Fabia med samme gearkasse. Min kollega´s kone har en Up! - hun brokker sig også over gearkassen, så du er ikke den eneste.
Fabia 1.0 TSI har en anden og bedre gearkasse.
Vi er helt enige om at det ikke er en super heldig gearkasse.. Har selv haft én af de første Up i DK, så genkender symptomerne.
Men den skal ikke knase i skift mellem gear. Gør den det og er der garanti på, så må forhandleren i gang.
Er der ikke garanti længere, så ville jeg personligt få skiftet olie på gearkassen og gerne få hældt 300-400 ml mere på end standard. Det hjalp en del Up brugere til et lidt bedre skifte, samt fjernede noget af den støj den gearkasse er berømt for.

Morten_Jensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. jul 2020, 10:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Indlæg af Morten_Jensen » 16. jul 2020, 06:56

Tak for input. Jeg havde midlertidig en Skoda Citigo. Den havde ingen problemer med gearkassen og jeg er enig i at det er en fejl når den ikke skifter korrekt mellem gearene. Olieskift, mere olie eller evt. en tilsætning er bestemt i overvejelse, men jeg frygter det er en lidt midlertidig løsning og at den formodentlig har en fejl der skal rettes

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Ny Skoda Fabia 1.0 MPI knaser ind i 2 og 3 gear

Indlæg af kGlerup » 16. jul 2020, 10:22

Morten_Jensen skrev:Tak for input. Jeg havde midlertidig en Skoda Citigo. Den havde ingen problemer med gearkassen og jeg er enig i at det er en fejl når den ikke skifter korrekt mellem gearene. Olieskift, mere olie eller evt. en tilsætning er bestemt i overvejelse, men jeg frygter det er en lidt midlertidig løsning og at den formodentlig har en fejl der skal rettes
Helt enig. I og med det er en 2019 må det være en ren garantisag.

Besvar

Tilbage til "Transmission"