Arteon 1,5TSi 2018 - mechatronic fejl - Hjælp!

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
mw69
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. apr 2024, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Arteon 1,5TSi 2018 - mechatronic fejl - Hjælp!

Indlæg af mw69 » 23. apr 2024, 19:53

Min Arteon 1.5TSi fra 2018 er begyndt at give fejl på gearkassen, som går i nødprogram når bilen er blevet varm, hvorefter den kun kan køre 2., 4. og 6. gear - og "hopper" ved gearskift. Min lokale VW siger at mechatronic skal skiftes, men de kan ikke skaffe en ny. Jeg har snart ventet i snart 2 måneder, men de bliver ved med at sige at den er i rest-ordre.

VW Forhandleren/værkstedet har tilbudt 50% rabat på at udskifte mechatronic, men de siger at reservedelen er i rest-ordre (og det har den så været i snart 2 måneder)

Er der andre som oplever lignende? Og hvad stiller man op?

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 55 times
Been thanked: 36 times

Re: Arteon 1,5TSi 2018 - mechatronic fejl - Hjælp!

Indlæg af DangerDane » 23. apr 2024, 21:16

mw69 skrev:
23. apr 2024, 19:53
Min Arteon 1.5TSi fra 2018 er begyndt at give fejl på gearkassen, som går i nødprogram når bilen er blevet varm, hvorefter den kun kan køre 2., 4. og 6. gear - og "hopper" ved gearskift. Min lokale VW siger at mechatronic skal skiftes, men de kan ikke skaffe en ny. Jeg har snart ventet i snart 2 måneder, men de bliver ved med at sige at den er i rest-ordre.

VW Forhandleren/værkstedet har tilbudt 50% rabat på at udskifte mechatronic, men de siger at reservedelen er i rest-ordre (og det har den så været i snart 2 måneder)

Er der andre som oplever lignende? Og hvad stiller man op?
Kunne vel teknisk set også være en kobling når den kun vil kører i de lige gear. Men som udgangspunkt vil VW KUN skifte Mechatronic enheder uagtet hvad der måske er galt. Det kunne tænkes det var et "relativt" simpel problem som kunne løses af en af de mange DSG eksperter der findes rundt omkring idet at der er nogle stykker som faktisk reparerer DSG gearkasser uden at det partout skal betyde skift af hele mechatronic enheden.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13289
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3228 times
Been thanked: 4573 times

Re: Arteon 1,5TSi 2018 - mechatronic fejl - Hjælp!

Indlæg af HansH » 24. apr 2024, 00:23

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

HVIS det virkelig er MT'en der er stået af og skal byttes til nyt, så er din situation desværre ikke enestående.
Se f.eks. denne tråd - viewtopic.php?f=73&t=159497

Men som DangerDane også siger - der findes firmaer derude der har virkelig godt tjek på automatgearkasser, herunder også VAG's DSG.
De ligger dog ikke på hvert gadehjørne, så man vil potentielt skulle flytte sig efter det.
Jeg bor selv i Taulov, men har brugt Autogearnord i Brønderslev. Dvs 230km hjemmefra...
Men jeg synes bestemt det var dét værd, for de havde styr på deres shit og fiksede mine MT-problemer så det bare spillede efterflg.

De tog dengang 10.000 + moms for en renoveret enhed. Den giver de så 2 års garanti på, så hvis noget ekstra kommer til, "hænger" de på det.
Dvs de giver garanti på HELE enheden. Ikke kun de stumper der var defekte ved renoveringen.
Det er ikke billigt.
Men det er stadig billigere end en hel ny MT-enhed hos VW. Og meget kortere ekspeditionstid..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2002
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 488 times

Re: Arteon 1,5TSi 2018 - mechatronic fejl - Hjælp!

Indlæg af superbeszzz » 24. apr 2024, 06:52

I nærheden af KBH er dte vidst BOS, der ligger i Karlslunde, der er the shit når det kommer til gearkasser.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

mw69
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. apr 2024, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Arteon 1,5TSi 2018 - mechatronic fejl - Hjælp!

Indlæg af mw69 » 29. apr 2024, 13:23

Næsten 2,5 måneds ventetid, og nu har værkstedet endeligt fået en mechatronic hjem til min Arteon :)

Jeg kan læse af den anden tråd om udfordringerne med mechatronic, at jeg slap "billigt", da andre har måtte vente meget længere end mig. Er der mon generelle problemer med at skaffe reservedele, eller er mechatronic bare en særlig drilsk komponent?

Tak for jeres kommentarer, jeg glæder mig til snart igen at kunne bruge alle 7 gear :D

Besvar

Tilbage til "Transmission"